Allemaal aan de all-season banden ?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Allemaal aan de all-season banden ?

Bericht door RJK » 03 dec 2019, 15:58

Cuore's niet vergeten, rondom nieuwe all season gympies besteld. Dikke 145/80/13!

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Allemaal aan de all-season banden ?

Bericht door ///Joost » 03 dec 2019, 16:34

matthyssie schreef: 03 dec 2019, 13:41 Grappig wel. Dit is de eerste test die ik zie waarin een winterband beter presteert dan een zomerband onder de 10 graden. In vele andere test die ik heb gezien ligt dit punt onder 0, tenzij winterse neerslag.
Kan het zijn dat winterbanden beter worden? :hmmm:

Serieuze vraag...

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5998
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Allemaal aan de all-season banden ?

Bericht door matthyssie » 03 dec 2019, 18:36

Uiteraard kan dat. Maar dan zou dat in het afgelopen jaar plots gebeurd zijn?

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Allemaal aan de all-season banden ?

Bericht door Robin Hartog » 03 dec 2019, 20:00

///Joost schreef: 03 dec 2019, 16:34
matthyssie schreef: 03 dec 2019, 13:41 Grappig wel. Dit is de eerste test die ik zie waarin een winterband beter presteert dan een zomerband onder de 10 graden. In vele andere test die ik heb gezien ligt dit punt onder 0, tenzij winterse neerslag.
Kan het zijn dat winterbanden beter worden? :hmmm:

Serieuze vraag...
Maar zomerbanden ook..? :) Wellicht worden de testmethodes steeds nauwkeuriger en kunnen ze eventuele verschillen tussen zomer- en winterbanden beter onderzoeken? (Geen idee verder, maar lijkt mij een logische redenering)

Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 373
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: Allemaal aan de all-season banden ?

Bericht door De fiscalist » 03 dec 2019, 20:40

In het droog presteert de zomerband ook beter, in het nat zijn de winterbanden echt beter geworden.

Dit is de eerste test die ik zie waarbij gewoon echt duidelijk is welke banden naast elkaar worden gezet. Meestal moeten we het doen met een vage aanduiding dat er een zomerband ter referentie is mee getest. Zijn niet de minste banden ook.

Opvallend dat de cross climate+ zo constant presteert door alle omstandigheden heen.

Mooie test! Dankje.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Allemaal aan de all-season banden ?

Bericht door Spijkerhard » 03 dec 2019, 22:24

Elk jaar uitgebreid te volgen via Autobild (de duitse Autoweek). 3 test, golf klasse, suv banden en voor sportieve auto's. Die temparatuur van het wisselpunt komt steeds hoger te liggen. Ontwikkelingen blijven doorgaan. Gebruik van meer -en betere-betere silica soorten (zitten ook in je tandpasta) is geloof ik de crux, of 1 van de elementen. Daardoor zijn winterbanden ook veel stiller geworden. Niets nieuws dus eigenlijk.

Het advies om te wisselen tussen zomerbanden en all-season is absurd natuurlijk, tenzij je als petrolhead alles uit je wagen wilt halen, of in het dagelijks verkeer continu op de limiet rijdt... of je lobbiet als presentator voor de bandenhandel

Kadett
Berichten: 4638
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Allemaal aan de all-season banden ?

Bericht door Kadett » 04 dec 2019, 03:09

Zijn dagelijkse auto is een M3 E92. Dus zo gek is dat advies niet. Voor bijv een Megane 1.5 diesel zal het niet uitmaken. Rij je de Megane RS wordt het een ander verhaal.

Beros
Berichten: 189
Lid geworden op: 03 feb 2014, 18:37

Re: Allemaal aan de all-season banden ?

Bericht door Beros » 04 dec 2019, 18:30

matthyssie schreef: 03 dec 2019, 13:41 Grappig wel. Dit is de eerste test die ik zie waarin een winterband beter presteert dan een zomerband onder de 10 graden. In vele andere test die ik heb gezien ligt dit punt onder 0, tenzij winterse neerslag.
Inderdaad! De 7-gradengrens heb ik altijd als marketingonzin beschouwd, maar deze test zet toch weer aan het denken. Ik ben dan ook zeer verrast door de uitkomsten.

