VW Up probleem (inhouden, rook, geen storingen)

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 822
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

VW Up probleem (inhouden, rook, geen storingen)

Bericht door Jesper » 17 mei 2019, 22:03

Mijn vriendin heeft een VW Up bmt 1.0 uit 2014. Vanavond wilde ik mijn auto in de garage zetten dus moest de up even van de oprit af. Hij starte gewoon normaal, maar toen ik een beetje gas gaf hield ‘ie behoorlijk in en kwam er een raar geluid vanuit de motorruimte, wat ook zo bleef. Daarna begon ie ook te stinken (beetje als verbrand rubber maar dan misschien nog wat sterkere geur) en kwam er wat rook onder de motorkap vandaan... motorkap geopend en op de rook na niets bijzonders te zien, de rook kwam trouwens links van de motor als je ervoor staat. Ook wat plofjes uit de uitlaat bij gas loslaten en mogelijk wat meer witte damp/rook uit de uitlaat (maar eerlijk gezegd nooit eerder op gelet hoeveel damp/rook er normaal uit kwam).
Toen dus maar even uitgezet en proberen uitlezen met mijn obd2 scanner, maar die kon geen storingen vinden (up zelf geeft ook geen storing overigens).

Na een paar minuten nog maar eens proberen starten. Liep gelijk netjes, maar na een paar meter rijden begon het probleem weer overnieuw. Weer proberen uitlezen maar wederom geen storingen. Onder de motorkap niks vreemds te zien los van de stank en rook, oliepeil in orde en ook geen smurrie onder de oliedop...

Aangezien er geen storingen zijn twijfel ik of de lokale garage iets kan zien... wellicht dat iemand hier ondanks het wazige verhaal wellicht ervaring hiermee heeft en een suggestie in welke richting gezocht kan worden?

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: VW Up probleem (inhouden, rook, geen storingen)

Bericht door EG » 18 mei 2019, 00:59

Bobine?

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6142
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: VW Up probleem (inhouden, rook, geen storingen)

Bericht door EvdP » 18 mei 2019, 07:51

Wat voor obd2 scanner gebruik je?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: VW Up probleem (inhouden, rook, geen storingen)

Bericht door Arthur » 18 mei 2019, 10:25

Lijkt als iets in de 'sensor-sfeer'... Maar ik kan je er niet bij helpen :tooth:

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 822
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: VW Up probleem (inhouden, rook, geen storingen)

Bericht door Jesper » 18 mei 2019, 19:28

Nou het is schijnbaar de poelie van de airco pomp ben ik achter gekomen... Zat aardig wat olie omheen en kon nu zien dat daar de stank/rook vandaan komt. Toen ik de airco uitschakelde, ging het geluid weg en liep ie weer normaal. Van de week dus maar even een afspraak maken bij de garage om die poelie te laten vervangen.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31205
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: VW Up probleem (inhouden, rook, geen storingen)

Bericht door JP » 18 mei 2019, 19:37

Is dit een deel met de aircopomp ? Ik weet dat leverancier Delphi veel problemen heeft gehad met aircopompen (ook voor de Golf), maar wel dat VW ook na 5 jaar veelal nog gewoon 100% coulance geeft.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: VW Up probleem (inhouden, rook, geen storingen)

Bericht door Martin van der Zwaard » 18 mei 2019, 19:54

Dan is je pomp denk kapot. Magneetkoppeling kan je vaak niet los vervangen.

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 822
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: VW Up probleem (inhouden, rook, geen storingen)

Bericht door Jesper » 19 mei 2019, 00:35

Maandag eerst dan maar eens contact opnemen met Wealer, kijken wat die te zeggen hebben...

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31205
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: VW Up probleem (inhouden, rook, geen storingen)

Bericht door JP » 19 mei 2019, 06:16

Omg.....wealer.... :bag: ik ga altijd naar http://www.btservices.nl/ op Heerlenbaan. Zijn oud-werknemers van Wealer die tig jaar geleden samen zijn begonnen. Beste kwaliteit tegen de beste prijs

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 822
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: VW Up probleem (inhouden, rook, geen storingen)

Bericht door Jesper » 19 mei 2019, 22:37

Kunnen die dan ook schakelen met vw in geval van coulance? Zelf ook vaker bij bt geweest, altijd heel tevreden geweest daar!

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31205
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: VW Up probleem (inhouden, rook, geen storingen)

Bericht door JP » 19 mei 2019, 23:30

Ik weet het niet zeker maar denk dat Bert of Huib je daar best vantevoren een indicatie van kunnen geven. Ik ben er laatst nog met een (niet-Vag) geweest met het idee dat de koppeling op was. Zij vervingen voor €60 de koppelingskabel en het probleem was weg. Service is top en de prijzen reeel.

Is de Up nog rijdbaar of durf je dit niet aan, anders kun je ook gewoon eens langsrijden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berrie, bleu_dust, Mark 320iS, Thomas H en 75 gasten