1998 E39 540I oververhit met radiatorschade...
- Vietn
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 21 dec 2018, 17:46
- Auto: 1998 E39 540I 6MT wagon
- Locatie: West - Vlaanderen
- Contacteer:
1998 E39 540I oververhit met radiatorschade...
Dus..... Tijdens één van mijn gewoonlijke avondritjes merk ik plots op dat het batterij lampje oplicht op het dashboard, 5 seconden later viel de stuurbekrachtiging weg, eerst in momenten, 2 minuutjes later volledig, ik stopte, start de wagen opnieuw, buiten bovengenoemde niets aan te merken, draait perfect etc....
Toen ik hem op een veilige locatie wou parkeren om te laten takelen (stond half op de weg) begaf de radiator het met alle toeters en bellen een dampwolk om U tegen te zeggen vanuit de motorkap, al het koelwater op de trottoir.
Dus, mijn eerste gedacht, ergens een verbinding met het koelcircuit die het begeven heeft en zo de wagen in enkele minuten heeft laten oververhitten. Na deze getakeld werd door de garagist startte die nog perfect, kwam "uiteraard" snel warm.
Iemand ervaring met welke vervangstukken ik rekening moet houden? alvast de radiator, mss ergens een pomp, wat leidingen etc?
Toen ik hem op een veilige locatie wou parkeren om te laten takelen (stond half op de weg) begaf de radiator het met alle toeters en bellen een dampwolk om U tegen te zeggen vanuit de motorkap, al het koelwater op de trottoir.
Dus, mijn eerste gedacht, ergens een verbinding met het koelcircuit die het begeven heeft en zo de wagen in enkele minuten heeft laten oververhitten. Na deze getakeld werd door de garagist startte die nog perfect, kwam "uiteraard" snel warm.
Iemand ervaring met welke vervangstukken ik rekening moet houden? alvast de radiator, mss ergens een pomp, wat leidingen etc?
-
- Berichten: 3257
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55
Re: 1998 E39 540I oververhit met radiatorschade...
Geen snaar>geen stuurbekrachtiging, waterpomp, dynamo...
Geen waterpomp>geen circulatie>oververhitting en da's in dit geval de radiateur.
En met een beetje pech twee keer een koppakking
Geen waterpomp>geen circulatie>oververhitting en da's in dit geval de radiateur.
En met een beetje pech twee keer een koppakking
- Vietn
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 21 dec 2018, 17:46
- Auto: 1998 E39 540I 6MT wagon
- Locatie: West - Vlaanderen
- Contacteer:
Re: 1998 E39 540I oververhit met radiatorschade...
Maar de motor draait en start nog als een uurwerk, geen rook, geen meldingen? ik zie niet direct in hoe het falen van het koelsysteem en tijdig stoppen met rijden de koppakking kan beschadigen?
-
- Berichten: 3257
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55
Re: 1998 E39 540I oververhit met radiatorschade...
"
Toen ik hem op een veilige locatie wou parkeren om te laten takelen (stond half op de weg) begaf de radiator het met alle toeters en bellen een dampwolk om U tegen te zeggen vanuit de motorkap, al het koelwater op de trottoir"
Je eigen woorden.
Overigens staat er "met een beetje pech" en niet " met zekerheid " he.
- Vietn
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 21 dec 2018, 17:46
- Auto: 1998 E39 540I 6MT wagon
- Locatie: West - Vlaanderen
- Contacteer:
Re: 1998 E39 540I oververhit met radiatorschade...
Daar volg ik je idd in, maar ik zette direct de motorkap open voor de "ontluchten" en het was enkel damp van het koelcircuit die verdampte vanop de hete onderdelen, schade aan een koppakking zou je toch moeten merken bij starten, gas geven etc? aan het blok zelf zag ik geen schade nog rook of losse onderdelen, en bij het optakelen heb ik hem zelf op de takelwagen gereden zonder enig probleem. Maar toch zou je nog de mogelijkheid kunnen hebben van de koppakking?PeterB schreef: ↑31 dec 2018, 18:12"
Toen ik hem op een veilige locatie wou parkeren om te laten takelen (stond half op de weg) begaf de radiator het met alle toeters en bellen een dampwolk om U tegen te zeggen vanuit de motorkap, al het koelwater op de trottoir"
Je eigen woorden.
Overigens staat er "met een beetje pech" en niet " met zekerheid " he.
-
Online
- Berichten: 3979
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: 1998 E39 540I oververhit met radiatorschade...
Kan heel snel gaan hoor met zo’n koelsysteem, is waarschijnlijk toch al ouder verzwakt plastic.
Bij mij klapte het expansievat, nou is dat wel een kwaal ook bij een e46, maar is niet dat de tempratuur is het rood is geweest in de momenten daarvoor, wel rechts van het midden.
Ik denk dat de tempratuur ook wel opgevallen zou zijn omdat de waarschuwingslampjes de aandacht trekken? En je dus ook op je meters zit te kijken. Hopelijk valt het mee!
Bij mij klapte het expansievat, nou is dat wel een kwaal ook bij een e46, maar is niet dat de tempratuur is het rood is geweest in de momenten daarvoor, wel rechts van het midden.
Ik denk dat de tempratuur ook wel opgevallen zou zijn omdat de waarschuwingslampjes de aandacht trekken? En je dus ook op je meters zit te kijken. Hopelijk valt het mee!
-
- Berichten: 3257
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55
Re: 1998 E39 540I oververhit met radiatorschade...
De motor was al geruime tijd op bedrijfstemperatuur, dynamolampje licht op, stuurbekrachtiging en waterpomp valt uit en je rijdt nog rustig door.
En start de de auto vervolgens nog een keer en laat de motor draaien tot het moment dat de radiateur ploft...
Dat is wat ik lees.
En start de de auto vervolgens nog een keer en laat de motor draaien tot het moment dat de radiateur ploft...
Dat is wat ik lees.
- Vietn
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 21 dec 2018, 17:46
- Auto: 1998 E39 540I 6MT wagon
- Locatie: West - Vlaanderen
- Contacteer:
Re: 1998 E39 540I oververhit met radiatorschade...
Het komt inderdaad zo over, de situatie is moeilijk uit te leggen als je er niet bij was, toen ik de lampjes zag stond ik net aan de afrit van de ring van Roeselare, daar kon ik moeilijk direct stoppen, pas bij het inrijden richting mijn regio ondervond ik de problemen met de stuurbekrachtiging.PeterB schreef: ↑31 dec 2018, 18:23 De motor was al geruime tijd op bedrijfstemperatuur, dynamolampje licht op, stuurbekrachtiging en waterpomp valt uit en je rijdt nog rustig door.
En start de de auto vervolgens nog een keer en laat de motor draaien tot het moment dat de radiateur ploft...
Dat is wat ik lees.
Dan heb ik inderdaad even gestopt, herstart, en terug afgelegd en mijn opties overwogen (stond dan halfweg op de baan) na wat laten afkoelen ben ik dan naar de dichtste parking gereden 500m verder, net voor het oprijden van die parking begaf het koelsysteem het. daarna heb ik er een uur half niet meer mee gereden "uiteraard" en toen ze me kwamen takelen moest ik de wagen wel ff starten om hem snel op de trailer te ze zetten gezien mijn sleepoog ontbrak , ik hoop dat het zo iets duidelijker overkomt qua handelingen na het incident....
- Vietn
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 21 dec 2018, 17:46
- Auto: 1998 E39 540I 6MT wagon
- Locatie: West - Vlaanderen
- Contacteer:
Re: 1998 E39 540I oververhit met radiatorschade...
Ik hoop het uiteraard ook, het koelsysteem updaten zit er nu zeker in, maar zolang er geen motorschade is kan ik er nog mee leven...Eric Z schreef: ↑31 dec 2018, 18:20 Kan heel snel gaan hoor met zo’n koelsysteem, is waarschijnlijk toch al ouder verzwakt plastic.
Bij mij klapte het expansievat, nou is dat wel een kwaal ook bij een e46, maar is niet dat de tempratuur is het rood is geweest in de momenten daarvoor, wel rechts van het midden.
Ik denk dat de tempratuur ook wel opgevallen zou zijn omdat de waarschuwingslampjes de aandacht trekken? En je dus ook op je meters zit te kijken. Hopelijk valt het mee!
- 2226cc
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 28 feb 2017, 18:11
Re: 1998 E39 540I oververhit met radiatorschade...
Koelvloeistof is gewoon door de koelvloeistof dop naar buiten gekomen door te hoge druk in het systeem.
Gewoon nieuwe snaar erop en afvullen met koelvloeistof en proberen.
Gewoon nieuwe snaar erop en afvullen met koelvloeistof en proberen.
-
- Berichten: 264
- Lid geworden op: 19 jul 2013, 06:55
Re: 1998 E39 540I oververhit met radiatorschade...
Ik had toen bij mijn E39 dat deze een plastic waterpomp had dat deze stuk ging, ook heet geworden, maar gelukkig ook geen lekke koppakking. De Mini Cooper van mijn avontuur vorig jaar was ook echt heet geworden en daar was de koppakking ook nog goed. Met een beetje geluk is alles nog goed dus. Zou wel even uitzoeken hoe het kan dat de snaar eraf is gegaan.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 1998 E39 540I oververhit met radiatorschade...
Ben benieuwd of TS zich nog hier laat zien. Meest aannemelijke is inderdaad snaar eerst deels kapot, waardoor stuurpomp wellicht wel nog meedraaide, maar de rest van de poelies slipte...en later finaal geknapt waardoor alles er mee stopte.
Koppakking is een gevalletje 50/50. De vraag is, of de temp meter in het rood is geweest. Zo niet, dan zit je aan de veilige kant van 50/50 (voor zover dat theoretisch mogelijk is... )
Koppakking is een gevalletje 50/50. De vraag is, of de temp meter in het rood is geweest. Zo niet, dan zit je aan de veilige kant van 50/50 (voor zover dat theoretisch mogelijk is... )
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 68 gasten