Eigenlijk is het enige dat wel uit vrijwel alle tests blijkt dat Michelin/Continental/Vredestein met hun vierseizoenenbanden zeer capabele allrounders hebben gemaakt, in elk geval voor onze milde omstandigheden maar ook wel bij gebruik in echt winters weer. De band presteert zodanig goed dat winterbanden eigenlijk onzinnig zijn in Nederland. Het nadeel van het gebruik van winterbanden bij hogere temperaturen - ik hoor elk jaar weer leaserijders die pas eind mei bij 30 graden een keer "mogen" wisselen - lijkt veel groter dan het nadeel van vierseizoenenbanden tov winterbanden in winterse omstandigheden.

Als je niet al teveel rijdt loop je met 2 sets banden ook eerder tegen de verouderingsgrens aan.
De fiscalist schreef: 03 dec 2019, 20:40 In het droog presteert de zomerband ook beter, in het nat zijn de winterbanden echt beter geworden.

Dit is de eerste test die ik zie waarbij gewoon echt duidelijk is welke banden naast elkaar worden gezet. Meestal moeten we het doen met een vage aanduiding dat er een zomerband ter referentie is mee getest. Zijn niet de minste banden ook.

Opvallend dat de cross climate+ zo constant presteert door alle omstandigheden heen.

Mooie test! Dankje.
Ik heb onlangs eens de winter- en vierseizoenenbandentests zoals door Autoweek gepubliceerd naast elkaar gelegd om te kunnen achterhalen wat de "referentieband" was. Mijn conclusie was dat dit onmogelijk was.

Voor wie wat meer wil weten, hieronder een paar dingen die me opvielen.
N.B.:
[W]: test winterbanden
[V]: test vierseizoenenbanden

* beide tests betreffen banden in de maat 225/45 R17. De foto's tonen ook steeds dezelfde auto's. Zoals gebruikelijk bij Autobild/Autoweek wordt de temperatuur waarbij getest is niet vermeld.
* in [V] wordt zowel een referentiezomer- als -winterband opgevoerd. In [W] wordt echter alleen een referentiezomerband opgevoerd en geen referentievierseizoenenband. Dit is wel erg opvallend, omdat goede vierseizoenenbanden zo goed scoren in de winteronderdelen dat zij daarmee de winterband voor een aanzienlijk deel overbodig lijken te maken.
* de tests bevatten zeer veel slordigheidsfoutjes in de koppen en titels. Daar raak je echt van in de war maar met logisch nadenken en door de tekst te lezen was te achterhalen wat ze bedoelden.
Droog wegdek
* de referentiezomerband scoort een remweg van 38,4m in [W] en 37,9m in [V], beide vanaf 100 km/u.
* de referentiewinterband scoort een remweg van 44,4m in [V]. In [W] scoren de winterbanden van Continental en Vredestein deze waarde. Bij de geluidsmeting scoren deze winterbanden heel andere waarden dan de referentiewinterband in [V]. Het lijkt daardoor onmogelijk te achterhalen welke referentiewinterband is gehanteerd in [V].
* bij het bochtgedrag haalt de zomerband een gemiddelde snelheid van 84,6 km/u in [W] en 86,3 km/u in [V]. Dit is een behoorlijk verschil vergeleken met de verschillen die bij de andere banden worden gemeten.
Nat wegdek
* in [W] wordt de remweg van 80-0 km/u gemeten, de zomerband verslaat op 1 na alle winterbanden. In [V] wordt vanaf 100 km/u gemeten en verslaat de zomerband alle vierseizoenenbanden (!). Ook bij de andere tests op nat wegdek is de referentiezomerband de beste. Dit lijkt te suggereren dat de winterband vooral een sneeuwband is en de vierseizoenenband een hype, onduidelijk blijft echter bij welke temperatuur dit gemeten is.
Sneeuw
* De remweg wordt in beide tests van 50-0 km/u gemeten. De referentiezomerband haalt 69,3m in [V] en 89,1m in [W], een enorm verschil.
* In [V] verslaat de referentiewinterband met 23,3m nog net alle vierseizoenenbanden, terwijl in [W] de best scorende winterband 24,0m scoort. De beste vierseizoenenbanden zitten ook allemaal rond de 24 meter dus het verschil lijkt helemaal niet groot (meer).
* Bij het onderdeel aquaplaning verslaat de zomerband alle vierseizoenenbanden en op 3 na alle winterbanden. De score van de referentiewinterband in [V] is niet terug te vinden in [W].

