Bruggen, gereedschap etc

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Baboulah
Berichten: 1495
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Bruggen, gereedschap etc

Bericht door Baboulah » 12 aug 2019, 10:08

Heren,

Wij krijgen binnenkort de sleutel naar een bedrijfshal/sleutelruimte voor ons. Nou wil ik hier een aantal dingen voor gaan aanschaffen, maar ben er niet tot nauwelijks mee bekend wat het beste is kwa prijs/kwaliteit verhouding, dus mijn vraag aan jullie is, waar op te letten bij de volgende items:

1) een (schaar)brug
2) gereedschapskar
3) lucht compressor systeem

Dit leek mij de 3 meest essentiele dingen voor het begin.

Heb al wat zitten rondneuzen bij twinbusch bijvoorbeeld, die wat op het oog vd leek er uitzag als een prima schaarbrug Link: https://www.twinbusch.nl/product_info.p ... ucts_id=14 maar of dit iets is? geen idee eerlijk gezegd.

PeterB
Berichten: 3251
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Bruggen, gereedschap etc

Bericht door PeterB » 12 aug 2019, 10:26

Als je de ruimte er voor hebt zou ik een 4-koloms brug nemen.

Baboulah
Berichten: 1495
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Bruggen, gereedschap etc

Bericht door Baboulah » 12 aug 2019, 10:29

Dat valt sowieso af, ivm detailen en wrappen, maar ook gewoon eraan kunnen sleutelen, zonder rare constructies te moeten maken om de wielen eraf te halen etc.

Daarbij door de ietswat nadelige indeling, moet ik er ook overheen kunnen rijden om een auto ernaast of er achter te kunnen parkeren, dat word met een 4 kolomer ook ietswat lastig

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Bruggen, gereedschap etc

Bericht door Estoque » 12 aug 2019, 10:45

Twinbusch is prima voor de hobbyist. Zelf geen ervaring mee, maar ken er genoeg die er 1 of meerdere hebben.

Schaarbrug vind ik zelf het kutste principe en ik snap ook niet helemaal waarom je voor wrappen een brug nodig hebt, gezien de meeste wrapshops die ik ken, juist raceramps gebruiken.

Schaarbrug grijpt toch juist onder de kokerbalk? daar wil je juist bij als je aan het wrappen bent.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Bruggen, gereedschap etc

Bericht door daNpy » 12 aug 2019, 10:50

Raceramps?
Is dat iets bijzonders of zijn dat gewoon oprijbokken? :D

Qua gereedschap is het maar net hoe veel geld je er voor over hebt; de dure merken zijn ook fórs duurder, maar daarvan mag je verwachten dat ze een levenlang mee gaan.
Bij een volle kar voor 500 euro kan er wel een eens ratel mee ophouden of een steeksleutel breken bij "overmatig" gebruik.
Er loopt al een gereedschapskarren draadje overigens, staat best wel wat info in.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Bruggen, gereedschap etc

Bericht door WJ » 12 aug 2019, 11:00

daNpy schreef: 12 aug 2019, 10:50 Raceramps?

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Bruggen, gereedschap etc

Bericht door daNpy » 12 aug 2019, 11:03

WJ schreef: 12 aug 2019, 11:00
daNpy schreef: 12 aug 2019, 10:50 Raceramps?
[Video]
Ah thanks, dat kende ik niet idd :thumbup:
Laatst gewijzigd door daNpy op 12 aug 2019, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Baboulah
Berichten: 1495
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Bruggen, gereedschap etc

Bericht door Baboulah » 12 aug 2019, 11:14

Estoque schreef: 12 aug 2019, 10:45 Twinbusch is prima voor de hobbyist. Zelf geen ervaring mee, maar ken er genoeg die er 1 of meerdere hebben.

Schaarbrug vind ik zelf het kutste principe en ik snap ook niet helemaal waarom je voor wrappen een brug nodig hebt, gezien de meeste wrapshops die ik ken, juist raceramps gebruiken.

Schaarbrug grijpt toch juist onder de kokerbalk? daar wil je juist bij als je aan het wrappen bent.
Hoeft ook niet, maar het vele bukken etc is mijn rug totaal geen fan van, dus vandaar liefst een brug om op te wrappen, maar ook detailen. Daarbij ga ik wat verder dan meeste wrappers doen, gezien ik de autos zo goed als compleet uit elkaar haal om de folie zover mogelijk weg te werken, Als ik zie hoe de meeste wrappers hun werk afleveren, ik zou mij de ogen uit mn kop schamen, maja dat krijg je ook als je niks los haalt (dat is wellicht een intressante discussie voor elders dan hier), en dan is een brug toch wel heel veel fijner

Dat laatste stukje vd kokerbalk doe ik meestal juist liggend op mn rug als enige fijne manier van doen, dat zal ik er ook gewoon in houden gok ik ;) Daarbij als je kijkt naar wat raceramps kosten, is een brug bijna goedkoper dan een setup van raceramps, en heb je meer mogelijkheden wat je kan doen.

Heb verder nog naar quickjacks gekeken, maar toch iets te laag voor mij, wil er in mn vrije tijd ook dingen zoals uitlaten etc gaan vervangen en/of maken etc, dan is staan toch wel zo fijn.

Kwa gereedschapskisten kwam ik een tijdje terug hier al iets tegen over sonic gereedschap geloof ik?

PeterB
Berichten: 3251
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Bruggen, gereedschap etc

Bericht door PeterB » 12 aug 2019, 11:23

Ah, ik dacht dat je echt ging sleutelen aan auto's.
Maar je gaat stickers plakken.
Dan is een simpele poetsbrug/schaarbrug meer dan voldoende.

Baboulah
Berichten: 1495
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Bruggen, gereedschap etc

Bericht door Baboulah » 12 aug 2019, 11:27

Er zal idd ook gesleuteld worden, maar in mindere mate dan detailing en wrapping, zal dan meer om bolt on mods zijn etc dan engine swaps en what not.

Gebruikersavatar
MVB
Berichten: 830
Lid geworden op: 23 jan 2013, 14:09
Locatie: onder een BMW

Re: Bruggen, gereedschap etc

Bericht door MVB » 12 aug 2019, 11:31

Wat wil je doen met lucht gereedschap / compressor systeem?

Als het voor wielen, onderhoud etc.. is zou ik voor een elektrische slagsleutels gaan veel praktischer.
En een kleine compressor erbij voor perslucht om ergens stof af te spuiten.

Baboulah
Berichten: 1495
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Bruggen, gereedschap etc

Bericht door Baboulah » 12 aug 2019, 11:33

Las dat de bruggen van twinbusch 4 a 8 bar luchtdruk nodig hebben, dus dat is 1 van de redenen voor de compressor, andere is drogen van autos is een stuk fijner met lucht dan met doeken vind ik zelf, daarbij ook voor interieurs schoonmaken is het wel zo lekker, voor een tornador haal je ook mooiste resultaat met luchtdruk.

Eric Z
Berichten: 3967
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Bruggen, gereedschap etc

Bericht door Eric Z » 12 aug 2019, 12:03

4kolommer kan je toch onderdoor rijden als je erachter moet zijn mits je ruimte voldoende hoog is, en je eventueel de oprijplaten van de brug kunt halen.

Voordeel van 2 of 4 kolommer is dat je die omhoog kan doen en er dan een extra auto binnen kan staan.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Bruggen, gereedschap etc

Bericht door daNpy » 12 aug 2019, 12:09

Baboulah schreef: 12 aug 2019, 11:33 Las dat de bruggen van twinbusch 4 a 8 bar luchtdruk nodig hebben, dus dat is 1 van de redenen voor de compressor,
Zijn die niet elektrisch?

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Bruggen, gereedschap etc

Bericht door daNpy » 12 aug 2019, 12:09

Eric Z schreef: 12 aug 2019, 12:03 4kolommer kan je toch onderdoor rijden als je erachter moet zijn mits je ruimte voldoende hoog is, en je eventueel de oprijplaten van de brug kunt halen.

Voordeel van 2 of 4 kolommer is dat je die omhoog kan doen en er dan een extra auto binnen kan staan.
Is wel klote met wrappen omdat er een paal voor de deur staat (2 kolommer dan)

Baboulah
Berichten: 1495
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Bruggen, gereedschap etc

Bericht door Baboulah » 12 aug 2019, 12:24

daNpy schreef: 12 aug 2019, 12:09Zijn die niet elektrisch?
https://www.twinbusch.nl/product_info.p ... ucts_id=14

staat het volgende bij: Luchtdruk van 4-8 bar is vereist!

vond het ook al opmerkelijk
daNpy schreef: 12 aug 2019, 12:09Is wel klote met wrappen omdat er een paal voor de deur staat (2 kolommer dan)
Precies waarom ik naar een schaar brug kijk, met detailen trouwens net zo ruk

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Bruggen, gereedschap etc

Bericht door daNpy » 12 aug 2019, 13:15

Baboulah schreef: 12 aug 2019, 12:24
daNpy schreef: 12 aug 2019, 12:09Zijn die niet elektrisch?
https://www.twinbusch.nl/product_info.p ... ucts_id=14

staat het volgende bij: Luchtdruk van 4-8 bar is vereist!

vond het ook al opmerkelijk
Ik zie het niet staan, maar zal wel voor de veiligheid (release) zijn. De lichtere versie tot 3 ton is wel volledig elektrisch, daar staat specifiek bij dat je geen luchtdruk nodig hebt.

Kadett
Berichten: 4591
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Bruggen, gereedschap etc

Bericht door Kadett » 12 aug 2019, 13:46

Waarom geen quickjack?

Afbeelding

Baboulah
Berichten: 1495
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Bruggen, gereedschap etc

Bericht door Baboulah » 12 aug 2019, 14:05

omdat er ook wat gesleuteld zal worden, denk aan uitlaten en andere dingen ook wel, dan is staand werken toch lekkerder dan liggen,

Komt wel een quickjack setup extra erbij, maar niet als "hoofdbrug"

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27810
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Bruggen, gereedschap etc

Bericht door Luco » 12 aug 2019, 14:32

Extra brede tweekollommer dan kunnen beide deuren bijna volledig open en ruimte genoeg om er tussen te werken. Ook geen lucht nodig.
En je kan twee auto s kwijt op de plek van 1.

Al vind ik lucht wel makkelijker dan elektrisch, ook ivm evt wat dingen droog en schoon spuiten.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31035
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Bruggen, gereedschap etc

Bericht door JP » 12 aug 2019, 14:47

Raceramp (even gezocht naar prijzen) is dat een synoniem voor een berg geld voor een blok rubber ?

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Bruggen, gereedschap etc

Bericht door Estoque » 12 aug 2019, 16:05

Baboulah schreef: 12 aug 2019, 11:14
Estoque schreef: 12 aug 2019, 10:45 Twinbusch is prima voor de hobbyist. Zelf geen ervaring mee, maar ken er genoeg die er 1 of meerdere hebben.

Schaarbrug vind ik zelf het kutste principe en ik snap ook niet helemaal waarom je voor wrappen een brug nodig hebt, gezien de meeste wrapshops die ik ken, juist raceramps gebruiken.

Schaarbrug grijpt toch juist onder de kokerbalk? daar wil je juist bij als je aan het wrappen bent.
Daarbij ga ik wat verder dan meeste wrappers doen, gezien ik de autos zo goed als compleet uit elkaar haal om de folie zover mogelijk weg te werken, Als ik zie hoe de meeste wrappers hun werk afleveren, ik zou mij de ogen uit mn kop schamen, maja dat krijg je ook als je niks los haalt (dat is wellicht een intressante discussie voor elders dan hier), en dan is een brug toch wel heel veel fijner

Dat laatste stukje vd kokerbalk doe ik meestal juist liggend op mn rug als enige fijne manier van doen, dat zal ik er ook gewoon in houden gok ik ;) Daarbij als je kijkt naar wat raceramp kosten, is een brug bijna goedkoper dan een setup van raceramps, en heb je meer mogelijkheden wat je kan doen.
Hoeveel ervaring heb jij met professioneel wrappen?
Want ik heb nog nooit een professionele wrapper gezien die op z'n rug onder een auto ligt.

