e46 problemen met ''optillen'' binnenste achterwiel

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
japporaiden
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 jun 2018, 00:08
Auto: bmw 3 e46 sedan

e46 problemen met ''optillen'' binnenste achterwiel

Bericht door japporaiden » 29 jun 2018, 01:18

goede dag allemaal.

ik heb een theoretische vraag over body rol en het effect van stabilisator stangen achter bij het bmw onderstel.

mijn huidige probleem is dat bij insturen van een bocht mijn binnenste wiel lift, door '' chassis flex stabi stang demping verkeerd??''
het bijkomende probleem is dat door open differentieel ik aandrijving verlies bocht uit. one tire fire.
om het verhaal compleet te maken.
d1 spec schroefset true coilover conversie. 11k vooras (van 24 standen) 19 hard -2.7 negatief camber
10k achteras (van 24 standen) 6 hard -0,5 ish negatief camber
ik weet dat 10k wat hard is maar betwijfel of dat het probleem is. wil wel binnenkort over naar 6-7k
7twenty camber armen.
pu duff rubbers en draagarm rubbers
stock stabi (14mm) achter
stock stabi (16mm) voor

zou graag een passende oplossing vinden voor dit probleem.
dacht zelf theoretisch stabi achter los zorgt voor meer onafhankelijke beweging aan het binnenste wiel, waardoor deze meer contact zou houden aan weg oppervlakte. maar wel bij bvb aan remmen meer gewicht achter verplaatst waardoor wellicht extreem lift off oversteer optreed.

ben benieuwd naar de gedachten van andere!

bvd. gr jasper

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: e46 problemen met ''optillen'' binnenste achterwiel

Bericht door Bert ///M3 » 29 jun 2018, 01:29

True coilover conversie dan heb je achter een volle coil over neem ik aan?

Dan zijn je achterveren te hard. 11K voor en 10K achter geeft wheelrates van 9.7 voor en 11 achter. MAW je verplaatst het meeste gewicht op je achteras, ipv een groter deel op je vooras zoals je eigenlijk altijd hebt bij een RWD auto.

Als fix kan je proberen om de achterstabi er af te schroeven. Dan gaat je gewichtsverplaatsing in roll weer wat verder naar voren en lift je het binnenste wiel ook minder.

Gebruikersavatar
japporaiden
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 jun 2018, 00:08
Auto: bmw 3 e46 sedan

Re: e46 problemen met ''optillen'' binnenste achterwiel

Bericht door japporaiden » 29 jun 2018, 01:40

Bert ///M3 schreef: 29 jun 2018, 01:29 True coilover conversie dan heb je achter een volle coil over neem ik aan?

Dan zijn je achterveren te hard. 11K voor en 10K achter geeft wheelrates van 9.7 voor en 11 achter. MAW je verplaatst het meeste gewicht op je achteras, ipv een groter deel op je vooras zoals je eigenlijk altijd hebt bij een RWD auto.

Als fix kan je proberen om de achterstabi er af te schroeven. Dan gaat je gewichtsverplaatsing in roll weer wat verder naar voren en lift je het binnenste wiel ook minder.
ja volledige coil over achter

oke! klinkt duidelijk. had dit idee zelf ook al maar mis wat stukjes kennis.

wordt wel tijd dus voor een andere set veren achterop. zou 6k voldoende compensatie zijn? ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen met uitrekenen of zoeken naar de juiste spring rate?

alvast bedankt voor de reactie!

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: e46 problemen met ''optillen'' binnenste achterwiel

Bericht door Bert ///M3 » 29 jun 2018, 03:55

Goed startpunt is meestal tussen 60% en 70% op de vooras, maar ligt een beetje aan welke auto enz, hoeveel vermogen en sper ja of nee.

Hij gaat namelijk ook iets ondersturend worden maar bij auto's met veel vermogen heb je dat ook nodig om het vermogen op de weg te krijgen.

Voor een M3 zou je iets van 10 en 5/6 doen maar voor een 4 cylinder zou ik denk ik iets van 7 achter doen als startpunt.

Gebruikersavatar
japporaiden
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 jun 2018, 00:08
Auto: bmw 3 e46 sedan

Re: e46 problemen met ''optillen'' binnenste achterwiel

Bericht door japporaiden » 29 jun 2018, 15:35

Bert ///M3 schreef: 29 jun 2018, 03:55 Goed startpunt is meestal tussen 60% en 70% op de vooras, maar ligt een beetje aan welke auto enz, hoeveel vermogen en sper ja of nee.

Hij gaat namelijk ook iets ondersturend worden maar bij auto's met veel vermogen heb je dat ook nodig om het vermogen op de weg te krijgen.

Voor een M3 zou je iets van 10 en 5/6 doen maar voor een 4 cylinder zou ik denk ik iets van 7 achter doen als startpunt.

Heb inmiddels de stabi achter los en dit lijkt aardig te werken. Heb enkel nog maar even een vlot rondje op de thuis basis gereden. (Stukje van de ele rally in mijn omgeving) Heb al een setje veren besteld van bc racing. Deze zijn goed betaalbaar, en de juiste maat. Alvast bedankt weer bert!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MJW en 38 gasten