Veren voor schroefset

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Veren voor schroefset

Bericht door Marc Sierra » 06 jan 2020, 15:50

Ik ben op zoek naar 55 mm ID of 2,25" ID veren met een lengte van ongeveer 30 cm en veersterkte van (ongeveer) 30 N/mm. Nou dacht ik die van Eibach te bestellen, die hebben geen 55 mm, maar wel 2.25" ID. Maar qua lengte gaan die maar tot 9", wat dus zo'n 23 cm is. Verder zijn ze van H&R ook niet leverbaar met deze specs. In Engeland kan D Faulkner Springs ze wel leveren met de goede specs, maar ik vroeg me af of er nog andere (bekende) leveranciers zijn. Welke leveranciers kennen jullie verder nog?

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Veren voor schroefset

Bericht door Andry » 06 jan 2020, 16:19

Gaat het om lineaire of progressieve veren?

Ik haalde zelf spullen bij Proflex https://www.proflex-shockabsorbers.com

Een oud collega van me werkt bij Cobra http://www.cobra-suspension.com/nl als marketing engineer

Kan jezelf zoeken op de site http://www.cobra-suspension.com/nl/race-veren/

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Veren voor schroefset

Bericht door Marc Sierra » 06 jan 2020, 18:01

Bedankt voor je reactie! Ik zoek lineaire veren.

Voor zo ver ik weet komen de veren van Proflex bij Merwede vandaan, maar Merwede vind ik wel erg duur. Veren zijn daar ongeveer 125 euro per stuk, terwijl de Eibach veren 70 euro per stuk zijn. En Eibach heb ik toch wel bovenaan staan qua kwaliteit. De D Faulkner veren zijn omgerekend maar iets van 45 euro per stuk, maar die zijn dan ook wat onbekender dan Eibach.

Cobra kende ik niet. De site is alleen niet heel duidelijk, de eenheden staan nergens bij en de binnendiameter staat ook niet vermeld. Maar de veren van lengte 300 (mm?) en sterkte 30 (N/mm?) zijn er alleen in buitendiameter van 61, wat geen 55 mm binnendiameter zal zijn.

EricT
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 aug 2008, 21:47

Re: Veren voor schroefset

Bericht door EricT » 06 jan 2020, 20:07

Ik bestelde de veren bij intrax.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Veren voor schroefset

Bericht door Marc Sierra » 07 jan 2020, 08:11

Bedankt voor de suggestie! Ik heb even gekeken bij Intrax op de site. Ze hebben een prijslijst staan met een flink aantal veren uit voorraad leverbaar voor nette prijzen, maar veren met de specs die ik zoek hebben ze helaas niet.

Online
Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2181
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Veren voor schroefset

Bericht door Djessey » 07 jan 2020, 08:27

Ik bestel altijd al m'n veren bij Merwede Springs (https://merwede-springs.nl/)

Die hebben een mega voorraad, en kunnen ze ook op maat maken.

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: Veren voor schroefset

Bericht door Harrie D » 08 jan 2020, 06:38

Ik denk dat Faulkner de beste keuze is, daar heb ik ze ook ooit besteld (via Demon tweeks als ik me niet vergis omdat die eoa opruimactie hadden)
En ik heb ze ook wel eens van FK-automotive besteld voor 5-10 euro p/s toen ze hun magazijn op aan het ruimen waren.
Via GAZ shocks heb ik ook wel eens wat gekocht, maar weet zo niet meer welke ID dat was.
Ik heb de maat (en vooral veersterkte) die je zoekt niet liggen.

Het is trouwens wel een behoorlijk slappe veersterkte, of ligt dat aan mij ?

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Veren voor schroefset

Bericht door Marc Sierra » 08 jan 2020, 08:06

Ik heb Merwede nog even gebeld, eigenlijk leveren ze niet aan particulieren, maar als ik ze zelf op zou halen zou het wel kunnen. Veren zouden dan rond de 85 euro ex btw komen, dus zo'n 103 euro per stuk. Dat vind ik best duur als een Eibach veer 70 euro kost en je bv complete set verlagingsveren van Eibach vaak iets van 200 euro kost. Dan vraag ik me echt af wat er zo speciaal is aan de Merwede veren dat ze zulke prijzen rekenen.

