Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie

Welk gereedschapsmerk heeft jouw voorkeur?

Beta
2
2%
Sonic
19
18%
Gedore
14
13%
Snap-On
24
23%
Bahco
0
Geen stemmen
Teng Tools
4
4%
Facom
15
14%
Hazet
9
9%
Stallwille
3
3%
belzer
0
Geen stemmen
Licota
1
1%
Weber tools
0
Geen stemmen
Bgs tools
1
1%
Force
1
1%
Huismerk zooi
11
11%
 
Totaal aantal stemmen: 104

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Bericht door Andry » 20 jan 2019, 21:13

Als er op gereedschap een behoorlijke kracht wordt uitgeoefend dan koop ik eerlijk gezegd wel een beetje een 'merk' De termen 'forged' en 'chrome vanadium' op de echt goedkope spullen geloof ik wel... zeker als het zgn. chroom er na verloop van tijd vanaf valt :lollerdelol: of iets zomaar breekt. Steeds vaker speur ik het i-net af naar gereedschap van een jaar of 20 oud , dat is 'made to last'. Forged was ook echt forged en chrome vanadium ook echt een CrV legering ipv een chroom laagje erop wat je tegenwoordig vaak ziet.

Online
Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2180
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Bericht door Djessey » 20 jan 2019, 22:04

Meestal koop ik het goedkoopste, gaat het kapot of gebruik ik het echt heel vaak dan koop ik een premium variant. Zo is HBM inderdaad hit or miss. Pulleytrekkers die ik daar heb gekocht zijn stuk voor stuk kapot gegaan.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Bericht door NSXRS » 20 jan 2019, 22:11

Mijn aller eerste gereedschap setje ringsleutels en steeksleutels was in ca 1974: Kinzo "drop forged" want ChrVan kon ik uiteraard niet betalen.
De eerste jaren alles aan brommer en motor daarmee gesleuteld totdat de behoefte aan meer en uitgebreider ertoe leidde dat ik ander en ook duurder ChrVan ging kopen.
Ik heb het drop forged spul nog steeds en is nog steeds goed, gebruik het soms nog.

Wat betekent drop forged eigenlijk...
De ca. 10 j latere versies daarvan waren nl. echt rommel en alle Kinzo (incl ChrVan versies) waren sowieso troep geworden.
Wilde je iets goeds, dan was enige verstandige keuze ChrVan van de betere merken

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Bericht door Andry » 20 jan 2019, 23:35

Drop forged zegt niets over de kwaliteit, maar over het productieproces. Het is per definitie zeker niet gesmeed, waarbij je een andere korrelstructuur kan krijgen. Je kan met behulp van een mal een sleutel uit een S235 stampen, dan heet het drop forged maar de materiaaleigenschappen zijn bij lange na niet geschikt voor het maken van gereedschap. Het percentage C is zo laag dat het niet eens is te harden dmv. een hittebehandeling zonder te moeten opkolen en dan nog red je het niet om de juiste sterkte en hardheid te halen.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Bericht door NSXRS » 20 jan 2019, 23:47

Tsja, mijn 2 drop forged Kinzo setjes van bijna 45J geleden zijn toch goede kwaliteit, want zijn ondanks eerste jaren veel sleutelen niet uitgesleten en functioneren/passen zelfs nu nog steeds goed

Online
Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2180
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Bericht door Djessey » 28 feb 2019, 15:22

Ondertussen een extra werkbank gemaakt voor naast de kar. Nog getwijfeld om deze op wielen te zetten...maarja waarvoor. Kan altijd nog!
Afbeelding

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Bericht door ///Joost » 28 feb 2019, 15:41

Da's gaaf, Djessey!

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Bericht door Martin van der Zwaard » 28 feb 2019, 21:02

Mooi!!

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3565
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Bericht door HJ2 » 28 feb 2019, 21:17

Goeie oplossing met de laptop ook! Ga ik ook even overwegen in mijn mini garage. We hebben ook een beetje dezelfde smaak zo te zien :blink:

Ik ben in de markt voor een setje doppen 1/4 en 3/8. Wel doppen met goeie grip op de flanken natuurlijk.
Ratels heb ik al, en daar ben ik intussen mee vergroeid, wil ze nooit meer kwijt, maar de doppen... Daar moeten nu dus goeie voor komen.
Iemand goeie tips voor een uitgebreid setje? Liefst alleen doppen, maar ratels kan ik ook weer verkopen natuurlijk :-)

Intussen begint het hier ook ergens op te lijken:

Afbeelding

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11740
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Bericht door WJ » 28 feb 2019, 21:36

HJ2 schreef: 28 feb 2019, 21:17 Goeie oplossing met de laptop ook! Ga ik ook even overwegen in mijn mini garage. We hebben ook een beetje dezelfde smaak zo te zien :blink:

Ik ben in de markt voor een setje doppen 1/4 en 3/8. Wel doppen met goeie grip op de flanken natuurlijk.
Ratels heb ik al, en daar ben ik intussen mee vergroeid, wil ze nooit meer kwijt, maar de doppen... Daar moeten nu dus goeie voor komen.
Iemand goeie tips voor een uitgebreid setje? Liefst alleen doppen, maar ratels kan ik ook weer verkopen natuurlijk :-)

Intussen begint het hier ook ergens op te lijken:

plaatje
Ziet er goed uit!
Ik heb pas wat spullen van Tengtools gekocht, ziet en voelt ook erg goed. Zoiets als dit misschien wat voor je?
https://www.kippersrijssen.nl/doppenset ... ttaf32-519

of bouw je eigen setjes bij HBM: https://www.hbm-machines.com/producten/ ... toebehoren

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3565
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Bericht door HJ2 » 28 feb 2019, 21:48

Proxxon had ik al bekeken idd bij HBM. Spreekt me wel aan iig.
Als die nu eens van die handige setjes hadden als die tengtools (wel metrisch dan) van je linkje, dan ben ik om :hungry:
Anders Sonic.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3565
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Bericht door HJ2 » 18 mar 2019, 11:12

Jongelui,

Uiteindelijk heb ik dit setje gekocht (niet bij deze leverancier) en het is briljant voor mijn type sleutelwerk. Bovendien zijn het lekker veel dopjes en de vertanding maakt het makkelijk om de dop te plaatsen als je weinig ruimte beschikbaar hebt. Bovendien past dit niet alleen op je klassieke 6 kant bouten / moeren, maar ook op TX, inch maten en XZN. Dan zit het ook nog in een magnetische niet-krassende houder... kortom: TOP!

https://www.toolspecial.com/kraftwerk-d ... lig-130990

Allen nu wil ik dit ook in 3/8, maar daar geeft Kraftwerk niet thuis, of ik kan de set niet vinden. Iemand nog goeie alternatieven voor deze set of iets vergelijkbaars in 3/8?

FrankB
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 jan 2010, 17:15

Re: Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Bericht door FrankB » 18 mar 2019, 16:55

Force heeft zo'n spline doppensetje in 3/8:
http://tinyurl.com/yxzrzdcp

ik ben ook zoekende naar een arsenaal 'normale' hex doppen, zowel 1/4 als 3/8 en 1/2 om zelf een doppenset, ratels etc. samen te stellen voor in de gereedschapwagen.
op de site van HBM zag ik de "Super Grip" doppen van AOK.
in de winkel even naar gekeken en ze voelen degelijk aan, goed afgewerkt, en hebben een goede pasvorm, zelfs op afgeronde bouten en moeren.
gunstig geprijsd ook, zeker een goed alternatief tov de gangbare a of b merken.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3565
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Bericht door HJ2 » 18 mar 2019, 17:18

Daar (AOK) zat ik ook naar te loeren toen ik deze tegenkwam.
Setje van Force ga ik even bekijken :ken ik jou:
...
Herstel: besteld :df:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31243
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Bericht door JP » 18 mar 2019, 19:45

Wat vindt men van de kwaliteit van Force ?

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3565
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Bericht door HJ2 » 18 mar 2019, 19:51

Nu ja, geen A...
Maar deze set is niet om kracht over te brengen maar om snel /handig te sleutelen

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Bericht door Crookie » 18 mar 2019, 23:02

Ik heb mijn doppen gereedschap uitgebreid met o.a Force. Ik vind de pasvorm erg netjes en het voelt degelijk aan. Verlengstukken en doppen zijn mooi afgewerkt. Torx (tx) zijn niet gehard dus zag laatst wat slijtage. Slagdoppen van Force vind ik goed betaalbaar en presteren naar verwachting.

Ik had wat dubbele 1/2inch doppen nodig in verschillende maten dus die bij de Hornbach gehaald (WGB). Erg onder de indruk van kwaliteit. Krast niet en kan veel te verduren hebben.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3565
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Bericht door HJ2 » 19 mar 2019, 09:29

Ik heb van WGB (Hornbach van die gecombineerde ring-ratel sleutels! Super handig! Het sleuteltje met 10, 13, 17 en 19 geïntegreerd is gelijk mijn meest gebruikte sleutel geworden. Kwaliteit is ook dikke prima, en ze hebben ook nog eens en flink assortiment. Ben er wel over te spreken, maar echt goedkoop is het natuurlijk niet. Wel 'good value for money!'

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Bericht door Harrie D » 19 mar 2019, 14:11

Hornbach/WGB heeft sowieso leuk spul, ook ratels die je kan bedienen door het handvat te draaien. Niet echt geschikt om iets los te draaien wat goed vast zit, maar als het eenmaal een kwartslagje los is dan is het geweldig op plekken waar je er niet bij kan. Heb de 1/4" versie en die kwam bijzonder van pas voor wat schroefjes van m'n E36 dashboard toen de voorruit er nog in zat.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Bericht door NSXRS » 19 mar 2019, 14:14

HJ2 schreef: 19 mar 2019, 09:29 Ik heb van WGB (Hornbach van die gecombineerde ring-ratel sleutels! Super handig! Het sleuteltje met 10, 13, 17 en 19 geïntegreerd is gelijk mijn meest gebruikte sleutel geworden. Kwaliteit is ook dikke prima, en ze hebben ook nog eens en flink assortiment. Ben er wel over te spreken, maar echt goedkoop is het natuurlijk niet. Wel 'good value for money!'
Heb ze nog niet in het echie gezien, maar zijn die gecombineerde ring(ratel) sleutels met 2 maten per kant niet onhandig dik/lomp?

Bovendien, ik zie een prijs van ca 30-35E voor sleutel met de 4 maten die jij noemt... daarvoor koop je bij de Lidl een 8-10 delige ratel/ringsleutel set die kwalitatief ook beslist niet verkeerd is

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3565
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Bericht door HJ2 » 19 mar 2019, 18:09

De Lidl set heb ik ook (niet zo heel erg over te spreken trouwens) maar ik merk dat ik nu 7 van de 10 x zo'n combi ding gebruik. Als het daarmee niet gaat graaien we verder in de gereedschapswagens :hungry:

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Bericht door Crookie » 19 mar 2019, 20:59

Harrie D schreef: 19 mar 2019, 14:11 Hornbach/WGB heeft sowieso leuk spul, ook ratels die je kan bedienen door het handvat te draaien. Niet echt geschikt om iets los te draaien wat goed vast zit, maar als het eenmaal een kwartslagje los is dan is het geweldig op plekken waar je er niet bij kan. Heb de 1/4" versie en die kwam bijzonder van pas voor wat schroefjes van m'n E36 dashboard toen de voorruit er nog in zat.
Soms zijn die verdomd handig ja :) heb ook nog een stubby 1/4inch rateltje daar voor. Past in je handpalm en met een fijne vertanding werkt dat goed.

Jaggo
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 feb 2020, 22:34
Auto: BMW 325i Coupe MY 2003 en meer
Locatie: Noord Groningen

Re: Kwaliteits (xxl) gereedschapswagen

Bericht door Jaggo » 15 feb 2020, 01:59

Staat mij bij dat snap on ook nog een goedkoper broertje heeft met een andere naam, kom alleen niet meer op die naam, maar begreep dat het eveneens heel goed moet zijn.
[/quote]

Blue Point?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Bericht door ///Joost » 15 feb 2020, 06:49

Yep, blue point.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12549
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Algemene Gereedschapsdiscussie + POLL!

Bericht door Downforce Hans » 15 feb 2020, 08:50

Blue point heeft dezelfde kwaliteit als Gedore zeg maar.......

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot], Robbert92 en 75 gasten