Hi all,
Twee weken geleden voor het eerst circuitervaring opgedaan met de E30, op de DFT op zandvoort. Eerste impressie - auto hield het uitstekend, we kwamen aardig mee, en ontzettend veel lol gehad. Lang gewerkt om de auto op dit punt te krijgen.
Tweede impressie - er valt ook veel te verbeteren, met als prioriteit de voorophanging. Misschien kunnen jullie me helpen met het volgende probleem:
1. Mijn velgen (Postert 7J 16H2 ET37 + 205/45/R16) schuren tegen de veerpoot bij maximale zijwaartse belasting. Ten eerste vind ik dit verrassend, aangezien mijn standaard BBW 15' (ET24?) dit niet doen. De oplossing lijkt me om met (minimale) spacers te rijden.
2. De Postert velgen hebben naafmaat 73.1mm, vs de 57.1mm op de E30. Echter, de velgen hebben geen schuine inkeping om plaats te maken voor heb schuine gedeelte van centreerringen. Ik heb dus zonder centreerringen gereden, wat niet optimaal is.
Hoe kan ik nu slim beiden problemen aanpakken zodat ik de velg kan centreren inclusief een spacer van +/- 5mm?
E30 - rubbing wheels
-
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02
Re: E30 - rubbing wheels
ET37 staat tov ET24 13mm verder naar binnen.
Door de hogere ET waarde, een dikke velgmaat en brederebanden maat zit je nu tegen de veerpoot aan.
Ik denk dat je beide problemen oplost door een spacer met centreerring te (laten) maken met een dikte van 15.
Wellicht kan 10, 20, 25 ook. Maar wil je dat?
Wel even opmeten hoever je ET37 velg naar buiten kan.
Door de hogere ET waarde, een dikke velgmaat en brederebanden maat zit je nu tegen de veerpoot aan.
Ik denk dat je beide problemen oplost door een spacer met centreerring te (laten) maken met een dikte van 15.
Wellicht kan 10, 20, 25 ook. Maar wil je dat?
Wel even opmeten hoever je ET37 velg naar buiten kan.
-
Online
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: E30 - rubbing wheels
Buiten dat ik nooit velgen met een naafgat verschil zou willen rijden raad ik je aan op https://www.willtheyfit.com te kijken. Een handige calculator zodat je de ideale maat kunt berekenen. Wat Jeroen al zegt, een adapter/spacer helpt ook.
- Harrie D
- Berichten: 648
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: E30 - rubbing wheels
Zijn het je velgen die de veerpoot raken of de banden ?
Dat eerste is niet zo'n probleem (spacer dr tussen MET werkende centreerring, zonder rijden eindigt een keer in tranen, en klaar)
Als het echt de velg is die je veerpoot raakt zou ik je wiellagers eens controleren
En misschien handiger om een setje circuitwielen aan te leggen met 205/50/15 en ET20 ofzo ?
Dat eerste is niet zo'n probleem (spacer dr tussen MET werkende centreerring, zonder rijden eindigt een keer in tranen, en klaar)
Als het echt de velg is die je veerpoot raakt zou ik je wiellagers eens controleren
En misschien handiger om een setje circuitwielen aan te leggen met 205/50/15 en ET20 ofzo ?
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 05 apr 2018, 12:17
- Auto: BMW E30
Re: E30 - rubbing wheels
Het zijn slechts de banden, de lager lijkt nog goed. Duidelijk, +/- 13mm dus. Ik ga de velgen denk ik laten aanpassen om de naafmaat te verkleinen, en zodat er een hubcentrisch randje in komt. Dan kan ik gewone 10mm spacers gebruiken.
Kan ik alleen voor spacers gebruiken, of moet ik ze dan ook gelijk achter doen?
Kan ik alleen voor spacers gebruiken, of moet ik ze dan ook gelijk achter doen?
-
Online
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: E30 - rubbing wheels
Je spoor breedte liever gelijk of achter groter dan voor imho ivm stabiliteit.JSV schreef: ↑02 mei 2018, 13:13 Het zijn slechts de banden, de lager lijkt nog goed. Duidelijk, +/- 13mm dus. Ik ga de velgen denk ik laten aanpassen om de naafmaat te verkleinen, en zodat er een hubcentrisch randje in komt. Dan kan ik gewone 10mm spacers gebruiken.
Kan ik alleen voor spacers gebruiken, of moet ik ze dan ook gelijk achter doen?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: R728i en 76 gasten