Oliewissel / motorflush zinvol?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Oliewissel / motorflush zinvol?

Bericht door veejay » 22 feb 2019, 14:02

Dag allen, is een tussentijdse oliewissel met evt flush zinvol?

Mijn F30 328i uit 2012 heeft 125K op de teller, volgens de CBS indicator en de dealer hoef ik pas volgend jaar de olie te doen, dit zou dan dan totaal 2 jaar met dezelfde olie zijn.

Jan 18: Olie wissel km stand 116.000
Jan 20: olie wissel (verwachte) stand 130.000.
De I-drive geeft aan nog 20K te gaan, maar dat haal ik zeker niet in een jaar.

De auto rijdt verder perfect en geen tuning nodig. De auto staat soms dagen stil, soms wat korte ritjes (10km) en ~1x per maand wordt ie flink op de staart getrapt en in de zomers zo nu en dan autobahn knallen in Duitsland.

De vraag aan u is om gewoon te doen wat de auto (en dealer) zegt of tussentijds toch wisselen rekening houdend met leeftijd en km stand)? En heeft flushen zin?

Alvast dank voor de reacties.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Oliewissel / motorflush zinvol?

Bericht door Martin van der Zwaard » 22 feb 2019, 14:12

Ik zou zeggen ja en ja.
Twee jaar en 30.000 vind ik persoonlijk teveel van het goeie. Wij adviseren jaarlijks olie verversen.
Zeker bij veel korte ritten waarbij de olie nooit goed op temperatuur komt.

Flushen kan nooit kwaad en moet je juist preventief doen en niet als oplossing van een eventueel probleem.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7014
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Oliewissel / motorflush zinvol?

Bericht door Fabian » 22 feb 2019, 14:40

Ik ga helemaal mee met Martin.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Oliewissel / motorflush zinvol?

Bericht door MarkS » 22 feb 2019, 14:47

Porsche hanteert tegenwoordig ook 2 jaar of 30000km. Voor zowel oud (lees luchtgekoeld) als nieuw.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Oliewissel / motorflush zinvol?

Bericht door ///Joost » 22 feb 2019, 15:08

Ik ga ook een flush doen bij mijn volgende oliewissel. Ik kwam deze link tegen...hele goede deal volgens mij (geen aandelen):

https://www.jendvandenbosch.nl/forte-mo ... 40689.html

PeterB
Berichten: 3251
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Oliewissel / motorflush zinvol?

Bericht door PeterB » 22 feb 2019, 15:19

LiquiMoly is ook prima, en een stuk vriendelijker geprijsd
Laatst gewijzigd door PeterB op 22 feb 2019, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39596
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Oliewissel / motorflush zinvol?

Bericht door Arthur » 22 feb 2019, 16:05

Martin van der Zwaard schreef: 22 feb 2019, 14:12 Ik zou zeggen ja en ja.
Twee jaar en 30.000 vind ik persoonlijk teveel van het goeie. Wij adviseren jaarlijks olie verversen.
Zeker bij veel korte ritten waarbij de olie nooit goed op temperatuur komt.

Flushen kan nooit kwaad en moet je juist preventief doen en niet als oplossing van een eventueel probleem.
Het is bij Veejay alleen 2 jaar en 14kkm, niet 2 jaar en 30kkm. Ik doe geen voortijdige wissels meer en houd me aan wat de auto zegt. Ik doe het altijd voor de volgende eigenaar want zo lang houd ik de auto niet en zoveel km's maakt hij niet dat hij dan 'af' is. Deze motor moet gewoon nog een keer 125kkm meekunnen zonder dat er noemenswaardige dingen zouden mogen gebeuren. Houd je de auto zo lang?

Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1328
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: Oliewissel / motorflush zinvol?

