schroefsets.. wat wel en niet?? (discussie topic)

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
japporaiden
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 jun 2018, 00:08
Auto: bmw 3 e46 sedan

schroefsets.. wat wel en niet?? (discussie topic)

Bericht door japporaiden » 30 nov 2018, 12:50

beste leden.

ik heb via de zoekfunctie gezocht naar een discussie topic oid omtrend schroesetjes.
echter niks concreets gevonden.

ik ben wel benieuwd naar meningen van verschillende mensen.
zo als wat is nou een slechte set, en wat goed. en waarom?

ik denk dat zo iets als schroefsetjes iets is waar veel mensen geen tot weinig echte kennis van hebben.
en dus mooi om iets te hebben met concrete ervaringen en uitleg, wat doet iets en waarom is merk a beter dan merk b.
en waarom je een bepaalde functie wel of niet moet hebben.

ik heb een redelijke basis kennis over dit onderwerp. maar niet genoeg om concreet info te geven aan een ander.

dus bij deze alle reacties zijn welkom. en alle vragen en uitleg uiteraard ook.
Laatst gewijzigd door japporaiden op 30 nov 2018, 14:39, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
japporaiden
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 jun 2018, 00:08
Auto: bmw 3 e46 sedan

Re: schroefset.. wat wel en niet??

Bericht door japporaiden » 30 nov 2018, 13:02

ik trap even af met een voorbeeld van diverse merken.
ik maak een lijstje met naar mijn mening a en b merken. correct me if im wrong.
A--------------------------.
kw suspension
intrax
H&R
koni
bilstein
ohlins
ast
eibach
tein
bc racing
ap racing
stance
fortune auto
d1 spec

B--------------------------.
jom/triple s
ta-techniks
supersport
voghtland
maxpeedingrods (ali Express)
ntj


en misschien wel teveel om op te noemen.
ik weet dit dit een beetje een open topic / vraag is maar wellicht komt er wat tofs uit.

gr
Laatst gewijzigd door japporaiden op 30 nov 2018, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: schroefset.. wat wel en niet??

Bericht door ///Joost » 30 nov 2018, 13:10

Het heeft ook te maken met de applicatie. Het ene merk past wellicht beter bij de auto dan het andere merk. Gaat het om een bepaald model auto?

Overigens vergeet je Ohlins...

Gebruikersavatar
japporaiden
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 jun 2018, 00:08
Auto: bmw 3 e46 sedan

Re: schroefset.. wat wel en niet??

Bericht door japporaiden » 30 nov 2018, 13:15

///Joost schreef: 30 nov 2018, 13:10 Het heeft ook te maken met de applicatie. Het ene merk past wellicht beter bij de auto dan het andere merk. Gaat het om een bepaald model auto?

Overigens vergeet je Ohlins...
ohlins toegevoegd.

niet perse wil het eigenlijk open laten. als je voor elk model of toepassing een ander topic moet maken wordt het wel chaos denk ik.

ik rijd zelf een e46 voor trackdays, dus zeg dat we dat voorbeeld nu gebruiken.
ik denk vooral dat het een tof onderwerp is om over te ouwehoeren. gezien iedereen zijn onderstel anders heeft en wil hebben.

Online
Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1344
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: F31 330d & Golf mk1 Cabriolet

Re: schroefset.. wat wel en niet??

Bericht door JdBn » 30 nov 2018, 13:29

Ik heb Intrax HDA gehad op een Alfa 156: Reed prima, maar best wat gezeik mee gehad, waaronder voordempers lek 5000km na revisie… En 20k later nog een keer. Ook een achterdemper waarvan de verstelling niet meer werkte.

KWV3 op (wederom) een Alfa 156: Qua rijden veel beter dan de Intrax, wel veel minder comfort. Denk dat ik er zowat 2 ton mee weggereden heb zonder dat er ooit iets mis mee is geweest. Blijft er ook gewoon goed uitzien (RVS).

KWV3 op E91 335d: Qua comfort best goed, heb em wel iets zachter gezet dan dat ie oorspronkelijk stond. Grip van de vooras lijkt, zeker op het zomerrubber, zowat oneindig te zijn. Betrouwbaarheid ga ik nu maar even vanuit vergelijkbaar met de eerdere set die ik eens heb gehad, vooralsnog zonder problemen een klein 40k mee afgelegd.

Wat me bij beide KW sets wel is opgevallen is dat roll echt heel beperkt is, dat deed de Intrax veel meer terwijl die auto ook dikkere stabi's had. Zal wellicht met andere (stijvere) veren te maken hebben.

