Ophanging upgrade

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
FiveInline
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 jul 2016, 22:33

Ophanging upgrade

Bericht door FiveInline » 04 sep 2018, 19:46

Hallo,

Na een tijdje te hebben gereden op de originele ophanging met een degelijke band in combinatie met kuipstoelen.
Zou ik nu ook de ophanging willen upgraden, nu ik wil niet verlagen, mede omdat dit niet bij de looks van de wagen past.
Het moet een goede wegligging hebben maar ook nog comfortabel voor op slechte wegen.
Ik heb zelf Bilstein B8 met verlagingsveren gehad op een andere wagen, dit is geen optie veel te stug!

Zelf denk ik aan;
Bilstein B3 vervangingsveren in combinatie van Bilstein B6 schokdempers
Of
Originele veren in combinatie met de Bilstein B6.
Of
Bilstein B3 veren in combinatie met Gele Koni’s.
Of
Originele veren met Gele Koni’s.

Ik kan in Amerika ook speciale veren krijgen, die de auto 1,5cm verhogen met toch de nodige stugheid. Dit zijn speciale rally veren die op bestelling worden geproduceerd.

Mijn gebruik, sportief weggedrag (bochtige wegen in de duitse Eifel, Luxemburg, Ardennen,..) , soms zand met lichte grind, misschien in de toekomst trackdays) Ik wil goede wegligging maar niet een stugge ophanging, rij soms 600km op een dag, moet je toch wel wat comfort hebben.

vester86
Berichten: 2680
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Ophanging upgrade

Bericht door vester86 » 04 sep 2018, 20:06

b8 = b6 met kortere demper, maar even stug dus.

daaronder zit B4 (OEM+) en daar weer onder B1/2/3 die 1:1 vervanging voor origineel zijn

FiveInline
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 jul 2016, 22:33

Re: Ophanging upgrade

Bericht door FiveInline » 04 sep 2018, 22:49

B4 is de betere keuze dus.
B4 staat op de Bilstein site wel als vervangingsdemper maar is ook gasgevuld

vester86
Berichten: 2680
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Ophanging upgrade

Bericht door vester86 » 04 sep 2018, 23:22

met jouw wensen zou ik denk ik voor originele veren met B4 dempers gaan. eventueel die hogere veren uit amerika, maar dan moet je wel kijken of die versterkte niet teveel afwijkt van wat je nu hebt.

Online
Eric Z
Berichten: 3967
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Ophanging upgrade

Bericht door Eric Z » 04 sep 2018, 23:45

Zonder enige vorm van specificatie is iets roepen over die amerikaanse veren sowieso lastig. En ook de mening over b8 deelt niet iedereen zie bijvoorbeeld Tristan over z'n 335i.

Geen mensen te vinden die aanpassingen hebben met zo'n zelfde auto waar je eventueel in kan proefrijden?

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Ophanging upgrade

Bericht door Crookie » 05 sep 2018, 00:04

B4 hier onder de Bmw rijdt prima en genoeg ruimte voor sportief gedrag.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1676
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: Ophanging upgrade

Bericht door Jan-Willem » 06 sep 2018, 17:48

Persoonlijk zou ik voor H&R veren gaan die zijn progressief, eibach is lineair.
Eventueel met koni dempers die je makkelijk achteraf kan instellen.

Zo hou je comfort en kan het wat sportiever wanneer je dat wilt.
Crookie schreef: 05 sep 2018, 00:04 B4 hier onder de Bmw rijdt prima en genoeg ruimte voor sportief gedrag.
B4 is gewoon een vervangings demper, kwalitatief en kwa eigenschappen net zo goed als origineel.

Niet te vergelijken met B6 of B8 die totaal anders afgesteld zijn.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Ophanging upgrade

Bericht door Peric » 06 sep 2018, 19:49

Ik heb een '88 Coupé gehad en vond die erg slap op de vooras. Is dat bij die van jou ook zo? Zijn er verstevigingen verkrijgbaar of te maken zodat het wat sterker/meer rigide wordt? Zal ook wel helpen voor de handling denk ik?

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Ophanging upgrade

Bericht door NSXRS » 06 sep 2018, 20:50

Waarom overweeg je alleen aparte veren en eventueel losse dempers, waarom geen schroef set?
Is dat een prijskwestie?
Als prijs haalbaar is, dan heb je met set veel meer mogelijkheden..
Veel mensen nemen schroef set mede omdat ze willen verlagen, maar dat hoeft helemaal niet, er zijn ook genoeg sets waarmee je ook ongeveer op OE hoogte blijven kan

TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Ophanging upgrade

Bericht door TLRS » 06 sep 2018, 21:26

Voor verstelbare rijhoogte betalen en het niet gebruiken.. waarom zou je?

Als de Koni's voor en achter verstelbaar zijn in gemonteerde toestand, lijkt me dat geen gekke optie. Op een ander forum gelezen dat iemand onder hetzelfde platform redelijk wat verschillende setjes heeft geprobeerd waarvan al 2 of 3x Koni geel. Al een heel ander vergelijk dan opzich staande ervaringen van verschillende mensen. Gaat om een dagelijkse auto waarbij het gaat om dezelfde balans als u zoekt, geschikt voor gezinsuitjes.. maar ook voor leukere (slechtere) binnendoor weggetjes.

Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1328
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: Ophanging upgrade

Bericht door JdBn » 07 sep 2018, 10:41

Probeer even proef te rijden met iemand die de ophanging heeft die je op het oog hebt. Bilstein B4 kan misschien wel een optie zijn, maar voor mijn vorige auto waren die dempers echt niet geschikt omdat ze veel te slap waren.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Ophanging upgrade

Bericht door NSXRS » 07 sep 2018, 10:59

TLRS schreef: 06 sep 2018, 21:26 Voor verstelbare rijhoogte betalen en het niet gebruiken.. waarom zou je?
Omdat je dan zelf moet gaan mix-matchen en kans bestaat dat spul niet met elkaar klopt/ niet doet wat jij wilt.
Puur goede schokdempers monteren gaat vrijwel altijd beter rijgedrag geven, maar als je ook veren gaat veranderen, dan moet je wel dempers erbij nemen die daarmee overweg kunnen.
Dan zal je moeten gaan uitproberen of uittesten bij anderen die al hebben of dat is wat je wilt/ bij elkaar past

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1676
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: Ophanging upgrade

Bericht door Jan-Willem » 07 sep 2018, 18:39

NSXRS schreef: 06 sep 2018, 20:50 Waarom overweeg je alleen aparte veren en eventueel losse dempers, waarom geen schroef set?
Is dat een prijskwestie?
Als prijs haalbaar is, dan heb je met set veel meer mogelijkheden..
Veel mensen nemen schroef set mede omdat ze willen verlagen, maar dat hoeft helemaal niet, er zijn ook genoeg sets waarmee je ook ongeveer op OE hoogte blijven kan
Schroefset is vaak stugger, de veren zijn een stuk korter en je hebt de hulp veer zodat je laag kan zonder dat je veren los gaan zitten.

Op het hoogst of laag rijd een schroefset vaak voor geen meter.

Ik heb bewust een schroefset genomen aan de voorkant met een Z3 met een progresieve veer uit 1 deel ( H&R monotube )
Ik hoef toch niet zo laag en wou graag wat comfort behouden.

H&R bied wel aangepaste veerschotels aan om toch heel laag met de set te kunnen ( H&R ultra low )
NSXRS schreef: 07 sep 2018, 10:59
TLRS schreef: 06 sep 2018, 21:26 Voor verstelbare rijhoogte betalen en het niet gebruiken.. waarom zou je?
Omdat je dan zelf moet gaan mix-matchen en kans bestaat dat spul niet met elkaar klopt/ niet doet wat jij wilt.
Puur goede schokdempers monteren gaat vrijwel altijd beter rijgedrag geven, maar als je ook veren gaat veranderen, dan moet je wel dempers erbij nemen die daarmee overweg kunnen.
Dan zal je moeten gaan uitproberen of uittesten bij anderen die al hebben of dat is wat je wilt/ bij elkaar past
Dat valt wel mee zolang je geen gekke combinaties gaat maken.

Zoals originele dempers met -60mm stugge veren of stugge dempers met originele veren.

TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Ophanging upgrade

Bericht door TLRS » 07 sep 2018, 19:18

Precies dat.. de kans dat spul gemaakt voor dat chassis/motorisering ver buiten de norm ligt lijkt mij ook erg klein. Dat neigt precies naar het specialistische en veel duurdere spul.

Afstemmen van veren en demping neigt al snel naar een bepaalde precisie. Banden, onderstelrubbers, topmounts, stabi's worden daarbij ook direct een stuk belangrijker. Lijkt me niet de doel van het project?

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Ophanging upgrade

Bericht door NSXRS » 07 sep 2018, 20:13

TLRS schreef: 07 sep 2018, 19:18 Precies dat.. de kans dat spul gemaakt voor dat chassis/motorisering ver buiten de norm ligt lijkt mij ook erg klein. Dat neigt precies naar het specialistische en veel duurdere spul.
Er wordt zat spul gemaakt wat niet automatisch matcht met ander spul voor dezelfde auto.

Ik heb zelf een MX-5 met 3 standen hoogte- en demping verstelbare gele koni's icm de originele veren gehad en dat reed bijzonder goed, maar ik wilde toch nog wat "sportiever, dus monteerde een specifiek voor de MX-5 gemaakte set Eibach (dus geen rommel) verlagings veren.
Met die veren zakte de auto verder dan volgens de handleiding hoorde en veergedrag KNAL hard, bijzonder onprettig weggedrag. Gelijk veren weer onderuit gehaald en originele teruggezet. Klopte dus niet

Wel vaker auto's gezien met verlagingsveren en wegens centjes OE dempers, wel eens op vering/demping van die dingen gelet?
Je ziet ze op ongelijke weg constant hobbelen... en dat komt doordat de OE demperes de heftige korte bewegingen van de verlagingsveren niet kunnen dempen, matcht ook absoluut niet.

TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Ophanging upgrade

Bericht door TLRS » 07 sep 2018, 20:46

Hoogte verstelbare Koni's, wat moet ik me daarbij voorstellen? En hoeveel lager kwam de boel te liggen ten opzichte van origineel?

Hoe weet je of zulke gebakjes rond rijden op originele schokbrekers of op goedkope stugge schroefsetjes?

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Ophanging upgrade

Bericht door NSXRS » 07 sep 2018, 21:37

TLRS schreef: 07 sep 2018, 20:46 Hoogte verstelbare Koni's, wat moet ik me daarbij voorstellen? En hoeveel lager kwam de boel te liggen ten opzichte van origineel?

Hoe weet je of zulke gebakjes rond rijden op originele schokbrekers of op goedkope stugge schroefsetjes?
Bij gele Koni's voor de MX-5 Na en Nb is de onderste veerschotel in 3 standen instelbaar dmv groef met circlip onder de schotel (van origineel hoogte naar ca -/-1 en -/- 2 cm). Ik had hem op -/-1 cm staan want MX-5 ligt standaard al vrij laag.
Dat ik wist wat diverse anderen er onder hadden was omdat ik die kende.. ;-)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jerico_NL, Majestic-12 [Bot], Marc Sierra, Pfhmulder en 38 gasten