Motor plof (S54 in een E36 M3)

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Boontje
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 mar 2019, 23:14
Auto: BMW M3

Motor plof (S54 in een E36 M3)

Bericht door Boontje » 12 mar 2019, 23:31

Helaaaaaaas is m'n originele(aangepaste) e36 M3 motor geploft een tijdje geleden op zandvoort.
en wel zodanig dat er een drijfstang op het rechte eind lag en een zuiger boven in de kop dacht te moeten blijven zitten.

Inmiddels een S54 met 6-bak, kabelboom en comp. uit een E46 op de kop getikt die er nog even in moet, nu kwam ik ergens een tip tegen dat er een aangepaste kabelboom te koop is welke speciaal gemaakt is voor deze combi (E36 met S54) maar deze tip kan ik niet meer terug
vinden.

Weet hier iemand waar ik deze kabelboom kan vinden?

Groeten Henrico

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Motor plof

Bericht door Bert ///M3 » 13 mar 2019, 08:56

Bel Michael van MCS in lelystad eens, die heeft er misschien nog wel 1 liggen (anders kan hij er waarschijnlijk wel aankomen)

Als je een beetje handig bent kan je online ook wel beschrijvingen vinden over hoe je die kabelbomen maakt.

Je computer moet je herprogrammeren maar dat is niet al te ingewikkeld.

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 4987
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Re: Motor plof

Bericht door Fernando » 13 mar 2019, 09:16

Google anders op "BMW E36 S54 Wiring Harness".
Worden aangeboden voor $450...

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Motor plof

Bericht door Crookie » 13 mar 2019, 11:46


Boontje
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 mar 2019, 23:14
Auto: BMW M3

Re: Motor plof

Bericht door Boontje » 13 mar 2019, 21:29

Top hier hebben wat aan.
Ik ga ff zoeken en zal naar MCS bellen, alle info is welkom.
Mocht er iemand ervaring met deze swap hebben en tips, graag.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Motor plof

Bericht door Niels » 13 mar 2019, 22:03

Zoek het topic van Bert ///M3 ^^ er ff bij zou ik zeggen :-)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Motor plof

Bericht door Bert ///M3 » 14 mar 2019, 07:36

Boontje schreef: 13 mar 2019, 21:29 Top hier hebben wat aan.
Ik ga ff zoeken en zal naar MCS bellen, alle info is welkom.
Mocht er iemand ervaring met deze swap hebben en tips, graag.
In kort:

Motor past 1:1 mits je Z3 M motorsteunen gebruikt. Anders die van de E46 aanpassen.

Als je bekend bent met ETK, kijk eens bij Z3M, dat is ongeveer een S54 in een E36. Daar gebruikt BMW zelf een E36 M3 oliekoeler en radiateur dus dat past allemaal vrij makkelijk. Enkel koelsysteem zit net iets anders daar kan je Z3M onderdelen voor gebruiken.

Een E36 M3 filterbox past niet, maar als je aan een Z3M box kan komen dat moet 1:1 passen. Ik heb zo'n K&N style filter en bijvoorbeeld op Zolder zit ik net aan 95.5-96 dB, erg irritant. Als je zo'n K&N style neemt. De aanzuigbuis van een E46 M3 past niet echt, bij mij is dat opgelost door een 11cm PVC pijp te gebruiken met een LMM aansluiting. Werkt niet optimaal omdat er normaal een soort restrictor ring in zit en de LMM waarde zit er dus iets naast. Je kan op ebay universele vervangingsbuizen vinden, daarmee werkt het waarschijnlijk beter. (mijn DME is getuned bij Mosselman en de brandstoftabellen zijn aangepast maar het is nog steeds niet zoals het zijn moet, dus ik ga 1 dezer dagen zo'n buis bestellen, terug naar de standaard tabel en kijken wat het doet)

Ik heb er zelf een set pulley's op zitten van Turner motorsport ivm koken van stuurbekrachtigingsolie. Mijn pomp vond 8200 RPM niet zo leuk. Een SB pomp van een E36 M3 schroeft zo tegen een S54 aan, enkel even de juiste maat riem er bij zoeken. Probleem wat ik had/heb is dat ik een pulley voor een E46 M3 pomp had dus heb ik er een E46 M3 pomp op gezet. Die leveren meer druk dus je sturen word lichter, ik vind dat zelf erg irritant. Nog niet opgelost, mogelijk moet ik terug naar een E36 pomp. Om een E46 pomp te laten passen op een E36 stuurhuis heb je andere slangen nodig, omdat er 1 koppeling verschillend is. Die kan je van een Z3M S54 bestellen.

Je hebt een 5 bar benzinedrukregelaar nodig van een E46 M3. Eigenlijk is het ook het beste als je een benzinepomp van een E36 M3 3.2 gebruikt ivm 5 bar systeem, maar ik heb gewoon die van mijn 3.0 gehouden en die doet het ook prima.

Uitlaatsysteem, gewoon de spruitstukken van een E46 M3 gebruiken en de aansluitingen van je E36 systeem aanpassen naar de flenzen van een E46 M3. Ik heb een SS katvervanger met rechte pijpen maar mooiste is een SS X-pipe.

Gaspedaal gebruik ik van een E46 M3. Je hebt conversiekits naar manuale gaskabel maar als je een standaard computer gebruikt dan werkt dat niet echt.

Verder als je een 6 bak gebruikt dan heb je ook de aandrijfas van een 6 bak nodig, als je een 3.2 M3 had dan is dat geen probleem. Ik heb zelf de 3.0 E36 M3 5 bak gebruikt, dat past gewoon tegen een S54 aan. Enige verschil was dat ik een Sachs drukgroep en sinterplaat koppeling gebruik (samen met JB racing E36 vliegwiel, past ook) Bij mij greep de koppeling erg laag aan met de E36 drukgroep, die is een keer stuk gelopen en ik heb er een S54 Z3M drukgroep voor in de plaats gezet en dat heeft het verholpen. In ETK kan je overigens ook zien dat een Z3M S54 in feite gewoon ee E36 3.0 vliegwiel + koppeling/drukgroep gebruikt. Als je een E46 bak gebruikt, die hebben een andere maat splines en dan moet je dus ook een E46 koppelingsplaat gebruiken.

Computer programmeren is erg simpel.
Flashtool: BMWFlash is gratis. Beste is MSSFlasher omdat je ook de flashcounter resetten kan.
Kabel: Blauwe VAG kabel, USB->OBD2 met FTDI chipset, ik heb de mijne bij autowolf.nl vandaan
Makkelijkste is programmatje van ECUWorx.co.uk gebruiken daar kan je het meeste mee als je niet helemaal weet hoe het werkt met hex editors etc.

Wat je veranderen moet:
-EWS uitschakelen
-Dyno limiter op 8200 RPM zetten (DME ziet geen ABS input dus als je dit niet veranderd heb je max 6000 RPM)

Nice to have:
-Luchtpomp bij koude start uitschakelen
-EGT/cat protection uitschakelen als je geen kats meer hebt.

Verder foutcodes uitschakelen voor:
Achterste 2 lambda sondes
Koude start/lucht pomp
DSC input
Tank ontluchting

En vast nog wel een paar maar die zie je vanzelf opdoemen.

Als je er mee gaat racen ook de instellingen zo veranderen dat hij altijd in sport staat ipv comfort. Het maakt qua vermogen niet uit maar hij is feller op het gas als hij in sport staat. De DME beperkt 'throttle tip in' of de maximale koppeltoename als hij in comfort staat. Ik heb mijne zelf zo aangepast dat hij wel in sport mode staat maar dat de pedaalkrommes iets minder agressief zijn en meer linear. Je pedaal input komt niet 100% overeen met de gasklep stand. Dat gaat eerst weer door een mapping heen welke berekend wat voor TPS stand je eigenlijk nodig hebt. Daarom werkt manuele gaskabelstand niet echt voor die computers.

Persoonlijk, als je er een serieuze build van gaat maken dan zou ik er een KMS systeem of iets anders ala AEM Infinity opzetten zodat je meteen van dat gedoe met de standaard computer af bent. Er zitten nogal wat haken en ogen aan. Bij sommigen werkt het blijkbaar gewoon maar ik heb er echt een hoop gedoe mee gehad en het is nog steeds niet 100%.

Boontje
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 mar 2019, 23:14
Auto: BMW M3

Re: Motor plof (S54 in een E36 M3)

Bericht door Boontje » 19 mar 2019, 22:19

Zoooo Bert,
Ik lees je reactie ff een x of 5 door, daar kan ik nog wat van opsteken.
Ik reed met m'n e36 M3 op alpha n geschreven door TVS engineering en dit beviel goed.
Ook had ik een alu vliegwiel met een tilton 2 platen koppeling, deze wilde ik ook voor de e46 M3 motor gebruiken maar dan wel speciaal
voor de S54.
Ik ga alvast opzoek naar de verschillende onderdelen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 176 gasten