BMW e46 resync EWS en DME modules

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3846
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

BMW e46 resync EWS en DME modules

Bericht door markk » 28 mar 2020, 17:36

Vandaag de e46 M3 van stal gehaald om een ochtendje te sturen.

Begon al verkeerd: Auto heeft tijdje stilgestaan en accu was slecht ondanks dat deze aan de lader hing.
Dus gestart met een accupack.

Auto liep direct en heerlijk stukje gestuurd. Bizarre auto als je er een tijdje niet in hebt gereden. Hoe zo'n ding op de invoegstrook naar 100 per 30 minuten jubelt is ongekend. Heb me ook erg vermaakt in 3e versnelling op een dijkweggetje. Schuifdakje open, raampje open en de S54 horen snerpen. Was weer erg fijn.

Onderweg even getest of accu nog wat opnam. Kortom met een km of 30 de auto afgezet en proberen te starten op de accu. Lukte niet. Dus koppeling omhoog in 2 en weer verder.

Totdat all hell striked: 10km voordat ik terug ben maak ik een foutje en laat de moter afslaan bij een verkeerslicht :-(

En natuurlijk niet starten op de accu. Geen genoeg power. Had wel het idee dat ie het probeerde om rond te draaien / klikken. Balen.
Stond midden op de weg. Auto weggeduwd, op fietspad gezet en hulp gezocht. Niemand had startkabels en ook op een aflopend hellinkje de auto even aflaten lopen en in 2 starten lukte niet. Had ook niet echt snelheid in m'n eentje.

Vriend gebeld met zelfde accupack dat auto 's ochtends heeft gestart. No luck. Startmotor draait niet eens rond. Ook geen power drop van dashboard als je probeert te starten. Geen klik. Gewoon niks.
Vervolgens geprobeerd aan te slepen -> No luck either. Auto slaat niet aan :-(
Terwijl ie zeg een uurtje daarvoor prima liep.

Auto weggesleept en gaan googlen. We verdenken nl. iets van startblokkering ofzo.
Inmiddels is er een wereld voor me open gegaan omtrent sleutel transponders, keyring, EWS module, zekeringen en de "rolling code between EWS en DME".

Maandag even testen met andere sleutel en of de auto met sleutel in standje 1 (accessories) een "beep" geeft met deur open. Dit geeft nl. aan of de EWS module de sleutel nog herkend. Ik denk het wel maar weet het niet zeker. Maar aangezien alles het prima deed en de accu al slecht was toen ik begon verwacht ik een ander probleem: "rolling code mismatch tussen EWS en DME". Vaak veroorzaakt door "stroom" problemen, lees een slechte accu.

Wat heb ik geleerd: EWS (startblokkering) en DME wisselen zowel een fixed als een rolling-code uit. De fixed code is er in beide ingezet op basis van chassisnummer. De rollingcode wisselt bij iedere start, zowel in EWS als DME. En als de rolling-code in EWS en DME verschillen / niet in sync meer zijn doet ie niks, nada, noppes. Precies wat ik ervaar.

Oplossing is redelijk simpel: aan de computer hangen en EWS/DME resync uitvoeren.
Enkel is dat logistiek wat lastig om met een niet startende auto langs de BMW dealer te gaan om even een EWS/DME resync uit te voeren...

Iemand ervaring, of in bezit, van een tool om dit gewoon zelf te kunnen doen ?


Mark.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW e46 resync EWS en DME modules

Bericht door Knot » 28 mar 2020, 20:12

Toch best een stukje techniek al in een E46, wel balen maar voortaan eerder een nieuwe accu erin denk?

Je moet iemand hebben met die INPA (oid) tool van BMW dan is het simpel uit te lezen.

Ook al geprobeerd de accu helemaal eraf te halen een half uurtje en dan een andere/frisse accu aansluiten als test?

Online
Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2700
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: BMW e46 resync EWS en DME modules

Bericht door Mark 320iS » 28 mar 2020, 20:21

Misschien een hele domme vraag, maar is het niet gewoon de dynamo? Zal wel niet want dan zou ie starten met het accupack.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: BMW e46 resync EWS en DME modules

Bericht door Martin van der Zwaard » 28 mar 2020, 20:46

Dynamo zal juist wel goed zijn anders had ie nooit een uur kunnen rijden.

Accu is gewoon kapot.

Nieuwe accu erin en foutcodes EWS wissen zal de oplossing zijn denk ik.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10780
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW e46 resync EWS en DME modules

Bericht door Joy » 29 mar 2020, 09:55

De auto is gevoelig voor accu's die aan het eind van hun Latijn zijn. Heb zelf ook vage storingen gehad en zelfs SMG lampje omdat de spanning te laag was vlak voor en na de start.
Nieuwe accu erin.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8003
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: BMW e46 resync EWS en DME modules

Bericht door MParallel » 29 mar 2020, 10:10

Naar 100 in 30 minuten
I see what you did there :lol:

erwin20vt
Berichten: 787
Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13

Re: BMW e46 resync EWS en DME modules

Bericht door erwin20vt » 29 mar 2020, 15:42

Idd, even frisse accu er in en alles werkt waarschijnlijk weer.

Online
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3846
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: BMW e46 resync EWS en DME modules

Bericht door markk » 30 mar 2020, 13:15

Net getest met reserve sleutel en accupack. Tik en lopen.

Grrrrrrr. Door de slechte accu en het proberen te starten daarmee is ie dus z'n primaire sleutel die ik bij me had kwijtgeraakt.

Nou ja, blij dat het niet ernstiger / lastiger is. Nieuwe accu erin en primaire sleutel opnieuw inleren.


Mark.

Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: BMW e46 resync EWS en DME modules

Bericht door Eric Z » 30 mar 2020, 13:21

Als je 1 werkende sleutel hebt kan je de andere volgens mij inleren zonder dat er een dealer aan te pas hoeft te komen.
Moet je wel de procedure weten maar dat is vast wel op het internet te vinden.
Bepaalde contact standen en dan geven het aantal keer op/van slot springen aan of het gelukt is of niet. Zoiets was het.

Online
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3846
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: BMW e46 resync EWS en DME modules

Bericht door markk » 30 mar 2020, 14:05

Yep, idd al gegoogled.
- Standje 1 in contactslot (max. 5 sec.) en weer terug naar 0 positie
- Deur openen, en weer sluiten
- Unlock button indrukken en houden
- Sleutel uit contacslot halen.
- 3x lock button indrukken binnen 10 seconden
- Unlock button loslaten
- 4x de sleutel swaffelen

Als de nieuwe accu erin zit maar even proberen....Op dat laatste na dan ;-)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39753
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW e46 resync EWS en DME modules

Bericht door Arthur » 30 mar 2020, 14:21

LOL!
Hoe verzinnen ze die combinatie ook :lol:

Gijzert
Berichten: 5004
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: BMW e46 resync EWS en DME modules

Bericht door Gijzert » 30 mar 2020, 16:14

Arthur schreef: 30 mar 2020, 14:21 LOL!
Hoe verzinnen ze die combinatie ook :lol:
Een Duits gevoel voor humor.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 194 gasten