Bericht door JdBn » 22 feb 2019, 16:39

Ik laat het zelf altijd sowieso jaarlijks doen. Met de Alfa betekende dat een keer of 3 per 2 jaar (om de 20k ongeveer en reed 30k per jaar) maar met de 335d rij ik dus door tot tegen de 30k wat ok zou moeten zijn met de olie die erin gaat en wat de auto ook aangeeft. Voor m'n gevoel is 30k wel een beetje veel eigenlijk, maar ze zullen er wel over nagedacht hebben…

Hebben modernere BMWs (ook de E90's) ook niet een oliekwaliteitsmeting of iets dergelijks?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Oliewissel / motorflush zinvol?

Bericht door ///Joost » 22 feb 2019, 17:15

PeterB schreef: 22 feb 2019, 15:19 LiquiMoly is ook prima, en een stuk vriendelijker geprijsd
Ja klopt, ik denk dat ik persoonlijk voor de Pro Line Motorspulung ga. Dat is wellicht iets minder agressief dan Forte.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Oliewissel / motorflush zinvol?

Bericht door Knot » 22 feb 2019, 17:23

2 jaar is niet zo erg 3 kan ook nog wel. Probleem is die 30.000km.

Ik heb service inclusief en hou m nooit langer dan 2 of 3 jaar. Toch twijfel ik om na 15.000 uit eigen zak een wissel te doen hoor raar ze je ook aankijken bij de dealer.

Gebruikersavatar
JWtje
Berichten: 297
Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Oliewissel / motorflush zinvol?

Bericht door JWtje » 22 feb 2019, 17:31

Ik vind dit persoonlijk niet zo zinvol.

Heb je nou een klassieker of een auto met een wat grillige of niet bekende onderhoudshistorie dan zou ik het zeker overwegen.

Je hebt echter een motor in je auto die op een volsynthetische olie draait en die vervuilen lang niet zo erg als een minerale olie "kan" doen.

Veel van de blokken die ik in het verleden gereviseerd heb met echt VEUL km's die op een volsyntheet hebben gelopen waren brandschoon van binnen.
Ik vraag me soms af in hoeverre een toevoeging zoals een flush niet schadelijk kan zijn.

Mocht dat geen reet uitmaken dan heb je natuurlijk niets te verliezen door het wel te doen.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39596
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Oliewissel / motorflush zinvol?

Bericht door Arthur » 22 feb 2019, 17:49

Knot schreef: 22 feb 2019, 17:23 2 jaar is niet zo erg 3 kan ook nog wel. Probleem is die 30.000km.

Ik heb service inclusief en hou m nooit langer dan 2 of 3 jaar. Toch twijfel ik om na 15.000 uit eigen zak een wissel te doen hoor raar ze je ook aankijken bij de dealer.
Ik heb het ook gedaan, Knot, en toch na een kleine 1,5 jaar de auto verkocht (nieuw gekocht) met 35kkm. Ik heb dus bij 15kkm alleen de olie en het filter laten wisselen (dealer, 200,-...) en bij 30k nog een keer met bijbehorende handelingen. Voor wie was dat? Dus ik zou zeggen, in jouw geval, niet doen.

WillemBoer
Berichten: 908
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: Oliewissel / motorflush zinvol?

Bericht door WillemBoer » 22 feb 2019, 19:15

Flush zou ik alleen doen bij auto’s >150k km of als er twijfels zijn over de stiptheid van het onderhoud.

Heb er persoonljk goede resultaten mee, merk dat de verse olie langer schoon blijft, kreeg er ooit een klapperende distributieketting spanner tijdens koude start van een audi 3.0tdi mee stil

Ook bij vrachtwagen motoren toegepast, door te lange intervallen in het verleden werd de verse olie direct pikzwart, ook onder het kleppendeksel was het niet schoon, na een flush direct resultaat, kleppentrein schoner en olie niet gelijk pikzwart.

Tom
Berichten: 21698
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Oliewissel / motorflush zinvol?

Bericht door Tom » 22 feb 2019, 20:07

Wat is eigenlijk de reden dat ze de leeftijd van de olie meenemen? Kilometerstand snap ik, dat is de tijd dat de olie effectief z'n werk doet. Maar na stilstand zakt het in de carter en blijft het daar tot je er weer mee gaat rijden. Een jaar (wat vaak het advies is) is voor m'n gevoel zo kort. En het is ook niet zo dat de "nieuwe" olie die er daarna in gaat net een maand vantevoren nog uit de grond gehaald werd, dat staat waarschijnlijk ook allemaal maandenlang in magazijnen van olieboeren/verwerkers/transporteurs/importeurs/inkooppunten voor het bij de dealer op de plank staat en voor het uiteindelijk in je auto gaat.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27810
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Oliewissel / motorflush zinvol?

Bericht door Luco » 22 feb 2019, 20:16

Tom schreef: 22 feb 2019, 20:07 Wat is eigenlijk de reden dat ze de leeftijd van de olie meenemen? Kilometerstand snap ik, dat is de tijd dat de olie effectief z'n werk doet. Maar na stilstand zakt het in de carter en blijft het daar tot je er weer mee gaat rijden. Een jaar (wat vaak het advies is) is voor m'n gevoel zo kort. En het is ook niet zo dat de "nieuwe" olie die er daarna in gaat net een maand vantevoren nog uit de grond gehaald werd, dat staat waarschijnlijk ook allemaal maandenlang in magazijnen van olieboeren/verwerkers/transporteurs/importeurs/inkooppunten voor het bij de dealer op de plank staat en voor het uiteindelijk in je auto gaat.
maar wel zonder vervuiling en bij veel korte stukjes, vocht.
vervuiling tast de smerende werking aan.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Oliewissel / motorflush zinvol?

Bericht door Knot » 22 feb 2019, 20:32

Ik snap je punt Arthur maar het voelt gewoon niet goed om 30k met olie te rijden...

WillemBoer
Berichten: 908
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: Oliewissel / motorflush zinvol?

Bericht door WillemBoer » 22 feb 2019, 20:46

Bij meer dan 30k per jaar is dat lang niet zo erg, als 30k per 2 jaar.

Vrachtwagens hebben een interval van 120K km bij lange afstand vervoer, bij regionaal vervoer wordt dit automatisch beperkt tot 60-80k.

O.a aantal koude starts, gemiddelde snelheid, olie temperatuur ziin allemaal waardes die meegenomen worden in de berekening van de levensduur van de olie.

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Oliewissel / motorflush zinvol?

Bericht door Crookie » 22 feb 2019, 23:10

Uit ervaring kan ik zeggen dat een flush zinvol is mits niet te agressief. Verse olie om de max 20k km scheelt ook. Dat tegenwoordig fabrikanten de intervallen hebben opgerekt lijkt mij een mooi streven alleen hangt het af van je gebruik. Iets eerder verversen en een flush van Liqui Moly bv en je nieuwe olie blijft nog eens een poos langer vers. Olie reinigt immers. en op een gegeven moment is het verzadigd. Ook afdichtingen in de motor profiteren van nieuwe olie.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Oliewissel / motorflush zinvol?

Bericht door Knot » 23 feb 2019, 00:31

Je merkt het ook als een motor iets olie neemt dat na verversen het een stuk minder is.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31036
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Oliewissel / motorflush zinvol?

Bericht door JP » 23 feb 2019, 13:43

Ik heb longlife in de Polo, maar toch vorige week (na 14kkm, 1 jaar) ververst. Samen met een interieurfiltertje onder de €200 kan ik niet heel lang wakker van liggen.

Gebruikersavatar
JWtje
Berichten: 297
Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Oliewissel / motorflush zinvol?

Bericht door JWtje » 23 feb 2019, 15:22

Tom schreef: 22 feb 2019, 20:07 Wat is eigenlijk de reden dat ze de leeftijd van de olie meenemen? Kilometerstand snap ik, dat is de tijd dat de olie effectief z'n werk doet. Maar na stilstand zakt het in de carter en blijft het daar tot je er weer mee gaat rijden. Een jaar (wat vaak het advies is) is voor m'n gevoel zo kort. En het is ook niet zo dat de "nieuwe" olie die er daarna in gaat net een maand vantevoren nog uit de grond gehaald werd, dat staat waarschijnlijk ook allemaal maandenlang in magazijnen van olieboeren/verwerkers/transporteurs/importeurs/inkooppunten voor het bij de dealer op de plank staat en voor het uiteindelijk in je auto gaat.
Olie bevat een hoop dopes of toevoegingen die hun werking langzaamaan verliezen.

Online
Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7956
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Oliewissel / motorflush zinvol?

Bericht door MParallel » 23 feb 2019, 15:38

Flushen doe ik alleen na bezoek aan toilet.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Oliewissel / motorflush zinvol?

Bericht door Niels » 23 feb 2019, 17:36

Een interval hangt af hoe vaak de olie "rond gaat" in het blok. Een vrachtwagen met behoorlijk wat liters kan langer met olie toe dan een personenwagen. Inderdaad werken dopes na een bepaalde tijd uitgewerkt en longlife of niet, olie vervuilt gewoon. Wel houdt synthetische olie het blok een stuk schoner, dat betekent alleen maar dat het vuil in de motor zich beter concentreert (in het filter).

Zoals Raymond hier op DF al eens een keer uit de doeken heeft gedaan met zijn gereviseerde M5 motor is dat van zowel half -als vol syntheet het beste er na 2 jaar en na 12.000km wel af is. Dat iemand 30.000km met dezelfde olie doet is mooi maar niet wanneer de motor op leeftijd komt. De distributie ketting ellende en de versleten turbo's zijn niet alleen het resultaat van slechtere kwaliteit materiaal, het gaat gewoon dubbel op.

"Dat er wel over nagedacht zal zijn" is zeker waar, automerken willen dat je na 150dkm gewoon weer een nieuwe koopt :P

Dus ik zou de flush achterwege laten maar zeker om de 15dkm olie vervangen.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2812
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Oliewissel / motorflush zinvol?

Bericht door e30touring1990 » 23 feb 2019, 18:01

+1 wat Niels zegt mbt interval rond de 15kkm. Ik snap mensen wel natuurlijk die een auto bijv maar 2/3 jaar rijden en dan niet 'extra' geld uit eigen zak gaan betalen om een tussentijdse oliebeurt te doen. Als je intentie is om echt jaren met een auto te doen/of het beste wilt qua onderhoud is het zeker raadzaam om die interval van 30kkm overboord te gooien.

bij alle auto's die ik heb gehad heb ik de interval nooit langer dan 12-15kkm gehanteerd voor een oliewissel. bij auto's die ik langere tijd heb gehad merkte ik ook na 2/3 oliebeurten dat de olie daarna veel schoner bleef en de motor onder o.a. het kleppendeksel een stuk schoner blijft. vind het blok ook altijd hoorbaar stiller lopen na verversing.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 829
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Oliewissel / motorflush zinvol?

Bericht door Andry » 23 feb 2019, 18:18

nog een + voor Niels.

Ik flush de motor alleen als ik niet zeker ben van de onderhoudshistorie of als ik zie dat de olie al vrij zwart is ( bij een benzinemotor). Als je elk jaar gewoon olie + filter ververst en goede kwaliteit motorolie gebruikt is het zonder van de tijd en het geld. Wat al eerder is vermeld is dat in motorolie dopes zitten die oa ook voorkomen dat vuil neerslaat op delen en vuil 'zwevend' houd in de olie wat vervolgens in het oliefilter achter blijft. Dus bij degelijk onderhoud (jaarlijks oliewissel en 20k kilometers) bij een auto met gemiddelde gebruikssituaties is flushen met een additief imo niet nodig.

Korte stukjes rijden is echt funest voor motorolie. Niet alleen vocht, maar zeker ook vervuiling met brandstof (=verdunning) is een punt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kadett en 52 gasten