Project oude BMW radio met Bluetooth

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vanos
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
Auto: BMW 325i

Project oude BMW radio met Bluetooth

Bericht door Vanos » 15 apr 2019, 23:45

We weten allemaal dat er voor de meeste BMW radio's bluetooth interfaces te krijgen, Yatour, GROM, noem maar op. Echter worden alleen radio's ondersteund met het Ibus protocol (vanaf 1996 of zoiets). Een kleine discussie in het mijn auto topic ging hier ook al even over.

Ik wilde in mijn E36 graag de OEM look, ik wil ook bluetooth, maar ik heb geen zin om 300/400+ euro uit te geven aan de natuurlijk erg gewilde head units die Ibus hebben en daarmee dergelijke interfaces ondersteunen. Wat je ook over mij moet weten: ik pruts graag, en ik doe graag moeilijk als het ook makkelijk kan (en ik vind dat stiekem best leuk). Dat gezegd zijnde leek het me een interessant idee om een van de pre-Ibus radio's geschikt te maken voor bluetooth.

Voor de oudere radio's zijn er her en der tutorials te vinden om zelf een AUX/Bluetooth interface toe te voegen, door bijvoorbeeld de radio open te maken, en op de contactpunten van bijvoorbeeld de cassettespeler nieuwe draadjes te solderen en zodoende die audio te overschrijven. Het nadeel daarvan is echter dat je dan de knoppen op je radio niet kunt gebruiken om bijvoorbeeld van nummer te wisselen, of het afspelen te pauzeren.

De meeste aftermarket interfaces kunnen dit wel, doordat ze een CD wisselaar emuleren. Er zijn echter ook een paar pre-Ibus radio's waar je een CD wisselaar op kan aansluiten, maar deze hebben een ander communicatieprotocol waarvoor geen bluetooth modules te koop zijn. Dat moet dan toch te reverse-engineeren zijn dacht ik... Je voelt hem al aankomen, how hard can it be?

Zo gezegd zo gedaan, en ik heb een setje gescoord van onderstaande componenten:

Afbeelding

Afbeelding

Wat heb ik intussen bereikt?
  • Bureau-setup gemaakt om de radio te kunnen gebruiken met CD wisselaar
  • Communicatie bekeken tussen radio en CD wisselaar > uiteraard is dit geen standaard bekend protocol, fuck waar ben ik nu weer aan begonnen :hmmm: Er waren wel wat patronen in de data te herkennen, dingen als cd nummer, track nummer e.d. zijn er in terug te vinden, maar er is ook een hoop wat ik niet kan volgen. Een van de grote issues aan het begin was dat de data van de radio naar de CD wisselaar, en de data in de andere richting beide over dezelfde draden loopt. Daardoor is het lastig te onderscheiden wat van wie komt.
  • Uiteindelijk na veel staren, proberen, vast lopen en opnieuw proberen ben ik er in geslaagd om met een Arduino te luisteren naar wat de radio stuurt, en toch ook mijn eigen berichten aan te laten komen bij de radio, en heb hiermee een zeer onvolledig proof of concept kunnen testen!
Setup:
Afbeelding

Eerste succesvolle test met de radio in CD modus ook al is de CD wisselaar losgekoppeld! De communicatie komt puur van mijn Arduino, en de audio komt in dit geval uit mijn computer :clap:
Afbeelding

Volgende stappen:
  • Uitzoeken welke radios er allemaal nog meer dezelfde interface hebben, er moeten er zo nog een aantal zijn vermoed ik. Als ik de schaarse informatie goed geinterpreteerd heb staat het protocol bekend onder de naam Pioneer m-bus (niet te verwarren met Alpine m-bus).
  • Protocol verder decoderen
  • Implementeren dat ik naar alle knoppen van de radio kan luisteren en reageren
  • Bluetooth module is in bestelling
  • Eigen printplaatje en behuizing maken voor een volledig 'product' wat je plug en play in je radio kan steken

Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Project oude BMW radio met Bluetooth

Bericht door Eric Z » 15 apr 2019, 23:49

Hoeveel avondjes zitten er inmiddels al in het uitwerken hiervan?

Succes met de rest van het uitzoekwerk, ben benieuwd hoe ver je gaat komen.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Project oude BMW radio met Bluetooth

Bericht door ///Joost » 16 apr 2019, 07:07

Wat een uitzoekwerk zeg. Knap dat je dit kan! Subscribed!

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Project oude BMW radio met Bluetooth

Bericht door Eric H » 16 apr 2019, 07:43

Heerlijk dit.....

Succes en dit blijf ik volgen
Heerlijk die "zolderkamer-huisvlijt"

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Project oude BMW radio met Bluetooth

Bericht door Martin van der Zwaard » 16 apr 2019, 08:51

Dit vind ik altijd zo knap als je dit soort dingen kunt "uitvinden". LEUK!!

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Project oude BMW radio met Bluetooth

Bericht door MartijnGizmo » 16 apr 2019, 08:57

Hier hou ik van, knap werk!

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3564
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Project oude BMW radio met Bluetooth

Bericht door HJ2 » 16 apr 2019, 11:42

retegaaf! Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan, en straks een mooie OEM look!

Gebruikersavatar
Vanos
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
Auto: BMW 325i

Re: Project oude BMW radio met Bluetooth

Bericht door Vanos » 16 apr 2019, 19:45

Bedankt voor de leuke reacties!
Eric Z schreef: 15 apr 2019, 23:49 Hoeveel avondjes zitten er inmiddels al in het uitwerken hiervan?

Succes met de rest van het uitzoekwerk, ben benieuwd hoe ver je gaat komen.
Vrijdag heb ik alles aangesloten, maar ik was een groot deel van het weekend alleen thuis, dus ik heb veel uren kunnen kloppen :).

Gebruikersavatar
Auke M535i
Berichten: 1349
Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Project oude BMW radio met Bluetooth

Bericht door Auke M535i » 16 apr 2019, 19:55

Tof bezig!! Echt mooi werk!

Gebruikersavatar
Vanos
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
Auto: BMW 325i

Re: Project oude BMW radio met Bluetooth

Bericht door Vanos » 16 apr 2019, 22:46

Afbeelding

Eventjes spelen :)

Helaas is via de communicatie van de cd-wisselaar de tekst op het display niet vrij te kiezen, maar kan je enkel de huidige CD en het nummer op de CD veranderen. De communicatie is niet afgeschermd tegen wat extra prutsen en zodoende ben ik ook in staat om een aantal andere tekens dan cijfers op te geven, maar helaas alleen maar een kleine selectie van leestekens en geen letters of zoiets. Misschien dat er met wat soldeerwerk wel meer aan de tekst aangepast kan worden, maar daar had ik nu net geen zin in :hmmm:

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Project oude BMW radio met Bluetooth

Bericht door Eric H » 17 apr 2019, 07:35

Dus er is progressie, of is dit op dit moment meer spielerij om te ontdekken wat je kunt tonen op het display ?

Zo'n Arduino, is dat nou een beetje hetzelfde als een Raspbery Pi ?
Schijnt dat je daar ook leuke dingen mee kunt doen (en laat ik er daarvan nou nog eentje werkeloos in de kast hebben liggen)

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6145
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Project oude BMW radio met Bluetooth

Bericht door EvdP » 17 apr 2019, 17:34

Mooi gedaan!

Gebruikersavatar
Vanos
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
Auto: BMW 325i

Re: Project oude BMW radio met Bluetooth

Bericht door Vanos » 17 apr 2019, 19:14

Eric H schreef: 17 apr 2019, 07:35 Dus er is progressie, of is dit op dit moment meer spielerij om te ontdekken wat je kunt tonen op het display ?

Zo'n Arduino, is dat nou een beetje hetzelfde als een Raspbery Pi ?
Schijnt dat je daar ook leuke dingen mee kunt doen (en laat ik er daarvan nou nog eentje werkeloos in de kast hebben liggen)
Een Arduino en een Raspberry Pi zijn wel twee verschillende dingen, hoewel ze beiden voor dit probleem gebruikt zouden kunnen worden.

Een Raspberry Pi moet je meer zien als een volwaardige computer, maar dan heel klein. Zo kan je die ook gebruiken, je kunt er zelfs een versie van windows op zetten en volledig met scherm muis en toetsenbord ermee werken. Wat er typisch opstaat is een versie van Linux, potentieel alleen met de command line, en vaak worden ze ook ingezet als bijvoorbeeld een simpel servertje. Ten opzichte van een gewone computer heeft de Pi ook een paar in- en outputs om met andere hardware te communiceren, dus een project als deze zou perfect gaan. Iets wat ik bijvoorbeeld zelf wel eens met een Raspberry Pi gedaan heb is connecteren met de CAN bus, signalen inlezen en via WiFi direct kunnen uitsturen en ontvangen bijvoorbeeld door via een app of website realtime de data te kunnen bekijken of commando's te sturen.

Een Arduino is veel en veel simpeler, en in plaats van een volwaardige computer meer een echt embedded platform. Waar je op de Pi een programma zou kunnen schrijven wat binnen je besturingssysteem wordt uitgevoerd, is er op de Arduino eigenlijk geen besturingssysteem. Dit betekent ook dat je op een Pi code kan uitvoeren in ongeveer alle mogelijke programmeertalen, maar op een Arduino is dit sowieso in C. Elke regel die je programmeert wordt rechtstreeks uitgevoerd, en je kunt hierin heel erg low-level gaan omdat de documentatie nog redelijk behapbaar is. Hierdoor kan je echt een apparaat maken dat 100% toegespitst is op wat het moet doen. Ik vind dit zelf leuker en eleganter (niet met een kanon een mug doodschieten). Praktisch voordeel wat daaruit volgt is ook dat de Arduino binnen enkele milliseconden operationeel is waar een Pi net als een echte computer bijvoorbeeld al snel een halve minuut of meer nodig heeft om op te starten.

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Project oude BMW radio met Bluetooth

Bericht door Eric H » 18 apr 2019, 07:30

Ah, ok, bedankt voor je uitgebreide antwoord.

De mogelijkheden van de Pi kende ik wel (kennis van me heeft er bijvoorbeeld een VOIP centrale op draaien) en zelf gebruikte ik hem als mediaserver (icm Kodi) maar ben minder bekend met Arduino.

Gebruikersavatar
Vanos
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
Auto: BMW 325i

Re: Project oude BMW radio met Bluetooth

Bericht door Vanos » 19 apr 2019, 20:40

Het is nu wachten op mijn Bluetooth bordje uit China, maar verder is er in de communicatie denk ik niets meer wat ik nog verder moet ontcijferen. Het werkt stabiel en robuust, en ik kan alles uitlezen wat ik wil.

Het is misschien niet direct duidelijk als je het filmpje opzet, maar kijk dus naar het computerscherm rechts in beeld ;).
Geluid in CD modus komt hier dus ook niet van een CD, maar van de koptelefoonuitgang van mijn computer.


Gebruikersavatar
Vanos
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
Auto: BMW 325i

Re: Project oude BMW radio met Bluetooth

Bericht door Vanos » 23 apr 2019, 22:07

Bluetooth bordje is vanavond binnengekomen. Helaas een product van eigenwijze Chinezen. Normaal hebben dit soort printplaatjes met een rij pinnen altijd een pinafstand van 2.54mm, waardoor je die overal in kunt klikken omdat alles hetzelfde systeem is. Zo niet deze, de pinafstand is 2mm, waardoor ik er precies niets mee kan.

Met mijn mega-beun-soldeerskills is dat gelukkig snel opgelost:

Afbeelding

Bij het alles aansluiten zag ik bijna mijn plannen in rook opgaan (zeer letterlijk: ik zag vonken en rook bij een kortstondige kortsluiting ;)). Maar er lijkt geen blijvende schade. Maar dan uiteindelijk: de radio speelt Bluetooth muziek vanaf mijn telefoon!! Volgende stap: knoppen van de radio aan de Bluetooth linken.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Project oude BMW radio met Bluetooth

Bericht door Martin van der Zwaard » 24 apr 2019, 08:21

:clap:

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4530
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Project oude BMW radio met Bluetooth

Bericht door Eeuwe » 24 apr 2019, 19:28

Super gaaf project, diepe buiging hiervoor. Blijf ik zeker volgen!

