Schokdemper en/of veren -coilover specialisten gezocht

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Schokdemper en/of veren -coilover specialisten gezocht

Bericht door Andry » 23 nov 2019, 11:51

^

Daarom zijn die goedkope sets imo zonde van het geld en zijn alleen andere kwaliteitsveren als Eibach aanzienlijk beter, mits deze verkrijgbaar zijn voor het auto type.
NSXRS schreef: 17 nov 2019, 13:45
voor installatie van een op maat gemaakt Öhlins onderstel.

Ik ben zeer benieuwd
Op welk type demper worden deze gebaseerd? Ik heb zelf de TPX en TTX (44) met PDS gehad en correct afgesteld reed dat wel erg goed.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Schokdemper en/of veren -coilover specialisten gezocht

Bericht door NSXRS » 29 nov 2019, 11:08

Net Leo van Madeno aan de lijn gehad voor update.

Ze hebben zich een paar dagen het hoofd gebroken over beste setup en constructie methode, bleek best lastig bij deze auto door ongebruikelijke bevestiging van de struts achter.

Inmiddels is alles ontworpen en in productie gegeven, het wordt gebouwd met (als ik goed verstaan heb) DRV (= road and track) dempers.
Toen ik de door jou aangegeven TPX en TTX noemde was zijn opmerking: waar zit dat onder.. de MDX is geen track auto hoor.. ;-)

En omdat toch alles speciaal gemaakt moet worden, ook gelijk met verstelbare top mounts voor.
Laatst gewijzigd door NSXRS op 30 nov 2019, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3280
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Schokdemper en/of veren -coilover specialisten gezocht

Bericht door Martijn M » 29 nov 2019, 13:57

Ben benieuwd naar je ervaring qua rijden straks!

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Schokdemper en/of veren -coilover specialisten gezocht

Bericht door Andry » 29 nov 2019, 18:38

NSXRS schreef: 29 nov 2019, 11:08 Net Leo van Madeno aan de lijn gehad voor update.

Ze hebben zich een paar dagen het hoofd gebroken over beste setup en constructie methode, bleek best lastig bij deze auto door ongebruikelijke bevestiging van de struts achter.

Inmiddels alles is ontworpen en in productie gegeven, het wordt gebouwd met (als ik goed verstaan heb) DRV (= road and track) dempers.
Toen ik de door jou aangegeven TPX en TTX noemde was zijn opmerking: waar zit dat onder.. de MDX is geen track auto hoor.. ;-)

En omdat toch alles speciaal gemaakt moet worden, ook gelijk met verstelbare top mounts voor.
Goed om te lezen dat er schot in zit! Zullen wel DFV (Dual Flow Valve) dempers zijn, ook gehad onder de Evo en absoluut een dikke prima qua rij eigenschappen. Ook erg duurzaam: 30.000 km onder de Evo gehad zowel op straat als circuit en op wat kleine pitjes (steenslag) na was de set visueel als nieuw.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Schokdemper en/of veren -coilover specialisten gezocht

Bericht door NSXRS » 30 nov 2019, 23:36

Zo,
anticiperend op de ongetwijfeld betere wegligging straks, met de vermoedelijk daarmee gemiddeld wat hogere snelheden :df: en omdat de 2 jaar geleden al een keer ge-upgrade voor remschijven al een hele tijd hot judder geven, heb ik in de "black friday" sale in de US maar gelijk een hele remschijven/ blokken upgrade besteld.
Het is een "truck and tow" set, die zou beter moeten remmen en tegen hoge rem temperaturen bestand moeten zijn.. :coffee:

Let's hope so
MDX powerstop-k6956-36 is Rear K6953-36 en Front K6957-36.jpg
MDX powerstop-k6956-36 is Rear K6953-36 en Front K6957-36.jpg (116.63 KiB) 3758 keer bekeken

vester86
Berichten: 2713
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Schokdemper en/of veren -coilover specialisten gezocht

Bericht door vester86 » 01 dec 2019, 20:50

:thumbup: dik

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Schokdemper en/of veren -coilover specialisten gezocht

Bericht door NSXRS » 15 dec 2019, 23:23

Componenten zijn eindelijk vervaardigd en zijn nu weg voor zink coating, worden daarna samen gebouwd.

Dan montage op de auto, testen, eventueel valving nog aanpassen en afstellen, hopelijk eind vd week klaar....
Rear strut tubes
Rear strut tubes
Acura_MDX_rear strut tubes.01.jpg (76.19 KiB) 3639 keer bekeken
Lower damper mounting kit
Lower damper mounting kit
Acura_MDX_rear lower dmpr. mounting kit.01.jpg (65.21 KiB) 3639 keer bekeken
Rear spring and upper seats
Rear spring and upper seats
Acura_MDX_rear upper spring seats.02.jpg (68.52 KiB) 3639 keer bekeken
Öhlins damper components
Öhlins damper components
Acura_MDX_Öhlins damper components.03.jpg (74.41 KiB) 3639 keer bekeken
Frnt struts
Frnt struts
Acura_MDX_frnt.struts.02.jpg (68.13 KiB) 3639 keer bekeken
Acura_MDX_frnt.struts.09.jpg
Acura_MDX_frnt.struts.09.jpg (90.55 KiB) 3639 keer bekeken
Ziet er goed uit :clap: de spanning is aan het stijgen..

Online
SlowCo
Berichten: 3529
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Schokdemper en/of veren -coilover specialisten gezocht

Bericht door SlowCo » 16 dec 2019, 14:44

Wordt een sportieve SUV!
Zien er goed uit die gemaakte onderdelen.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Schokdemper en/of veren -coilover specialisten gezocht

Bericht door NSXRS » 02 jun 2020, 17:12

Nou, intussen is er wel het één en ander gebeurd met de MDX en zijn Madeno Racing made Öhlins/Eibach onderstel.

Eind december 2019 mocht ik, ruim 3 weken na inleveren, de MDX eindelijk weer gaan ophalen.
Het hopeloze klapperen, rammelen en stuiteren van de BC en MeganRacing coilover rommel was weg, demping van oneffenheden en bochtgedrag duidelijk stuk beter, wat een verademing met bijzonder strak stuur-en bochtgedrag.

Na een tijdje rijden kwam ik er wel achter dat bij grotere oneffenheden en flinke hobbels (verkeersdrempels) de auto best flink steigerde/schommelde, niet fijn.
Zelf met demper settings zitten spelen en ik kreeg het (vond ik) wel iets beter, maar bleef mij toch aan dit aspect ergeren, niet fijn..

Na lang twijfelen (want ik wilde het strakke snelweg -en bochtgedrag eigenlijk niet meer kwijt) toch terug gegaan naar Madeno.
Na aanhoren van mijn positieve commentaar maar ook de klachten, vroeg Leo mij de auto weer terug te brengen, want niet goed, moest iets mee gebeuren.

Omdat ik ervaren had dat de verkeersdrempel stuiter ervaringen minder bleken te worden wanneer ik gewicht in de auto had, was mijn en ook zijn verwachting dat er zachtere veren onder zouden moeten (er waren best zware veren gemonteerd om de auto i.v.m. zijn relatief korte demperslagen toch strak te maken) en dan de demping weer wat strakker om de boel dan weer stijf te krijgen.
Net voor het afgelopen Pinkster weekeinde opgehaald en het bleek een heel ander verhaal te zijn geworden.

Na mijn klachten was Leo -en ook een van zijn medewerkers met mij- dezelfde mening toegedaan: er moesten zachtere veren onder met strakker ingestelde dempers

Echter had zijn andere medewerker volledig andere gedachten: zwaardere veren met nog strakkere demping!

Toen de eerste optie van zachtere veren toch niet goed bleek te functioneren, werd daarom het andere voorstel ook geprobeerd en...... dat bleek te werken!

Uiteindelijk bleek het probleem te zijn dat door de relatief korte demperslagen de auto achterin (te) snel op de met opzet gemonteerde vrij harde bumpstops kwam en daardoor de neus omhoog gooide op drempels.
Door langere maar zachtere bumpstops te monteren, de auto fractioneel te liften waardoor demperslag ietsje groter werd EN nog zwaardere veren rondom + nog strakker ingestelde demping, wordt de ingaande demperbeweging beter beheerst en vangen de zachtere bumpstops de boel geleidelijker op.

Eerste indruk nu is dat de auto hierdoor een bijna puur sportwagen rijgedrag heeft gekregen, op het (te) harde af, met in bochten zonder leunen een verbijsterende grip -en bochtsnelheid haalbaar..
Zoals Leo bij afhalen omschreef: het is gewoon ongelofelijk hoe dit ding nu stuurt, is nu beter dan de beste moderne af-fabriek top SUV's, beter dan de nieuwe X5.... je hebt betere remmen nodig......

Nu maar weer een tijdje aankijken, het is nu idd. een verbijsterend sturende sport SUV geworden, alleen.... ik moet nog even aanzien of ik hem mogelijk toch niet op ietsje zachtere dempersetting zet want sjeeszz hij is nu serieus stug geworden....problems problems

De passie en service bij Madeno is een verademing in de huidige tijd waar bij veel bedrijven de standaard bij kritische opmerkingen door de klant is: u moet niet zeuren, het is goed, kan niet wat u wilt... :bignews: :blabla:
Want bij Madeno blijkt het dus wel te kunnen :clap:

Online
Eric Z
Berichten: 3975
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Schokdemper en/of veren -coilover specialisten gezocht

Bericht door Eric Z » 02 jun 2020, 17:54

Alles is mogelijk maar is kosten/baten voor 99,9% niet interresant waarschijnlijk. Ik ga er vanuit dat het geen goedkope optie is, en de markt (zeker hier) zal voor deze auto zeer beperkt zijn.

Ziet er wel erg netjes uit, en het verschil ervaren is natuurlijk ook mooi om te voelen.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Schokdemper en/of veren -coilover specialisten gezocht

Bericht door NSXRS » 02 jun 2020, 18:07

Eric Z schreef: 02 jun 2020, 17:54 Alles is mogelijk maar is kosten/baten voor 99,9% niet interresant waarschijnlijk. Ik ga er vanuit dat het geen goedkope optie is, en de markt (zeker hier) zal voor deze auto zeer beperkt zijn.

Ziet er wel erg netjes uit, en het verschil ervaren is natuurlijk ook mooi om te voelen.
Kosten/baten is voor mij wel degelijk interessant, want enige andere optie was voor mij geweest om dan de MDX weg te doen want de originele wegligging vond ik niet fijn en de aftermarket troep coilovers waren ook geen oplossing/ een ergernis.
Ik had dan bij de opbrengst een bak geld erbij moeten leggen voor aankoop van een qua bouwjaar en KM vergelijkbare SUV van één van de premium merken, waarbij ik het hogere onkosten/ reparatiebudget bij die auto's nog niet eens meeneem.. :bag:
Aan de MDX heb ik intussen in ruim 38 K Km nog geen enkel mankement/ reparatie gehad m.u.v. nieuwe remmen.. :headbang:

En het gekke is: elke keer als ik ermee rijd dan denk ik steeds: wat rijdt dat ding toch lekker en heeft echt alle opties die je in een 150K+ Euro premium SUV zou aantreffen..
Alleen jammer dat niet beetje meer vermogen in zit, maar is met 290PK 0-100 onder 7 sec ook geen stumper.

Ik heb een 955 Cayenne Turbo, een ML500 en een ML63amg gehad en ik vind deze MDX als dagelijkse auto fijner, bovendien is de MDX qua bochten grip en stuurgedrag nu beter dan die modellen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: HJ2, JdBn en 32 gasten