Afstelling KW V3 E91

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1328
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Afstelling KW V3 E91

Bericht door JdBn » 09 apr 2018, 10:39

Afgelopen weekend weer weggeweest met de 335d, flink stuk richting het noorden over onder andere de A16 die er op sommige locaties niet heel erg lekker bij ligt. Of eigenlijk, het lijkt wel of ze er hier en daar gewoon een drempel in hebben gelegd :? Lang verhaal kort: mijn vriendin kan de huidige vering/demping niet echt waarderen en ik moet eigenlijk toegeven dat ze wel gelijk heeft: korte oneffenheden komen aardig hard door en over het algemeen (voor die 'drempels' zeg maar) zou het ook wel wat 'zachter' kunnen. Het dilemma: ik vind de auto nu erg goed sturen (met name omdat bodyroll is gewoon niet aanwezig is) en ben bang dat ik daar op ga inleveren bij een andere setting. Een tweede punt is ook dat ik me afvraag hoeveel de demping aanpassen gaat doen voor het comfort als de veren hetzelfde blijven. Iemand daar een idee van? Ook vroeg ik me af hoe je vooral aan de achterkant bij de stelknoppen moet komen aangezien die onder de bekleding zitten, even iets anders instellen en een tijdje rijden om het te beoordelen is er niet echt bij als telkens de hele kofferbak uit elkaar geschroefd moet worden..

Een EDC-achtige constructie zou natuurlijk het mooiste zijn, je hebt tegenwoordig wel (prijzige) opties van KW (DDC, ~€3k) en Bilstein (RideControl, ~€2k) waarmee je settings kan selecteren tijdens het rijden. Dan kan ie voor de dagelijkse scheurpartij richting werk in Sport en voor de langere ritten in het weekend in Comfort :roll:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Afstelling KW V3 E91

Bericht door Bert ///M3 » 09 apr 2018, 17:01

Even kijken waar je er precies last van hebt, voorkant of achterkant.

Compressie setting iets terug draaien win je waarschijnlijk het meeste mee. Alleen zijn die verstellingen op sets ala KW V3 meestal alleen in het low speed gebied werkzaam, high speed deel ligt vast. Dus kan zijn dat het niet zo veel helpt.

Verder zou ik ook even naar je rijhoogte kijken. Een groot deel van de auto's met dat soort schroefsets klapt vrolijk op hun bumpstops bij inveren en dan kan je stellen wat je wilt maar dan helpt het niet. Auto wat hoger zetten en als je een rubber bumpstop hebt, vervangen voor een urethane model (langer met meer 'veerweg') kunnen dan uitkomst bieden.

Online
Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1328
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: Afstelling KW V3 E91

Bericht door JdBn » 09 apr 2018, 22:40

Bert ///M3 schreef: 09 apr 2018, 17:01 Even kijken waar je er precies last van hebt, voorkant of achterkant.

Compressie setting iets terug draaien win je waarschijnlijk het meeste mee. Alleen zijn die verstellingen op sets ala KW V3 meestal alleen in het low speed gebied werkzaam, high speed deel ligt vast. Dus kan zijn dat het niet zo veel helpt.

Verder zou ik ook even naar je rijhoogte kijken. Een groot deel van de auto's met dat soort schroefsets klapt vrolijk op hun bumpstops bij inveren en dan kan je stellen wat je wilt maar dan helpt het niet. Auto wat hoger zetten en als je een rubber bumpstop hebt, vervangen voor een urethane model (langer met meer 'veerweg') kunnen dan uitkomst bieden.
Hij was echt veel te laag toen ik hem kocht, al snel 1,5-2 cm hoger laten zetten.

Afbeelding

Binnenkort maar eens kijken of ik hem een paar tandjes zachter kan zetten. V3 heeft zowel compressie als rebound om af te stellen, gewoon beginnen met compressie dus, hoezo levert dat het meeste op?

Gebruikersavatar
Nickvl
Berichten: 471
Lid geworden op: 17 mar 2014, 15:59
Auto: E81 130I

Re: Afstelling KW V3 E91

Bericht door Nickvl » 09 apr 2018, 22:45

inch maatje kleinere velgen en/of lichtere wielen doet ook veel voor het comfort is mijn persoonlijke ervaring bovendien gaat hij nog lichtvoetiger aanvoelen ook :wink:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10771
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Afstelling KW V3 E91

Bericht door Joy » 09 apr 2018, 22:49

/\ Wat hij zegt, het scheelt echt een berg aan afrolcomfort als een wiel lichter is. Ben van OEM 19 inch naar CSL 19 inch gegaan op de E46 en dat is echt merkbaar comfortabeler met eenzelfde lage bandwang. De schokdemper kan het wiel beter de baas en slaat minder door. Absoluut een aanrader om daar ook eens naar te kijken.

vester86
Berichten: 2680
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Afstelling KW V3 E91

Bericht door vester86 » 09 apr 2018, 23:05

zitten er nog RunFlat banden onder??

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Afstelling KW V3 E91

Bericht door Bert ///M3 » 10 apr 2018, 05:23

JdBn schreef: 09 apr 2018, 22:40
Bert ///M3 schreef: 09 apr 2018, 17:01 Even kijken waar je er precies last van hebt, voorkant of achterkant.

Compressie setting iets terug draaien win je waarschijnlijk het meeste mee. Alleen zijn die verstellingen op sets ala KW V3 meestal alleen in het low speed gebied werkzaam, high speed deel ligt vast. Dus kan zijn dat het niet zo veel helpt.

Verder zou ik ook even naar je rijhoogte kijken. Een groot deel van de auto's met dat soort schroefsets klapt vrolijk op hun bumpstops bij inveren en dan kan je stellen wat je wilt maar dan helpt het niet. Auto wat hoger zetten en als je een rubber bumpstop hebt, vervangen voor een urethane model (langer met meer 'veerweg') kunnen dan uitkomst bieden.
Hij was echt veel te laag toen ik hem kocht, al snel 1,5-2 cm hoger laten zetten.

Afbeelding

Binnenkort maar eens kijken of ik hem een paar tandjes zachter kan zetten. V3 heeft zowel compressie als rebound om af te stellen, gewoon beginnen met compressie dus, hoezo levert dat het meeste op?
rebound/uitgaande slag is vooral werkzaam op grote body bewegingen.

Compressie/ingaande slag is vooral merkbaar op korte oneffenheden zoals jij omschrijft.

Online
Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1328
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: Afstelling KW V3 E91

Bericht door JdBn » 10 apr 2018, 12:11

Afbeelding

Kleinere wielen zitten er ook al onder, ook met de 17" winterset maakt het weinig verschil trouwens. Als ik het zo hoor wordt het dus vooral compressie naar beneden om het korte werk wat minder hard door te laten komen, rebound mag ook wel wat zachter maar die zal ik waarschijnlijk relatief minder verstellen aangezien ik het wel prettig vind als de grote bewegingen snel uitgedempt worden.

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3244
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Afstelling KW V3 E91

Bericht door ADV » 10 apr 2018, 13:00

Hmm, interessante shit.. Mijn ervaring relateert zich tot simracing en setups daaro, maar in principe heb je normaal toch 4 dingen:
- Low speed compression
- Low speed rebound
- High speed compression
- High speed rebound

Waarbij Low speed dus inderdaad gewoon opbouwende druk is.. (vage analogie: dus vergelijkbaar met bijv. progressief remmen.. High speed is druk die er in een keer op komt, dus een 1 keer je rem vol intrappen als ik het weer even op remmen toepas. Dus bijv steeds meer druk met je voetje geven of een 1 keer stampen..)

Anyway, zoals ik het lees zijn er met name problemen in het "high speed" gebeuren (low speed zal meer merkbaar zijn in bochten), kleine oneffenheden. Kortom, je HS spul, zowel rebound als compressie wil je zachter. Je LS welke dus met name invloed heeft op het rijgedrag, wil je hetzelfde houden, immers stuurt hij lekker. Geen idee of je dit allemaal in kan stellen.. Maar of je probleem nu met compressie meer op te lossen is dan met rebound, geen idee :) Uiteindelijk zal je gewoon "even" moeten finetunen en kijken wat je lekker vind..

Mijn naslagwerk met simrace setups: http://www.rapid-racer.com/suspension-tuning.php
Laatst gewijzigd door ADV op 10 apr 2018, 13:35, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3244
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Afstelling KW V3 E91

Bericht door ADV » 10 apr 2018, 13:00

dubbel :/

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5995
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Afstelling KW V3 E91

Bericht door matthyssie » 10 apr 2018, 13:03

Ik vind opeens hard remmen niet echt high speed. Eerder het rijden over korte richels en/of gaten.

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3244
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Afstelling KW V3 E91

Bericht door ADV » 10 apr 2018, 13:33

matthyssie schreef: 10 apr 2018, 13:03 Ik vind opeens hard remmen niet echt high speed. Eerder het rijden over korte richels en/of gaten.
Nee ik bedoel progressief vs erop stampen.. dat is dus LS vs HS.. misschien had remmen even buiten beschouwing moeten laten hehe.. remmen en dus het dippen van je bumper daardoor is een LS compressie.. zelfde met optrekken en het omhoog gaan, dat heeft allemaal met LS comp en LS reb te maken.

Ik wilde dus eigenlijk alleen een voorbeeld geven tussen iets van LS en HS is.. zeg maar, je vinger steeds harder drukken op een tafel is LS.. in 1 x je vuist op tafel slaan is HS :P

Wat een kut analogie eigenlijk.. anyway, you get the picture..

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5995
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Afstelling KW V3 E91

Bericht door matthyssie » 10 apr 2018, 13:52

Ja dat snap ik Arjan, maar ik vind hard op je rem trappen voor een demper nog steeds Low-speed. En progressief vind ik superlow speed :)

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3244
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Afstelling KW V3 E91

Bericht door ADV » 10 apr 2018, 14:44

matthyssie schreef: 10 apr 2018, 13:52 Ja dat snap ik Arjan, maar ik vind hard op je rem trappen voor een demper nog steeds Low-speed. En progressief vind ik superlow speed :)
fair enough.. anyway.. in dit geval gaat het volgesn mij om highspeed stuff.. niet zo zeer de low speed dingen..

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Afstelling KW V3 E91

Bericht door Bert ///M3 » 10 apr 2018, 17:57

Probleem is dat je HS vaak niet stellen kan bij straat schokbrekers, enkel LS.

Als je naar een grafiek van een schobreker kijkt, snelheid van de zuigerstang tegen weerstand, dan zit daar een knik in en die knik is de scheiding LS en HS.

Bij een bepaalde weerstand gaan er extra kleppen open en geven ze minder weerstand. De 1 noemt dat blowoff, de ander high speed etc maar het doet allemaal hetzelfde. Op een straat schokbreker ala V3 ligt het HS deel meestal vast, door het veranderen van je compressie setting, bijvoorbeeld zachter zetten word het LS deel zachter en verschuif je die knik vaak naar een hogere snelheid, hoewel maximale weerstand wel gelijk blijft. Dus die setting werkt ook door op je high speed verstelling / veranderd het knikpunt van het high speed deel.

Beetje nutteloze info voor een straat schokbreker. Dan is het meestal, grote body bewegingen = rebound en korte scherpe oneffenheden = compressie setting.

Bij racen heb je een andere filosofie, namelijk dat LSB voornamelijk met de stijfheid van de band te maken heeft, HSB curbstones etc. LSR + HSR gaan voornamelijk over gewichts transfer.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Afstelling KW V3 E91

Bericht door Bert ///M3 » 10 apr 2018, 18:34

Probleem is dat je HS vaak niet stellen kan bij straat schokbrekers, enkel LS.

Als je naar een grafiek van een schobreker kijkt, snelheid van de zuigerstang tegen weerstand, dan zit daar een knik in en die knik is de scheiding LS en HS.

Bij een bepaalde weerstand gaan er extra kleppen open en geven ze minder weerstand. De 1 noemt dat blowoff, de ander high speed etc maar het doet allemaal hetzelfde. Op een straat schokbreker ala V3 ligt het HS deel meestal vast, door het veranderen van je compressie setting, bijvoorbeeld zachter zetten word het LS deel zachter en verschuif je die knik vaak naar een hogere snelheid, hoewel maximale weerstand wel gelijk blijft. Dus die setting werkt ook door op je high speed verstelling / veranderd het knikpunt van het high speed deel.

Beetje nutteloze info voor een straat schokbreker. Dan is het meestal, grote body bewegingen = rebound en korte scherpe oneffenheden = compressie setting.

Bij racen heb je een andere filosofie, namelijk dat LSB voornamelijk met de stijfheid van de band te maken heeft, HSB curbstones etc. LSR + HSR gaan voornamelijk over gewichts transfer.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Afstelling KW V3 E91

Bericht door Bert ///M3 » 10 apr 2018, 18:35

dubbel :)

TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Afstelling KW V3 E91

Bericht door TLRS » 10 apr 2018, 21:22

Elders gelezen dat KW relatief stugge veren gebruikt. En dat ze voor op straat net iets teveel kunnen zijn. Huidige rijhoogte kan, op het oog, ook zonder schroefset?

Online
Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1328
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: Afstelling KW V3 E91

Bericht door JdBn » 18 apr 2018, 09:59

Gister al eens 2 tikjes zachter gezet waar ik bij kon (rebound voor en bump achter, bump voor kon ik wel bij maar kreeg ik zo gauw geen beweging in) en het scheelt nu al. Heb even gekeken naar hoe de bekleding achter eruit moet om bij de topmounts achter te komen maar het blijkt toch wel dat een BMW wel wat beter/uitvoeriger in elkaar is gezet dan de Alfa die ik gewend was :roll:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten