BMW e46 resync EWS en DME modules
-
Onlinemarkk
- Berichten: 3846
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
BMW e46 resync EWS en DME modules
Vandaag de e46 M3 van stal gehaald om een ochtendje te sturen.
Begon al verkeerd: Auto heeft tijdje stilgestaan en accu was slecht ondanks dat deze aan de lader hing.
Dus gestart met een accupack.
Auto liep direct en heerlijk stukje gestuurd. Bizarre auto als je er een tijdje niet in hebt gereden. Hoe zo'n ding op de invoegstrook naar 100 per 30 minuten jubelt is ongekend. Heb me ook erg vermaakt in 3e versnelling op een dijkweggetje. Schuifdakje open, raampje open en de S54 horen snerpen. Was weer erg fijn.
Onderweg even getest of accu nog wat opnam. Kortom met een km of 30 de auto afgezet en proberen te starten op de accu. Lukte niet. Dus koppeling omhoog in 2 en weer verder.
Totdat all hell striked: 10km voordat ik terug ben maak ik een foutje en laat de moter afslaan bij een verkeerslicht
En natuurlijk niet starten op de accu. Geen genoeg power. Had wel het idee dat ie het probeerde om rond te draaien / klikken. Balen.
Stond midden op de weg. Auto weggeduwd, op fietspad gezet en hulp gezocht. Niemand had startkabels en ook op een aflopend hellinkje de auto even aflaten lopen en in 2 starten lukte niet. Had ook niet echt snelheid in m'n eentje.
Vriend gebeld met zelfde accupack dat auto 's ochtends heeft gestart. No luck. Startmotor draait niet eens rond. Ook geen power drop van dashboard als je probeert te starten. Geen klik. Gewoon niks.
Vervolgens geprobeerd aan te slepen -> No luck either. Auto slaat niet aan
Terwijl ie zeg een uurtje daarvoor prima liep.
Auto weggesleept en gaan googlen. We verdenken nl. iets van startblokkering ofzo.
Inmiddels is er een wereld voor me open gegaan omtrent sleutel transponders, keyring, EWS module, zekeringen en de "rolling code between EWS en DME".
Maandag even testen met andere sleutel en of de auto met sleutel in standje 1 (accessories) een "beep" geeft met deur open. Dit geeft nl. aan of de EWS module de sleutel nog herkend. Ik denk het wel maar weet het niet zeker. Maar aangezien alles het prima deed en de accu al slecht was toen ik begon verwacht ik een ander probleem: "rolling code mismatch tussen EWS en DME". Vaak veroorzaakt door "stroom" problemen, lees een slechte accu.
Wat heb ik geleerd: EWS (startblokkering) en DME wisselen zowel een fixed als een rolling-code uit. De fixed code is er in beide ingezet op basis van chassisnummer. De rollingcode wisselt bij iedere start, zowel in EWS als DME. En als de rolling-code in EWS en DME verschillen / niet in sync meer zijn doet ie niks, nada, noppes. Precies wat ik ervaar.
Oplossing is redelijk simpel: aan de computer hangen en EWS/DME resync uitvoeren.
Enkel is dat logistiek wat lastig om met een niet startende auto langs de BMW dealer te gaan om even een EWS/DME resync uit te voeren...
Iemand ervaring, of in bezit, van een tool om dit gewoon zelf te kunnen doen ?
Mark.
Begon al verkeerd: Auto heeft tijdje stilgestaan en accu was slecht ondanks dat deze aan de lader hing.
Dus gestart met een accupack.
Auto liep direct en heerlijk stukje gestuurd. Bizarre auto als je er een tijdje niet in hebt gereden. Hoe zo'n ding op de invoegstrook naar 100 per 30 minuten jubelt is ongekend. Heb me ook erg vermaakt in 3e versnelling op een dijkweggetje. Schuifdakje open, raampje open en de S54 horen snerpen. Was weer erg fijn.
Onderweg even getest of accu nog wat opnam. Kortom met een km of 30 de auto afgezet en proberen te starten op de accu. Lukte niet. Dus koppeling omhoog in 2 en weer verder.
Totdat all hell striked: 10km voordat ik terug ben maak ik een foutje en laat de moter afslaan bij een verkeerslicht
En natuurlijk niet starten op de accu. Geen genoeg power. Had wel het idee dat ie het probeerde om rond te draaien / klikken. Balen.
Stond midden op de weg. Auto weggeduwd, op fietspad gezet en hulp gezocht. Niemand had startkabels en ook op een aflopend hellinkje de auto even aflaten lopen en in 2 starten lukte niet. Had ook niet echt snelheid in m'n eentje.
Vriend gebeld met zelfde accupack dat auto 's ochtends heeft gestart. No luck. Startmotor draait niet eens rond. Ook geen power drop van dashboard als je probeert te starten. Geen klik. Gewoon niks.
Vervolgens geprobeerd aan te slepen -> No luck either. Auto slaat niet aan
Terwijl ie zeg een uurtje daarvoor prima liep.
Auto weggesleept en gaan googlen. We verdenken nl. iets van startblokkering ofzo.
Inmiddels is er een wereld voor me open gegaan omtrent sleutel transponders, keyring, EWS module, zekeringen en de "rolling code between EWS en DME".
Maandag even testen met andere sleutel en of de auto met sleutel in standje 1 (accessories) een "beep" geeft met deur open. Dit geeft nl. aan of de EWS module de sleutel nog herkend. Ik denk het wel maar weet het niet zeker. Maar aangezien alles het prima deed en de accu al slecht was toen ik begon verwacht ik een ander probleem: "rolling code mismatch tussen EWS en DME". Vaak veroorzaakt door "stroom" problemen, lees een slechte accu.
Wat heb ik geleerd: EWS (startblokkering) en DME wisselen zowel een fixed als een rolling-code uit. De fixed code is er in beide ingezet op basis van chassisnummer. De rollingcode wisselt bij iedere start, zowel in EWS als DME. En als de rolling-code in EWS en DME verschillen / niet in sync meer zijn doet ie niks, nada, noppes. Precies wat ik ervaar.
Oplossing is redelijk simpel: aan de computer hangen en EWS/DME resync uitvoeren.
Enkel is dat logistiek wat lastig om met een niet startende auto langs de BMW dealer te gaan om even een EWS/DME resync uit te voeren...
Iemand ervaring, of in bezit, van een tool om dit gewoon zelf te kunnen doen ?
Mark.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW e46 resync EWS en DME modules
Toch best een stukje techniek al in een E46, wel balen maar voortaan eerder een nieuwe accu erin denk?
Je moet iemand hebben met die INPA (oid) tool van BMW dan is het simpel uit te lezen.
Ook al geprobeerd de accu helemaal eraf te halen een half uurtje en dan een andere/frisse accu aansluiten als test?
Je moet iemand hebben met die INPA (oid) tool van BMW dan is het simpel uit te lezen.
Ook al geprobeerd de accu helemaal eraf te halen een half uurtje en dan een andere/frisse accu aansluiten als test?
-
OnlineMark 320iS
- Berichten: 2700
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: BMW e46 resync EWS en DME modules
Misschien een hele domme vraag, maar is het niet gewoon de dynamo? Zal wel niet want dan zou ie starten met het accupack.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: BMW e46 resync EWS en DME modules
Dynamo zal juist wel goed zijn anders had ie nooit een uur kunnen rijden.
Accu is gewoon kapot.
Nieuwe accu erin en foutcodes EWS wissen zal de oplossing zijn denk ik.
Accu is gewoon kapot.
Nieuwe accu erin en foutcodes EWS wissen zal de oplossing zijn denk ik.
- Joy
- Berichten: 10780
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW e46 resync EWS en DME modules
De auto is gevoelig voor accu's die aan het eind van hun Latijn zijn. Heb zelf ook vage storingen gehad en zelfs SMG lampje omdat de spanning te laag was vlak voor en na de start.
Nieuwe accu erin.
Nieuwe accu erin.
- MParallel
- Berichten: 8003
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: BMW e46 resync EWS en DME modules
I see what you did thereNaar 100 in 30 minuten
-
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Re: BMW e46 resync EWS en DME modules
Idd, even frisse accu er in en alles werkt waarschijnlijk weer.
-
Onlinemarkk
- Berichten: 3846
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: BMW e46 resync EWS en DME modules
Net getest met reserve sleutel en accupack. Tik en lopen.
Grrrrrrr. Door de slechte accu en het proberen te starten daarmee is ie dus z'n primaire sleutel die ik bij me had kwijtgeraakt.
Nou ja, blij dat het niet ernstiger / lastiger is. Nieuwe accu erin en primaire sleutel opnieuw inleren.
Mark.
Grrrrrrr. Door de slechte accu en het proberen te starten daarmee is ie dus z'n primaire sleutel die ik bij me had kwijtgeraakt.
Nou ja, blij dat het niet ernstiger / lastiger is. Nieuwe accu erin en primaire sleutel opnieuw inleren.
Mark.
-
- Berichten: 3979
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: BMW e46 resync EWS en DME modules
Als je 1 werkende sleutel hebt kan je de andere volgens mij inleren zonder dat er een dealer aan te pas hoeft te komen.
Moet je wel de procedure weten maar dat is vast wel op het internet te vinden.
Bepaalde contact standen en dan geven het aantal keer op/van slot springen aan of het gelukt is of niet. Zoiets was het.
Moet je wel de procedure weten maar dat is vast wel op het internet te vinden.
Bepaalde contact standen en dan geven het aantal keer op/van slot springen aan of het gelukt is of niet. Zoiets was het.
-
Onlinemarkk
- Berichten: 3846
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: BMW e46 resync EWS en DME modules
Yep, idd al gegoogled.
- Standje 1 in contactslot (max. 5 sec.) en weer terug naar 0 positie
- Deur openen, en weer sluiten
- Unlock button indrukken en houden
- Sleutel uit contacslot halen.
- 3x lock button indrukken binnen 10 seconden
- Unlock button loslaten
- 4x de sleutel swaffelen
Als de nieuwe accu erin zit maar even proberen....Op dat laatste na dan
- Standje 1 in contactslot (max. 5 sec.) en weer terug naar 0 positie
- Deur openen, en weer sluiten
- Unlock button indrukken en houden
- Sleutel uit contacslot halen.
- 3x lock button indrukken binnen 10 seconden
- Unlock button loslaten
- 4x de sleutel swaffelen
Als de nieuwe accu erin zit maar even proberen....Op dat laatste na dan
- Arthur
- Berichten: 39753
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: BMW e46 resync EWS en DME modules
LOL!
Hoe verzinnen ze die combinatie ook
Hoe verzinnen ze die combinatie ook
-
- Berichten: 5004
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 194 gasten