E36 M3 (dubbele)vanos lekkage

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Benji
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 okt 2018, 22:44
Auto: e36M3 tracktool, A3cabrio,vant

E36 M3 (dubbele)vanos lekkage

Bericht door Benji » 27 mar 2019, 18:39

Sleutelaars!

Mijn M3 lekt olie uit de vanos. Het loopt eruit via het stroomdraadje aan de onderzijde.
Volgens de dealer zijn de 4 Oringetjes van €2,50 niet te leveren.
Op het eindeloze internet vind ik een setje teflon-ringen (veel beter) voor €100 in de USA.
Heeft iemand reeds een alternatief gevonden of ga ik werkelijk €100 betalen voor 4 ringetjes?

Mvrgr. Ben

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: E36 M3 (dubbele)vanos lekkage

Bericht door ///Joost » 27 mar 2019, 19:18

Kijk anders eens bij Leebmann of ze daar op voorraad zijn. Kan me bijna niet voorstellen dat ze NLA zijn. Anders Engelse of Duitse ebay.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E36 M3 (dubbele)vanos lekkage

Bericht door RJK » 27 mar 2019, 20:23

Even op Realoem.com kijken wat de maat is, indien een beetje gangbaar wel op een o-ringen webshop te vinden.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3562
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: E36 M3 (dubbele)vanos lekkage

Bericht door HJ2 » 27 mar 2019, 22:05

Ik ken het type motor niet, maar bij b.v. De M52 en 54 zijn het rubberen o ringen met daaromheen een vlakke teflon ring. Die laatste is zeker geen standaard ding bij de o ringen boer.
De o ring zorgt voor de veerkracht die de teflon ring mist. De samenstelling van de o-ring moet dus perfect zijn (hardheid) ik denk dat het Viton is overigens.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E36 M3 (dubbele)vanos lekkage

Bericht door RJK » 27 mar 2019, 22:11

Ik begreep uit het verhaal hierboven dat het om een o-ring van een sensor afdichting gaat en niet de vanos seals zelf. Maar ik kan het mis hebben hoor.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: E36 M3 (dubbele)vanos lekkage

Bericht door ///Joost » 27 mar 2019, 22:18

Klopt, de vanos ventielen hebben alle vier een o-ring die kan gaan lekken (ik dacht zelfs een kleine en een grote per ventiel). De olie lekt dan langs de elektradraadjes naar buiten. Ik heb die voor mijn M3 nog nieuw besteld bij de dealer in 2011. HJ heeft het over de ringen om de zuigers inwendig, maar dat bedoelt TS niet.

erwin20vt
Berichten: 786
Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13

Re: E36 M3 (dubbele)vanos lekkage

Bericht door erwin20vt » 27 mar 2019, 22:39

Even op realoem.com kijken naar originele bestelnummer en dan op google zoeken.

Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: E36 M3 (dubbele)vanos lekkage

Bericht door nickdoesburg » 27 mar 2019, 22:42

De solenoid o-ringen zijn gewoon nog beschikbaar hoor, je kan de S62 varianten gebruiken, zelfde maat en die zijn ooit geupgrade.
Grote o-ring = 11367830828 , kleine o-ring = 11367830829 voor double vanos heb je van beide 4 stuks nodig.

Zou niet "zomaar" een o-ring erin stoppen, de druk erop is behoorlijk.

Benji
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 okt 2018, 22:44
Auto: e36M3 tracktool, A3cabrio,vant

Re: E36 M3 (dubbele)vanos lekkage

Bericht door Benji » 28 mar 2019, 06:09

Dank voor de kundige antwoorden.
Vooral @nick voor nummers voor de geüpgrade O-ringen!

Mvrgr. Ben

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7995
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: E36 M3 (dubbele)vanos lekkage

Bericht door MParallel » 25 apr 2019, 14:40

Als die O-ringen niet meer geleverd kunnen worden zou echt gekkewerk zijn. Kan me bijna niet voorstellen.

Maar Nick heeft al de oplossing gegeven. Ik heb in 2015 me hele unit voorzien van nieuwe seals (de standaard seals kunnen niet tegen olie en hoge temperaturen, de vanos unit werkt op olie en hoger temperaturen, go figure) en daarbij meteen de solenoid seals vervangen door de E39 M5 varianten.

Nu rijd ik niet vaak met de M3, maar tot op heden is de unit nog steeds kurkdroog.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten