e46 project, keurings vraagje.

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 335
Lid geworden op: 10 jan 2008, 08:58
Locatie: mol

e46 project, keurings vraagje.

Bericht door peer » 30 apr 2019, 13:24

Ik ben een tijdje weggeweest maar kom weer terug naar nederland. En ik ben de regelgeving een beetje vergeten / niet meer bijgehouden.

Om maar weer eens te sleutelen wil ik een nieuw track-speeltje maken maar ik wil deze ook graag op kenteken houden/zetten en nu heb ik mijn zinnen gezet op een e46 coupe.

Nu zit ik een RHD m3 of 330 te overwegen op engels kenteken. Mijn plan is om deze te strippen, rolkooi plaatsen en een LHD conversie te doen voor alleen het gene wat echt nodig is om deze door de keuring te krijgen.
Wat zijn de huidige regels om een wagen door de RDW gekeurd te krijgen met bijvoorbeeld:
- Een ontbrekend interieur
- geen airbags
- geen dashboard
- gelaste rolkooi


Als het een 330 wordt maak ik er een leuk turbo projectje van.

Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1344
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: F31 330d & Golf mk1 Cabriolet

Re: e46 project, keurings vraagje.

Bericht door JdBn » 30 apr 2019, 15:38

peer schreef: 30 apr 2019, 13:24 Ik ben een tijdje weggeweest maar kom weer terug naar nederland. En ik ben de regelgeving een beetje vergeten / niet meer bijgehouden.

Om maar weer eens te sleutelen wil ik een nieuw track-speeltje maken maar ik wil deze ook graag op kenteken houden/zetten en nu heb ik mijn zinnen gezet op een e46 coupe.

Nu zit ik een RHD m3 of 330 te overwegen op engels kenteken. Mijn plan is om deze te strippen, rolkooi plaatsen en een LHD conversie te doen voor alleen het gene wat echt nodig is om deze door de keuring te krijgen.
Wat zijn de huidige regels om een wagen door de RDW gekeurd te krijgen met bijvoorbeeld:
- Een ontbrekend interieur
- geen airbags
- geen dashboard
- gelaste rolkooi


Als het een 330 wordt maak ik er een leuk turbo projectje van.
Bij geen interieur wordt het aantal zitplaatsen gewijzigd op het kenteken, dus wel even op letten als je uiteindelijk twee stoelen erin wilt je niet bij de keuring aan komt zetten met alleen een bestuurdersstoel. Tenzij je nog een keer naar de RDW wilt natuurlijk. Been there, done that :blackeye:

Geen airbags en dashboard is voor zover ik weet geen probleem zolang het niet gevaarlijk is, dus geen scherpe/uitstekende delen. Werkende snelheidsmeter en kilometerteller is wel verplicht voor zover ik weet, maar ik neem aan dat je het over het dash op zich hebt?

Gelaste kooi is volgens mij ook geen probleem, al zou je kunnen overwegen om kooi en kuipen te doen nadat je de RHD/LHD conversie gedaan hebt.

Gebruikersavatar
Wesley
Berichten: 118
Lid geworden op: 01 mar 2008, 11:52
Locatie: Enschede

Re: e46 project, keurings vraagje.

Bericht door Wesley » 30 apr 2019, 16:22

(Gelaste) rolkooi is geen enkel probleem voor de APK.
Denk daarbij ook aan de rally-auto's die allemaal een kenteken en geldige apk hebben.

Online
SlowCo
Berichten: 3537
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: e46 project, keurings vraagje.

Bericht door SlowCo » 30 apr 2019, 21:27

En opschieten met de Brexit in het vooruitzicht...

Gebruikersavatar
bandenman
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 mar 2019, 23:52
Auto: A6 3.0TDI, Leon FR 3.2 dsg
Locatie: EDE
Contacteer:

Re: e46 project, keurings vraagje.

Bericht door bandenman » 30 apr 2019, 23:07

ik zou de rolkooi er als laatste pas inzetten, scheelt weer gewicht bij de keuring vd auto en dus ook wegenbelasting (misschien net genoeg om 1 klasse lager uit te komen).
voor de rest zijn een dashbord en airbags niet verplicht, mits er geen scherpe delen zijn die een gevaar kunnen vormen bij een aanrijding.
snelheidsmeter (verlicht) met diverse waarschuwingslampjes zijn wel verplicht.

Gebruikersavatar
peer
Berichten: 335
Lid geworden op: 10 jan 2008, 08:58
Locatie: mol

Re: e46 project, keurings vraagje.

Bericht door peer » 01 mei 2019, 08:38

Wordt het gewicht eigenlijk nog wel gewogen? Normaal nemen ze toch gewoon alles van de papieren over (Tenminste vroeger was dat zo).

Online
Gebruikersavatar
Rogerb
Berichten: 1559
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
Auto: AudiTT/E91 330i

Re: e46 project, keurings vraagje.

Bericht door Rogerb » 01 mei 2019, 10:00

Vergeet niet dat bij verwijderen dashboard je wel een systeem(aanjager oid) om de voorruit te ontwasemen moet hebben.

Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1344
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: F31 330d & Golf mk1 Cabriolet

Re: e46 project, keurings vraagje.

Bericht door JdBn » 01 mei 2019, 10:12

peer schreef: 01 mei 2019, 08:38 Wordt het gewicht eigenlijk nog wel gewogen? Normaal nemen ze toch gewoon alles van de papieren over (Tenminste vroeger was dat zo).
Ligt er denk ik ook aan of de auto duidelijk is aangepast of niet. Mijn Abarth is gewogen, aangezien die vrij duidelijk wat interieurdelen miste :lol:

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: e46 project, keurings vraagje.

Bericht door Crookie » 02 mei 2019, 14:23

Zou er tenminste een ontwaseming in laten of derhalve een (aangepast) dashboard voor enige functionaliteit van ventilatie en instrumenten. Daarnaast weet ik niet hoe de politie / wet handavers naar een volledig gestripte wagen kijken. Ze zijn vrij makkelijk er een wok op te zetten als het niet overeenkomt met typegoedkeuring enz.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Sander-E46 en 76 gasten