Oorzaak beschadiging band. Extern of fabricagefout?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11439
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Oorzaak beschadiging band. Extern of fabricagefout?

Bericht door Hielke » 16 dec 2018, 17:26

Zoals de titel al aangeeft. Het is een beschadiging in een profielblok van één van mijn Goodyear Efficient Grip Run on Flat 205/55/16 banden met DOT 2016. Ik heb het nog nooit op deze manier gezien. Beetje bij beetje hebben er rubber stukjes losgelaten totdat er een beschadiging met een oppervlak van 2 bij 2 cm ontstond die zo'n 2,5 mm diep is. Er is nog 5,5 tot 6 mm profiel. De betreffende band heeft bij mij, in de korte tijd dat ik de 118d heb, op de achteras gezeten.

Ben ik nou gekke henkie of zie ik in dat gat canvas verschijnen? De structuur is zoals die van canvas. Ook de witte laag lijkt daarop. Maar in zo'n rubberblok (ook een klein stukje van het aangrenzende rubberblok) hoort mijns inziens helemaal geen canvas te zitten. Canvas hoort pas zichtbaar te worden als de rubberblokken al lang versleten zijn. Tussen de eerste twee foto's en de 3e en 4e foto zitten een aantal dagen. Je ziet een stukje ontwikkeling van het loslaten van het rubber.

Voordat ik stampij bij Goodyear ga maken betreffende een prodcutiefout wil ik graag wat meningen horen. Hoe denken jullie erover? Nergens anders op de band of de drie andere Goodyears zijn beschadigingen te zien.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Niels v/d burgh
Berichten: 2168
Lid geworden op: 31 okt 2010, 10:49
Auto: Zweedse diesel
Locatie: Noord- NL

Re: Oorzaak beschadiging band. Extern of fabricagefout?

Bericht door Niels v/d burgh » 16 dec 2018, 18:01

Ik heb mijn banden mannetje even gevraagd, die schrijft het volgende:

Zoals ik nu zie is het een oude inrijding waardoor het loopvlak los laat van het karkas.. een beschadiging in de band waardoor water en pekel tussen karkas en rubber dringt en daardoor los laat
Dan denk ik bijna zeker ooit iets scherps er in gehad waar vocht in is gekomen.. is gaan roesten en door vorst laag los waardoor rubber vulcanisatie los laat van karkas.. bekijk het als bij een vrachtwagen waar je langs snelweg wel loopvlak van ziet liggen.. kortom link bandje.. beter vervangen

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11439
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Oorzaak beschadiging band. Extern of fabricagefout?

Bericht door Hielke » 16 dec 2018, 18:12

Zomerbanden liggen inmiddels in de opslag. Met deze band ga ik zeker niet doorrijden.

SlowCo
Berichten: 3529
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Oorzaak beschadiging band. Extern of fabricagefout?

Bericht door SlowCo » 16 dec 2018, 20:03

Productiefout.
Zo "hoog" in het loopvlak hoort geen wapening o.i.d. te zitten. Het hele loopvlak hoort 100% rubber te zijn. Pas bij kale banden zou je "op het canvas" uit moeten kunnen komen. Lijkt dus een insluiting van een stuk weefsel wat in (tegen de wand van de) mal heeft gezeten voordat het loopvlak gevormd werd. Zeker bij de importeur onder de aandacht brengen.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Oorzaak beschadiging band. Extern of fabricagefout?

Bericht door Martin van der Zwaard » 16 dec 2018, 20:18

Je kan er een mail aan wagen maar denk dat ze er weinig mee doen. Band van bijna 3 jaar oud.
Daar kan van alles mee gebeurt zijn.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11439
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Oorzaak beschadiging band. Extern of fabricagefout?

Bericht door Hielke » 16 dec 2018, 21:32

Martin van der Zwaard schreef: 16 dec 2018, 20:18 Je kan er een mail aan wagen maar denk dat ze er weinig mee doen. Band van bijna 3 jaar oud.
Daar kan van alles mee gebeurt zijn.
Misschien moest die band juist een mate van slijtage hebben ondergaan voordat, zoals SlowCo het al zegt, de restanten van die mal zichtbaar konden worden. Band is verder helemaal rond, heeft geen uitstulpingen.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11439
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Oorzaak beschadiging band. Extern of fabricagefout?

Bericht door Hielke » 17 dec 2018, 11:17

Niels v/d burgh schreef: 16 dec 2018, 18:01 Ik heb mijn banden mannetje even gevraagd, die schrijft het volgende:

Zoals ik nu zie is het een oude inrijding waardoor het loopvlak los laat van het karkas.. een beschadiging in de band waardoor water en pekel tussen karkas en rubber dringt en daardoor los laat.
Dank voor het doorspelen Niels. Maar ik wil iets verduidelijken. Die rasterstructuur die je in de beschadiging kunt zien (canvas?) ligt hoog in het profielblok. Slechts 2,5 mm onder het loopvlak van de blokken terwijl de blokken zelf nog 5,5 tot 6 mm hoog zijn (de mate van profiel die er nog is). Normaliter, om bij het canvas te komen, zouden dus eerst die blokken versleten moeten zijn + nog een laagje rubber daaronder.

Ik zeg niet dat het niet kan wat we op de foto's zien, maar ik zou graag een verklaring willen hebben waarom in dat blok rubber, een soort honinggraat structuur + een of ander nylon zichtbaar is.

Misschien kun je mijn verklaring hierboven nog een keer aan je mannetje kunnen doorspelen. Alvast bedankt hiervoor.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Oorzaak beschadiging band. Extern of fabricagefout?

Bericht door ///Joost » 17 dec 2018, 11:23

Waarom klop je niet allereerst aan bij Goodyear? Je hoeft toch niet direct stampij te maken? Het lijkt me in eerste instantie niet op normale slijtage. Zij kunnen je vast wel uitleggen wat dit is en waar het door komt. Dan kun je alsnog verder zien wat je doet.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11439
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Oorzaak beschadiging band. Extern of fabricagefout?

Bericht door Hielke » 17 dec 2018, 11:36

///Joost schreef: 17 dec 2018, 11:23 Waarom klop je niet allereerst aan bij Goodyear? Je hoeft toch niet direct stampij te maken? Het lijkt me in eerste instantie niet op normale slijtage. Zij kunnen je vast wel uitleggen wat dit is en waar het door komt. Dan kun je alsnog verder zien wat je doet.
Is al doorgespeeld Joost, reactie is me te traag.

SlowCo
Berichten: 3529
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Oorzaak beschadiging band. Extern of fabricagefout?

Bericht door SlowCo » 17 dec 2018, 11:36

Ik vermoed dat het weinig kwaad kan om er mee door te rijden. Het lijkt me gewoon een stukje los canvas wat geen deel uitmaakt van het dieper liggende karkas van de band. En dus geen invloed heeft op de sterkte van de band.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39706
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Oorzaak beschadiging band. Extern of fabricagefout?

Bericht door Arthur » 17 dec 2018, 11:40

Als ze toch in de opslag liggen haal je toch ff dat wiel op en rijd je ermee langs een bandencentrum om te vragen. Mss kunnen zij via een snellere weg bij GY terecht komen?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Oorzaak beschadiging band. Extern of fabricagefout?

Bericht door ///Joost » 17 dec 2018, 11:43

Hielke schreef: 17 dec 2018, 11:36 Is al doorgespeeld Joost, reactie is me te traag.
Wat zeiden ze toen je belde?

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11439
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Oorzaak beschadiging band. Extern of fabricagefout?

Bericht door Hielke » 17 dec 2018, 12:00

///Joost schreef: 17 dec 2018, 11:43
Hielke schreef: 17 dec 2018, 11:36 Is al doorgespeeld Joost, reactie is me te traag.
Wat zeiden ze toen je belde?
Dat ik mijn bevindingen + foto's in een mail moest sturen. Heb ik afgelopen vrijdag gedaan.

Ik zou geduld kunnen uitoefenen en braaf de reactie afwachten, maar dit hier is een autoforum. Ik ben zoiets nog nooit tegengekomen, hecht meer waarde aan neutrale bevindingen van forumgenoten.

Heb de band ook al bij twee locale bandenboeren laten zien. Daar bespeurde ik veel twijfel over wat ze moesten concluderen. Ja, dat er een nieuwe band (handel) op moest. Dat had ik ook al door.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Oorzaak beschadiging band. Extern of fabricagefout?

Bericht door ///Joost » 17 dec 2018, 12:18

Ik heb ook het idee dat bandenboeren in het algemeen ook niet de kennis in huis hebben over de opbouw van een band. Die weten alleen hoe je een band erop en eraf haalt...en met welke machine dat het beste kan, etc. Maar goed, dat kan ook mijn kortzichtigheid zijn. :bag:

Ik hoop in ieder geval voor je dat je snel duidelijkheid krijgt, want het ziet er niet normaal uit.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: Oorzaak beschadiging band. Extern of fabricagefout?

Bericht door Jan-Willem » 17 dec 2018, 16:43

Je zou bijna denken dat het een federal semi slick is! :mrgreen:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11439
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Oorzaak beschadiging band. Extern of fabricagefout?

Bericht door Hielke » 17 dec 2018, 17:02

Jan-Willem schreef: 17 dec 2018, 16:43 Je zou bijna denken dat het een federal semi slick is! :mrgreen:
Oh, dan krijgen ze het zeker zwaar te verduren! :D

Goodyear customer service is ruk. Geen antwoord op mijn keurige mail van vrijdag, en na een belletje van mij vanmiddag, en hun belofte me terug te bellen volgde opnieuw stilte. Aan het gelach en geroezemoes op de achtergrond tijdens de belletjes voel je aan je water al aan hoe zo'n organisatie in elkaar zit.

Gebruikersavatar
Niels v/d burgh
Berichten: 2168
Lid geworden op: 31 okt 2010, 10:49
Auto: Zweedse diesel
Locatie: Noord- NL

Re: Oorzaak beschadiging band. Extern of fabricagefout?

Bericht door Niels v/d burgh » 17 dec 2018, 22:52

Hielke schreef: 17 dec 2018, 11:17
Niels v/d burgh schreef: 16 dec 2018, 18:01 Ik heb mijn banden mannetje even gevraagd, die schrijft het volgende:

Zoals ik nu zie is het een oude inrijding waardoor het loopvlak los laat van het karkas.. een beschadiging in de band waardoor water en pekel tussen karkas en rubber dringt en daardoor los laat.
Dank voor het doorspelen Niels. Maar ik wil iets verduidelijken. Die rasterstructuur die je in de beschadiging kunt zien (canvas?) ligt hoog in het profielblok. Slechts 2,5 mm onder het loopvlak van de blokken terwijl de blokken zelf nog 5,5 tot 6 mm hoog zijn (de mate van profiel die er nog is). Normaliter, om bij het canvas te komen, zouden dus eerst die blokken versleten moeten zijn + nog een laagje rubber daaronder.

Ik zeg niet dat het niet kan wat we op de foto's zien, maar ik zou graag een verklaring willen hebben waarom in dat blok rubber, een soort honinggraat structuur + een of ander nylon zichtbaar is.

Misschien kun je mijn verklaring hierboven nog een keer aan je mannetje kunnen doorspelen. Alvast bedankt hiervoor.
Heb hem je vraag voor gelegd, hierbij zijn antwoord:

Karkas opbouw van runflat band is dikker vanwege zelfdragende band die ook zonder lucht kan rijden.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11439
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Oorzaak beschadiging band. Extern of fabricagefout?

Bericht door Hielke » 17 dec 2018, 23:01

Dank voor het vragen Niels.

Maar zijn antwoord kan onmogelijk een verklaring voor het getoonde zijn. Het zou dan normaal zijn dat het canvas al verschijnt terwijl de profieldiepte nog ruim binnen de marges ligt. En ook nog op plaatsen waar de grip van de band in bochten het belangrijkst is.

SlowCo
Berichten: 3529
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Oorzaak beschadiging band. Extern of fabricagefout?

Bericht door SlowCo » 17 dec 2018, 23:31

Niels v/d burgh schreef: 17 dec 2018, 22:52 Heb hem je vraag voor gelegd, hierbij zijn antwoord:

Karkas opbouw van runflat band is dikker vanwege zelfdragende band die ook zonder lucht kan rijden.
Heeft hij de foto's wel gezien? Want als dat zijn antwoord als bandenkenner is, heb ik toch ernstige twijfels aan zijn "expertise"...

Gebruikersavatar
Niels v/d burgh
Berichten: 2168
Lid geworden op: 31 okt 2010, 10:49
Auto: Zweedse diesel
Locatie: Noord- NL

Re: Oorzaak beschadiging band. Extern of fabricagefout?

Bericht door Niels v/d burgh » 18 dec 2018, 06:44

SlowCo schreef: 17 dec 2018, 23:31
Niels v/d burgh schreef: 17 dec 2018, 22:52 Heb hem je vraag voor gelegd, hierbij zijn antwoord:

Karkas opbouw van runflat band is dikker vanwege zelfdragende band die ook zonder lucht kan rijden.
Heeft hij de foto's wel gezien? Want als dat zijn antwoord als bandenkenner is, heb ik toch ernstige twijfels aan zijn "expertise"...
Beste man zit al 16 jaar in de banden, maar zal met hem de foto's nog een keer bekijken!!

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Oorzaak beschadiging band. Extern of fabricagefout?

Bericht door dvh » 18 dec 2018, 08:18

Heb je met Federal banden nou nooit..!

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11439
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Oorzaak beschadiging band. Extern of fabricagefout?

Bericht door Hielke » 18 dec 2018, 10:25

dvh schreef: 18 dec 2018, 08:18 Heb je met Federal banden nou nooit..!
Bij Federal laat alles los! :tooth:

Van Goodyear, de nr.3 bandenproducent in de wereld, verwacht ik topkwaliteit.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39706
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Oorzaak beschadiging band. Extern of fabricagefout?

Bericht door Arthur » 18 dec 2018, 10:43

Niels v/d burgh schreef: 18 dec 2018, 06:44
SlowCo schreef: 17 dec 2018, 23:31
Niels v/d burgh schreef: 17 dec 2018, 22:52 Heb hem je vraag voor gelegd, hierbij zijn antwoord:

Karkas opbouw van runflat band is dikker vanwege zelfdragende band die ook zonder lucht kan rijden.
Heeft hij de foto's wel gezien? Want als dat zijn antwoord als bandenkenner is, heb ik toch ernstige twijfels aan zijn "expertise"...
Beste man zit al 16 jaar in de banden, maar zal met hem de foto's nog een keer bekijken!!
Ik zou zeggen; zoek het lekker zelf uit als je het beter weet :tooth:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11439
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Oorzaak beschadiging band. Extern of fabricagefout?

Bericht door Hielke » 18 dec 2018, 15:51

Een groot Mea Culpa. Ik zat er even behoorlijk naast in mijn aanname dat de customer service van Goodyear ruk was. Wat was er aan de hand? Afgelopen vrijdag heb ik behalve naar Goodyear ook naar een bandenbedrijf in Culemborg gebeld. Bij het willen terugbellen naar Goodyear gisteren heb ik abusievelijk dat nummer in Culemborg gebeld. Bij mijn vraag of ik met Goodyear sprak werd bevestigend geantwoord. Ook mijn vervolgvragen mbt het oppakken van de mail (die ze dus nooit hadden kunnen ontvangen) werd bevestigend geantwoord :hmmm: Vanochtend tijdens een belletje met hetzelfde achtergrondgeluid (herrie) als vrijdag dacht ik daarom wederom met Goodyear te maken te hebben. Gelukkig reageerde degene aan de telefoon nu wel correct door te melden NIET Goodyear te zijn.

Het belletje naar de echte Goodyear Europa verliep daarna vlot. Het werd snel opgepakt, en ook de technische man die ik daarna te spreken kreeg dacht middels de foto's met een productiefout te maken te hebben. Om zeker te gaan moet Goodyear Duitsland de band wel eerst zien. Ik heb de band op verzoek van de technische man daarom naar Profile Heerenveen gebracht, waarvandaan hij binnenkort door een Service van Goodyear opgehaald zal worden.

Bij het demonteren van de band bij Profile heb ik ook nog een foto van de binnenkant van de band ter hoogte van de beschadiging gemaakt. Hierop zijn zoals ik al verwachte geen vreemde zaken te zien.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Hielke op 18 dec 2018, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Oorzaak beschadiging band. Extern of fabricagefout?

Bericht door ///Joost » 18 dec 2018, 16:22

Kijk, dat lijkt er meer op qua goede klantenservice! Ik neem aan dat ze inderdaad wel willen weten als er echt str*nt aan de knikker is met zo'n band. Hopelijk gratis bandvervanging, want daarin zullen ze niet al te moeilijk zijn zou je denken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MVB en 42 gasten