Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie

Welk gereedschapsmerk heeft jouw voorkeur?

Beta
2
2%
Sonic
19
18%
Gedore
14
13%
Snap-On
24
23%
Bahco
0
Geen stemmen
Teng Tools
4
4%
Facom
15
14%
Hazet
9
9%
Stallwille
3
3%
belzer
0
Geen stemmen
Licota
1
1%
Weber tools
0
Geen stemmen
Bgs tools
1
1%
Force
1
1%
Huismerk zooi
11
11%
 
Totaal aantal stemmen: 104

Gebruikersavatar
Vanos
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
Auto: BMW 325i

Re: Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Bericht door Vanos » 26 aug 2018, 13:54

Ik heb ook nieuw gereedschap ingeslagen :).

Ik wilde iets van een doppensetje kopen nu ik toch wat serieuzer begin te sleutelen, en een momentsleutel. Voor beide eigenlijk vooral getwijfeld tussen Proxxon en Gedore Red (Die laatste heette vroeger Carolus, was altijd al gelieerd aan Gedore, en is dus recent hernoemd). Beide staan bekend als goed subtop gereedschap, met dus een goede prijs kwaliteit verhouding. Beide opties mis ik trouwens ook in de poll ;). Maar met name in de Duitse communities zijn deze toch wel populair.

Uiteindelijk gegaan voor de Gedore-opties. In eerste instantie wilde ik een los setje 3/8 kopen, en dan later eventueel uitbreiden. Dan leek het Proxxon setje me misschien iets 'mooier'. Maar toen ik zag hoeveel een combinatie van sets me eigenlijk extra zou kosten om in feite hetzelfde materiaal te hebben ben ik toch maar voor de megaset van Gedore Red gegaan. Ook al zit daar veel in wat ik niet direct nodig zal hebben. Persoonlijk lijkt het me een nette prijs.

De momentsleutel is volgens mij gewoon exact het model van Gedore zelf, maar dan in het rood. Ik heb nu de 10-50Nm gekocht omdat ik die voor klusjes binnenkort nodig heb, maar op termijn koop ik hier nog een 1/2 momentsleutel van 60-300Nm bij zodat ik het hele bereik heb. Die 10Nm tussen de 50 en de 60 zal ik wel kunnen missen :).

Pics:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Bericht door JP » 26 aug 2018, 14:09

Mooie betaalbare set, die Gedore red :thumbup: We hebben op het werk voor kleine reparaties dezelfde van Carolus. Alleen de bitjes linksonder die vliegen altijd door de kist. Die kun je niet goed vastzetten.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Bericht door NSXRS » 26 aug 2018, 16:50

Mooie en complete set, die Gedore EN tegen hele goeie prijs :thumbup:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Bericht door Niels » 26 aug 2018, 19:10

Leuke set voor het geld!

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Bericht door Crookie » 26 aug 2018, 19:33

Mooi Gedore setje. En betaalbaar in verhouding met andere merken.

Gister weer de HBM bit-doppen setjes nodig gehad en ik ben voorlopig wel weer genezen. 2 bitjes die afbraken onder een klein beetje kracht en afgelopen winter hetzelfde bij een inbus setje van HBM. Dan maar iets meer betalen voor iets van BGS of een ander betaalbaar merk. Torx heb ik gelukkig zo weinig nodig maar als ik het nodig heb moet het niet direct afbreken.

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Bericht door Crookie » 28 aug 2018, 09:32

HJ2 schreef: 20 aug 2018, 22:01 Maar eens in de gaten houden dan.
Force kar met 400+ stuks voor 2k met wat wisselgeld:

https://www.automotive-line.nl/gereedsc ... delig.html

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Bericht door NSXRS » 28 aug 2018, 10:13

Crookie schreef: 26 aug 2018, 19:33 Mooi Gedore setje. En betaalbaar in verhouding met andere merken.

Gister weer de HBM bit-doppen setjes nodig gehad en ik ben voorlopig wel weer genezen. 2 bitjes die afbraken onder een klein beetje kracht en afgelopen winter hetzelfde bij een inbus setje van HBM. Dan maar iets meer betalen voor iets van BGS of een ander betaalbaar merk. Torx heb ik gelukkig zo weinig nodig maar als ik het nodig heb moet het niet direct afbreken.
Typisch, ik heb 2 koffers van de Lidl (Hofftech), zijn jaar of 10 geleden gekocht en ziet er erg gelijksoortig uit als HBM.
Maar ondanks dat ik daar al zeker 5 auto's helemaal mee gedemonteerd heb (ook met gebruik van doppen op slagsleutel), is er pas 1x een dop gesneuveld (19mm die ik met 1 1/2 m lange pijp erop gebruikte, die spleet open) en 1x een inbus bit gebroken, ik vind het top spul voor het geld.
Mogelijk toch ook weer gevalletje oud discount spul veel beter dan nieuwer discount spul....