Ik denk dat ik inderdaad maar de Faulkner veren bestel. Ik vermoed dat de veren die GAZ gebruikt ook bij Faulkner vandaan komen, ze hebben in ieder geval dezelfde kleur.

De veren die ik zoek zijn inderdaad een vrij lage veersterkte, en daarom moeten ze ook vrij lang zijn. De veer/schokdemper heeft namelijk een motion ratio van ongeveer 1.29, dus de veer maakt een grotere beweging dan het wiel. Vaak is de motion ratio kleiner dan 1 en dan zou deze veersterkte inderdaad erg laag zijn. Met de motion ratio van 1.29 en veersterkte van 30 N/mm komt het alsnog op een wheel rate van 50 N/mm. Niet dat 50 N/mm nou zo veel is, maar voor de openbare weg en af en toe wat circuit lijkt het me een goede waarde.

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: Veren voor schroefset

Bericht door Harrie D » 08 jan 2020, 16:35

Voor de achterkant van de Sierra dus. Dan klinkt 50N/mm wheel rate wel wat realistischer ja.

Jan-Jaap
Berichten: 154
Lid geworden op: 24 mei 2010, 16:11

Re: Veren voor schroefset

Bericht door Jan-Jaap » 08 jan 2020, 20:16

Ik haal altijd alle veren voor zowel mijn straatauto's als ook voor mijn racewagen bij Merwede.
Zeer breed leveringsprogramma en een betere prijs / kwaliteitverhouding vindt je niet.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Veren voor schroefset

Bericht door Bert ///M3 » 08 jan 2020, 21:49

Als ze geen 300mm lengte hebben kan je het ook oplossen door 2 veren te stapelen.

2x 150mm 60 N/mm is hetzelfde als 300mm 30 N/mm. Je moet enkel even opletten hoe het zit met maximale belasting etc, coilbind lengtes etc.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Veren voor schroefset

Bericht door Marc Sierra » 09 jan 2020, 12:28

Jan-Jaap schreef: 08 jan 2020, 20:16 Ik haal altijd alle veren voor zowel mijn straatauto's als ook voor mijn racewagen bij Merwede.
Zeer breed leveringsprogramma en een betere prijs / kwaliteitverhouding vindt je niet.
Ze hebben zeker een breed leveringsprogramma. Maar wat betreft de prijs/kwaliteitverhouding weet ik het toch niet. Ik wil niet zeggen dat de kwaliteit niet goed is, maar met een prijs die 1.5 a 2x zo hoog is als alternatieven zou ik niet weten hoe ze nog op de beste prijs/kwaliteitverhouding uit moeten komen. :hmmm: Ik heb namelijk nooit iets slechts gehoord over Eibach en die zijn toch een stuk goedkoper (alleen dus niet leverbaar voor wat ik zoek).

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Veren voor schroefset

Bericht door Marc Sierra » 09 jan 2020, 12:38

Bert ///M3 schreef: 08 jan 2020, 21:49 Als ze geen 300mm lengte hebben kan je het ook oplossen door 2 veren te stapelen.

2x 150mm 60 N/mm is hetzelfde als 300mm 30 N/mm. Je moet enkel even opletten hoe het zit met maximale belasting etc, coilbind lengtes etc.
Ik heb nog zitten denken over het stapelen van 2 veren, maar dan juist veren met een verschillende stijfheid. Die zouden dan zo gekozen moeten worden dat de combinatie een vrij zachte veerconstante geeft, maar dat 1 van de 2 veren bijna op coilbind zit zodat het daarna overgaat op een hoge stijfheid. Je zou dan iets van 1 a 2 cm veerweg hebben voor wat meer comfort. Maar in bochten en tijdens remmen wordt de eerste veer volledig ingedrukt waardoor de andere (stugge) veer zorgt dat het overhellen/duiken beperkt wordt.

Ik vraag me alleen af of het wel echt zo werkt. In een bocht zal de buitenste veer inderdaad minder inveren. Maar het binnenste wiel zal waarschijnlijk meer uitveren vanwege de zachte veer die meer ruimte krijgt. Dus het zou goed kunnen dat de hoek van het overhellen nog steeds hetzelfde is, alleen ligt de auto netto minder laag dan met 1 lineaire veer. :hmmm: En daarnaast voelt het misschien ook vreemd aan in het weggedrag, al is zo'n 'dual spring' systeem feitelijk niet anders dan een progressieve veer.

