e36 m50b28 stroker; kromme kleppen

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
juliusvbebber
Berichten: 72
Lid geworden op: 18 mar 2017, 15:06
Auto: BMW e36 M50B28

e36 m50b28 stroker; kromme kleppen

Bericht door juliusvbebber » 08 aug 2018, 14:22

Mijn 'simpele' project is ineens toch niet meer zo simpel. Ik heb mijn m50b25 non vanos uit elkaar gehaald, omdat ik waterschade had. Ik had nog een m52b28 liggen met een kapotte koppakking, dus ik heb ervoor gekozen om een stroker te gaan bouwen. De setup die gebruikt is:

- M50b25 nv onderblok
- m50b25 nv kop, kleppen en nokkenassen etc
- m52b28 krukas, zuigers en drijfstangen

De kleppen waren van mijn oude motor krom (heeft water gehad) dus deze zijn vervangen voor nieuwe. De motor weer netjes opgebouwd, maar na het starten waren ook de nieuwe kleppen krom..... :dood:

Heeft iemand dit al eens gehad? Wij hebben namelijk een andere raceauto op exact dezelfde manier opgebouwd en deze kende deze problemen niet. Ook op internet zie ik genoeg motors die op eenzelfde manier zijn opgebouwd.

Het zou kunnen zijn dat mijn kop al te ver gevlakt is, maar ik heb een andere kop gehaald en die is niet zichtbaar dikker...

Iemand enig idee? Alle tips/gedachten zouden welkom zijn!

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10770
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: e36 m50b28 stroker; kromme kleppen

Bericht door Joy » 08 aug 2018, 14:37

Ik denk dat je de M52B28 drijfstangen niet kunt gebruiken in deze setup. Die zorgen ervoor dat de zuigers inderdaad tegen de kleppen komen wegens een te lange slag.
Dus de M50B25 drijfstangen gebruiken en dan niet de TU versie maar de gewone. De TU hebben weer een 5mm langere slag waardoor je dezelfde issues krijgt. Met deze combinatie kom je op een cilinderinhoud van 2.9L.

Gebruikersavatar
juliusvbebber
Berichten: 72
Lid geworden op: 18 mar 2017, 15:06
Auto: BMW e36 M50B28

Re: e36 m50b28 stroker; kromme kleppen

Bericht door juliusvbebber » 08 aug 2018, 15:00

Thanks voor je input! De drijfstangen van een m50b25 nv en een m52b28 zijn echter beide 135mm lang. Dus dit moet geen verschil uit maken. In de andere motor die we gebouwd hebben zitten ook m52b28 drijfstangen.

TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: e36 m50b28 stroker; kromme kleppen

Bericht door TLRS » 08 aug 2018, 20:13

Jullie hebben het blok voor het starten niet handmatig gedraaid?

Gebruikersavatar
juliusvbebber
Berichten: 72
Lid geworden op: 18 mar 2017, 15:06
Auto: BMW e36 M50B28

Re: e36 m50b28 stroker; kromme kleppen

Bericht door juliusvbebber » 09 aug 2018, 10:21

De motor is rond gedraaid voor het starten met de hand, toen raakte hij niets. Alleen op hogere toeren komen de kleppen en de zuigers altijd iets verder uit het blok, waardoor ze elkaar toen wel geraakt hebben.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: e36 m50b28 stroker; kromme kleppen

Bericht door ///Joost » 09 aug 2018, 10:33

juliusvbebber schreef: 09 aug 2018, 10:21 Alleen op hogere toeren komen de kleppen en de zuigers altijd iets verder uit het blok, waardoor ze elkaar toen wel geraakt hebben.
Wacht...wut?

Gebruikersavatar
juliusvbebber
Berichten: 72
Lid geworden op: 18 mar 2017, 15:06
Auto: BMW e36 M50B28

Re: e36 m50b28 stroker; kromme kleppen

Bericht door juliusvbebber » 13 aug 2018, 13:23

Inmiddels een andere kop gekocht en deze gemonteerd. Eerst alles weer met de hand rondgedraaid en gekeken met een camera of de kleppen de zuiger raakte. Ook compressie gemeten en deze was goed op alle 6 de cilinders. Vervolgens alles afgemonteerd en gestart; geen kromme kleppen!!!! Er zal dus toch iets in mijn oude kop hebben gezeten...

Binnenkort mag hij de bank op zodat hij afgesteld kan worden, ben erg benieuwd naar de nummers!

