Belasting koude motor
- Arthur
- Berichten: 39754
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Belasting koude motor
Geen hybride maar kan de belasting vd motor in mijn auto ook zien. Eenmaal op snelheid stelt het allemaal niet veel voor idd.
- JP
- Berichten: 31256
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: Belasting koude motor
3x hetzelfde verhaal is ook overdreven maar we snappen je punt.... !Downforce Hans schreef: ↑14 jan 2020, 18:27
2500 toeren is 200 in mijn Corvette.... beetje overdreven voor binnendoorweggetjes.....
- Downforce Hans
- Berichten: 12550
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: Belasting koude motor
ik ben graag duidelijk maar dit is idd een beetje overdreven........
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Belasting koude motor
Relatief veel toeren bij een lage belasting is prima. De lijbaankrachten zijn laag, opbrengst smering hoog en de massa van de bewegende delen helpt mee (inertie) om de fysieke belasting op lagers laag te houden. Het is beter om met een koude motor met half gas bij 3500-4000rpm te schakelen dan vol gas a la het nieuwe rijden tussen de 1000rpm en 2000rpm te zitten.
-
OnlineFabian
- Berichten: 7027
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
- Contacteer:
Re: Belasting koude motor
Amen Niels!
- veejay
- Berichten: 1815
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: Belasting koude motor
Wat Niels zegt! Mijn f30 koud in eco modus warmrijden voelt niet goed. Die modus houdt de toeren veel te laag.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Belasting koude motor
In comfort idd vaak net boven de 1000rpm maar met die laffe acceleraties hoe ik momenteel rij is rijden gelijk aan stationair draaien ongeveer vwb belasting.
- alt
- Berichten: 3016
- Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31
Re: Belasting koude motor
Eind jaren 60 de TT van Assen, de wereldkampioen zijspanklasse & motorenbouwer Helmut Fath warmde zijn URS 4 cilinder 500 cc op met een primusbrander onder de carterpan.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Belasting koude motor
Kokende olie, altijd goed!
- JWtje
- Berichten: 297
- Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
- Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Belasting koude motor
Ik probeer zowel prive als zakelijk voor een zo laag mogelijke belasting te gaan.
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Belasting koude motor
RX8 is koud begrenst op 3500 rpm, eerste 10 km dus altijd lekker rustig aan doen. 330D M57 gaat toch niet stuk, maak me er bij dat ding niet druk om.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Belasting koude motor
Inmiddels op 3500 begrensd of nog op 0 rpm?
- Martijn_bmw
- Berichten: 26730
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Belasting koude motor
Dit inderdaadNiels schreef: ↑15 jan 2020, 02:59 Relatief veel toeren bij een lage belasting is prima. De lijbaankrachten zijn laag, opbrengst smering hoog en de massa van de bewegende delen helpt mee (inertie) om de fysieke belasting op lagers laag te houden. Het is beter om met een koude motor met half gas bij 3500-4000rpm te schakelen dan vol gas a la het nieuwe rijden tussen de 1000rpm en 2000rpm te zitten.
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Belasting koude motor
Lijkt wel een varkensneus….
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Belasting koude motor
Dit.Niels schreef: ↑15 jan 2020, 02:59 Relatief veel toeren bij een lage belasting is prima. De lijbaankrachten zijn laag, opbrengst smering hoog en de massa van de bewegende delen helpt mee (inertie) om de fysieke belasting op lagers laag te houden. Het is beter om met een koude motor met half gas bij 3500-4000rpm te schakelen dan vol gas a la het nieuwe rijden tussen de 1000rpm en 2000rpm te zitten.
Toevoeging is dat je olie ook sneller opwarmt doordat je oliedruk hoger is. Olie word door de oliekanalen geperst etc en daardoor word het sneller warm.
Als je op lage toeren blijft klungelen duurt het veel langer voor je olie warm is.
Ik zegt altijd gewoon normaal rijden zoals je in verkeer rijd, alleen vol gas doortrekken vermijden.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Belasting koude motor
Wat een waarheden allemaal in dit topic!
-
OnlineFerdi
- Berichten: 3043
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: Belasting koude motor
Draai voor de deur altijd direct een 80weg op, maar trek daar altijd redelijk rustig naartoe.
Moet ik zeggen dat de Nissan de eerste paar kilometer ook wordt geknepen tot er enige temperatuur in het blok zit.
Moet ik zeggen dat de Nissan de eerste paar kilometer ook wordt geknepen tot er enige temperatuur in het blok zit.