Jan-Jaap
Berichten: 154
Lid geworden op: 24 mei 2010, 16:11

Re: Veren voor schroefset

Bericht door Jan-Jaap » 09 jan 2020, 20:37

Ik heb in een ver verleden onder mijn M3 E36 wel eens een Eibach veer gebroken gehad.
Eibach zal ook ook best goed zijn, is volgens mij ook een A merk.
Ook een originele Alpina weer heb ik wel eens gebroken gehad op mijn F10.
(is ook geen goedkope troep :))
De laatste jaren rijden wij op alle auto's met veren van Merwede.
Bij Merwede nooit geen last van gehad. Ook niet van snel afbladderende verf e.d.
Een sterk punt vind ik ook het leveringsprogramma en ik koop zelf liever iets bij iemand waar ik langs kan rijden (de fabriek).
Dat weegt voor mij ook mee bij een prijs / kwaliteitverhouding, evenals van we pakken even uit het rek wat je nodig hebt (expertise en voorraad).
Dus puur op prijs zou het best kunnen dat er andere goedkoper zijn. Maar Merwede levert aan heel veel grote (race) schokdemper firma's de veren en ook in de aftermarket sector is het een grote jongen. Dus er zijn er meer die er zo over denken als ik.
Maar iedereen moet voor hem / haar zelf de rekensom en gevoel maken waar hij / zei iets gaat kopen natuurlijk.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Veren voor schroefset

Bericht door Bert ///M3 » 09 jan 2020, 21:44

Marc Sierra schreef: 09 jan 2020, 12:38
Bert ///M3 schreef: 08 jan 2020, 21:49 Als ze geen 300mm lengte hebben kan je het ook oplossen door 2 veren te stapelen.

2x 150mm 60 N/mm is hetzelfde als 300mm 30 N/mm. Je moet enkel even opletten hoe het zit met maximale belasting etc, coilbind lengtes etc.
Ik heb nog zitten denken over het stapelen van 2 veren, maar dan juist veren met een verschillende stijfheid. Die zouden dan zo gekozen moeten worden dat de combinatie een vrij zachte veerconstante geeft, maar dat 1 van de 2 veren bijna op coilbind zit zodat het daarna overgaat op een hoge stijfheid. Je zou dan iets van 1 a 2 cm veerweg hebben voor wat meer comfort. Maar in bochten en tijdens remmen wordt de eerste veer volledig ingedrukt waardoor de andere (stugge) veer zorgt dat het overhellen/duiken beperkt wordt.

Ik vraag me alleen af of het wel echt zo werkt. In een bocht zal de buitenste veer inderdaad minder inveren. Maar het binnenste wiel zal waarschijnlijk meer uitveren vanwege de zachte veer die meer ruimte krijgt. Dus het zou goed kunnen dat de hoek van het overhellen nog steeds hetzelfde is, alleen ligt de auto netto minder laag dan met 1 lineaire veer. :hmmm: En daarnaast voelt het misschien ook vreemd aan in het weggedrag, al is zo'n 'dual spring' systeem feitelijk niet anders dan een progressieve veer.
Je kan wel veren stapelen met andere stijfheden. Bijvoorbeeld een 60 N/mm veer en een 120 N/mm veer gestapeld is gelijk aan 40N/mm.

Alleen je wil niet dat ze richting coilbind gaan in bochten. Je krijgt inderdaad wat je zelf al zegt, dat je auto aan de binnenkant relatief hoger opgelicht word.

Online
Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2181
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Veren voor schroefset

Bericht door Djessey » 10 jan 2020, 14:17

Marc Sierra schreef: 09 jan 2020, 12:28
Jan-Jaap schreef: 08 jan 2020, 20:16 Ik haal altijd alle veren voor zowel mijn straatauto's als ook voor mijn racewagen bij Merwede.
Zeer breed leveringsprogramma en een betere prijs / kwaliteitverhouding vindt je niet.
Ze hebben zeker een breed leveringsprogramma. Maar wat betreft de prijs/kwaliteitverhouding weet ik het toch niet. Ik wil niet zeggen dat de kwaliteit niet goed is, maar met een prijs die 1.5 a 2x zo hoog is als alternatieven zou ik niet weten hoe ze nog op de beste prijs/kwaliteitverhouding uit moeten komen. :hmmm: Ik heb namelijk nooit iets slechts gehoord over Eibach en die zijn toch een stuk goedkoper (alleen dus niet leverbaar voor wat ik zoek).
Hmm, misschien nog even bellen. Particulier en ophalen moet wel iets goedkoper zijn dacht ik :)

Online
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12751
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Veren voor schroefset

Bericht door MartijnGizmo » 10 jan 2020, 18:33

Marc Sierra schreef: 06 jan 2020, 18:01 Bedankt voor je reactie! Ik zoek lineaire veren.

