Diesel EURO5 ombouwen naar 6?
- HJ2
- Berichten: 3556
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Diesel EURO5 ombouwen naar 6?
Zomaar even een gedachtespinsel:
Wat zou er voor nodig zijn om een EURO 5 diesel om te bouwen naar de huidige 6, laatste variant?
Mijn oude Euro 5 Jaguar heeft een prima werkend roetfilter en een watergekoelde EGR vanuit het hete deel van het uitlaatspruitstuk. EGR wordt ook gebruikt om het blok snel op te warmen.
Welke verbouwing zou nodig zijn (even los van de papierwinkel) zo vraag ik mij af. Een aftermarket Ad Blue systeem? Of is er meer voor nodig... of is het zelfs onmogelijk? Dieseltechniek is nog een beetje voodoo voor mij
Wat zou er voor nodig zijn om een EURO 5 diesel om te bouwen naar de huidige 6, laatste variant?
Mijn oude Euro 5 Jaguar heeft een prima werkend roetfilter en een watergekoelde EGR vanuit het hete deel van het uitlaatspruitstuk. EGR wordt ook gebruikt om het blok snel op te warmen.
Welke verbouwing zou nodig zijn (even los van de papierwinkel) zo vraag ik mij af. Een aftermarket Ad Blue systeem? Of is er meer voor nodig... of is het zelfs onmogelijk? Dieseltechniek is nog een beetje voodoo voor mij
- JdBn
- Berichten: 1328
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
- Auto: E91 335d & A112 Abarth
Re: Diesel EURO5 ombouwen naar 6?
Haha, mooi, ik ben kennelijk niet de enige die dat soort hersenspinsels heeft!
Ik denk dat het erg lastig gaat worden, juist vanwege de papierwinkel, want ik vraag me af of ze dat kunnen/mogen testen bij de RDW. In geval van mijn auto (euro5 335d) is er volgens mij zelfs al een AdBlue systeem af-fabriek geleverd geweest voor de Amerikaanse markt, misschien is dat bij de Jag ook wel het geval. Of ze dan kunnen voldoen aan Euro6 is alsnog de vraag natuurlijk maar met wat tweaken lijkt het me wel mogelijk. Of een moderner blok inbouwen?
Krijg je vervolgens alleen weer het gezeik dat ze in bijvoorbeeld Duitsland óók euro6 diesels willen gaan weren en je alleen met euro6+ naar binnen mag..
Ik denk dat het erg lastig gaat worden, juist vanwege de papierwinkel, want ik vraag me af of ze dat kunnen/mogen testen bij de RDW. In geval van mijn auto (euro5 335d) is er volgens mij zelfs al een AdBlue systeem af-fabriek geleverd geweest voor de Amerikaanse markt, misschien is dat bij de Jag ook wel het geval. Of ze dan kunnen voldoen aan Euro6 is alsnog de vraag natuurlijk maar met wat tweaken lijkt het me wel mogelijk. Of een moderner blok inbouwen?
Krijg je vervolgens alleen weer het gezeik dat ze in bijvoorbeeld Duitsland óók euro6 diesels willen gaan weren en je alleen met euro6+ naar binnen mag..
- HarryC
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 15 mar 2010, 13:25
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Re: Diesel EURO5 ombouwen naar 6?
Gezien de occasion prijzen lijkt ombouw niet mogelijk of niet goedkoop. Prijzen lijken momenteel geen bodem te hebben in Duitsland. Wat me wel opviel is dat ik in mijn zoektocht naar een Audi A4 b8 diésel, een ombouw van euro 4 naar euro 5 ben tegengekomen....
-
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 02 sep 2008, 18:15
- Locatie: E36 M3 coupe / E36 316 touring / E36 320 touring / Megane RS III
Re: Diesel EURO5 ombouwen naar 6?
Het is in Duitsland in ieder gevak mogelijk, hoewel het me economisch niet zinvol lijkt,
In DE importeren, omkeuren en weer in NL in laten schrijven.
https://www.autozeitung.de/euro-6-nachr ... 83792.html
In DE importeren, omkeuren en weer in NL in laten schrijven.
https://www.autozeitung.de/euro-6-nachr ... 83792.html
- HJ2
- Berichten: 3556
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Diesel EURO5 ombouwen naar 6?
Dat is een interessant artikel!
2k kosten, 2 euro per tank aan add blue en 5% hoger verbruik. add blue wordt de nieuwe printerinkt, let maar op, samen met belasting op bandenstof de nieuwe economie 'straf' dat je rijdt !
Ik zoek naar een oplossing die ik uiteraard zelf wil in bouwen. De hamvraag is en blijft of het straks wel mogelijk wordt om de wagen om te laten keuren. Een stemmetje in me zegt dat NL niet alle papier rompslomp en kosten wil nemen voor een beter milieu (want dat begint namelijk altijd bij de ander) en daarom maar gewoon helemaal aanpassingen in de registratie voor dergelijke ombouw sets uitsluit... Was daar niet iets met een Europa en zo?
Overigens spoot ik even wat deo op de juiste plekken vanochtend. Sodeju, daar kwam me pas een fijnstof vanaf! Geen NOx, dat dan weer wel
2k kosten, 2 euro per tank aan add blue en 5% hoger verbruik. add blue wordt de nieuwe printerinkt, let maar op, samen met belasting op bandenstof de nieuwe economie 'straf' dat je rijdt !
Ik zoek naar een oplossing die ik uiteraard zelf wil in bouwen. De hamvraag is en blijft of het straks wel mogelijk wordt om de wagen om te laten keuren. Een stemmetje in me zegt dat NL niet alle papier rompslomp en kosten wil nemen voor een beter milieu (want dat begint namelijk altijd bij de ander) en daarom maar gewoon helemaal aanpassingen in de registratie voor dergelijke ombouw sets uitsluit... Was daar niet iets met een Europa en zo?
Overigens spoot ik even wat deo op de juiste plekken vanochtend. Sodeju, daar kwam me pas een fijnstof vanaf! Geen NOx, dat dan weer wel
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
Re: Diesel EURO5 ombouwen naar 6?
Ik zit er momenteel echt tegenaan te hikken of ik de gok durf te nemen om een Euro5 Alpina XD3 te kopen, aangezien ik verwacht die met de huidige tendens in DE voor bodemprijs te kunnen krijgen..
Diesel SUV met supersportwagen prestaties en laag verbruik...lijkt mij wel wat.
Alleen.. gooi ik daarmee ondanks waarschijnlijk lage prijs geen geld de sloot in.. als de diesel verbods ellende echt doorzet..
Diesel SUV met supersportwagen prestaties en laag verbruik...lijkt mij wel wat.
Alleen.. gooi ik daarmee ondanks waarschijnlijk lage prijs geen geld de sloot in.. als de diesel verbods ellende echt doorzet..
Laatst gewijzigd door NSXRS op 08 mei 2018, 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
- Arthur
- Berichten: 39596
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Diesel EURO5 ombouwen naar 6?
Als je hem al voor een bodemprijs kunt krijgen is het een gok waard. Ik heb nog gewoon de 'normale' prijs voor m'n huidige diesel (wel euro6) betaald. Achteraf had ik toch liever geen diesel gekocht, met de huidige vooruitzichten. Maar goed, het is niet anders. Ik kijk wel rond, mocht ik hem fatsoenlijk in kunnen ruilen dan was dit mijn laatste diesel.
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
Re: Diesel EURO5 ombouwen naar 6?
Met Euro 6 heb je toch voorlopig (zeker de eerste paar jaar zoals nu uit ziet) helemaal niets te vrezen?Arthur schreef: ↑08 mei 2018, 09:58 Als je hem al voor een bodemprijs kunt krijgen is het een gok waard. Ik heb nog gewoon de 'normale' prijs voor m'n huidige diesel (wel euro6) betaald. Achteraf had ik toch liever geen diesel gekocht, met de huidige vooruitzichten. Maar goed, het is niet anders. Ik kijk wel rond, mocht ik hem fatsoenlijk in kunnen ruilen dan was dit mijn laatste diesel.
- Arthur
- Berichten: 39596
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Diesel EURO5 ombouwen naar 6?
Het lijkt mij dat je met elke diesel t/m euro6 sowieso in het verdomhoekje terechtkomt/zit. Zeker qua restwaarde.
-
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 02 sep 2008, 18:15
- Locatie: E36 M3 coupe / E36 316 touring / E36 320 touring / Megane RS III
Re: Diesel EURO5 ombouwen naar 6?
Zoiets is best betaalbaar voor alpina begrippen.....
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 3ce86f1a0c
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 3ce86f1a0c
- HJ2
- Berichten: 3556
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Diesel EURO5 ombouwen naar 6?
Ik had op tijd m’n euro 6 diesel verkocht. Heb nu een euro 5 diesel.
- HJ2
- Berichten: 3556
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Diesel EURO5 ombouwen naar 6?
Jij bofkont jij...
- Arthur
- Berichten: 39596
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
-
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 01 mar 2018, 15:41
- Auto: Maserati Quattroporte+S63 AMG
Re: Diesel EURO5 ombouwen naar 6?
Ombouwen in NL heeft geen enkele zin. RDW doet er niets mee
- HJ2
- Berichten: 3556
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Diesel EURO5 ombouwen naar 6?
Ik vroeg ook of het technisch mogelijk was, los van de papierwinkel...
-
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 01 mar 2018, 15:41
- Auto: Maserati Quattroporte+S63 AMG
Re: Diesel EURO5 ombouwen naar 6?
Je kunt een Adblue systeem (officieel SCR geheten) monteren maar nooit zo aan laten sturen als een echte Euro VI. Deze moet namelijk aan nogal wat aanvullende eisen voldoen zoals het beperken van het aantal starts als je storing hebt in het SCR systeem. Dat is geen vrijblijvendheid maar een verplichting