Nou, intussen is er wel het één en ander gebeurd met de MDX en zijn Madeno Racing made Öhlins/Eibach onderstel.
Eind december 2019 mocht ik, ruim 3 weken na inleveren, de MDX eindelijk weer gaan ophalen.
Het hopeloze klapperen, rammelen en stuiteren van de BC en MeganRacing coilover rommel was weg, demping van oneffenheden en bochtgedrag duidelijk stuk beter, wat een verademing met bijzonder strak stuur-en bochtgedrag.
Na een tijdje rijden kwam ik er wel achter dat bij grotere oneffenheden en flinke hobbels (verkeersdrempels) de auto best flink steigerde/schommelde, niet fijn.
Zelf met demper settings zitten spelen en ik kreeg het (vond ik) wel iets beter, maar bleef mij toch aan dit aspect ergeren, niet fijn..
Na lang twijfelen (want ik wilde het strakke snelweg -en bochtgedrag eigenlijk niet meer kwijt) toch terug gegaan naar Madeno.
Na aanhoren van mijn positieve commentaar maar ook de klachten, vroeg Leo mij de auto weer terug te brengen, want niet goed, moest iets mee gebeuren.
Omdat ik ervaren had dat de verkeersdrempel stuiter ervaringen minder bleken te worden wanneer ik gewicht in de auto had, was mijn en ook zijn verwachting dat er zachtere veren onder zouden moeten (er waren best zware veren gemonteerd om de auto i.v.m. zijn relatief korte demperslagen toch strak te maken) en dan de demping weer wat strakker om de boel dan weer stijf te krijgen.
Net voor het afgelopen Pinkster weekeinde opgehaald en het bleek een heel ander verhaal te zijn geworden.
Na mijn klachten was Leo -en ook een van zijn medewerkers met mij- dezelfde mening toegedaan: er moesten zachtere veren onder met strakker ingestelde dempers
Echter had zijn andere medewerker volledig andere gedachten: zwaardere veren met nog strakkere demping!
Toen de eerste optie van zachtere veren toch niet goed bleek te functioneren, werd daarom het andere voorstel ook geprobeerd en...... dat bleek te werken!
Uiteindelijk bleek het probleem te zijn dat door de relatief korte demperslagen de auto achterin (te) snel op de met opzet gemonteerde vrij harde bumpstops kwam en daardoor de neus omhoog gooide op drempels.
Door langere maar zachtere bumpstops te monteren, de auto fractioneel te liften waardoor demperslag ietsje groter werd EN nog zwaardere veren rondom + nog strakker ingestelde demping, wordt de ingaande demperbeweging beter beheerst en vangen de zachtere bumpstops de boel geleidelijker op.
Eerste indruk nu is dat de auto hierdoor een bijna puur sportwagen rijgedrag heeft gekregen, op het (te) harde af, met in bochten zonder leunen een verbijsterende grip -en bochtsnelheid haalbaar..
Zoals Leo bij afhalen omschreef: het is gewoon ongelofelijk hoe dit ding nu stuurt, is nu beter dan de beste moderne af-fabriek top SUV's, beter dan de nieuwe X5.... je hebt betere remmen nodig......
Nu maar weer een tijdje aankijken, het is nu idd. een verbijsterend sturende sport SUV geworden, alleen.... ik moet nog even aanzien of ik hem mogelijk toch niet op ietsje zachtere dempersetting zet want sjeeszz hij is nu serieus stug geworden....problems problems
De passie en service bij Madeno is een verademing in de huidige tijd waar bij veel bedrijven de standaard bij kritische opmerkingen door de klant is: u moet niet zeuren, het is goed, kan niet wat u wilt...
Want bij Madeno blijkt het dus wel te kunnen