BMW N42B20 vliegwiel

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

BMW N42B20 vliegwiel

Bericht door Mrton » 31 aug 2018, 09:58

Sinds enkele maanden ben ik in het bezit van een 318 E46 BMW coupe uit 2002. Volgens mij is deze uitgerust met het befaamde :lol: N42-blok. Op zich bevalt de auto wel prima, de motor op zich ook. Tuurlijk, auto is niet snel, maar je kan er aardig mee hoeken ondanks beperkt vermogen. Wat me nog het meest tegenvalt aan deze motor is niet eens het vermogen, maar de massatraagheid. Nu heb ik een beetje lopen loeren naar lichtere vliegwielen etc. maar kom niet veel tegen (eerder niks). Iemand suggesties over oplossingen hiervoor of een adres dat hiermee raad weet?

Online
Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: BMW N42B20 vliegwiel

Bericht door Crookie » 31 aug 2018, 10:56

Huidige wat af laten draaien?

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: BMW N42B20 vliegwiel

Bericht door Mrton » 31 aug 2018, 13:40

Daar heb ik ook over nagedacht, kan natuurlijk altijd vliegwiel laten afdraaien, maar heb liever eerst wat gedachten van anderen hierover. Voor een hoop bmw´s kan je met wat juiste onderdelen van oudere types of iets dergelijks zoiets ook bereiken. Daarnaast weet ik niet of er risico´s aan zitten bij dit type blok en hoop ik ook daarover meer informatie te verzamelen voordat ik zoiets laat uitvoeren.

TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: BMW N42B20 vliegwiel

Bericht door TLRS » 31 aug 2018, 19:21

Zou het ook in de drive by wire/ecu zitten?

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW N42B20 vliegwiel

Bericht door RJK » 01 sep 2018, 00:00

Heb kort een N42B20 gehad (318i sedan) maar kan mij niet herinneren dat deze vertoonde wat jij omschrijft. En, uiteraard wel wat anders, maar mijn N62B44 (V8, ook valvetronic) reageert juist heerlijk direct op het gas.

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: BMW N42B20 vliegwiel

Bericht door Mrton » 08 sep 2018, 09:29

TLRS schreef: 31 aug 2018, 19:21 Zou het ook in de drive by wire/ecu zitten?
Eh, geen idee. Wel interessant idd. Wie gaat deze vragen beantwoorden?

TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: BMW N42B20 vliegwiel

Bericht door TLRS » 08 sep 2018, 11:29

Bij het iets laten aangrijpen van de koppeling wordt de gasreactie sneller, is mijn ervaring met m'n 118i. Dat heeft bij mij altijd het idee gewekt dat de ecu de sfeer een beetje verpest. Volgens mij doet een Is200 ecu dat ook, meen me te herinneren dat het daarbij duidelijk zichtbaar is onder de motorkap. Lijkt me een perfect logische manier om gewicht te besparen.. en iets sneller controle te krijgen over slip met dsc aan.

Ben benieuwd of iemand er wat meer van weet. Het heeft mij in elk geval tegen gestaan dat de grotere blokken dat wel doen. Wel altijd het idee gehad dat de ecu zich geleidelijk aanpast aan de rijstijl en dan iets enthousiaster wordt. En dat het het fijnst rijdt als gaspedaal stand overeen komt met het beschikbare vermogen bij dat toerental. Net als bij oude auto's zonder drive by wire. Maar dat kan ook tussen m'n oren zitten.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW N42B20 vliegwiel

Bericht door Bert ///M3 » 18 sep 2018, 21:51

Kan heel goed in de drive by wire zitten.

Veel ECU's zijn tegenwoordig torque managed, dwz ze laten een bepaalde versnelling toe die overeen komt met je gasstand.

Je gaspedaal kromme is vaak ook niet 1:1 vertaald met de werkelijke stand.

Meer zoiets: Je zet je voet op het gas. Daarbij zoekt de ECU de pedaalwaarde in en curve en vertaald die naar vraag van de bestuurder als het ware. Dat gaat weer in een andere map die vraag van de bestuurder afzet tegen toerental en daar hoort dan een gasklepstand bij.

Torque based ECU's hebben ook allerlei andere variabelen. Zo laten ze niet alleen een bepaalde versnelling toe maar hebben ze ook een setting voor throttle 'tip in' dwz hoe snel je op het gas kan. Bij een E46 M3 DME bijvoorbeeld heb ik zelf aan der lijve ondervonden dat ik de gasklepkrommes voor zowel comfort als sport gewoon linear gezet had en dan nog is hij in sport feller op het gas omdat de throttle tip in waarde hoger is.

Verhaal dat die motor van een 118i feller op het gas is als je iets aankoppelt is ook niet gek. 1 van de onderdelen van torque managment is dat de ECU de intertia van het blok weet en die is anders met koppeling in en uit. Om bokken bij aankoppelen tegen te gaan geeft hij dus gewoon wat meer porrie. Daarom zit er dus een clutch switch die een signaal naar de ECU geeft.

Eea heeft ook met verbruik en comfort te maken. Grote kans dat drive by wire je inputs iets dempt binnen een bepaald bereik zodat je snelheid wat constanter blijft. Terugval in toeren is vaak ook gecontroleerd om schakelen vloeiender te maken etc. Plus hebben motoren tegenwoordig meestal een vrij zwaar vliegwiel zodat hij wat beter door rolt als je een bocht in rijd. Moderne managmentsystemen (niet heel modern maar vanaf Motronic etc) schakelen injectie uit tijdens overrun om brandstof te besparen, maar hebben dus een zwaarder vliegwiel zodat hij wat beter door rolt. Ik heb op mijn M3 S54 die fuelcut juist uitgeschakeld vanwege het lichtere vliegwiel zodat het wat minder zenuwachtig rijd.

TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: BMW N42B20 vliegwiel

Bericht door TLRS » 19 sep 2018, 01:04

Mooie inzichten Bert! Vraag is wat je ermee kunt, zonder dure race achtige test bank sessies..?

Online
Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 647
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: BMW N42B20 vliegwiel

Bericht door Harrie D » 20 sep 2018, 19:25

Mrton schreef: 08 sep 2018, 09:29
TLRS schreef: 31 aug 2018, 19:21 Zou het ook in de drive by wire/ecu zitten?
Eh, geen idee. Wel interessant idd. Wie gaat deze vragen beantwoorden?
Kunt een keer proberen het gaspedaal te resetten, dat werkte bij m'n N42B18 vaak wel een maand of wat.

- Gaspedaal volledig intrappen
- Contact aan maar niet starten
- 10 sec wachten met pedaal ingetrapt
- Pedaal los, contact uit
- 10 sec wachten
- Starten

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: BMW N42B20 vliegwiel

Bericht door Mrton » 21 sep 2018, 10:48

Godgodgod wat een ellende. Iemand een mooie e46 318ci met nog geen 100.000 km op de teller kopen? ;-) Tip met gaspedaal ga ik proberen. Probleem met ecu die dingen aanleert door gebruiker is dat ik 95% van de tijd rij als een oude lul. Forenzen en meestal nog op de rechter baan ook. Daar gaat ie niet veel sportiefs opdoen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gijzert en 52 gasten