Ik heb nog steeds mijn eerste setjes ring en steeksleutels van Kinzo, ca 45j geleden gekocht en "drop forged", niet eens CV.
Die doen het nog steeds, niets aan uitgesleten of beschadigd.
Als je dat vergeleek met de bagger die Kinzo ca 10-15j daarna maakte, die kon je met een hamer krom slaan, wringijzer boog je zo krom.

Als ik die bovenstaande Gedore red koffer zie, zou ik dat als ik nu iets zocht zeker aanschaffen ..

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Bericht door Crookie » 28 aug 2018, 10:36

Ja zal vast wat verschil in zitten. Als ik al zie dat die hbm bitjes hol van binnen zijn... weet ik al genoeg. Opzich is zo’n lidl setje niet eens zo beroerd, heb er veel plezier van met name de doppen daar van.

Zo’n gedore set ziet er goed uit. Liever de ‘echte’ Gedore maar die is dan prijziger..

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Bericht door ///Joost » 28 aug 2018, 11:20

Die Gedore Red koffer ziet er wel prima uit, en inderdaad een stuk goedkoper, dus beter bereikbaar voor de hobbyist. Bitjes gebruik ik sowieso minimaal (alleen voor torx af en toe), ik heb echt een grafhekel aan die dingen. Dan liever een dop met inbus of torx.

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Bericht door Crookie » 28 aug 2018, 12:12

Ja bitjes/bitdoppen van Hbm dus. Deze; https://www.hbm-machines.com/producten/ ... gKNRvD_BwE

Meuk :tooth:

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 829
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Bericht door Andry » 28 aug 2018, 12:27

Wat ik in die kisten niet vaak zie, maar wel erg vaak gebruik zijn ringratel-steeksleutels.

https://www.kruis.nl/handgereedschap/sl ... set-12-dlg

Ik heb lang na de introductie van de 'nieuwe lijn' het 'vorige model' in een aanbieding+korting gekocht. Dezelfde Gedore kwaliteit tegen sterk gereduceerde prijzen. Zo koop ik vaker gereedschap van bekende goede merken en bespaar daarmee serieus geld :wink:

Gebruikersavatar
Vanos
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
Auto: BMW 325i

Re: Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Bericht door Vanos » 28 aug 2018, 13:24

Nice. Ringratelsleutels staan ook ergens bovenaan mijn verlanglijstje :).

FrankB
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 jan 2010, 17:15

Re: Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Bericht door FrankB » 28 aug 2018, 13:55

ringratels zijn inderdaad retehandig, al gebruik ik ze meer voor werkzaamheden aan fiets & scooter dan aan de auto.

op amazon vind je veel van dat spul, goed betaalbaar.
zelf heb ik deze:
https://www.amazon.de/gp/product/B01FUH ... V24TT&th=1

en een maat van mij wil niks anders dan gear wrench: https://www.amazon.de/GearWrench-9412BE ... rench&th=1

Gebruikersavatar
Vanos
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
Auto: BMW 325i

Re: Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Bericht door Vanos » 28 aug 2018, 14:32

Is zo'n scharnier aan te raden? Dat ziet er uit alsof het er wat lomper van word, en weer iets extra om kapot te gaan?

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Bericht door NSXRS » 28 aug 2018, 14:51

Scharnier kan handig zijn, als je bijv een bout/moer schuin van boven kan benaderen, maar is inderdaad een stuk lomper en met veel kracht moeten zetten ook kans dat scharnier ineens knikt, da's dan niet fijn.

Identiek aan 1e bovenstaande kom je ook bij Aldi/Lidl tegen tegen vergelijkbare prijs
Goedkopere ratel/ringsleutels zijn sowieso altijd wat lomper/groter uitgevoerd.

Ik vind vaste versie van Facom erg mooi/ slank uitgevoerd.
Hebben fijn vertand ratelwerk, kop staat onder handige hoek van 15° gebogen en werken daardoor prettig, maar uiteraard stuk duurder dan bovenstaande
Facomratel.png
Facomratel.png (74.61 KiB) 18628 keer bekeken
Laatst gewijzigd door NSXRS op 28 aug 2018, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.

FrankB
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 jan 2010, 17:15

Re: Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Bericht door FrankB » 28 aug 2018, 15:09

NSXRS schreef: 28 aug 2018, 14:51 Scharnier kan handig zijn, als je bijv een bout/moer schuin van boven kan benaderen, maar is inderdaad een stuk lomper en met veel kracht moeten zetten ook kans dat scharnier ineens knikt, da's dan niet fijn.

Identiek aan 1e bovenstaande kom je ook bij Aldi/Lidl tegen tegen vergelijkbare prijs
Goedkopere ratel/ringsleutels zijn sowieso altijd wat lomper/groter uitgevoerd.

Ik vind ze van Facom erg mooi/ slank uitgevoerd, met fijn vertand ratelwerk en werken prettig, maar uiteraard stuk duurder dan bovenstaande
+1

mijn pa heeft een setje zonder kantelkop en die mist het niet (was ook zijn eerste reactie toen ik mijn set aanschafte)

Edit: die kop onder lichte hoek zoals die van Facom hebben andere merken vaak niet, en dat werkt net even een stuk prettiger inderdaad!

Gebruikersavatar
Vanos
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
Auto: BMW 325i

Re: Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Bericht door Vanos » 28 aug 2018, 15:25

Ik had dit setje al op mijn radar staan. Die hebben ook die 15 graden.

Shit, ik lijk wel een Gedore Red ambassadeur. Eerst maar eens wachten tot mijn bestelling binnen is, misschien is het wel prut ;)

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Bericht door ///Joost » 28 aug 2018, 15:33

Vanos schreef: 28 aug 2018, 15:25 Ik had dit setje al op mijn radar staan. Die hebben ook die 15 graden.

Shit, ik lijk wel een Gedore Red ambassadeur. Eerst maar eens wachten tot mijn bestelling binnen is, misschien is het wel prut ;)
Da's een prachtige set voor een goede 100 euro. :D

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Bericht door Crookie » 28 aug 2018, 15:37

Ringratel zijn echt een uitkomst voor krappe hoeken e.d

De schanierfunctie mis ik niet echt... ik heb ze los gekocht bij de Hornbach van WGB (Duits)

Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Re: Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Bericht door Mark » 28 aug 2018, 15:52

Ringratels van Kraftwerk bevallen mij ook prima. Die van Blue Point vind ik zelfs minder (sneller speling)

Afbeelding

Jaap
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 mei 2017, 17:36

Re: Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Bericht door Jaap » 02 sep 2018, 22:59

Altijd de omschakelbare nemen!
Zonder omschakel kun je "vast" komen te zitten bv als een moer niet los wil en je hebt de sleutel helemaal naar een kant "gerateld".

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Bericht door ///Joost » 03 sep 2018, 11:36

Dit weekend de nieuwe Hazet ratel (916HP) in m'n hand gehad. 90 Tanden fijne vertanding, 1/2" aandrijving en tot 1000 Nm (!) getest, dus dat zegt wel wat over het binnenwerk. Echt een hele fijne ratel om in je kist te hebben lijkt me. En met een goede 60 Euro incl. BTW ook niet al te prijzig.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Bericht door Djessey » 03 sep 2018, 11:54

80 of 90 tands werkt inderdaad veel fijner als een normale ratel.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Bericht door HJ2 » 03 sep 2018, 13:23

Jaap schreef: 02 sep 2018, 22:59 Altijd de omschakelbare nemen!
Zonder omschakel kun je "vast" komen te zitten bv als een moer niet los wil en je hebt de sleutel helemaal naar een kant "gerateld".
:lol: Dit!
En dan maar hopen dat je er met de dremel bij kunt.
Overigens is er ook 1 sleutel met de veel voorkomende maten 10, 13, 17 en 19. Handig ding als je op je rug op een kar ligt! (bij HBM)
Met al deze ratelsleutels tik ik eerst los met een klassieke ringsleutel, dan blijft ook je ratel altijd heel. :tooth:

M3tje
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33

Re: Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Bericht door M3tje » 04 sep 2018, 14:13

De ring/ratelsleutels met scharnierende kop zijn eigelijk een soort backup als al het andere niet past. Als je ze zo ziet zijn ze een aanvulling, en lompe sleutelaars zullen ze makkelijk stuk krijgen( ff een pijp erop of hamer)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 328Ti, Ahrefs [Bot], Erik dB, frank de jonge, yorick, Zed240 en 47 gasten