1998 E39 540I oververhit met radiatorschade...

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vietn
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 dec 2018, 17:46
Auto: 1998 E39 540I 6MT wagon
Locatie: West - Vlaanderen
Contacteer:

1998 E39 540I oververhit met radiatorschade...

Bericht door Vietn » 31 dec 2018, 16:37

Dus..... Tijdens één van mijn gewoonlijke avondritjes merk ik plots op dat het batterij lampje oplicht op het dashboard, 5 seconden later viel de stuurbekrachtiging weg, eerst in momenten, 2 minuutjes later volledig, ik stopte, start de wagen opnieuw, buiten bovengenoemde niets aan te merken, draait perfect etc....

Toen ik hem op een veilige locatie wou parkeren om te laten takelen (stond half op de weg) begaf de radiator het met alle toeters en bellen :kotsen: een dampwolk om U tegen te zeggen vanuit de motorkap, al het koelwater op de trottoir.

Dus, mijn eerste gedacht, ergens een verbinding met het koelcircuit die het begeven heeft en zo de wagen in enkele minuten heeft laten oververhitten. Na deze getakeld werd door de garagist startte die nog perfect, kwam "uiteraard" snel warm.

Iemand ervaring met welke vervangstukken ik rekening moet houden? alvast de radiator, mss ergens een pomp, wat leidingen etc?

PeterB
Berichten: 3256
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: 1998 E39 540I oververhit met radiatorschade...

Bericht door PeterB » 31 dec 2018, 17:24

Geen snaar>geen stuurbekrachtiging, waterpomp, dynamo...
Geen waterpomp>geen circulatie>oververhitting en da's in dit geval de radiateur.
En met een beetje pech twee keer een koppakking

Gebruikersavatar
Vietn
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 dec 2018, 17:46
Auto: 1998 E39 540I 6MT wagon
Locatie: West - Vlaanderen
Contacteer:

Re: 1998 E39 540I oververhit met radiatorschade...

Bericht door Vietn » 31 dec 2018, 18:03

PeterB schreef: 31 dec 2018, 17:24 Geen snaar>geen stuurbekrachtiging, waterpomp, dynamo...
Geen waterpomp>geen circulatie>oververhitting en da's in dit geval de radiateur.
En met een beetje pech twee keer een koppakking
Maar de motor draait en start nog als een uurwerk, geen rook, geen meldingen? ik zie niet direct in hoe het falen van het koelsysteem en tijdig stoppen met rijden de koppakking kan beschadigen?

PeterB
Berichten: 3256
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: 1998 E39 540I oververhit met radiatorschade...

Bericht door PeterB » 31 dec 2018, 18:12

Vietn schreef: 31 dec 2018, 18:03 Maar de motor draait en start nog als een uurwerk, geen rook, geen meldingen? ik zie niet direct in hoe het falen van het koelsysteem en tijdig stoppen met rijden de koppakking kan beschadigen?
"
Toen ik hem op een veilige locatie wou parkeren om te laten takelen (stond half op de weg) begaf de radiator het met alle toeters en bellen :kotsen: een dampwolk om U tegen te zeggen vanuit de motorkap, al het koelwater op de trottoir"

Je eigen woorden.

Overigens staat er "met een beetje pech" en niet " met zekerheid " he.

Gebruikersavatar
Vietn
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 dec 2018, 17:46
Auto: 1998 E39 540I 6MT wagon
Locatie: West - Vlaanderen
Contacteer:

Re: 1998 E39 540I oververhit met radiatorschade...

Bericht door Vietn » 31 dec 2018, 18:18

PeterB schreef: 31 dec 2018, 18:12
Vietn schreef: 31 dec 2018, 18:03 Maar de motor draait en start nog als een uurwerk, geen rook, geen meldingen? ik zie niet direct in hoe het falen van het koelsysteem en tijdig stoppen met rijden de koppakking kan beschadigen?
"
Toen ik hem op een veilige locatie wou parkeren om te laten takelen (stond half op de weg) begaf de radiator het met alle toeters en bellen :kotsen: een dampwolk om U tegen te zeggen vanuit de motorkap, al het koelwater op de trottoir"

Je eigen woorden.

Overigens staat er "met een beetje pech" en niet " met zekerheid " he.
Daar volg ik je idd in, maar ik zette direct de motorkap open voor de "ontluchten" en het was enkel damp van het koelcircuit die verdampte vanop de hete onderdelen, schade aan een koppakking zou je toch moeten merken bij starten, gas geven etc? aan het blok zelf zag ik geen schade nog rook of losse onderdelen, en bij het optakelen heb ik hem zelf op de takelwagen gereden zonder enig probleem. Maar toch zou je nog de mogelijkheid kunnen hebben van de koppakking?

Online
Eric Z
Berichten: 3976
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: 1998 E39 540I oververhit met radiatorschade...

Bericht door Eric Z » 31 dec 2018, 18:20

Kan heel snel gaan hoor met zo’n koelsysteem, is waarschijnlijk toch al ouder verzwakt plastic.
Bij mij klapte het expansievat, nou is dat wel een kwaal ook bij een e46, maar is niet dat de tempratuur is het rood is geweest in de momenten daarvoor, wel rechts van het midden.

Ik denk dat de tempratuur ook wel opgevallen zou zijn omdat de waarschuwingslampjes de aandacht trekken? En je dus ook op je meters zit te kijken. Hopelijk valt het mee!

PeterB
Berichten: 3256
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: 1998 E39 540I oververhit met radiatorschade...

Bericht door PeterB » 31 dec 2018, 18:23

De motor was al geruime tijd op bedrijfstemperatuur, dynamolampje licht op, stuurbekrachtiging en waterpomp valt uit en je rijdt nog rustig door.
En start de de auto vervolgens nog een keer en laat de motor draaien tot het moment dat de radiateur ploft...
Dat is wat ik lees.

Gebruikersavatar
Vietn
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 dec 2018, 17:46
Auto: 1998 E39 540I 6MT wagon
Locatie: West - Vlaanderen
Contacteer:

Re: 1998 E39 540I oververhit met radiatorschade...

Bericht door Vietn » 31 dec 2018, 18:40

PeterB schreef: 31 dec 2018, 18:23 De motor was al geruime tijd op bedrijfstemperatuur, dynamolampje licht op, stuurbekrachtiging en waterpomp valt uit en je rijdt nog rustig door.
En start de de auto vervolgens nog een keer en laat de motor draaien tot het moment dat de radiateur ploft...
Dat is wat ik lees.
Het komt inderdaad zo over, de situatie is moeilijk uit te leggen als je er niet bij was, toen ik de lampjes zag stond ik net aan de afrit van de ring van Roeselare, daar kon ik moeilijk direct stoppen, pas bij het inrijden richting mijn regio ondervond ik de problemen met de stuurbekrachtiging.

Dan heb ik inderdaad even gestopt, herstart, en terug afgelegd en mijn opties overwogen (stond dan halfweg op de baan) na wat laten afkoelen ben ik dan naar de dichtste parking gereden 500m verder, net voor het oprijden van die parking begaf het koelsysteem het. daarna heb ik er een uur half niet meer mee gereden "uiteraard" en toen ze me kwamen takelen moest ik de wagen wel ff starten om hem snel op de trailer te ze zetten gezien mijn sleepoog ontbrak :devil: , ik hoop dat het zo iets duidelijker overkomt qua handelingen na het incident....

Gebruikersavatar
Vietn
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 dec 2018, 17:46
Auto: 1998 E39 540I 6MT wagon
Locatie: West - Vlaanderen
Contacteer:

Re: 1998 E39 540I oververhit met radiatorschade...

Bericht door Vietn » 31 dec 2018, 18:58

Eric Z schreef: 31 dec 2018, 18:20 Kan heel snel gaan hoor met zo’n koelsysteem, is waarschijnlijk toch al ouder verzwakt plastic.
Bij mij klapte het expansievat, nou is dat wel een kwaal ook bij een e46, maar is niet dat de tempratuur is het rood is geweest in de momenten daarvoor, wel rechts van het midden.

Ik denk dat de tempratuur ook wel opgevallen zou zijn omdat de waarschuwingslampjes de aandacht trekken? En je dus ook op je meters zit te kijken. Hopelijk valt het mee!
Ik hoop het uiteraard ook, het koelsysteem updaten zit er nu zeker in, maar zolang er geen motorschade is kan ik er nog mee leven...

Gebruikersavatar
2226cc
Berichten: 338
Lid geworden op: 28 feb 2017, 18:11

Re: 1998 E39 540I oververhit met radiatorschade...

Bericht door 2226cc » 05 jan 2019, 21:25

Koelvloeistof is gewoon door de koelvloeistof dop naar buiten gekomen door te hoge druk in het systeem.

Gewoon nieuwe snaar erop en afvullen met koelvloeistof en proberen.

fuseekogel
Berichten: 264
Lid geworden op: 19 jul 2013, 06:55

Re: 1998 E39 540I oververhit met radiatorschade...

Bericht door fuseekogel » 07 jan 2019, 10:49

Ik had toen bij mijn E39 dat deze een plastic waterpomp had dat deze stuk ging, ook heet geworden, maar gelukkig ook geen lekke koppakking. De Mini Cooper van mijn avontuur vorig jaar was ook echt heet geworden en daar was de koppakking ook nog goed. Met een beetje geluk is alles nog goed dus. Zou wel even uitzoeken hoe het kan dat de snaar eraf is gegaan.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 1998 E39 540I oververhit met radiatorschade...

Bericht door ///Joost » 07 jan 2019, 10:56

Ben benieuwd of TS zich nog hier laat zien. Meest aannemelijke is inderdaad snaar eerst deels kapot, waardoor stuurpomp wellicht wel nog meedraaide, maar de rest van de poelies slipte...en later finaal geknapt waardoor alles er mee stopte.

Koppakking is een gevalletje 50/50. De vraag is, of de temp meter in het rood is geweest. Zo niet, dan zit je aan de veilige kant van 50/50 (voor zover dat theoretisch mogelijk is... :D )

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 140 gasten