Trillingen achteras na loslopen wiel.

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31208
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Trillingen achteras na loslopen wiel.

Bericht door JP » 18 jan 2020, 14:25

Onderstaande gebeurde ons vannacht. 7 van de 10 moeren op een trekas afgelopen en 1 bout afgebroken.
Het is dat we maar 25km/h kunnen rijden intern maar met 53ton terreingewicht had dit anders af kunnen lopen. Door hevige trillingen tijdig nog kunnen stoppen.

Afbeelding

Nu zijn er bij mijn weten geen wielen onlangs los geweest maar dan is het toch verstandig tijdig eens met een momentsleutel na te trekken?

Is de kans dat wielmoeren/bouten aan de rechterkant eerder losdraaien door de draaiing van het wiel ? Je rijdt toch 99% vooruit.

Achteraf zie je wel de streepjes vervuiling wat een indicatie kan zijn dat een moer losser is geraakt.

Afbeelding

Ben benieuwd wat de garage gaat vinden. De gaten in de velgen lijken ook al een beetje uitgeslagen.

Ik heb dit wel, 15 jaar geleden, al eens eerder gehad met een huurtrekker, maar toen reed ik met 40ton en 85km/h over se duitse A3.
Op die trekker waren nieuwe banden gemonteerd maar jiet doorgegeven dat wielen nagetrokken moesten worden.
Laatst gewijzigd door JP op 07 aug 2020, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Kadett
Berichten: 4644
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Wielen natrekken, wie doet dat nu ?

Bericht door Kadett » 18 jan 2020, 14:40

Terrein toegankelijk voor derden? Iemand een kut geintje uitgehaald, baldadige jeugd? Toch wel knap dat als wiel niet pas losgeweest is er in 1 x 7 moeren losgeschoten zijn. Zoiets moet tijdens het dagelijks gebruik toch een x opvallen als je langs het wiel loopt.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31208
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Wielen natrekken, wie doet dat nu ?

Bericht door JP » 18 jan 2020, 14:54

Nee echt niet toegankelijk en ik zie ook nooit jeugd met een 33mm wielsleutel in hun heuptasje :tooth:
Nee serieus daar gaan we niet van uit.

Ik twijfel verder of het geen fabrieksfout is. Dat de gaten in de velgen te groot zijn voor de bouten en dan een combinatie van verkeerde wielmoeren.
Hoge asbelasting is wel een feit. Deze aandrijfas krijgt bijna 24/7 een belasting van 20ton te verduren, maar is daar dan ook speciaal voor opgebouwd

Forza
Berichten: 1008
Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02

Re: Wielen natrekken, wie doet dat nu ?

Bericht door Forza » 18 jan 2020, 15:04

De rest van de wielen zijn natuurlijk al gecontroleerd?

Zou het kunnen dat ze dit ene wiel vergeten zijn op moment aan te trekken?

Kadett
Berichten: 4644
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Wielen natrekken, wie doet dat nu ?

Bericht door Kadett » 18 jan 2020, 15:14

33MM en waarschijnlijk met iets van 200+nm vastgezet zal ook niet zomaar los komen.

Zit er geen centrerende koon aan de binnenzijde van de moer? Verder zullen de gaten van de velg wat ruimer zijn aangezien de band niet zomaar op zijn plek komt zonder hulpmiddelen maar hulpmiddelen verminderen precisie om de velg+band over de bouten heen te krijgen. Het is wat anders dan even een velg van je auto erop leggen.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31208
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Wielen natrekken, wie doet dat nu ?

Bericht door JP » 18 jan 2020, 15:23

Dit is, als ik me niet vergis, 600Nm.

Monteurs hebben vanmorgen al alle andere trekkers gecontroleerd.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Wielen natrekken, wie doet dat nu ?

Bericht door Knot » 18 jan 2020, 18:12

Natuurlijk wel een aanzienlijk hoger gewicht dan een standaard auto.

Ik heb de leipste dingen gedaan met personenauto's maar altijd alles op 120nm vastegezet (5x120) en echt nog nooit ellende gehad.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Wielen natrekken, wie doet dat nu ?

Bericht door allen » 18 jan 2020, 18:24

Caterham maar 80nm. Die trek ik regelmatig aan als ik weer een stuk ga rijden. Nooit losgekomen maar 80 voelt gewoon zo weinig tussen. de oren.
LR op 180nm. Is gewoon aantrekken als wiel eraf is geweest en Na paar dagen nog een keertje. Daarna geloof ik het wel.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Wielen natrekken, wie doet dat nu ?

Bericht door Knot » 18 jan 2020, 18:39

80nm is echt een mietjes waarde zeg... ik vind 110nm al kinderspel, doe maar uit voorzorg 120nm bij BMW dan heb je nog wat.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31208
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Wielen natrekken, wie doet dat nu ?

Bericht door JP » 18 jan 2020, 18:52

Inderdaad, 80nm, daar trek ik al mijn lego-defender mee na !

Online
TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Wielen natrekken, wie doet dat nu ?

Bericht door TLRS » 18 jan 2020, 19:17

Draadeinden in de naaf zitten nog vast? Gaten lijken erg ruim.. en rond.. zou verwachten dat ze de radius zouden volgen. Centreert zo’n wiel zich niet op de naaf?

Dacht dat plastic dopjes met een pijltje eraan de norm was. Daarmee vallen zullen grappen veel eerder op.

Doe dat op de motor met een speciale witte marker.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Wielen natrekken, wie doet dat nu ?

Bericht door Mike R32 » 18 jan 2020, 19:21

Aanhaalkoppellijst voor wielbouten en moeren.
https://www.gbshop.nl/content/informati ... llijst.htm
Laatst gewijzigd door Mike R32 op 18 jan 2020, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31208
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Wielen natrekken, wie doet dat nu ?

Bericht door JP » 18 jan 2020, 19:27

TLRS schreef: 18 jan 2020, 19:17 Draadeinden in de naaf zitten nog vast? Gaten lijken erg ruim.. en rond.. zou verwachten dat ze de radius zouden volgen. Centreert zo’n wiel zich niet op de naaf?

Dacht dat plastic dopjes met een pijltje eraan de norm was. Daarmee vallen zullen grappen veel eerder op.

Doe dat op de motor met een speciale witte marker.
De velgen zullen best centreren op de naaf, maar als de gaten ruimer zijn krijg je nog speling.
We moeten nu wachten wat de leasemaatschappij gaat doen. Ik heb gezegd dat de trekker opgetakeld moet worden, want ben bang dat er alleen wat nieuwe moeren worden gemonteerd. Ik twijfel of de velgen, wielbouten ed. nog wel veilig zijn.
Op de site mogen ze alleen klein onderhoud doen.

Die dopjes heb ik al voorgeslagen, die kosten je €7 - €10 per wiel. Dat mag geen kostenpost zijn.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Wielen natrekken, wie doet dat nu ?

Bericht door Ferdi » 18 jan 2020, 20:43

Bij ons heeft al het zware spul van die pijltjes aan de bouten zodat het opvalt.

Trek zelf mijn wielen altijd nog na als ze los zijn geweest.
Helemaal als een ander het heeft gedaan. Met de S60 een keer gehad dat ie wat herrie maakte hij de voorwielen, kon vervolgens met de hand de bouten vaster draaien...
Ding kwam toen net bij de dealer vandaan waar men toch even flink geschrokken was en mijn rijstijl ook "kende".
Had dat later op de dag gebeurd had ik geheid een wiel kwijt geweest.

Streamline
Berichten: 233
Lid geworden op: 26 apr 2013, 17:36

Re: Wielen natrekken, wie doet dat nu ?

Bericht door Streamline » 18 jan 2020, 21:36

Dit lijkt me iets wat al een hele tijd aan het rommelen geweest is. Als ik het zo bekijk is het allemaal niet zo heel oud en misschien zijn de velgen er nog nooit af geweest. Is er wel nagetrokken/instructie geweest bij de in ingebruikname?

Een momentsleutel wordt overigens weinig toegepast voor dit soort wielen, vaak gebeurd dit onderweg na een wissel met de wielmoersleutel en kantelstok die bij de auto horen.

Wij hebben het zelf twee keer een soortgelijk grapje gehad bij een oplegger waarbij na een opknapbeurt de velgen en naven gespoten waren. Chauffeur netjes nagetrokken maar omdat de spuiter e.e.a. teveel gespoten had op de pasvlakken kwam er toch speling op waardoor er ook bouten losliepen en afbraken. Daarbij was de velg en naaf ook gelijk afgeschreven omdat die elkaar gesloopt hadden...

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Wielen natrekken, wie doet dat nu ?

Bericht door Spijkerhard » 18 jan 2020, 21:58

Ferdi Gielen schreef: 18 jan 2020, 20:43 Bij ons heeft al het zware spul van die pijltjes aan de bouten zodat het opvalt.

Trek zelf mijn wielen altijd nog na als ze los zijn geweest.
Helemaal als een ander het heeft gedaan. Met de S60 een keer gehad dat ie wat herrie maakte hij de voorwielen, kon vervolgens met de hand de bouten vaster draaien...
Ding kwam toen net bij de dealer vandaan waar men toch even flink geschrokken was en mijn rijstijl ook "kende".
Had dat later op de dag gebeurd had ik geheid een wiel kwijt geweest.
Was bij Volvo een bekend probleem, met de V70 '01 ook twee keer gehad (na natrekken), een keer met een volle bak in Duitsland onderweg naar Italie. Volgens mij zijn een jaar later de aantrekwaarden van verhoogd, en ik heb nieuwe bouten gemonteerd gekregen.

Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Wielen natrekken, wie doet dat nu ?

Bericht door Crookie » 19 jan 2020, 01:02

Lijkt op de foto veel vuil op de zitting van het wiel. Wellicht geen mooie zitting kunnen maken en is gaan loslopen?

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Wielen natrekken, wie doet dat nu ?

Bericht door allen » 19 jan 2020, 13:22

Knot schreef: 18 jan 2020, 18:39 80nm is echt een mietjes waarde zeg... ik vind 110nm al kinderspel, doe maar uit voorzorg 120nm bij BMW dan heb je nog wat.
Doe maar 180nm bij je Lexus. Dan heb je nog wat ongeacht wat de fabrikant zelf voorschrijft. Toch?
Ooit een bandenboer die minstens zo eigenwijs was als jij en m’n wielen zelfs met een luchttol vast zette. Niet mijn manier van werken. :angel:

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12545
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Wielen natrekken, wie doet dat nu ?

Bericht door Downforce Hans » 19 jan 2020, 13:48

Bouten hebben een rekgrens, ga je daar overheen omdat je denkt hoe vaster hoe beter dan is de kans van loslopen van de bouten of in dit geval moeren groot. Vroeger hadden wij van die grote conische veerringen die gebruikt werden. Wanneer het gat van de velg iets groter was dan paste die veerring in het gat en centreerde die de velg. Ik weet niet of dat heden ten dage nog gebruikt wordt. Mijn wetenschap stamt nog uit de Romeinse tijd toen we nog met van die paardenwagens achter elkaar aanjoegen in circus maximus.....dus is niet helemaal up to date misschien.

Gisae
Berichten: 364
Lid geworden op: 28 dec 2007, 16:42

Re: Wielen natrekken, wie doet dat nu ?

Bericht door Gisae » 19 jan 2020, 14:01

Als ik wielen wissel bij de garage loop ik ze bij thuiskomt nogmaals na. De momentsleutel ligt dan toch nog in de kofferbak.
Intussen vaste prik nadat ik een keer steeds meer last kreeg van trillen in het stuur en bij het remmen. Na controle kon ik rechts voor alle wielbouten met de hand los kon draaien. De auto was eventjes weggeweest naar de spuiter voor de motorkap, nooit bij stilgestaan dat ze de wielen er af zouden halen en niet weer vastdraaien.

Gebruikersavatar
Maus
Berichten: 565
Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
Locatie: Onder de rook van R'dam

Re: Wielen natrekken, wie doet dat nu ?

Bericht door Maus » 19 jan 2020, 14:08

JP schreef: 18 jan 2020, 19:27
TLRS schreef: 18 jan 2020, 19:17 Gaten lijken erg ruim.. en rond.. zou verwachten dat ze de radius zouden volgen. Centreert zo’n wiel zich niet op de naaf?
De velgen zullen best centreren op de naaf, maar als de gaten ruimer zijn krijg je nog speling.
Bij een bakwagen worden de wielen op de trekas niet gebalanceerd, dit zal bij een (terminal-) trekker, naar ik aanneem, niet anders zijn. Met dit gegeven in het achterhoofd, lijkt het mij dat het beetje onbalans dat door een niet exact gecentreerd wiel mogelijk op kan treden, onder de zelfde noemer geschaard mag worden.

Bij een vrachtwagen is het gebruikelijk de wielen 2 tot 3 keer na te trekken, geen idee of hier bij de gewichten waar jij over spreekt andere richtlijnen voor gelden.

Wel bizar dat zoveel bouten er afgelopen zijn. :duh:

Online
TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Wielen natrekken, wie doet dat nu ?

Bericht door TLRS » 19 jan 2020, 14:12

Onbalans op een traag voertuig lijkt me iets anders dan een wiel dat uit het midden gemonteerd is..?

Gebruikersavatar
Maus
Berichten: 565
Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
Locatie: Onder de rook van R'dam

Re: Wielen natrekken, wie doet dat nu ?

Bericht door Maus » 19 jan 2020, 14:53

Wat zal het zijn? 1 á 2 mm hooguit?
Zo'n hoogteslag is bij deze afmetingen verwaarloosbaar en zal door de band zelf al (grotendeels) opgevangen worden, lijkt mij? :hmmm:

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4529
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Wielen natrekken, wie doet dat nu ?

Bericht door Eeuwe » 19 jan 2020, 16:01

Wij doen het bij onze vrachtwagens altijd frequent nadat de wielen los zijn geweest. Doe het bij de auto ook wel eens 100 km na het wisselen (met een momentsleutel), maar heb nog nooit meegemaakt dat ze losser zijn komen te zitten.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Wielen natrekken, wie doet dat nu ?

Bericht door Knot » 19 jan 2020, 16:40

allen schreef: 19 jan 2020, 13:22
Knot schreef: 18 jan 2020, 18:39 80nm is echt een mietjes waarde zeg... ik vind 110nm al kinderspel, doe maar uit voorzorg 120nm bij BMW dan heb je nog wat.
Doe maar 180nm bij je Lexus. Dan heb je nog wat ongeacht wat de fabrikant zelf voorschrijft. Toch?
Ooit een bandenboer die minstens zo eigenwijs was als jij en m’n wielen zelfs met een luchttol vast zette. Niet mijn manier van werken. :angel:
120nm voldoet gewoon hoor, het is geen terreindoos :tooth:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jaws en 115 gasten