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 829
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: e36 m50b28 stroker; kromme kleppen

Bericht door Andry » 13 aug 2018, 13:37

Om eerlijk te zijn vind ik het toch wel bijzonder dat je de kleppen niet hebt gecontroleerd ( afdichting, eventueel krom en lift) voor de montage. Had je ook gelijk kunnen cc-en.

Maar goed, de auto rijd weer en daar gaat het om.

Gebruikersavatar
juliusvbebber
Berichten: 72
Lid geworden op: 18 mar 2017, 15:06
Auto: BMW e36 M50B28

Re: e36 m50b28 stroker; kromme kleppen

Bericht door juliusvbebber » 13 aug 2018, 16:03

Andry schreef: 13 aug 2018, 13:37 Om eerlijk te zijn vind ik het toch wel bijzonder dat je de kleppen niet hebt gecontroleerd ( afdichting, eventueel krom en lift) voor de montage. Had je ook gelijk kunnen cc-en.

Maar goed, de auto rijd weer en daar gaat het om.
De kleppen waren alle gecontroleerd, vervangen indien nodig en geslepen. Ook alle klepzittingen zijn gecontroleerd en deze waren alle goed. Na het monteren en starten zijn dus de nieuwe kleppen opnieuw krom gegaan, waarom weet ik nog steeds niet. Maar ik ben al lang blij dat hij nu weer rijdt!

kwieto95
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 aug 2018, 00:06
Auto: BMW E36

Re: e36 m50b28 stroker; kromme kleppen

Bericht door kwieto95 » 17 aug 2018, 00:13

Hey Julius,

ik ben ook van plan een m50b28 stroker te gaan bouwen.
ik wil als basis een m50b20 gaan gebruiken omdat dit het originele blok is uit de auto en ik die dus al heb. ik wil een m52b23/28 aanschaffen om de auto wel te kunnen blijven rijden.

Ik wil de m50b20 vanos dus gaan ombouwen tot m50b28.
wat ik ondertussen weet wat ik moet hebben:
M52b28 krukas, drijfstangen, zuigers, ECU, injectoren
M50b25 vanos cilinderkop.

kan ik dus ook eventueel een M52b28 cilinder kop gebruiken?
ik weet dat de M50 kop 1 temp sensor heeft ten opzichte van de M52 die er 2 heeft, ik neem aan dat ik 1 dan gewoon kan afdoppen.

vergeet ik verder nog iets? en heb je tips en trucs voor me?

Groetjes,

Quito

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: e36 m50b28 stroker; kromme kleppen

Bericht door Crookie » 17 aug 2018, 13:04

///Joost schreef: 09 aug 2018, 10:33
juliusvbebber schreef: 09 aug 2018, 10:21 Alleen op hogere toeren komen de kleppen en de zuigers altijd iets verder uit het blok, waardoor ze elkaar toen wel geraakt hebben.
Wacht...wut?
Vanos

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: e36 m50b28 stroker; kromme kleppen

Bericht door ///Joost » 17 aug 2018, 13:15

Crookie schreef: 17 aug 2018, 13:04 Vanos
Het was toch een non vanos kop?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: e36 m50b28 stroker; kromme kleppen

Bericht door Niels » 17 aug 2018, 13:30

juliusvbebber schreef: 13 aug 2018, 16:03
Andry schreef: 13 aug 2018, 13:37 Om eerlijk te zijn vind ik het toch wel bijzonder dat je de kleppen niet hebt gecontroleerd ( afdichting, eventueel krom en lift) voor de montage. Had je ook gelijk kunnen cc-en.

Maar goed, de auto rijd weer en daar gaat het om.
De kleppen waren alle gecontroleerd, vervangen indien nodig en geslepen. Ook alle klepzittingen zijn gecontroleerd en deze waren alle goed. Na het monteren en starten zijn dus de nieuwe kleppen opnieuw krom gegaan, waarom weet ik nog steeds niet. Maar ik ben al lang blij dat hij nu weer rijdt!
Klepgeleiders niet vervangen? Deze zijn van een messing legering en dus relatief zacht. Als ze beschadigd raken door een kromme klep zou ik me kunnen voorstellen dat een klep niet snel genoeg sluit bij een draaiende motor waardoor de zuiger alsnog de klep kan raken. Ik denk zo maar ff hardop hoor :)

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: e36 m50b28 stroker; kromme kleppen

Bericht door Crookie » 17 aug 2018, 13:31

///Joost schreef: 17 aug 2018, 13:15
Crookie schreef: 17 aug 2018, 13:04 Vanos
Het was toch een non vanos kop?
Huh oh, in dat geval deel ik je verbazing :lol:

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: e36 m50b28 stroker; kromme kleppen

Bericht door RJK » 17 aug 2018, 14:50

Vanos regelt kleptiming niet lifthoogte. Stond boel eerste keer wel op tijd?

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1676
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: e36 m50b28 stroker; kromme kleppen

Bericht door Jan-Willem » 17 aug 2018, 18:47

kwieto95 schreef: 17 aug 2018, 00:13 Hey Julius,

ik ben ook van plan een m50b28 stroker te gaan bouwen.
ik wil als basis een m50b20 gaan gebruiken omdat dit het originele blok is uit de auto en ik die dus al heb. ik wil een m52b23/28 aanschaffen om de auto wel te kunnen blijven rijden.

Ik wil de m50b20 vanos dus gaan ombouwen tot m50b28.
wat ik ondertussen weet wat ik moet hebben:
M52b28 krukas, drijfstangen, zuigers, ECU, injectoren
M50b25 vanos cilinderkop.

kan ik dus ook eventueel een M52b28 cilinder kop gebruiken?
ik weet dat de M50 kop 1 temp sensor heeft ten opzichte van de M52 die er 2 heeft, ik neem aan dat ik 1 dan gewoon kan afdoppen.

vergeet ik verder nog iets? en heb je tips en trucs voor me?

Groetjes,

Quito
Met alle respect pak dan een m52b28 een stuk lichter dan het gietijzeten bootanker.

Je weet dat de boring van een m50b20 4mm kleiner is dan een m50b25 / m52b28?

kwieto95
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 aug 2018, 00:06
Auto: BMW E36

Re: e36 m50b28 stroker; kromme kleppen

Bericht door kwieto95 » 17 aug 2018, 20:39

ik pak juist de M50 omdat de allu M52 niet goed bestand is tegen hoge turbo drukken

kwieto95
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 aug 2018, 00:06
Auto: BMW E36

Re: e36 m50b28 stroker; kromme kleppen

Bericht door kwieto95 » 17 aug 2018, 20:49

Jan-Willem schreef: 17 aug 2018, 18:47
kwieto95 schreef: 17 aug 2018, 00:13 Hey Julius,

ik ben ook van plan een m50b28 stroker te gaan bouwen.
ik wil als basis een m50b20 gaan gebruiken omdat dit het originele blok is uit de auto en ik die dus al heb. ik wil een m52b23/28 aanschaffen om de auto wel te kunnen blijven rijden.

Ik wil de m50b20 vanos dus gaan ombouwen tot m50b28.
wat ik ondertussen weet wat ik moet hebben:
M52b28 krukas, drijfstangen, zuigers, ECU, injectoren
M50b25 vanos cilinderkop.

kan ik dus ook eventueel een M52b28 cilinder kop gebruiken?
ik weet dat de M50 kop 1 temp sensor heeft ten opzichte van de M52 die er 2 heeft, ik neem aan dat ik 1 dan gewoon kan afdoppen.

vergeet ik verder nog iets? en heb je tips en trucs voor me?

Groetjes,

Quito
Met alle respect pak dan een m52b28 een stuk lichter dan het gietijzeten bootanker.

Je weet dat de boring van een m50b20 4mm kleiner is dan een m50b25 / m52b28?
Ik wil juist de giet ijzeren M50 omdat het een turbo blok moet gaan worden, de aluminium m52 in minder goed bestand tegen hoge turbo drukken. De B20 heeft inderdaad een boring van 80mm maar ik laat het onderblok dan toch opboren. Dan weet ik zeker dat ik een vers blok heb en mocht er ooit iets mis gaan heb ik nog marge over om een halve mm of dergelijk te overboren.

Gebruikersavatar
juliusvbebber
Berichten: 72
Lid geworden op: 18 mar 2017, 15:06
Auto: BMW e36 M50B28

Re: e36 m50b28 stroker; kromme kleppen

Bericht door juliusvbebber » 19 aug 2018, 12:19

Ik heb zelf niet de intentie gehad om er een turbo op te zetten, daar heb ik simpelweg nu nog niet het budget voor. Maar ik zou dan even verder zoeken naar een m50b25 en dat als startpunt nemen. De mening betreffende de keuze voor een gietijzer blok deel ik met je, die aluminium blokken kunnen gewoon veel minder hebben.