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7999
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Project oude BMW radio met Bluetooth

Bericht door MParallel » 25 apr 2019, 14:35

Het betere DIY knutselwerk, altijd mooi op te zien.

Ik snap je redenatie over niet veel geld willen uitgeven. Het is gekkehuis geworden met radio's, vooral de voorheen gedumpte Professional RDS unit, vragen ze nu rustig €500+ voor.

Enige nadeel van de oudere units, is dat ze kwa output vermogen geknepen zijn. Heeft te maken met een groundloop die ze niet konden verhelpen.

Maar goed, ook de betere OEM units zijn nu bejaard wat techniek.

De enige OEM radio die standaard MP3/CD text ondersteunt is de Business CD (Blaupunkt CD43). Zou mooi zijn als je dat voor mekaar zou kunnen krijgen.

Gebruikersavatar
Vanos
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
Auto: BMW 325i

Re: Project oude BMW radio met Bluetooth

Bericht door Vanos » 25 apr 2019, 15:28

MParallel schreef: 25 apr 2019, 14:35 De enige OEM radio die standaard MP3/CD text ondersteunt is de Business CD (Blaupunkt CD43). Zou mooi zijn als je dat voor mekaar zou kunnen krijgen.
Is helaas niet mogelijk puur via de CD-wisselaar interface, mogelijk wel met meer knutselwerk door echt op de printplaat van de radio te gaan solderen, maar daar heb ik geen zin in. Daarnaast kan ik de Arduino niet bewust maken van de tekst informatie die via Bluetooth komt met de huidige module die ik heb, dus zelfs als het vanuit de radio gezien wel zou kunnen kan ik het nog altijd zelf niet :sealed:

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7999
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Project oude BMW radio met Bluetooth

Bericht door MParallel » 25 apr 2019, 15:45

Ja is jammer. Ook idioot dat de ibus Professional RDS unit ook geen tekst ondersteunt.

Gebruikersavatar
Vanos
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
Auto: BMW 325i

Re: Project oude BMW radio met Bluetooth

Bericht door Vanos » 29 jun 2019, 21:53

Ik heb intussen een prototype printplaatje gemaakt, die volledig werkt:

Afbeelding

Redelijk wat tijd kwijt geweest aan het oplossen van verschillende ruis, en storing geluiden en popjes. Ik kan met elektronica omgaan, maar ik ben erachter gekomen dat audio dus iets is waarbij je dingen ook echt correct moet doen, om te zorgen dat de geluidskwaliteit in orde blijft. Voor mijn eerdere knutselprojecten kon ik meestal wel wat aanprutsen en dan werkte het gewoon nog, en zo goed is mijn kennis van de materie nu ook weer niet.

Het enige wat nog resteert is dat hij een popje maakt 3 seconden na het pauzeren van de muziek, en bij het hervatten. Ik heb al wel ideeën om dit op te lossen, maar het stoort me momenteel te weinig. Vandaar dat ik bovenstaand printje in elkaar gesoldeerd heb met de bedoeling om deze morgen vast in te bouwen in de auto, en zodoende het wat meer in de praktijk te gaan testen terwijl ik op de zolderkamer aan versie 2 werk.

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3564
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Project oude BMW radio met Bluetooth

Bericht door HJ2 » 29 jun 2019, 22:36

Hulde, hulde, hulde....

Gebruikersavatar
Vanos
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
Auto: BMW 325i

Re: Project oude BMW radio met Bluetooth

Bericht door Vanos » 17 aug 2019, 19:59

Van de bovenstaande prototype-printplaat naar een écht product. Ik ben inmiddels klaar met het ontwerp. Eerst nog maar eens een keertje grondig nakijken, en dan gaat hij in bestelling :).

Het bordje meet 7cm bij 2,5cm (dat is ongeveer 2x het linkse zwarte bordje op het prototype) en bevat alles voor de CD wisselaar communicatie, Bluetooth en goede kwaliteit audio componenten. Hopelijk werkt het zoals bedoeld ;)

Afbeelding

vester86
Berichten: 2714
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Project oude BMW radio met Bluetooth

Bericht door vester86 » 17 aug 2019, 20:20

gaaf !

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten