BMW E46 M43 loopt erg heet met 108 graden > E36 thermostaat erop

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

BMW E46 M43 loopt erg heet met 108 graden > E36 thermostaat erop

Bericht door jessedehaan » 11 mar 2020, 22:40

Beste mensen,

de temperatuurmeter van mijn 318i (2000) met M43TUB19 motor kwam steeds langzamer in de 'middenstand.' Via het geheime menu (19, test 7) zag ik dat de koelvloeistof nog maar met moeite boven de 70 graden kwam.

Nieuwe Behr thermostaat gemonteerd (BMW logootje was er zichtbaar afgevijld;) en het torretje is in no time weer 105 graden. Maar eigenlijk vind ik dat onnodig hoog, en dat lijkt me ook niet goed voor de plastic delen die/waterflenzen die aan de kop zitten. De M43's in de E36 liepen bijvoorbeeld op 95 graden en bij de E46 is de bedrijfstemperatuur vermoedelijk alleen voor de emissiewaarden wat verhoogd.

Wel is het een kenveldthermostaat, die open gaat als je een poosje flink gas geeft (de kvs temp keldert plots naar 85 gragen) en dat is wel slim en handig natuurlijk.

>> Mijn vraag: kun je dat signaal (laten, waar?) aanpassen zodat de thermostaat bijvoorbeeld altijd bij 95 of 100 graden al opent?
Een E36 thermostaat heeft geen sensor/kenveldsturing en een andere slangaansluiting en lijkt me daarom geen optie?

Qua prestatie of verbruik merk ik trouwens geen verschil.
Laatst gewijzigd door jessedehaan op 19 aug 2021, 23:14, 5 keer totaal gewijzigd.

Jaap
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 mei 2017, 17:36

Re: BMW E46 kenveld thermostaat aanpassen?

Bericht door Jaap » 22 mar 2020, 21:06

Ja dat kan, wordt ook wel gedaan op de US forums kun je er meer over lezen.
Nadeel is dat de thermostaat verwarming sneller kapot gaat. Die is NIET gemaakt om constant te verwarmen (draden er naartoe zijn ook vrij dun).
Beter kun je een andere thermostaat monteren, bv een 95° als je er een kan vnden die past.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: BMW E46 kenveld thermostaat aanpassen?

Bericht door jessedehaan » 06 apr 2020, 12:41

Dankjewel nog hiervoor Jaap.

Dat is wel een goed punt mbt dat permanent verwarmen. Dat is wel een duidelijke reden om het niet te doen.
Ik ga dan maar rustig naar een andere thermostaat kijken. Maar ik weet niet of én 95gr én kenveldsturing samengaan.

Misschien doet alles het ook wel op een mechanische 95gr van een E36. Maar die slang aansluiting lijkt heel anders.
Op veel websites staat het aantal graden er ook niet bij. Dus het wordt nog even zoeken.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: BMW E46 kenveld thermostaat aanpassen? 3mm gaatje werkt.

Bericht door jessedehaan » 20 mei 2020, 23:11

Laatst op de snelweg de hele tijd 108 graden, viaduct op 109 graden, dan weer terug naar 108. Dat zat me niet lekker.

Van een donorblok had ik een mooie thermostaat uit 2018. Merk 'MotoRad,' maar qua behuizing identiek aan mijn Mahle/Behr exemplaar (waar het BMW logo afgeslepen is). Het binnenwerk is iets anders, maar de veer was sterk en de afdichting net zo luchtdicht. Nou, maar eens een gaatje geboord van 3mm op 12u. Dit wordt wel vaker gedaan als een auto niet goed ontlucht (maar dat is bij mij(n blok) nooit een probleem). Je zou denken dat het hete water dan wat eerder het waselement bereikt/opwarmt/opent.
DrilledHoleThermostat.JPG
DrilledHoleThermostat.JPG (109.79 KiB) 14313 keer bekeken
Helemaal mooi!
De motor warmt evengoed snel op, maar blijft nu -afhankelijk van belasting en snelheid- tussen de 96-99 graden.
De piekwaarde is nu 101 graden (na afzetten vd motor) in plaats van 111 graden.
Ik ben heel blij dat ik geen kleiner of groter gaatje heb geboord.

Ik heb nog niet getest of de elektronische sturing onder vollast (10 seconden het gaspedaal vloeren op toerit of snelweg) de thermostaat weer tot 85 graden laat openen.

Kenveld waarden voor deze thermostaat.
KennfeldThermostat.JPG
KennfeldThermostat.JPG (72.46 KiB) 14313 keer bekeken
Videootje werking Mahle kenveldthermostaat:
https://www.youtube.com/watch?v=SpYqN9CqwVk

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: BMW E46 kenveld thermostaat aanpassen? Gaatje boren is de oplossing

Bericht door jessedehaan » 18 jun 2020, 22:46

Na een paar duizend kilometer even een update.

Ik ben nog steeds tevreden, want van die 108 graden op de BC werd ik erg onrustig.
In deze warme maanden staat de naald met zo'n 4 minuten in het midden (maarja, daar staat ie altijd gebufferd tussen 73-113 graden). De motor warmt dus niets/nauwelijks trager op. Ook is het verbruik niets slechter/meer geworden met de lagere bedrijfstemperatuur.

Wat me wel verrast is dat de bedrijfstemperatuur toch een stuk lager uitvalt dan de waarden van m'n eerste testrit (post hierboven, in stadsverkeer bij 25 graden). Want de kvs temperatuur is nu behoorlijk constant 85 graden. Bij gas los voor een uitrit zakt het 2 graden, en bij stadsverkeer kruipt de meter net boven de 90 graden. Laatst reed ik een paar honderd kilometer zonder bodemplaat (buitentemp. 24 graden) en kwam de temperatuur nauwelijks tot 80 graden.

Voor nu vind ik het prima. En ik kijk in het najaar wel wat de koudere temperaturen gaan brengen. Maar ik denk wel dat ik de vergeelde Behr thermostaat van hierboven nog eens ga voorzien van een 2mm of 1,5mm gaatje en die weer terug plaats. Om zo wat meer rond de 90 graden uit te komen.

Het huidige gaat van 3mm lijkt zo klein, en leek na wat research een voorzichtige eerste stap. Maar nu bedenk ik me dat dat waarschijnlijk altijd zescilinders of achtcilinders (Amerikaanse fora) betrof. Misschien moet je de diameter wat aanpassen aan de grote/warmteproductie van je eigen blok.

TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: BMW E46 kenveld thermostaat aanpassen? Gaatje boren is de oplossing

Bericht door TLRS » 18 jun 2020, 23:15

Merk je er tijdens het rijden iets van, de lagere temperatuur?

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: BMW E46 kenveld thermostaat aanpassen? Gaatje boren is de oplossing

Bericht door jessedehaan » 18 jun 2020, 23:40

Nee helemaal niets. Als je er niet op zou letten zou je de naald altijd mooi in het midden zien staan. Ook geen merkbaar verschil in trekkracht of gasrespons. Verbruik is ook niet anders. En ik ben vorig jaar trouwens ook met die kapotte thermostaat door de viergasmeting gekopen op de APK. Die zomer was temperatuur dus echt lager, maar daar merkte ik dus ook niets van. Wat je wel merkt is dat als je uitstapt na een rit, dat er niet zo'n hete lucht/geur uit de nieren/motorruimte komt, en dat er minder van de knakkende hitte-geluiden zijn.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: BMW E46 kenveld thermostaat aanpassen? Gaatje boren is de oplossing

Bericht door jessedehaan » 05 jul 2020, 19:15

Na nog een ritje zonder bodemplaat en constant 76 graden wilde ik de 'oude' thermostaat (nieuwe Behr okt2019) wel weer terugplaatsen met een iets kleiner gaatje. Dus de oude vloeibare pakking er al vanaf gekrabd een 1,5mm gaatje geboord.

Gisteren stond de neus omhoog voor een oliewissel, een mooi moment dus om de thermostaat te wisselen. Ook wat nieuwe boutjes erbij, omdat de oude niet zo goed meer pakten in de alu kop.

En wat denk je... de temperatuur loopt gewoon weer op tot 108 graden, net als zonder gaatje! Bij gas los, op bijv. een klaverblad, zakt de temperatuur wel tot 105 graden.

Tja, het zat hem dus niet in het 3mm gaatje. Die MotoRad thermostaat (2018) is anders afgesteld, of gewoon niet goed meer. Misschien dat ik het gat dicht laat lassen en hem nog eens terug plaats.

En ik wil het 1,5mm gaatje in de Behr thermostaat nog eens vergroten om te kijken of dat nog verschil maakt. Maar dat is voor na de verhuizing, en voor de vele korte ritjes die ik voorzie is het nog wel een voordeel dat de motor snel/goed warm wordt.

Oppervlakte, al lijkt het er niet echt toe te doen:
1,5mm = 1,8 mm2
2mm = 3,14 mm2 (= pi)
2,5mm = 4,9 mm2
3mm = 7 mm2
M43thermostaat.JPG
M43thermostaat.JPG (73.29 KiB) 14079 keer bekeken
BMWthermostaatboutjes.JPG
BMWthermostaatboutjes.JPG (50.46 KiB) 14079 keer bekeken
En Dirko is top:
Dirko.JPG
Dirko.JPG (86.67 KiB) 14079 keer bekeken

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: BMW E46 kenveld thermostaat aanpassen? Gaatje boren .. leek de oplossing

Bericht door jessedehaan » 11 apr 2021, 17:30

Weer een update in dit topic, nadat de thermostaat ruim een half jaar keurig op z'n overdreven hoge 108 graden heeft gestaan.
Hopelijk wordt dit de op één na laatste update.

Tijdens de warmte van eind februari leek het me een mooi moment om weer verder te gaan me het boren. Een volgende stap leek me om het ene 2,5mm gaatje in de voorste afdichting uit te breiden met 3 gaatjes van 4mm, met het idee dat hierdoor meer heet water, de thermostaat eerder zou verhitten en openen.
Therm3gats.JPG
Therm3gats.JPG (31.28 KiB) 9514 keer bekeken
Maar de eerste testritten werden een beetje spannend, de motor kwam langzamer op temperatuur, maar bleef zelfverzekerd doorkruipen tot 113 graden! Met de kachel op 32 graden en de raampjes open kon ik doorrijden op 110 graden. Maar deze stap werkte dus averechts.

Er moesten dus meer gaatjes komen, al was het maar om een dag later een lange rit te kunnen maken. Daarom dat ik me geen tussenstap kon permitteren en er meteen een volwaardige gatenkaas van heb gemaakt: Hiervoor moest het veerelementje eruit worden gewipt, omdat de boorhoek -tussen de veerwindingen door- een beetje onmogelijk was. Het terugdoen ervan kost wat oefening met twee schroevendraaiers, maar het kan. Dit had ik op m'n donorthermostaat al geoefend (maar die veer ging veel soepeler!).
ThermGatenkaas.JPG
ThermGatenkaas.JPG (48.96 KiB) 9514 keer bekeken
Afijn, met zoveel doorstroom, en de laatste stuiptrekkingen van de winter, werd de auto al snel 55 graden, maar ook niet veel warmer :hammer:

Daarom heb ik de nieren maar afgeplakt en dat scheelde alweer 20 graden, maar uiterst traag opwarmen naar 73 graden is ook niet optimaal. Gelukkig kun je met duct tape de onderste luchtsleuven ook mooi afplakken, en dat brengt me al wekenlang op een acceptabele opwarmtijd en een geweldige 90 graden bedrijfstemperatuur! Toen het laatst 25 graden was, heb ik de onderste tape in stapjes volledig verwijderd, en reed ik rond de 100 graden.

Al dat afplakwerk heeft niet echt de toekomst, dus maar geen foto's van deze tijdelijke vertoning, maar dan weet je dat het werkt. En zodra het straks warmer wordt verwijder ik alle tape en monitor ik hoe het in de zomer gaat.

Wel ga ik binnenkort een 95 graden thermostaat van de E36 M43 motor kopen. Plus een reserveslang. Want de E46 heeft een ander systeem met clipjes tussen slang en radiator en thermostaat waar die aan vastzit, en als het niet lukt om de E46 slang goed op dit andere type thermostaat te krijgen dan moet ik wel iets achter de hand hebben. Maar ik hoop in de toekomst dus snel op te warmen en stabiel rond de 95 graden te rijden.

Verbruik, olieverbruik en prestaties zijn trouwens niets veranderd onder al dit experimenteren. Al zou ik wel benieuwd zijn of een dyno-uitdraai op 90 graden nog marginaal meer vermogen geeft. Wordt vervolgd.

TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: BMW E46 kenveld thermostaat aanpassen? Veel gaatjes/matige oplossing

Bericht door TLRS » 11 apr 2021, 17:48

Lekker aan het onderzoeken geweest, mooi man :thumbup:

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: BMW E46 M43 met E36 thermostaat

Bericht door jessedehaan » 19 aug 2021, 22:38

Eindelijk een conclusie in dit vraagstuk: zet er een E36 thermostaat op:)
Meer plaatjes en toelichting hier: viewtopic.php?f=3&t=39584&p=1520256#p1520256
Thermos2.JPG
Thermos2.JPG (82.35 KiB) 3259 keer bekeken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dave van marion en 47 gasten