Steenslag verwijderen

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Steenslag verwijderen

Bericht door Jussi » 31 aug 2018, 12:29

Heren,

Hoe goed zijn de technieken dezer dagen om steenslag te verwijderen zonder te spuiten? Ik heb twee stevige pitjes op de M2 die ik graag wil laten wegwerken. Ze steken best uit door hun witte kleur op een zwarte motorkap.

Persoonlijk ben ik geen fan van fronten te spuiten en al helemaal niet voor 2 puntjes dus ik hoor graag of men dat goed kan oplossen met spot repair.

Ik kan niet meteen voor-na foto's vinden.

Groeten,

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Steenslag verwijderen

Bericht door Eric H » 31 aug 2018, 12:59

Zoek een goede detailer en deze kan dmv opvullen, terugschuren (wetsanden) en polijsten de steenslag onzichtbaar laten verdwijnen.
In een verleden eens twee detailers op deze manier het complete front van een rode Seat Ibiza zien behandelen.
Resultaat was waanzinnig goed.

Gebruikersavatar
Auke M535i
Berichten: 1349
Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Steenslag verwijderen

Bericht door Auke M535i » 31 aug 2018, 13:01

En als je het zelf wilt doen;
Saté prikker iets in verf dippen en daarmee voorzichtig steenslag schade vullen.

Gebruikersavatar
Pica
Berichten: 312
Lid geworden op: 20 jun 2015, 21:27
Auto: Ford Focus CC Titanium
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Steenslag verwijderen

Bericht door Pica » 31 aug 2018, 23:13

Stap 1: Lak reinigen
Stap 2: Licht polijsten (scherpe randjes vereffenen)
Stap 3: ontvetten
Stap 4: lak inleggen met tandenstoker of cocktailprikker
Stap 5: laten drogen
Stap 6: clearcoat opleggen (mits metalic lak) ook met tandenstoker of cocktailprikker
Stap 7: Na polijsten
Stap 8: waxen

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2468
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: Steenslag verwijderen

Bericht door Erik dB » 01 sep 2018, 08:29

Bij een paar steenslagpitjes nog te doen, maar bij een groter aantal is spuiten de voordeliger optie denk ik?

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Steenslag verwijderen

Bericht door Andry » 01 sep 2018, 09:05

Wat Eric en Pica zegggen. Vaak wordt met er met overspuiten alleen een nieuwe laag gezet. Optisch van een afstand is het weg, maar sta je vlak bij zie je de kraters gewoon zitten omdat de kap ( of andere delen) nooit strak wordt gemaakt.

Ik ken iemand die het doet zoals het moet, en hij komt wekelijks in België.
Laatst gewijzigd door Andry op 01 sep 2018, 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gisae
Berichten: 364
Lid geworden op: 28 dec 2007, 16:42

Re: Steenslag verwijderen

Bericht door Gisae » 01 sep 2018, 09:23

De expert zou het moeten kunnen. Ik heb ooit eens 2 plekken weg laten werken bij car care twente. Duidelijk niet de expert...

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Steenslag verwijderen

Bericht door Andry » 01 sep 2018, 09:28

Even m'n tekst aangepast in m'n vorige post, was niet echt duidelijk :wink:

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Steenslag verwijderen

Bericht door Jussi » 01 sep 2018, 15:57

Wie dan Andry? Ik hoor het graag!

Gebruikersavatar
D20VT
Berichten: 872
Lid geworden op: 26 jun 2011, 21:43

Re: Steenslag verwijderen

Bericht door D20VT » 02 sep 2018, 09:48

Andry schreef: 01 sep 2018, 09:05 Vaak wordt met er met overspuiten alleen een nieuwe laag gezet. Optisch van een afstand is het weg, maar sta je vlak bij zie je de kraters gewoon zitten omdat de kap ( of andere delen) nooit strak wordt gemaakt.
Dit heeft natuurlijk alles te maken met de prijs. If you pay peanuts, you’ll get monkeys.
Er is geen enkele professionele spuiterij die als jij vraagt om steenslag weg te werken dmv het opnieuw spuiten van de delen er zo maar een laagje verf overheen zet. Dat zijn praktijken van de beunhaas en de el cheapo hobby schuren.
Enige manier om het fatsoenlijk weg te krijgen is spuiten, steenslag volledig wegschuren tot aan de blanke plaat, gronden, schuren en dan pas aflakken.
Bijtippen/opvullen is vaak behelpen en zul je bijna altijd blijven zien zeker op een lichte kleur. Wellicht dat in dit geval bij een zwarte kap je het bij kan werken zodat het minder opvalt.
Een spot repair op een motorkap (liggend deel) begint ook geen enkele schadehersteller aan, das les 1op de cursus, spotrepair doe je op staande delen

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Steenslag verwijderen

Bericht door Andry » 02 sep 2018, 11:02

Klopt, dat zijn el cheapo praktijken die wij autoliefhebbers nooit zouden accepteren. Maar kijk eens in showrooms en verwonder wat je ziet. Dat gaat van 'steenslagkraters' waarbij gewoon een laag is gezet zonder propere voorbehandeling, sporen van (dubbele) bandjes, afplakken rond raamrubbers, koplampen antennes. Overigens beweer ik ook niet dat spotrepair op liggende delen kan.

Mijn hobby auto staat bij een autoschadehersteller (ook grote restauratie projecten) en ben er daarom vrij regelmatig te vinden. Bij het aanvragen van een offerte is regelmatig het eerste commentaar: zo dat is duur. Je weet dat je die mensen nooit gaat zien als klant en ze belanden bij de bedrijven die voor €2500 een auto compleet overspuiten.....

Vervolgens ruilen ze de auto na een tijd in.

Autorijden mag voor de gemiddelde autobezitter tegenwoordig niets meer kosten en dat zie je terug in onderhoud, het merk banden en ook aan schadeherstel (eigen schade).

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Steenslag verwijderen

Bericht door Jussi » 02 sep 2018, 22:13

De M2 is een daily die 35,000km per jaar ziet. De vorige wagen heeft 3x toe een sterretje in de ruit gehad op 2 jaar. De M2 lijkt ook nog eens gevoeliger voor steenslag.
Ik ga geen front laten spuiten voor 2 pitjes die uitsteken. Zeker niet wanneer de kans bijzonder reëel dat er de dag erna weer een is.
Als het goed gecamoufleerd kan worden, ben ik al blij. Overigens vind ik niet originele lak, wat ik vaak ook gewoon met het oog kan zien, ook een afknapper.

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2252
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Steenslag verwijderen

Bericht door Will F. » 02 sep 2018, 23:01

Wellicht (Xpel) folie erover na herstel ,,

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Steenslag verwijderen

Bericht door ///Joost » 03 sep 2018, 11:32

De guru aan het werk...


Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 139 gasten