Wat ik over het algemeen wel jammer vind van schroefsets: is allemaal leuk dat ze in te stellen zijn, maar probeer maar eens bij de verstelling van de dempers achter te komen. Bij de Alfa met Intrax had ik een soort verlengbusjes zodat ik de knopjes bovenop de bekleding kon monteren, die mis ik nu wel bij de E91. Toch wat handiger met experimenteren.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15874
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: schroefset.. wat wel en niet??

Bericht door Bram » 30 nov 2018, 14:33

Op mijn Impreza STI heb ik vroeger de Intrax HDA gehad. Was behoorlijk hard, met een oneindig aantal instellingen, en eigenlijk vond ik dat een nadeel. Op een gegeven moment ben je het overzicht volledig kwijt. Serviceniveau vond ik wel goed bij Intrax trouwens, als er iets aan de hand was werd het meestal kosteloos opgelost.

Ik zit voor nu te denken aan de Bilstein B12 Pro-kit voor onder mijn E46 M3: http://bimmerproducts.nl/Webwinkel-Prod ... coupe.html

Heb nog geen ervaring met het originele onderstel van de M3, maar kan me zo indenken dat dat na 14 jaar wel wat moe is. Ben benieuwd of het was is, duur vind ik het niet.

Online
Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2177
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: schroefset.. wat wel en niet??

Bericht door Djessey » 30 nov 2018, 14:58

japporaiden schreef: 30 nov 2018, 13:02 ik trap even af met een voorbeeld van diverse merken.
ik maak een lijstje met naar mijn mening a en b merken. correct me if im wrong.
A--------------------------.
kw suspension
intrax
H&R
koni
bilstein
ohlins
ast
eibach
tein
bc racing
ap racing
stance
fortune auto
d1 spec

B--------------------------.
jom/triple s
ta-techniks
supersport
voghtland
maxpeedingrods (ali Express)
ntj


en misschien wel teveel om op te noemen.
ik weet dit dit een beetje een open topic / vraag is maar wellicht komt er wat tofs uit.

gr
Ik denk dat de volgende merken (gevoelsmatig!) niet in het A rijtje thuishoren maar er zelfs nog iets boven staan

-INTRAX
-AST
-H&R
-Ohlins
-JRZ

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: schroefset.. wat wel en niet??

Bericht door MartijnGizmo » 30 nov 2018, 15:17

JdBn schreef: 30 nov 2018, 13:29 Wat ik over het algemeen wel jammer vind van schroefsets: is allemaal leuk dat ze in te stellen zijn, maar probeer maar eens bij de verstelling van de dempers achter te komen. Bij de Alfa met Intrax had ik een soort verlengbusjes zodat ik de knopjes bovenop de bekleding kon monteren, die mis ik nu wel bij de E91. Toch wat handiger met experimenteren.
Bij mijn AST 5100-set zit de verstelling aan de onderkant, ideaal, kun je gewoon langs de weg (of circuit) de hardheid aanpassen zonder gereedschap. Zo tijdens een Alpentrip met volle kofferbak (krik, extra wiel, etc) onderweg 1 klikje harder gezet omdat ie soms net aanliep.

Gebruikersavatar
japporaiden
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 jun 2018, 00:08
Auto: bmw 3 e46 sedan

Re: schroefset.. wat wel en niet??

Bericht door japporaiden » 30 nov 2018, 15:20

Djessey schreef: 30 nov 2018, 14:58
japporaiden schreef: 30 nov 2018, 13:02 ik trap even af met een voorbeeld van diverse merken.
ik maak een lijstje met naar mijn mening a en b merken. correct me if im wrong.
A--------------------------.
kw suspension
intrax
H&R
koni
bilstein
ohlins
ast
eibach
tein
bc racing
ap racing
stance
fortune auto
d1 spec

B--------------------------.
jom/triple s
ta-techniks
supersport
voghtland
maxpeedingrods (ali Express)
ntj


en misschien wel teveel om op te noemen.
ik weet dit dit een beetje een open topic / vraag is maar wellicht komt er wat tofs uit.

gr
Ik denk dat de volgende merken (gevoelsmatig!) niet in het A rijtje thuishoren maar er zelfs nog iets boven staan

-INTRAX
-AST
-H&R
-Ohlins
-JRZ
miss een goed idee om over een aantal dagen met wat meer reacties en meningen. een top 3 te maken. en dan puur gebaseerd op een algemeen persoonlijk favoriet.

dus
1
2
3

het topic is tenslotte voor de mening van ons allemaal.

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2068
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: schroefsets.. wat wel en niet?? (discussie topic)

Bericht door frankie » 30 nov 2018, 15:25

Wel lastig hoor, want ook binnen 1 merk zijn er kwaliteitsverschillen, een KW V1 is nu eenmaal minder goed dan een V3 of Clubsport set, een Intrax 1k2 set is heel wat anders dan een HDA set. En ga zo maar door.

Online
Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1344
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: F31 330d & Golf mk1 Cabriolet

Re: schroefset.. wat wel en niet??

Bericht door JdBn » 30 nov 2018, 15:43

MartijnGizmo schreef: 30 nov 2018, 15:17
JdBn schreef: 30 nov 2018, 13:29 Wat ik over het algemeen wel jammer vind van schroefsets: is allemaal leuk dat ze in te stellen zijn, maar probeer maar eens bij de verstelling van de dempers achter te komen. Bij de Alfa met Intrax had ik een soort verlengbusjes zodat ik de knopjes bovenop de bekleding kon monteren, die mis ik nu wel bij de E91. Toch wat handiger met experimenteren.
Bij mijn AST 5100-set zit de verstelling aan de onderkant, ideaal, kun je gewoon langs de weg (of circuit) de hardheid aanpassen zonder gereedschap. Zo tijdens een Alpentrip met volle kofferbak (krik, extra wiel, etc) onderweg 1 klikje harder gezet omdat ie soms net aanliep.
KWV3 heeft verstellingen aan onder én bovenzijde, voor compression en rebound. Maar wel handig inderdaad als je één verstelling hebt dat ie dan aan de onderkant zit.

Ohlins schijnt ook echt top te zijn. Alleen vaak wel vaste sets volgens mij, niet perse een probleem natuurlijk als je qua hoogte nooit wilt wisselen.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2833
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: schroefsets.. wat wel en niet?? (discussie topic)

Bericht door FreudeamFahren » 30 nov 2018, 16:29

De schroefdraad op de poten is niet alleen om te verlagen handig, maar ook om hem uit te kunnen wegen, dwz wieldruk per hoek instellen.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: schroefsets.. wat wel en niet?? (discussie topic)

Bericht door MarkS » 30 nov 2018, 16:39

japporaiden schreef: 30 nov 2018, 12:50 beste leden.

ik heb via de zoekfunctie gezocht naar een discussie topic oid omtrend schroesetjes.
echter niks concreets gevonden.
Als je de zoekfunctie eens gebruikt op een paar van de merken die je zelf al noemt dan denk ik toch echt dat je genoeg leesvoer zult vinden om je het weekend mee bezig te houden ...

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: schroefsets.. wat wel en niet?? (discussie topic)

Bericht door Mike R32 » 30 nov 2018, 18:39

FreudeamFahren schreef: 30 nov 2018, 16:29 De schroefdraad op de poten is niet alleen om te verlagen handig, maar ook om hem uit te kunnen wegen, dwz wieldruk per hoek instellen.
Verstelbare topmounts zijn ook wel zinvol.
Lijstjes maken heeft geen zin als bestuurder en auto niet gelijk zijn. Mijn volgende set wordt een Bilstein omdat veel bestuurders die dezelfde auto rijden hier de voorkeur voor hebben en al verschillende sets hebben gereden met de auto.

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: schroefsets.. wat wel en niet?? (discussie topic)

Bericht door RS-Ron » 01 dec 2018, 18:40

Ik had een Tein schroefset in/onder de M3 E46. Is denk ik een B merk, maar met dit kastje op het dashboard kon ik de hardheid voor en achter tijdens het rijden instellen. Vond het wel een grappige gadget. En het werkte ook goed. Van plank tot comfortabel.

Afbeelding

https://www.tein.com/products/edfcII.html

Gr Ron

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Re: schroefsets.. wat wel en niet?? (discussie topic)

Bericht door Hans » 01 dec 2018, 19:22

Zitten er in die zwarte blokjes motortjes die de rebound verstellen?

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: schroefsets.. wat wel en niet?? (discussie topic)

Bericht door RS-Ron » 01 dec 2018, 21:23

Hans schreef: 01 dec 2018, 19:22 Zitten er in die zwarte blokjes motortjes die de rebound verstellen?
Ja dat klopt. Je hoort ze ook werken als je de dempers versteld.

Gr Ron

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: schroefsets.. wat wel en niet?? (discussie topic)

Bericht door Tim N » 01 dec 2018, 21:39

Waar staan de KW sets in deze rangorde?

V1 vs V2 vs V3? Hierboven zie ik enkel de V3 genoemd.
Is KW V2/V3 dermate minder dan een H&R set? Die laatste wordt hierboven in het rijtje AST, Intrax, JRZ en Ohlins genoemd namelijk (voor mijn idee zijn die 4 wel een stapje beter dan de H&R en KW sets)

Ligt ook aan gebruik maar er van uitgaande dat je 90% straat gebruik aanhoud als uitgangspunt.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: schroefsets.. wat wel en niet?? (discussie topic)

Bericht door Niels » 02 dec 2018, 00:27

Een hoop onder A hoort onder B en een hoop onder B hoort onder iets van F ofzo :kikker:

Maar wat Mark zegt, er is echt meer dan genoeg te vinden over schroefsets. Als je niets vindt dan zoek je niet goed lijkt me.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: schroefsets.. wat wel en niet?? (discussie topic)

Bericht door Riceaux » 02 dec 2018, 00:42

Jom, ta-technix en vergelijkbare merken kun je als autoliefhebber niet serieus nemen. Die setjes zijn puur voor de looks en voegen verder alleen maar een hoop ellende toe.

Gebruikersavatar
japporaiden
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 jun 2018, 00:08
Auto: bmw 3 e46 sedan

Re: schroefsets.. wat wel en niet?? (discussie topic)

Bericht door japporaiden » 02 dec 2018, 19:55

wel even als info op de reacties dat alles anders is en dat je daarom niet kunt zeggen wat wel en niet beter is.

het idee van dit bericht was dat we onderling kunnen praten over waarom iets wel of niet bevalt. en je eigen ervaringen delen met setjes. lijkt me mooi en informatief om alles in 1 topic te zetten. zodat het dus makkelijk te vinden is en alle merken besproken kunnen worden in alle mogelijke context.

gewoon ouwehoeren dus :P

Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: schroefsets.. wat wel en niet?? (discussie topic)

Bericht door Eric Z » 02 dec 2018, 20:17

Nou ik denk dat dit topic gewoon niet gaat werken. Je hebt hier voor veel te veel verschillende factoren. Voor circuit, show, dagelijks etc.
Zelfs per circuit willen mensen verschillende setup’s.
Daarnaast is wat voor de een wel werkt niet altijd van toepassing voor een ander.

Ook zal er weinig over gepraat worden als je geen concrete vragen hebt. :roll:
Ik denk dat iemand sneller geholpen is zodra er specifieke vragen zijn om die in een eigen topic te stellen, helemaal als daar dan nog een epistel door Bert bij verschijnt.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: schroefsets.. wat wel en niet?? (discussie topic)

Bericht door MarkS » 02 dec 2018, 20:20

Eens met Eric, dit werkt niet. Wat wel zou kunnen werken is een inventarisatie maken van de meest recente ondersteltopics en die hier verzamelen, snelle zoekopdracht (je weet wel, zoekfunctie) levert op m’n eigen setup (Intrax RSA) alleen al de volgende recente hits.

Intrax onderstel aanschaffen E46 M3
viewtopic.php?t=36595

‪KW Clubsport 2/3-way vs. Intrax vs. ?‬
viewtopic.php?t=33451&start=50

‪Onderstelvraag AST, JRZ, INTRAX‬
viewtopic.php?t=33050

Etc, etc, vul zelf maar aan ...

vester86
Berichten: 2714
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: schroefsets.. wat wel en niet?? (discussie topic)

Bericht door vester86 » 02 dec 2018, 20:53

voor info zoek ik liever op merkspecifieke fora, daar zit over het algemeen meer ervaring (niet per se kennis ;) ) met bepaalde (schroef)sets onder een specifiek model.

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2698
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: schroefsets.. wat wel en niet?? (discussie topic)

Bericht door Mark 320iS » 02 dec 2018, 21:54

MarkS schreef: 02 dec 2018, 20:20 Eens met Eric, dit werkt niet. Wat wel zou kunnen werken is een inventarisatie maken van de meest recente ondersteltopics en die hier verzamelen, snelle zoekopdracht (je weet wel, zoekfunctie) levert op m’n eigen setup (Intrax RSA) alleen al de volgende recente hits.

Intrax onderstel aanschaffen E46 M3
viewtopic.php?t=36595

‪KW Clubsport 2/3-way vs. Intrax vs. ?‬
viewtopic.php?t=33451&start=50

‪Onderstelvraag AST, JRZ, INTRAX‬
viewtopic.php?t=33050

Etc, etc, vul zelf maar aan ...
Eens. En ook in die topics zie je dat mensen meestal slechts ervaring hebben met één set en daar eigenlijk altijd tevreden mee zijn, ongeacht het merk. Punt is dat je als normale trackday rijder nu eenmaal niet elk jaar van onderstel wisselt, de referentie van ons allemaal is gewoon heel beperkt. Er zijn überhaupt nauwelijks goede vergelijkingen te vinden tussen de diverse onderstellen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten