X-pipe of H-pipe?
-
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 01 mar 2018, 15:41
- Auto: Maserati Quattroporte+S63 AMG
X-pipe of H-pipe?
Is er iemand hier die iets zinnigs kan zeggen mbt de verschillen in geluid als je een H-pijp hebt of een X-pijp? Op mijn Quattroporte zit een X en op mijn S63 AMG een H... nu wilde ik eigenlijk een X op de S63 laten zetten maar volgens de tuner is een H luider... waarom kon ie mij echter niet vertellen
- WJ
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: X-pipe of H-pipe?
De H-pipe geeft een diepere toon, ook meer NM's in lage toeren.
De X-pipe is meer van de hoge RPM's, en daarbij wat exotischere klanken.
Denk dat het dus ook afhangt van wat voor motor je heb, dit verhaal komt wel overeen met jouw auto's en de keuze voor X of H.
Edit; Wat echt het luidst is per auto/motor is volgensmij gewoon een kwestie van proberen.
De X-pipe is meer van de hoge RPM's, en daarbij wat exotischere klanken.
Denk dat het dus ook afhangt van wat voor motor je heb, dit verhaal komt wel overeen met jouw auto's en de keuze voor X of H.
Edit; Wat echt het luidst is per auto/motor is volgensmij gewoon een kwestie van proberen.
Laatst gewijzigd door WJ op 16 mei 2018, 23:25, 3 keer totaal gewijzigd.
- Fernando
- Berichten: 4985
- Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27
Re: X-pipe of H-pipe?
Why an X-Pipe?
An X-Pipe is, you guessed it, shaped like an x, and allows the exhaust to flow down the path of least resistance. At lower revs, turbulence is formed as exhaust gases try to shuffle past a second column of gases coming from the other side. While always producing more power than the restrictive factory system, the potential gains are not seen until higher rpms are reached. This is where an X-Pipe stands apart from the rest. Exhaust gas is pushed out harder as the engine spins faster. The X-Pipe merges this chaos into two uniform streams, allowing a smooth flow from engine to tailpipe.
Both streams keep each other up to speed, which draws even more spent exhaust out the cylinders. Magnaflow X-Pipes provide a boost in horsepower and a higher tone akin to an exotic car.
Why an H-Pipe?
An H-Pipe is also shaped like its namesake and relies on exhaust expansion to balance the cylinder banks. A small section of tubing in between the main pipes provides an area for gases to expand into during exhaust pulses. Only a small amount of exhaust flows from one stream to the other as both sides push back and forth in the center section. Flowmaster H-Pipes feature low restriction, so gains in performance are noticed from low rpm and give the exhaust a deeper, muscle car-like tone.
While both X and H pipes serve the same purpose, they use different methods to build power and economy, all while providing a distinctive sound. Think of an X-Pipe as being at home in a high-winding modern V6 or V8 while an H-Pipe conjures memories of tire-shredding torque in classic American iron.
- Djessey
- Berichten: 2171
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
-
- Berichten: 3251
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55
Re: X-pipe of H-pipe?
Mijn E55 heeft een Magnaflow X en die klinkt idd anders dan jouw S63. Het hameren is vanaf stationair tot 3000 toeren aanwezig, van 3000 t/m begrenzer is het grote verschil in geluid.
En dan schijnt het behoorlijk hard te zijn.
Geen idee, ik rijd nooit achter mezelf he
En dan schijnt het behoorlijk hard te zijn.
Geen idee, ik rijd nooit achter mezelf he
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: X-pipe of H-pipe?
Lijkt mij dat een X een veel betere flow heeft. Klank op mijn E39 M5 werd er erg prettig van, dat weet ik wel voor slechts 400 piek.
-
- Berichten: 2903
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: X-pipe of H-pipe?
Nou ik zou het wel weten, H-pijp en lekkere brom.. dat enthousiaste motorkarakter blijft toch nagenoeg ongewijzigd.
- Jan-Willem
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: X-pipe of H-pipe?
Hier nog een leuk stukje over uitlaat systemen
-
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 01 mar 2018, 15:41
- Auto: Maserati Quattroporte+S63 AMG
Re: X-pipe of H-pipe?
Had ie origineel ook een X? Ben wel benieuwd hoe ie klinktPeterB schreef: ↑16 mei 2018, 23:39 Mijn E55 heeft een Magnaflow X en die klinkt idd anders dan jouw S63. Het hameren is vanaf stationair tot 3000 toeren aanwezig, van 3000 t/m begrenzer is het grote verschil in geluid.
En dan schijnt het behoorlijk hard te zijn.
Geen idee, ik rijd nooit achter mezelf he
- Erik K.
- Berichten: 7165
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: X-pipe of H-pipe?
Toevallig bij mijn M3 kort geleden een SuperSprint X-pipe gemonteerd ipv de standaard H-pipe.
De middendemper is dus komen te vervallen, de kat had ik er al tussenuit.
Ik had ook verwacht dat het koppel wellicht iets lager uit zou komen en het het vermogen iets zou stijgen.
Tot mijn verbazing loopt de motor zowel onderin als bovenin duidelijk beter zowel gevoelsmatig als nu ook gemeten op de rollenbank.
Het dipje in de lagere toeren is nu vrijwel weg en de vanaf zo'n 5000tpm en hoger zie je dat de motor duidelijk meer power levert.
Acceleratie van 100-200 verbeterd met 0.7s
Zie uitdraai gemeten aan de WIELEN:
En ja klikt ook wel erg lekker zo
De middendemper is dus komen te vervallen, de kat had ik er al tussenuit.
Ik had ook verwacht dat het koppel wellicht iets lager uit zou komen en het het vermogen iets zou stijgen.
Tot mijn verbazing loopt de motor zowel onderin als bovenin duidelijk beter zowel gevoelsmatig als nu ook gemeten op de rollenbank.
Het dipje in de lagere toeren is nu vrijwel weg en de vanaf zo'n 5000tpm en hoger zie je dat de motor duidelijk meer power levert.
Acceleratie van 100-200 verbeterd met 0.7s
Zie uitdraai gemeten aan de WIELEN:
En ja klikt ook wel erg lekker zo
Laatst gewijzigd door Erik K. op 17 mei 2018, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 3251
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55
-
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 01 mar 2018, 15:41
- Auto: Maserati Quattroporte+S63 AMG
-
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 01 mar 2018, 15:41
- Auto: Maserati Quattroporte+S63 AMG
-
- Berichten: 3251
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55
Re: X-pipe of H-pipe?
Yep, Magnaflow Tru-X.
Dempt nog iets
Dempt nog iets
-
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 01 mar 2018, 15:41
- Auto: Maserati Quattroporte+S63 AMG
Re: X-pipe of H-pipe?
Gatver, nee toch
-
- Berichten: 3251
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55
Re: X-pipe of H-pipe?
Ik sleep geen 150 kg isolatiemateriaal mee he
-
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 01 mar 2018, 15:41
- Auto: Maserati Quattroporte+S63 AMG
- EvdP
- Berichten: 6126
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: X-pipe of H-pipe?
Vooral op 300+ pk.
- Erik K.
- Berichten: 7165
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: X-pipe of H-pipe?
In die video inderdaad maar weinig. Maar heb je mijn post hiervoor gezien? Ik heb 7.5pk aan de wielen meer gekregen en een paar Nm plus dat de motor nog beter oppakt.
En de acceleratie is verbeterd.
-
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 01 mar 2018, 15:41
- Auto: Maserati Quattroporte+S63 AMG
Re: X-pipe of H-pipe?
Ja maar dat is in vergelijking met originele middendemper, mijn opmerking ging over het filmpje. 7,5 pk met alleen een X monteren is best netjes inderdaad!
- Erik K.
- Berichten: 7165
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: X-pipe of H-pipe?
Dat is waar, alhoewel de originele middendemper van mijn auto niet veel voorstel(de)
- Bert ///M3
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: X-pipe of H-pipe?
Jou software is ook getuned, of in elk geval is de begrenzer naar 8000 RPM gegaan. Of dat is een foutje van de dyno operator maar dan klopt je grafiek niet.
Jij hebt ook een aparte dip tussen 4000-5000 die er niet hoort te zitten maar dat kan resultaat zijn van het verwijderen van je kat.
Verder kan het trouwens ook nog behoorlijk schelen waar die X of H zit. Bij een S54 heb je mega vermogen met de merge net na de spruitstukken maar je krijgt een gat in je koppelkromme onderin. Schuif e de X/H een meter naar achter heb je iets minder vermogen maar wel een beter verloop. Dus dan kan ook een verklaring zijn, tenzij die supersprint X op dezelfde plaats zit als de H
- Erik K.
- Berichten: 7165
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: X-pipe of H-pipe?
De software is inderdaad iets aangepast alleen was dat bij de run met H-pipe ook al zo. De software is jaren geleden iets aangepast mbt de toeren begrenzer en snelheidsbegrenzer. Geen verdere tuning.
Ik had hem gevraagd met de X-pipe verder door te trekken om te kijken of de motor boven de 7500tpm wellicht blijft stijgen qua vermogen. Dat was niet het geval.
De X zit precies op de plek van de middendemper dus tussen de 2 H's in.
Ik had hem gevraagd met de X-pipe verder door te trekken om te kijken of de motor boven de 7500tpm wellicht blijft stijgen qua vermogen. Dat was niet het geval.
De X zit precies op de plek van de middendemper dus tussen de 2 H's in.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 57 gasten