Wanneer je de zuigers en drijfstangen gaat gebruiken van een m52b28 zou ik zeker gaan voor een dikke stalen koppaking, want volgens mij is je compressie anders veel te hoog. (nogmaals ik heb me niet echt verdiept in een turbo build, uit mijn hoofd zouden m20 drijfstangen wel eens een uitkomst kunnen zijn).

Qua computer moet je even checken of de computer goed aanpasbaar is. Sommige mensen zweren bij een standaard bmw computer, andere bij een stand-alone. Maar ik zou dit vooral bespreken met de tuner waar je hem op de bank wilt zetten. Bij mijn non vanos computer moet de eprom steeds handmatig eraf en erop gesoldeerd worden om hem aan te passen, waardoor dit nogal kosten intensief is. Ik heb er dan ook voor gekozen om een piggyback te laten instaleren. Dinsdag mag hij naar de tuner!!

Daarnaast zou ik je aandrijflijn ook niet vergeten, ik weet niet wat voor vliegwiel en bak je wil gaan gebruiken, maar de 220mm koppeling van een 325i is standaard niet bestand tegen de hoge vermogens die je zult realiseren met een goede turbo build.

Gebruikersavatar
juliusvbebber
Berichten: 72
Lid geworden op: 18 mar 2017, 15:06
Auto: BMW e36 M50B28

Re: e36 m50b28 stroker; kromme kleppen

Bericht door juliusvbebber » 19 aug 2018, 12:23

RJK schreef: 17 aug 2018, 14:50 Vanos regelt kleptiming niet lifthoogte. Stond boel eerste keer wel op tijd?
Hij is op tijd gezet met het juiste speciale gereedschap dus daar reken ik wel op. Ook met het demonteren heb ik alles weer op tijd gezet ter controle en alle merk-tekens stonden op de juiste plek. Ik heb tot nu toe nog geen tijd gehad om die andere kop eens goed te bekijken, maar ik ben vrij zeker dat daar gewoon iets echt niet goed aan is.

Heb hem inmiddels een paar honderd kilometer ingereden en hij doet het nog steeds perfect. Loopt niet heet, verbruikt niets etc. Maar dat mag natuurlijk ook wel na een complete revisie :clap:

Gebruikersavatar
juliusvbebber
Berichten: 72
Lid geworden op: 18 mar 2017, 15:06
Auto: BMW e36 M50B28

Re: e36 m50b28 stroker; kromme kleppen

Bericht door juliusvbebber » 19 aug 2018, 12:24

Niels schreef: 17 aug 2018, 13:30 Klepgeleiders niet vervangen? Deze zijn van een messing legering en dus relatief zacht. Als ze beschadigd raken door een kromme klep zou ik me kunnen voorstellen dat een klep niet snel genoeg sluit bij een draaiende motor waardoor de zuiger alsnog de klep kan raken. Ik denk zo maar ff hardop hoor :)

Dit zou ook nog een mogelijkheid kunnen zijn, zal het eens checken! (als je er al iets aan kunt zien)

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 829
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: e36 m50b28 stroker; kromme kleppen

Bericht door Andry » 19 aug 2018, 12:51

Je kan het zien dmv. een losse klep en je kan het meten. Is er trouwens een bepaalde 'standaard' inloopprocedure voor BMW motoren na een revisie of hanteert iedere bouwer hanteert een eigen procedure?

Gebruikersavatar
juliusvbebber
Berichten: 72
Lid geworden op: 18 mar 2017, 15:06
Auto: BMW e36 M50B28

Re: e36 m50b28 stroker; kromme kleppen

Bericht door juliusvbebber » 19 aug 2018, 14:56

Ik durf niet te zeggen of er echt een standaard inloopprocedure is. Ik rijd gewoon erg rustig (niet boven de 3500 touren) en rijd steeds langere stukken. Tussendoor checken of alle vloeistoffen goed zijn en dat is het ook wel.

EricT
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 aug 2008, 21:47

Re: e36 m50b28 stroker; kromme kleppen

Bericht door EricT » 13 feb 2020, 18:35

Binnenkort mag hij de bank op zodat hij afgesteld kan worden, ben erg benieuwd naar de nummers!
[/quote]

En wat zijn de nummers?

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3544
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: e36 m50b28 stroker; kromme kleppen

Bericht door RS-Ron » 14 feb 2020, 00:17

Wellicht kromme kleppen door een gevlakte kop ? Of zeg ik nu iets heel geks ?

Gr Ron

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beske, maurizio en 35 gasten