Voor zo ver ik weet komen de veren van Proflex bij Merwede vandaan, maar Merwede vind ik wel erg duur. Veren zijn daar ongeveer 125 euro per stuk, terwijl de Eibach veren 70 euro per stuk zijn. En Eibach heb ik toch wel bovenaan staan qua kwaliteit. De D Faulkner veren zijn omgerekend maar iets van 45 euro per stuk, maar die zijn dan ook wat onbekender dan Eibach.

Cobra kende ik niet. De site is alleen niet heel duidelijk, de eenheden staan nergens bij en de binnendiameter staat ook niet vermeld. Maar de veren van lengte 300 (mm?) en sterkte 30 (N/mm?) zijn er alleen in buitendiameter van 61, wat geen 55 mm binnendiameter zal zijn.
Cobra zou ook mijn suggestie zijn, is de eigen lijn van Merwede. Ze maken veren voor bijzonder veel fabrikanten (zowel tuning als OEM), en concurreren dus bewust niet teveel met hun eigen klanten.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Veren voor schroefset

Bericht door Marc Sierra » 11 jan 2020, 10:20

Ik heb gebeld naar Merwede. Prijs was 85 euro ex btw per veer en ze hadden de 55 mm ook niet op voorraad. Die zouden dan gemaakt moeten worden wat 3 weken zou gaan duren. Maar ik heb ondertussen veren besteld bij Faulkner en die zijn al onderweg. :df: Iedereen nog bedankt voor alle bijdrage!

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Veren voor schroefset

Bericht door Marc Sierra » 11 jan 2020, 10:34

Bert ///M3 schreef: 09 jan 2020, 21:44
Marc Sierra schreef: 09 jan 2020, 12:38
Bert ///M3 schreef: 08 jan 2020, 21:49 Als ze geen 300mm lengte hebben kan je het ook oplossen door 2 veren te stapelen.

2x 150mm 60 N/mm is hetzelfde als 300mm 30 N/mm. Je moet enkel even opletten hoe het zit met maximale belasting etc, coilbind lengtes etc.
Ik heb nog zitten denken over het stapelen van 2 veren, maar dan juist veren met een verschillende stijfheid. Die zouden dan zo gekozen moeten worden dat de combinatie een vrij zachte veerconstante geeft, maar dat 1 van de 2 veren bijna op coilbind zit zodat het daarna overgaat op een hoge stijfheid. Je zou dan iets van 1 a 2 cm veerweg hebben voor wat meer comfort. Maar in bochten en tijdens remmen wordt de eerste veer volledig ingedrukt waardoor de andere (stugge) veer zorgt dat het overhellen/duiken beperkt wordt.

Ik vraag me alleen af of het wel echt zo werkt. In een bocht zal de buitenste veer inderdaad minder inveren. Maar het binnenste wiel zal waarschijnlijk meer uitveren vanwege de zachte veer die meer ruimte krijgt. Dus het zou goed kunnen dat de hoek van het overhellen nog steeds hetzelfde is, alleen ligt de auto netto minder laag dan met 1 lineaire veer. :hmmm: En daarnaast voelt het misschien ook vreemd aan in het weggedrag, al is zo'n 'dual spring' systeem feitelijk niet anders dan een progressieve veer.
Je kan wel veren stapelen met andere stijfheden. Bijvoorbeeld een 60 N/mm veer en een 120 N/mm veer gestapeld is gelijk aan 40N/mm.

Alleen je wil niet dat ze richting coilbind gaan in bochten. Je krijgt inderdaad wat je zelf al zegt, dat je auto aan de binnenkant relatief hoger opgelicht word.
Toch zijn er mensen die juist wel willen dat ze naar coilbind gaan in bochten en ze daar speciaal op kiezen. Deze is er bijvoorbeeld heel enthousiast over: https://rennlist.com/forums/944-turbo-a ... overs.html

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 202 gasten