Kortom: we worden er niet heel veel wijzer van. De inconsistenties tussen de beide tests kunnen natuurlijk aan de omstandigheden te wijten zijn. De temperatuur is een belangrijke factor voor de prestaties, maar deze wordt niet vermeld. Ook is het maar de vraag in hoeverre de resultaten bij andere voertuigen, bandenmaten of zelfs chauffeurs reproduceerbaar en vergelijkbaar zijn.

Om dit te illustreren nog een voorbeeld van iets wat mij opgevallen is. In de vergelijkende test (AW46) tussen de Mercedes A-klasse en de Mazda 3 wordt een enórm verschil in remweg gemeten, bij nat wegdek en 12 graden:
* Mercedes - Bridgestone Turanza 225/40R19 - 35,8m
* Mazda - Bridgestone Turanza 215/45R18 - 42,8m

Ligt dit nu aan de auto of aan de bandenmaat? In elk geval kan een enorm verschil maken in de praktijk, maar AW maakt er geen woorden aan vuil en geeft beide auto's dezelfde score op het onderdeel veiligheid. Tuurlijk, als er maar rijhulpjes aanwezig zijn en het infotainment lekker intuïtief is...

Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 373
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: Allemaal aan de all-season banden ?

Bericht door De fiscalist » 04 dec 2019, 19:15

Bij autoweek wordt ook nauwelijks meer getest. Ze schrijven alleen artikelen van andere (zuster) bladen over.

Als je de auto’s zelf niet hebt dan heeft het ook weinig zin om het verschil op te merken, je kunt er immers niets mee...

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31175
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Allemaal aan de all-season banden ?

Bericht door JP » 15 jan 2020, 23:48

Inmiddels is wel duidelijk dat deze horrorwinter uit blijft.

Nu al terug naar de zomerbanden of misschien nog een setje all-season’s halen ?

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6208
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Allemaal aan de all-season banden ?

Bericht door Opa » 16 jan 2020, 00:25

Bij de ST zijn de zomerbanden er nog niet onder vandaan geweest. :)

PeterB
Berichten: 3255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Allemaal aan de all-season banden ?

Bericht door PeterB » 16 jan 2020, 07:38

De Renntaxi rijdt ook nog steeds op de zomerbanden.
Enige kloterige is dat er wel behoorlijk gestrooid is in de afgelopen maanden en da's niet bevorderlijk voor de hoogglans gepolijste velgranden ;) ( spray, wax etc. helpt echt niet "als beloofd.")

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Allemaal aan de all-season banden ?

Bericht door Martin van der Zwaard » 16 jan 2020, 09:00

Gestrooid......ik heb nog geen strooiwagen gezien hier in de randstad.
Maar ik ga denk binnenkort ook weer naar de zomerbanden wisselen. Die stalen dingen ben ik nu wel weer klaar mee :tooth:

PeterB
Berichten: 3255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Allemaal aan de all-season banden ?

Bericht door PeterB » 16 jan 2020, 09:06

Strooiwagens rijden vaak laat op de avond of in de nachtelijke uren.
Dan lig jij op één oor....

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Allemaal aan de all-season banden ?

Bericht door Knot » 16 jan 2020, 10:35

JP schreef: 15 jan 2020, 23:48 Nu al terug naar de zomerbanden of misschien nog een setje all-season’s halen ?
Ik heb echt alleen winterbanden gehad op de leaseauto en op de E38 hartje zomer in Italie….

