Belasting koude motor

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39754
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Belasting koude motor

Bericht door Arthur » 14 jan 2020, 21:18

Geen hybride maar kan de belasting vd motor in mijn auto ook zien. Eenmaal op snelheid stelt het allemaal niet veel voor idd.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31256
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Belasting koude motor

Bericht door JP » 14 jan 2020, 21:22

Downforce Hans schreef: 14 jan 2020, 18:27
2500 toeren is 200 in mijn Corvette.... beetje overdreven voor binnendoorweggetjes..... :nah: :police:
3x hetzelfde verhaal is ook overdreven maar we snappen je punt.... !

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12550
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Belasting koude motor

Bericht door Downforce Hans » 14 jan 2020, 22:49

ik ben graag duidelijk maar dit is idd een beetje overdreven........

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Belasting koude motor

Bericht door Niels » 15 jan 2020, 02:59

Relatief veel toeren bij een lage belasting is prima. De lijbaankrachten zijn laag, opbrengst smering hoog en de massa van de bewegende delen helpt mee (inertie) om de fysieke belasting op lagers laag te houden. Het is beter om met een koude motor met half gas bij 3500-4000rpm te schakelen dan vol gas a la het nieuwe rijden tussen de 1000rpm en 2000rpm te zitten.

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7027
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Belasting koude motor

Bericht door Fabian » 15 jan 2020, 06:35

Amen Niels!

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1815
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Belasting koude motor

Bericht door veejay » 15 jan 2020, 09:13

Wat Niels zegt! Mijn f30 koud in eco modus warmrijden voelt niet goed. Die modus houdt de toeren veel te laag.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Belasting koude motor

Bericht door Knot » 15 jan 2020, 10:25

In comfort idd vaak net boven de 1000rpm maar met die laffe acceleraties hoe ik momenteel rij is rijden gelijk aan stationair draaien ongeveer vwb belasting.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Belasting koude motor

Bericht door alt » 15 jan 2020, 13:55

Eind jaren 60 de TT van Assen, de wereldkampioen zijspanklasse & motorenbouwer Helmut Fath warmde zijn URS 4 cilinder 500 cc op met een primusbrander onder de carterpan.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Belasting koude motor

Bericht door ///Joost » 15 jan 2020, 14:03

Kokende olie, altijd goed! :tooth:

Gebruikersavatar
JWtje
Berichten: 297
Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Belasting koude motor

Bericht door JWtje » 15 jan 2020, 14:21

Ik probeer zowel prive als zakelijk voor een zo laag mogelijke belasting te gaan.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Belasting koude motor

Bericht door Riceaux » 15 jan 2020, 18:18

RX8 is koud begrenst op 3500 rpm, eerste 10 km dus altijd lekker rustig aan doen. 330D M57 gaat toch niet stuk, maak me er bij dat ding niet druk om. :tooth:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Belasting koude motor

Bericht door allen » 15 jan 2020, 19:01

Inmiddels op 3500 begrensd of nog op 0 rpm?

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26730
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Belasting koude motor

Bericht door Martijn_bmw » 15 jan 2020, 19:34

Niels schreef: 15 jan 2020, 02:59 Relatief veel toeren bij een lage belasting is prima. De lijbaankrachten zijn laag, opbrengst smering hoog en de massa van de bewegende delen helpt mee (inertie) om de fysieke belasting op lagers laag te houden. Het is beter om met een koude motor met half gas bij 3500-4000rpm te schakelen dan vol gas a la het nieuwe rijden tussen de 1000rpm en 2000rpm te zitten.
Dit inderdaad :thumbup:

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Belasting koude motor

Bericht door Riceaux » 15 jan 2020, 20:55

allen schreef: 15 jan 2020, 19:01 Inmiddels op 3500 begrensd of nog op 0 rpm?
Afbeelding

Dit zegt genoeg lijkt me. :mrgreen:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Belasting koude motor

Bericht door Knot » 16 jan 2020, 10:25

Lijkt wel een varkensneus….

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Belasting koude motor

Bericht door Bert ///M3 » 16 jan 2020, 12:39

Niels schreef: 15 jan 2020, 02:59 Relatief veel toeren bij een lage belasting is prima. De lijbaankrachten zijn laag, opbrengst smering hoog en de massa van de bewegende delen helpt mee (inertie) om de fysieke belasting op lagers laag te houden. Het is beter om met een koude motor met half gas bij 3500-4000rpm te schakelen dan vol gas a la het nieuwe rijden tussen de 1000rpm en 2000rpm te zitten.
Dit.

Toevoeging is dat je olie ook sneller opwarmt doordat je oliedruk hoger is. Olie word door de oliekanalen geperst etc en daardoor word het sneller warm.

Als je op lage toeren blijft klungelen duurt het veel langer voor je olie warm is.

Ik zegt altijd gewoon normaal rijden zoals je in verkeer rijd, alleen vol gas doortrekken vermijden.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Belasting koude motor

Bericht door ///Joost » 16 jan 2020, 12:44

Wat een waarheden allemaal in dit topic! :D

Online
Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3043
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Belasting koude motor

Bericht door Ferdi » 17 jan 2020, 12:44

Draai voor de deur altijd direct een 80weg op, maar trek daar altijd redelijk rustig naartoe.
Moet ik zeggen dat de Nissan de eerste paar kilometer ook wordt geknepen tot er enige temperatuur in het blok zit.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ferdi, MarcH, yorick en 191 gasten