En in welke prijsrange ga je opereren? Want demonteren van onderdelen voegt namelijk ontzettend veel tijd toe aan een wrap-project. Een simpele 1 á 2 daagse wrapklus, wordt al gauw een 4 daagse klus.

erwin20vt
Berichten: 784
Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13

Re: Bruggen, gereedschap etc

Bericht door erwin20vt » 12 aug 2019, 19:00

schaarhefbruggen werken erg prettig, ruimte rondom de auto en de wielen vrij. je kan evt ook een schaarplaten brug nemen. het gemak van een 4 kolommer zonder de palen. de goedkopere bruggen hebben over het algemeen idd een beveiliging/ontgrendeling op luchtdruk grootste nadeel daarvan is dat wanneer je de brug wilt laten zakken deze eerst een paar cm omhoog gaat voor de zakt, wanneer je een bok of krik eronder hebt staan kunnen er gekke dingen gebeuren (motor los voor distributie oid) verder hebben de meeste bruggen van Twinbusch geen terugslag beveiliging. ook zijn er steeds meer verzekeringen die graag goedgekeurde bruggen hebben voor profi gebruik.

compressor ligt er even aan waar deze komt te staan,maar houdt ook rekening met het geluid dat deze maken. voor het droog blazen van een auto ook al heb je een grote buffer ketel er achter staan zou deze toch een hele tijd constant staan te draaien dus oliegesmeerd is al een must. daarnaast zou je ook nog een luchtdroger erachter moeten plaatsen.

gereedschapkar Sonic is erg compleet en van goede kwaliteit, dat is prijs/kwaliteit wel een van de betere op dit moment denk ik en bij een uitgebreide grijp je niet snel mis.

voor hefbruggen kijk is op https://www.wolftools.nl/ of even contact opnemen wat je wensen zijn, kwaliteit is een stuk hoger dan twinbusch is mijn ervaring.

verder denk goed na over de indeling. waar stopcontacten, luchtaansluitingen evt haspels indien mogelijk werkt fijn. genoeg opberg ruimte want niks werkt beter wanneer alles netjes is en je hebt een goede uitstraling.
wannneer je wilt sleutelen heb je veel bouten moeren elektra etc etc nodig op voorraad verkijk je hier niet op grote kosten post.

denk ook aan een verplicht mileuhok wanneer je er profi in wilt gaan, anders beter geen olie ed in opslag nemen

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Bruggen, gereedschap etc

Bericht door Crookie » 12 aug 2019, 23:14

Een 2 koloms brug vind ik fijn werken. Genoeg ruimte onder en rond de auto. Enkel met wrappen de zijkant niet super toegankelijk dus daar een compromis. Sommige leveranciers leveren ook zonder goot in het midden wat fijner er op rijd is mijn ervaring.

https://www.gereedschapland.nl/product/ ... goryid=510

Gereedschap wagens is zat in te krijgen. Mijn keuze zou op Hazet vallen maar gezien de kosten zal een ander merk ook prima voldoen. Sonic biedt erg veel keuze in soorten en configuratie.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Bruggen, gereedschap etc

Bericht door NSXRS » 13 aug 2019, 14:30

erwin20vt schreef: 12 aug 2019, 19:00 voor hefbruggen kijk is op https://www.wolftools.nl/ of even contact opnemen wat je wensen zijn, kwaliteit is een stuk hoger dan twinbusch is mijn ervaring.
Zit al tijd te twijfelen om mijn 1-kolommer omdat ik door laag plafond de hoog hef capaciteit daarvan toch niet kan gebruiken, te vervangen door een lage schaarbrug .
Wolf hogere kwaliteit dan Twinbusch in welk opzicht?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jerico_NL, Majestic-12 [Bot], Marc Sierra, Pfhmulder en 46 gasten