Gripverlies heb ik sowieso last van welke condities dan ook dus winterbanden geloof ik echt niet in, hoop gedoe waar je zelf ook gewoon kunt opletten/aanpassen. Echte sneeuwval was in 2010 voor het laatst en zelfs toen kon ik met zomerbanden prima uit de voeten.


Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26688
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Allemaal aan de all-season banden ?

Bericht door Martijn_bmw » 16 jan 2020, 11:04

Martin van der Zwaard schreef: 16 jan 2020, 09:00 Gestrooid......ik heb nog geen strooiwagen gezien hier in de randstad.
Maar ik ga denk binnenkort ook weer naar de zomerbanden wisselen. Die stalen dingen ben ik nu wel weer klaar mee :tooth:
op oudjaarsdag kwam ik er 5 (!) tegen op een stukje van 30km :hmmm:

En vaak genoeg in de ochtend een witte waas elke paar km op mijn ruit dus er wordt wel regelmatig gestrooid zo te merken.

Winterbanden ben ik alweer heel wat jaartjes "vergeten" niet meer nodig... regel wel een setje als ik in de sneeuw naar D wil maar voor in NL overbodig geworden

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Allemaal aan de all-season banden ?

Bericht door Martin van der Zwaard » 16 jan 2020, 11:18

Dan heb ik misschien stooizout in mijn ogen maar hier heb ik ze nog niet gezien.....maakt ook verder niet uit.

Winterbanden is voor de veelrijders wellicht nog interessant. Je ziet zeker een verschuiving naar all season de laatste jaren. Daar kan je ook rustig mee op wintersport want 90% voldoet gewoon aan dezelfde eisen.

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6208
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Allemaal aan de all-season banden ?

Bericht door Opa » 16 jan 2020, 12:00

Ik heb ze hier in de Randstad 1 keer zien strooien dit 'winterseizoen' en dat was vanwege kans op opvriezen van natte weg gedeelten.
Voor mij maakt het qua velgen niet uit welke wielen eronder zitten, ik kocht de auto met winterbanden op de originele wielen en heb er een 2e hands set originele wielen met zomerbanden bij gekocht. :)
De ene set is alleen iets donkerder van antraciete kleur dan de andere.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31175
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Allemaal aan de all-season banden ?

Bericht door JP » 16 jan 2020, 12:01

Ik heb een winter en een zomerset, doch kon ik het gisteren niet weerstaan nóg een setje velgen te kopen....:tooth: Ik weet alleen nog niet wat ik daar op wil :bag:

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6208
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Allemaal aan de all-season banden ?

Bericht door Opa » 16 jan 2020, 12:03

Semislicks natuurlijk. :df: :D

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Allemaal aan de all-season banden ?

Bericht door ///Joost » 16 jan 2020, 12:45

In Brabant ZO is er toch al regelmatig gestrooid afgelopen maanden. Hier ook de winterset eronder, maar echt nodig is het ook niet geweest nee.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2851
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Allemaal aan de all-season banden ?

Bericht door Jan Terwolde » 16 jan 2020, 16:48

Vind winterbanden ook pas nodig als je erg veel rijdt. Helemaal in een fwd of awd een stuk minder nuttig. Onder dat mom had ik onder mijn 1 serie ook geen winterbanden, maar is geen doen met achterwielaandrijving bij sneeuw zeg.. Nu liggen ze in de schuur en gaan er pas onder als er echt sneeuw komt.

vester86
Berichten: 2712
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Allemaal aan de all-season banden ?

Bericht door vester86 » 17 jan 2020, 00:02

ik tokkel nog lekker een maandje of 1,5 op de all seasons door en dan mogen daarna de vers gespoten velgen met (nieuwe) zomerbanden er onder :)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39692
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Allemaal aan de all-season banden ?

Bericht door Arthur » 17 jan 2020, 01:08

Ik tokkel gewoon op de all seasons door zo lang ik de auto heb, bevallen goed :)

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31175
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Allemaal aan de all-season banden ?

Bericht door JP » 17 jan 2020, 01:14

Zegt dat niet meer over hoelang je de auto nog houdt ?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 29 gasten