DFers,
Een collega van me heeft een mooie GT Junior van de jaren ‘70. Hij is in prima staat, maar kampt met stationair problemen. Als de motor koud is, draait hij als een naaimachientje. Als de motor echter warm staat, schiet het stationair omhoog en krijgt hij deze op geen manier naar beneden. Natuurlijk niet fijn als je aan een stoplicht komt en de motor gaat niet onder 2000 rpm.
De wagen is door een Alfa specialist afgesteld maar ook die weet verder geen raad. Carbs zijn al uit elkaar geweest en weer opgebouwd.
Alfa GT Junior 1600 stationair probleem
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
- Erik dB
- Berichten: 2468
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: Alfa GT Junior 1600 stationair probleem
Blijft er geen stangetje vh gas hangen? Ik heb ook een zoiets gehad met mijn Giulia.
Anders even bij een andere specialist langs? Bij mij wist Barend vd 105 Workshop in Etten Leur vrij snel te achterhalen wat het was.
Anders even bij een andere specialist langs? Bij mij wist Barend vd 105 Workshop in Etten Leur vrij snel te achterhalen wat het was.
- RS-Ron
- Berichten: 3553
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Alfa GT Junior 1600 stationair probleem
Laat de uitleesappatuur, ecu-programmeurs, boordcomputer experts maar komen........ o nee.
Dit is nog ouderwetse probleemvaststelling. Ik zou even kijken naar de carbs. Die zijn uit elkaar geweest, maar hoe zijn ze gemonteerd. Het euvel zou er op kunnen duidden dat, wanneer warm, er iets uitzet waardoor het blijft hangen. Kan bijv gasklep(en) zijn. Zoals aangegeven gasstangen, die kan je makkelijk zelf testen, gaskabel, enz. Als alle gasstangen netjes werken en dicht staan bij stationair zou het toch in de carbs moeten zitten. Of het ook in de onsteking kan zitten weet ik niet, die module moet ik nog volgen.
Gr Ron
Dit is nog ouderwetse probleemvaststelling. Ik zou even kijken naar de carbs. Die zijn uit elkaar geweest, maar hoe zijn ze gemonteerd. Het euvel zou er op kunnen duidden dat, wanneer warm, er iets uitzet waardoor het blijft hangen. Kan bijv gasklep(en) zijn. Zoals aangegeven gasstangen, die kan je makkelijk zelf testen, gaskabel, enz. Als alle gasstangen netjes werken en dicht staan bij stationair zou het toch in de carbs moeten zitten. Of het ook in de onsteking kan zitten weet ik niet, die module moet ik nog volgen.
Gr Ron
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Alfa GT Junior 1600 stationair probleem
Hoeveel toeren draait ie stationair in koude toestand dan? Gaat het toerental omhoog wanneer de motor temperatuur oploopt? Hoe werkt de choke, hand? thermostaat? Lucht schuif?
Gerelateerd aan het gedrag van mijn lekkere ouderwetse motorfietsen met carbs zou ik zeggen dat het choke systeem blijft hangen. Als het toerental stijgt na de koude start op de choke dan kan deze er stukje bij beetje steeds verder af. Doe dat niet dan blijven ze ook hoog stationair draaien.
Gerelateerd aan het gedrag van mijn lekkere ouderwetse motorfietsen met carbs zou ik zeggen dat het choke systeem blijft hangen. Als het toerental stijgt na de koude start op de choke dan kan deze er stukje bij beetje steeds verder af. Doe dat niet dan blijven ze ook hoog stationair draaien.
-
- Berichten: 3541
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: Alfa GT Junior 1600 stationair probleem
Warm rijden, stoppen en uitstappen op een rustig weggetje/inham/industrieterrein, motorkap open en kijken of je met de hand de gasklep op de carburateur verder dicht kunt doen. Dan weet je of er inderdaad iets in het traject van gaspedaal tot bediening gasklep blijft hangen.
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
Re: Alfa GT Junior 1600 stationair probleem
Zijn de rubberen connector flenzen (weet even de naam niet) tussen de carbs en de cilinderkop niet poreus/ gescheurd en zuigen valse lucht? Die dingen gaan door veroudering barsten/scheuren, vroeger vaak gezien.
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 14 jan 2010, 18:01
Re: Alfa GT Junior 1600 stationair probleem
Dat laatste heb ik gehad met mijn Alfa spidertje.
Als je een spuitbus met remmenreiniger of wd40 hebt, bij stationair lopen even de carbs bank naar beneden drukken terwijl je de remmenreiniger op de rubbers/ pakkingen spuit. Als dan get toerental oploopt, weet je dat er een lek zit
Als je een spuitbus met remmenreiniger of wd40 hebt, bij stationair lopen even de carbs bank naar beneden drukken terwijl je de remmenreiniger op de rubbers/ pakkingen spuit. Als dan get toerental oploopt, weet je dat er een lek zit
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten