Ophanging upgrade
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 23 jul 2016, 22:33
Ophanging upgrade
Hallo,
Na een tijdje te hebben gereden op de originele ophanging met een degelijke band in combinatie met kuipstoelen.
Zou ik nu ook de ophanging willen upgraden, nu ik wil niet verlagen, mede omdat dit niet bij de looks van de wagen past.
Het moet een goede wegligging hebben maar ook nog comfortabel voor op slechte wegen.
Ik heb zelf Bilstein B8 met verlagingsveren gehad op een andere wagen, dit is geen optie veel te stug!
Zelf denk ik aan;
Bilstein B3 vervangingsveren in combinatie van Bilstein B6 schokdempers
Of
Originele veren in combinatie met de Bilstein B6.
Of
Bilstein B3 veren in combinatie met Gele Koni’s.
Of
Originele veren met Gele Koni’s.
Ik kan in Amerika ook speciale veren krijgen, die de auto 1,5cm verhogen met toch de nodige stugheid. Dit zijn speciale rally veren die op bestelling worden geproduceerd.
Mijn gebruik, sportief weggedrag (bochtige wegen in de duitse Eifel, Luxemburg, Ardennen,..) , soms zand met lichte grind, misschien in de toekomst trackdays) Ik wil goede wegligging maar niet een stugge ophanging, rij soms 600km op een dag, moet je toch wel wat comfort hebben.
Na een tijdje te hebben gereden op de originele ophanging met een degelijke band in combinatie met kuipstoelen.
Zou ik nu ook de ophanging willen upgraden, nu ik wil niet verlagen, mede omdat dit niet bij de looks van de wagen past.
Het moet een goede wegligging hebben maar ook nog comfortabel voor op slechte wegen.
Ik heb zelf Bilstein B8 met verlagingsveren gehad op een andere wagen, dit is geen optie veel te stug!
Zelf denk ik aan;
Bilstein B3 vervangingsveren in combinatie van Bilstein B6 schokdempers
Of
Originele veren in combinatie met de Bilstein B6.
Of
Bilstein B3 veren in combinatie met Gele Koni’s.
Of
Originele veren met Gele Koni’s.
Ik kan in Amerika ook speciale veren krijgen, die de auto 1,5cm verhogen met toch de nodige stugheid. Dit zijn speciale rally veren die op bestelling worden geproduceerd.
Mijn gebruik, sportief weggedrag (bochtige wegen in de duitse Eifel, Luxemburg, Ardennen,..) , soms zand met lichte grind, misschien in de toekomst trackdays) Ik wil goede wegligging maar niet een stugge ophanging, rij soms 600km op een dag, moet je toch wel wat comfort hebben.
-
- Berichten: 2719
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Ophanging upgrade
b8 = b6 met kortere demper, maar even stug dus.
daaronder zit B4 (OEM+) en daar weer onder B1/2/3 die 1:1 vervanging voor origineel zijn
daaronder zit B4 (OEM+) en daar weer onder B1/2/3 die 1:1 vervanging voor origineel zijn
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 23 jul 2016, 22:33
Re: Ophanging upgrade
B4 is de betere keuze dus.
B4 staat op de Bilstein site wel als vervangingsdemper maar is ook gasgevuld
B4 staat op de Bilstein site wel als vervangingsdemper maar is ook gasgevuld
-
- Berichten: 2719
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Ophanging upgrade
met jouw wensen zou ik denk ik voor originele veren met B4 dempers gaan. eventueel die hogere veren uit amerika, maar dan moet je wel kijken of die versterkte niet teveel afwijkt van wat je nu hebt.
-
- Berichten: 3979
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Ophanging upgrade
Zonder enige vorm van specificatie is iets roepen over die amerikaanse veren sowieso lastig. En ook de mening over b8 deelt niet iedereen zie bijvoorbeeld Tristan over z'n 335i.
Geen mensen te vinden die aanpassingen hebben met zo'n zelfde auto waar je eventueel in kan proefrijden?
Geen mensen te vinden die aanpassingen hebben met zo'n zelfde auto waar je eventueel in kan proefrijden?
