E36 M3 (dubbele)vanos lekkage
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 13 okt 2018, 22:44
- Auto: e36M3 tracktool, A3cabrio,vant
E36 M3 (dubbele)vanos lekkage
Sleutelaars!
Mijn M3 lekt olie uit de vanos. Het loopt eruit via het stroomdraadje aan de onderzijde.
Volgens de dealer zijn de 4 Oringetjes van €2,50 niet te leveren.
Op het eindeloze internet vind ik een setje teflon-ringen (veel beter) voor €100 in de USA.
Heeft iemand reeds een alternatief gevonden of ga ik werkelijk €100 betalen voor 4 ringetjes?
Mvrgr. Ben
Mijn M3 lekt olie uit de vanos. Het loopt eruit via het stroomdraadje aan de onderzijde.
Volgens de dealer zijn de 4 Oringetjes van €2,50 niet te leveren.
Op het eindeloze internet vind ik een setje teflon-ringen (veel beter) voor €100 in de USA.
Heeft iemand reeds een alternatief gevonden of ga ik werkelijk €100 betalen voor 4 ringetjes?
Mvrgr. Ben
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: E36 M3 (dubbele)vanos lekkage
Kijk anders eens bij Leebmann of ze daar op voorraad zijn. Kan me bijna niet voorstellen dat ze NLA zijn. Anders Engelse of Duitse ebay.
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E36 M3 (dubbele)vanos lekkage
Even op Realoem.com kijken wat de maat is, indien een beetje gangbaar wel op een o-ringen webshop te vinden.
- HJ2
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: E36 M3 (dubbele)vanos lekkage
Ik ken het type motor niet, maar bij b.v. De M52 en 54 zijn het rubberen o ringen met daaromheen een vlakke teflon ring. Die laatste is zeker geen standaard ding bij de o ringen boer.
De o ring zorgt voor de veerkracht die de teflon ring mist. De samenstelling van de o-ring moet dus perfect zijn (hardheid) ik denk dat het Viton is overigens.
De o ring zorgt voor de veerkracht die de teflon ring mist. De samenstelling van de o-ring moet dus perfect zijn (hardheid) ik denk dat het Viton is overigens.
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E36 M3 (dubbele)vanos lekkage
Ik begreep uit het verhaal hierboven dat het om een o-ring van een sensor afdichting gaat en niet de vanos seals zelf. Maar ik kan het mis hebben hoor.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: E36 M3 (dubbele)vanos lekkage
Klopt, de vanos ventielen hebben alle vier een o-ring die kan gaan lekken (ik dacht zelfs een kleine en een grote per ventiel). De olie lekt dan langs de elektradraadjes naar buiten. Ik heb die voor mijn M3 nog nieuw besteld bij de dealer in 2011. HJ heeft het over de ringen om de zuigers inwendig, maar dat bedoelt TS niet.
-
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Re: E36 M3 (dubbele)vanos lekkage
Even op realoem.com kijken naar originele bestelnummer en dan op google zoeken.
- nickdoesburg
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
- Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
- Locatie: Schoonhoven
- Contacteer:
Re: E36 M3 (dubbele)vanos lekkage
De solenoid o-ringen zijn gewoon nog beschikbaar hoor, je kan de S62 varianten gebruiken, zelfde maat en die zijn ooit geupgrade.
Grote o-ring = 11367830828 , kleine o-ring = 11367830829 voor double vanos heb je van beide 4 stuks nodig.
Zou niet "zomaar" een o-ring erin stoppen, de druk erop is behoorlijk.
Grote o-ring = 11367830828 , kleine o-ring = 11367830829 voor double vanos heb je van beide 4 stuks nodig.
Zou niet "zomaar" een o-ring erin stoppen, de druk erop is behoorlijk.
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 13 okt 2018, 22:44
- Auto: e36M3 tracktool, A3cabrio,vant
Re: E36 M3 (dubbele)vanos lekkage
Dank voor de kundige antwoorden.
Vooral @nick voor nummers voor de geüpgrade O-ringen!
Mvrgr. Ben
Vooral @nick voor nummers voor de geüpgrade O-ringen!
Mvrgr. Ben
- MParallel
- Berichten: 7995
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E36 M3 (dubbele)vanos lekkage
Als die O-ringen niet meer geleverd kunnen worden zou echt gekkewerk zijn. Kan me bijna niet voorstellen.
Maar Nick heeft al de oplossing gegeven. Ik heb in 2015 me hele unit voorzien van nieuwe seals (de standaard seals kunnen niet tegen olie en hoge temperaturen, de vanos unit werkt op olie en hoger temperaturen, go figure) en daarbij meteen de solenoid seals vervangen door de E39 M5 varianten.
Nu rijd ik niet vaak met de M3, maar tot op heden is de unit nog steeds kurkdroog.
Maar Nick heeft al de oplossing gegeven. Ik heb in 2015 me hele unit voorzien van nieuwe seals (de standaard seals kunnen niet tegen olie en hoge temperaturen, de vanos unit werkt op olie en hoger temperaturen, go figure) en daarbij meteen de solenoid seals vervangen door de E39 M5 varianten.
Nu rijd ik niet vaak met de M3, maar tot op heden is de unit nog steeds kurkdroog.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 131 gasten