Deze trekkers zijn uit april vorig jaar en net 1800uur gelopen.Streamline schreef: ↑18 jan 2020, 21:36 Dit lijkt me iets wat al een hele tijd aan het rommelen geweest is. Als ik het zo bekijk is het allemaal niet zo heel oud en misschien zijn de velgen er nog nooit af geweest. Is er wel nagetrokken/instructie geweest bij de in ingebruikname?
(...)
Die ringen kan ik me nog herinneren en dat viel me ook op aan de moeren die we nog terug hebben gevonden. Dat zijn 'gewone' moeren.Downforce Hans schreef: ↑19 jan 2020, 13:48 Bouten hebben een rekgrens, ga je daar overheen omdat je denkt hoe vaster hoe beter dan is de kans van loslopen van de bouten of in dit geval moeren groot. Vroeger hadden wij van die grote conische veerringen die gebruikt werden. Wanneer het gat van de velg iets groter was dan paste die veerring in het gat en centreerde die de velg. Ik weet niet of dat heden ten dage nog gebruikt wordt. Mijn wetenschap stamt nog uit de Romeinse tijd toen we nog met van die paardenwagens achter elkaar aanjoegen in circus maximus.....dus is niet helemaal up to date misschien.
Je bedoelt op de velg onder de (afgelopen) moeren ? Volgens mij zie je ook wat slijtsporen dat de moeren speling hebben gehad want de krassen lijken groter dan die moeren. Beter heb ik het niet kunnen zien want het gebeurde in de nacht.
Nu moet ik wel nog een ander feit toevoegen waar ik niet eerder 's nachts aan heb gedacht. Doordat deze trekkers een flinke kracht te verduren krijgen zie je een flink zaagtandprofiel. Ik had al eerder aangegeven (bij 500 werkuur) dat ze de banden moesten draaien om de slijtage gelijk te houden, maar dat is niet gedaan. Kan het zijn dat deze ongelijke slijtage er trillingen kunnen optreden waardoor moeren los lopen ?