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Ophanging upgrade
B4 hier onder de Bmw rijdt prima en genoeg ruimte voor sportief gedrag.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Ophanging upgrade
Persoonlijk zou ik voor H&R veren gaan die zijn progressief, eibach is lineair.
Eventueel met koni dempers die je makkelijk achteraf kan instellen.
Zo hou je comfort en kan het wat sportiever wanneer je dat wilt.
Niet te vergelijken met B6 of B8 die totaal anders afgesteld zijn.
Eventueel met koni dempers die je makkelijk achteraf kan instellen.
Zo hou je comfort en kan het wat sportiever wanneer je dat wilt.
B4 is gewoon een vervangings demper, kwalitatief en kwa eigenschappen net zo goed als origineel.
Niet te vergelijken met B6 of B8 die totaal anders afgesteld zijn.
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: Ophanging upgrade
Ik heb een '88 Coupé gehad en vond die erg slap op de vooras. Is dat bij die van jou ook zo? Zijn er verstevigingen verkrijgbaar of te maken zodat het wat sterker/meer rigide wordt? Zal ook wel helpen voor de handling denk ik?
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
Re: Ophanging upgrade
Waarom overweeg je alleen aparte veren en eventueel losse dempers, waarom geen schroef set?
Is dat een prijskwestie?
Als prijs haalbaar is, dan heb je met set veel meer mogelijkheden..
Veel mensen nemen schroef set mede omdat ze willen verlagen, maar dat hoeft helemaal niet, er zijn ook genoeg sets waarmee je ook ongeveer op OE hoogte blijven kan
Is dat een prijskwestie?
Als prijs haalbaar is, dan heb je met set veel meer mogelijkheden..
Veel mensen nemen schroef set mede omdat ze willen verlagen, maar dat hoeft helemaal niet, er zijn ook genoeg sets waarmee je ook ongeveer op OE hoogte blijven kan
-
- Berichten: 2933
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Ophanging upgrade
Voor verstelbare rijhoogte betalen en het niet gebruiken.. waarom zou je?
Als de Koni's voor en achter verstelbaar zijn in gemonteerde toestand, lijkt me dat geen gekke optie. Op een ander forum gelezen dat iemand onder hetzelfde platform redelijk wat verschillende setjes heeft geprobeerd waarvan al 2 of 3x Koni geel. Al een heel ander vergelijk dan opzich staande ervaringen van verschillende mensen. Gaat om een dagelijkse auto waarbij het gaat om dezelfde balans als u zoekt, geschikt voor gezinsuitjes.. maar ook voor leukere (slechtere) binnendoor weggetjes.
Als de Koni's voor en achter verstelbaar zijn in gemonteerde toestand, lijkt me dat geen gekke optie. Op een ander forum gelezen dat iemand onder hetzelfde platform redelijk wat verschillende setjes heeft geprobeerd waarvan al 2 of 3x Koni geel. Al een heel ander vergelijk dan opzich staande ervaringen van verschillende mensen. Gaat om een dagelijkse auto waarbij het gaat om dezelfde balans als u zoekt, geschikt voor gezinsuitjes.. maar ook voor leukere (slechtere) binnendoor weggetjes.
- JdBn
- Berichten: 1344
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
- Auto: F31 330d & Golf mk1 Cabriolet
Re: Ophanging upgrade
Probeer even proef te rijden met iemand die de ophanging heeft die je op het oog hebt. Bilstein B4 kan misschien wel een optie zijn, maar voor mijn vorige auto waren die dempers echt niet geschikt omdat ze veel te slap waren.
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
Re: Ophanging upgrade
Omdat je dan zelf moet gaan mix-matchen en kans bestaat dat spul niet met elkaar klopt/ niet doet wat jij wilt.
Puur goede schokdempers monteren gaat vrijwel altijd beter rijgedrag geven, maar als je ook veren gaat veranderen, dan moet je wel dempers erbij nemen die daarmee overweg kunnen.
Dan zal je moeten gaan uitproberen of uittesten bij anderen die al hebben of dat is wat je wilt/ bij elkaar past
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Ophanging upgrade
Schroefset is vaak stugger, de veren zijn een stuk korter en je hebt de hulp veer zodat je laag kan zonder dat je veren los gaan zitten.NSXRS schreef: ↑06 sep 2018, 20:50 Waarom overweeg je alleen aparte veren en eventueel losse dempers, waarom geen schroef set?
Is dat een prijskwestie?
Als prijs haalbaar is, dan heb je met set veel meer mogelijkheden..
Veel mensen nemen schroef set mede omdat ze willen verlagen, maar dat hoeft helemaal niet, er zijn ook genoeg sets waarmee je ook ongeveer op OE hoogte blijven kan
Op het hoogst of laag rijd een schroefset vaak voor geen meter.
Ik heb bewust een schroefset genomen aan de voorkant met een Z3 met een progresieve veer uit 1 deel ( H&R monotube )
Ik hoef toch niet zo laag en wou graag wat comfort behouden.
H&R bied wel aangepaste veerschotels aan om toch heel laag met de set te kunnen ( H&R ultra low )
Dat valt wel mee zolang je geen gekke combinaties gaat maken.NSXRS schreef: ↑07 sep 2018, 10:59Omdat je dan zelf moet gaan mix-matchen en kans bestaat dat spul niet met elkaar klopt/ niet doet wat jij wilt.
Puur goede schokdempers monteren gaat vrijwel altijd beter rijgedrag geven, maar als je ook veren gaat veranderen, dan moet je wel dempers erbij nemen die daarmee overweg kunnen.
Dan zal je moeten gaan uitproberen of uittesten bij anderen die al hebben of dat is wat je wilt/ bij elkaar past
Zoals originele dempers met -60mm stugge veren of stugge dempers met originele veren.
-
- Berichten: 2933
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Ophanging upgrade
Precies dat.. de kans dat spul gemaakt voor dat chassis/motorisering ver buiten de norm ligt lijkt mij ook erg klein. Dat neigt precies naar het specialistische en veel duurdere spul.
Afstemmen van veren en demping neigt al snel naar een bepaalde precisie. Banden, onderstelrubbers, topmounts, stabi's worden daarbij ook direct een stuk belangrijker. Lijkt me niet de doel van het project?
Afstemmen van veren en demping neigt al snel naar een bepaalde precisie. Banden, onderstelrubbers, topmounts, stabi's worden daarbij ook direct een stuk belangrijker. Lijkt me niet de doel van het project?
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
Re: Ophanging upgrade
Er wordt zat spul gemaakt wat niet automatisch matcht met ander spul voor dezelfde auto.
Ik heb zelf een MX-5 met 3 standen hoogte- en demping verstelbare gele koni's icm de originele veren gehad en dat reed bijzonder goed, maar ik wilde toch nog wat "sportiever, dus monteerde een specifiek voor de MX-5 gemaakte set Eibach (dus geen rommel) verlagings veren.
Met die veren zakte de auto verder dan volgens de handleiding hoorde en veergedrag KNAL hard, bijzonder onprettig weggedrag. Gelijk veren weer onderuit gehaald en originele teruggezet. Klopte dus niet
Wel vaker auto's gezien met verlagingsveren en wegens centjes OE dempers, wel eens op vering/demping van die dingen gelet?
Je ziet ze op ongelijke weg constant hobbelen... en dat komt doordat de OE demperes de heftige korte bewegingen van de verlagingsveren niet kunnen dempen, matcht ook absoluut niet.
-
- Berichten: 2933
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Ophanging upgrade
Hoogte verstelbare Koni's, wat moet ik me daarbij voorstellen? En hoeveel lager kwam de boel te liggen ten opzichte van origineel?
Hoe weet je of zulke gebakjes rond rijden op originele schokbrekers of op goedkope stugge schroefsetjes?
Hoe weet je of zulke gebakjes rond rijden op originele schokbrekers of op goedkope stugge schroefsetjes?
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
Re: Ophanging upgrade
Bij gele Koni's voor de MX-5 Na en Nb is de onderste veerschotel in 3 standen instelbaar dmv groef met circlip onder de schotel (van origineel hoogte naar ca -/-1 en -/- 2 cm). Ik had hem op -/-1 cm staan want MX-5 ligt standaard al vrij laag.
Dat ik wist wat diverse anderen er onder hadden was omdat ik die kende..
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 194 gasten