Trillingen achteras na loslopen wiel.

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31245
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Wielen natrekken, wie doet dat nu ?

Bericht door JP » 19 jan 2020, 16:44

Streamline schreef: 18 jan 2020, 21:36 Dit lijkt me iets wat al een hele tijd aan het rommelen geweest is. Als ik het zo bekijk is het allemaal niet zo heel oud en misschien zijn de velgen er nog nooit af geweest. Is er wel nagetrokken/instructie geweest bij de in ingebruikname?
(...)
Deze trekkers zijn uit april vorig jaar en net 1800uur gelopen.
Downforce Hans schreef: 19 jan 2020, 13:48 Bouten hebben een rekgrens, ga je daar overheen omdat je denkt hoe vaster hoe beter dan is de kans van loslopen van de bouten of in dit geval moeren groot. Vroeger hadden wij van die grote conische veerringen die gebruikt werden. Wanneer het gat van de velg iets groter was dan paste die veerring in het gat en centreerde die de velg. Ik weet niet of dat heden ten dage nog gebruikt wordt. Mijn wetenschap stamt nog uit de Romeinse tijd toen we nog met van die paardenwagens achter elkaar aanjoegen in circus maximus.....dus is niet helemaal up to date misschien.
Die ringen kan ik me nog herinneren en dat viel me ook op aan de moeren die we nog terug hebben gevonden. Dat zijn 'gewone' moeren.
Crookie schreef: 19 jan 2020, 01:02 Lijkt op de foto veel vuil op de zitting van het wiel. Wellicht geen mooie zitting kunnen maken en is gaan loslopen?
Je bedoelt op de velg onder de (afgelopen) moeren ? Volgens mij zie je ook wat slijtsporen dat de moeren speling hebben gehad want de krassen lijken groter dan die moeren. Beter heb ik het niet kunnen zien want het gebeurde in de nacht.

Nu moet ik wel nog een ander feit toevoegen waar ik niet eerder 's nachts aan heb gedacht. Doordat deze trekkers een flinke kracht te verduren krijgen zie je een flink zaagtandprofiel. Ik had al eerder aangegeven (bij 500 werkuur) dat ze de banden moesten draaien om de slijtage gelijk te houden, maar dat is niet gedaan. Kan het zijn dat deze ongelijke slijtage er trillingen kunnen optreden waardoor moeren los lopen ?

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Wielen natrekken, wie doet dat nu ?

Bericht door Crookie » 19 jan 2020, 17:07

Ja net om het draadeind heen. Zal onheroepelijk hebben schuren tegen het wiel aan.

Online
TLRS
Berichten: 2932
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Wielen natrekken, wie doet dat nu ?

Bericht door TLRS » 19 jan 2020, 17:11

Zaagtandprofiel op de band?

Kun je vast zelf beste inschatten naar gelang massa voertuigen, snelheid, ondergrond en hoe groot die afwijking is tov het normale profiel..

Streamline
Berichten: 233
Lid geworden op: 26 apr 2013, 17:36

Re: Wielen natrekken, wie doet dat nu ?

Bericht door Streamline » 19 jan 2020, 18:17

Trillingen door zaagtandslijtage lijkt me heel sterk. Dit is gewoon een gevalletje niet nagetrokken geweest.

Die slijtage krijg je trouwens door zware belasting en veel koppel/vermogen of veelvuldig gebruik van een retarder (hydraulisch of elektrisch werkende rem op de aandrijfas.) Dat tweede zal er wel niet opzitten, maar met een terminaltrekker wordt er wel vaak plankgas gegeven en zoals je al noemde ook zware belasting.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27885
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Wielen natrekken, wie doet dat nu ?

Bericht door Luco » 19 jan 2020, 18:31

Wij hebben een keer naast een vrachtwagen gezeten die we inhaalden en op dat moment liepen er twee wielen eraf, ging allemaal net goed, chauffeur en wij zagen behoorlijk wit.
Bleek dus dat er nieuwe banden op gezet waren en ze vergeten waren na te trekken,

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31245
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Wielen natrekken, wie doet dat nu ?

Bericht door JP » 19 jan 2020, 18:39

Een 15jaar geleden was ik met een huurtrekker (25 ton melamine) onderweg en voelde steeds heviger wordende trillingen. Het was donker en rechts zag ik af en toe vonkjes. Het was een kleine 600meter voor een Rasthof (Limburger, hoe toevallig, langs de duitse A3. Daar gestopt en dacht wel een lekke band te zijn op de trekas, de dubbellucht. Toen waren er ook iets van 6 bouten afgelopen danwel afgebroken. Toen uren gewacht op onze eigen monteur met de pickup en 2 nieuwe wielen, maar hij kreeg ze niet los. Toen moest ik weer 3uur wachten op de hoofdmonteur die met de snijbrander langskwam. Totaal stond ik er 8 uur. Ik had wel al 3x leren jassen kunnen kopen van zigeuners die zogenaamd van een beurs kwamen en geld nodig hadden voor brandstof. 3x hetzelfde verhaal van verschillende louche figuren, maar het waren geen BMW jassen.... :tooth:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31245
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Wielen natrekken, wie doet dat nu ?

Bericht door JP » 19 jan 2020, 18:49

eBoonstra schreef: 19 jan 2020, 16:01 Wij doen het bij onze vrachtwagens altijd frequent nadat de wielen los zijn geweest. Doe het bij de auto ook wel eens 100 km na het wisselen (met een momentsleutel), maar heb nog nooit meegemaakt dat ze losser zijn komen te zitten.
Bij de vrachtwagen, trekker altijd na 50-75km en trailer een eerste keer bij maximaal 100km.
Wij hadden briefjes waarop stond dat en wanneer een band vervangen was en dan de eerste 3 chauffeurs met datum die natrokken moesten dit aftekenen.

Bij mijn vorig werk hadden ze een Snap On momentsleutel van een dikke 1.20meter. Die kon je instellen tot 800nM.
We hadden een lijst van de garage want elke dop had een andere kracht nodig. 27mm is 400nm, 30mm is 500nm en 33mm was 600nm.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Wielen natrekken, wie doet dat nu ?

Bericht door Martin van der Zwaard » 19 jan 2020, 19:57

120 is ook teveel. Lexus moet 103Nm hebben volgends specificatie.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Wielen natrekken, wie doet dat nu ?

Bericht door allen » 19 jan 2020, 20:34

Voor jou wel maar voor Knot is 103Nm nogsteeds een mietjeswaarde. :kikker:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Wielen natrekken, wie doet dat nu ?

Bericht door Knot » 19 jan 2020, 20:50

Neehoor, alleen RUIM onder de 100 klinkt wat lafjes, maar je hapt er prima op :tooth:

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Wielen natrekken, wie doet dat nu ?

Bericht door Martin van der Zwaard » 19 jan 2020, 21:57

Ik moet zeggen dat ik die 103 ook wat laag vond maar goed.....als ze dat opgeven dan houd ik me daar aan. Meestal is lmv wel 120 of 130 bij normale straatauto’s.

Online
Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Wielen natrekken, wie doet dat nu ?

Bericht door daNpy » 19 jan 2020, 22:22

Martin van der Zwaard schreef: 19 jan 2020, 21:57 Ik moet zeggen dat ik die 103 ook wat laag vond maar goed.....als ze dat opgeven dan houd ik me daar aan. Meestal is lmv wel 120 of 130 bij normale straatauto’s.
Klopt, maar maakt ook wel verschil of het licht metaal of staal is.
SUVs en busjes kunnen/moeten weer met een hoger moment (tot 170Nm ofzo?) aangetrokken worden.

Mijn schoonpa trok de moeren van zijn vrachtwagen ook altijd 1x in de maand aan. Die pijltjes zijn indicatoren waarmee je in principe meteen ziet of er een los aan het lopen is, maar dat helpt dus niet altijd zie ik.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31245
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Trillingen achteras na loslopen wiel.

Bericht door JP » 07 aug 2020, 20:29

Inmiddels zijn we een dik half jaar verder, maar er zit nog steeds, in mijn ogen, flinke trilling in de aandrijf/achteras.

De garage heeft de velgen vernieuwd en de wielbouten vervangen, maar sindsdien voel ik (mijn collega's ook wel) dat er duidelijk trilling in de achteras zit. Nu heb ik dit al diverse keren aangegeven en is onlangs ook bevestigd door de leasemaatschappij/garage.
Hun oplossing was, we proberen eerst de goedkoopste oplssing, (4) nieuwe banden, à ± €1000. Echter twijfelde ik al of dit dé oplossing zou zijn, en dat blijkt nu ook wel. Trillingen blijven. Ze hebben hierna nog een softwareupdate op de versnellingsbak gedaan met de hoop dat dat het ei van colombus was. Ik zie niet direct het verband, en het resultaat was dan ook dubbel negatief. Terugschakelen gaat nu heel lomp.

Misschien dat de technici hier een idee hebben. Ik had zelf het idee, laat eens de achteras open maken, opmeten aandrijfstangen, kijken naar het diff, de planeten etc...etc.(of hoe je dat noemt) dat lijkt me toch goedkoper dan blind €4k uitgeven aan nieuwe banden die nog niet versleten waren.

Nu heb ik toch al geen hoge pet op van de garage want onlangs hadden we een kapotte startmotor, en toen moesten we de motor 46uur aan een stuk laten lopen (waarbij die vanzelf afslaat als je 10minuten niet rijdt)
Of een kapotte viscokoppeling bij de radiateur, wordt dan zo zo ingesteld dat de ventilator blijft lopen......duurt dan 3 weken voor het gerepareerd wordt......... :bag:

Online
TLRS
Berichten: 2932
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Trillingen achteras na loslopen wiel.

Bericht door TLRS » 08 aug 2020, 00:38

Rücksichtslos spul monteren zegt wel wat over de interesse in het bovenhalen van het probleem. Diff openen is een prima idee, al is het maar om de olie te bekijken en eventueel de magnetische plug als die erin zit.

Trilling overigens snelheidsafhankelijk? Heb je de mogelijkheid de achterkant met banden van de grond te krijgen, dan kijken als de boel draait of er iets te bemerken valt..

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31245
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Trillingen achteras na loslopen wiel.

Bericht door JP » 08 aug 2020, 15:43

Trillingen voel je wel als je harder rijt, dan stapvoets. Het voelt net als onbalans, en rijdt net zoals een eend loopt. (kan het niet anders plastisch verwoorden)Het schommelt alsof 1 velg een ei is. Er is on-site geen mogelijkheid om de achteras van de grond te halen.

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2698
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Trillingen achteras na loslopen wiel.

Bericht door Mark 320iS » 08 aug 2020, 15:56

Ik zou gewoon wat meer België intrekken met de auto, dan heb je er waarschijnlijk minder last van... 😉

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4531
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Trillingen achteras na loslopen wiel.

Bericht door Eeuwe » 08 aug 2020, 17:18

Zitten er Scania onderdelen op? Die kut Scania's trillen altijd, geen grap.

Wiellager gechecked? Wielbouden kruislinks gemonteerd?

PeterB
Berichten: 3257
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Trillingen achteras na loslopen wiel.

Bericht door PeterB » 08 aug 2020, 18:15

Hang een GoPro met zicht op de banden en je ziet zo de slingering...

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31245
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Trillingen achteras na loslopen wiel.

Bericht door JP » 08 aug 2020, 18:36

Ik weet niet of dat ook de manier is hoe ze met personenauto's klachten vinden en oplossen.

PeterB
Berichten: 3257
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Trillingen achteras na loslopen wiel.

Bericht door PeterB » 08 aug 2020, 20:05

Nee, daar gaat het iets eenvoudiger.
Maar het is maar een idee..

Online
TLRS
Berichten: 2932
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Trillingen achteras na loslopen wiel.

Bericht door TLRS » 08 aug 2020, 22:25

Vind het een goed idee als je zo’n ding hebt. Niets los maken, gewoon eerst goed kijken :)

Streamline
Berichten: 233
Lid geworden op: 26 apr 2013, 17:36

Re: Trillingen achteras na loslopen wiel.

Bericht door Streamline » 09 aug 2020, 10:33

Lijkt mij dat de naaf niet meer rond is, doordat de velg daar los overheen heeft staan bonken worden de pasvlakken in elkaar gedrukt.
Zelfde verhaal wel eens gezien op een oplegger nadat deze gespoten was, nieuwe velg en nieuwe naaf en het is weer goed.

Zou het niet in de as zelf zoeken, dat is namelijk star en zou niet teveel mee moeten kunnen gebeuren.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31245
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Trillingen achteras na loslopen wiel.

Bericht door JP » 09 aug 2020, 19:58

Ok, dank voor je input. Het is altijd lastig als niet echt naar een oplossing wordt gezocht en men maar zegt, "doe het ermee".

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26722
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Trillingen achteras na loslopen wiel.

Bericht door Martijn_bmw » 11 aug 2020, 07:48

Mark 320iS schreef: 08 aug 2020, 15:56 Ik zou gewoon wat meer België intrekken met de auto, dan heb je er waarschijnlijk minder last van... 😉
:lol: :lol:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31245
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Trillingen achteras na loslopen wiel.

Bericht door JP » 11 aug 2020, 11:13

Nogmaals alle tips doorgegeven, waarvoor dank, maar het lijkt niet aan te komen. Ze schilderen je gewoon af als lastig....:bag:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 75 gasten