Elektrische Stuurbekrachtigingspomp

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aram
Berichten: 1507
Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Elektrische Stuurbekrachtigingspomp

Bericht door Aram » 23 mar 2018, 13:20

Goedendag,

Voor mijn project wil ik de standaard riem aangedreven Stuurbekrachtiging pomp vervangen voor een elektrisch aangestuurde hydraulische pomp.

Er zitten natuurlijk wel wat haken en ogen aan zo'n aanpassing:

- zoals het verschijnsel wat nog wel eens voorkomt, dat de pomp, bij snelle stuurbewegingen zoals een het opvangen van de auto bij het uitbreken van de achterkant of het nemen van snelle krappe bochten op een bergweg, niet genoeg flow kan opbrengen en dan een soort van "bevriest", dit is levensgevaarlijk en wil ik ten alle tijden voorkomen.
Aangezien ik een directer rally stuurhuis heb (Ratio 13:1) lijkt me dit wel een reëel probleem.

- Het is ook de vraag hoeveel de mate van bekrachtiging uiteindelijk is, een te licht of te zwaar sturende auto is ook niet fijn om mee te rijden.
Ik heb wat rondgekeken en kwam erachter dat in de racerij nog wel eens speciale pompen gebruikt worden, die zouden het flow probleem niet moeten hebben lijkt me, maar dan zit je nog wel met het bepalen van de mate van bekrachtiging.

Heeft iemand hier ervaring met dit soort aanpassingen, misschien iemand in de racerij die met dit soort pompen werkt?
Alle info is welkom!

Mvg,

HSR
Berichten: 5259
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Elektrische Stuurbekrachtigingspomp

Bericht door HSR » 23 mar 2018, 18:42

Volgens mij gebruiken enkele E36 M3 racers in de US of A de pomp van een A-klasse. Gaat goed zeggen ze maar die lui rijden alleen maar rondjes op een tafellaken. Dat is wat anders dan driften en rallye rijden, of uberhaupt 5x steken met inparkeren. In de driftscene wordt er volop geëxperimenteerd maar tot dusver zonder gewenst resultaat denk ik. Ik heb het destijds ook allemaal uitgezocht voor mijn M5 en het verdict was gewoon de originele stuurpomp reviseren en vervolgens op flow en weerstand testen. Rini van Hydroline kan je sowieso ook wel van goede informatie voorzien.

Wat misschien een goed startpunt is, is de elektrische hydro pomp uit een saxo. Koop je voor 100 piek en heeft volgens mij ook geen brein. Gewoon twee draadjes op de accu en pompen maar. Zo kan je een mooie baseline voor jezelf maken en er achter komen dat het niet toereikend is :-P ;-).

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Elektrische Stuurbekrachtigingspomp

Bericht door Bert ///M3 » 26 mar 2018, 18:19

Die A klasse pomp werd ook door Porsche motorsport gebruikt.

Ik ben zelf ook naar info aan het zoeken en dit is 1 van de opties omdat mijn E36 naar mijn zin te veel bekrachtiging heeft.

Eigenlijk zou je een pomp moeten hebben waarbij je zelf de mate van bekrachtiging instellen kan.

Wat het nog wat gecompliceerder maakt is dat bekrachtiging niet alleen van druk afhangt, maar ook van flow. Meer flow geeft meer bekrachtiging maar meer druk ook.

Waar het mij dus meer om gaat is de mate van bekrachtiging, qua vermogenswinst denk ik dat het maar heel weinig scheelt omdat een hydraulische pomp gewoon loos draait als je niet stuurt.

Gebruikersavatar
Aram
Berichten: 1507
Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Re: Elektrische Stuurbekrachtigingspomp

Bericht door Aram » 03 apr 2018, 13:04

HSR schreef: 23 mar 2018, 18:42 Volgens mij gebruiken enkele E36 M3 racers in de US of A de pomp van een A-klasse. Gaat goed zeggen ze maar die lui rijden alleen maar rondjes op een tafellaken. Dat is wat anders dan driften en rallye rijden, of uberhaupt 5x steken met inparkeren. In de driftscene wordt er volop geëxperimenteerd maar tot dusver zonder gewenst resultaat denk ik. Ik heb het destijds ook allemaal uitgezocht voor mijn M5 en het verdict was gewoon de originele stuurpomp reviseren en vervolgens op flow en weerstand testen. Rini van Hydroline kan je sowieso ook wel van goede informatie voorzien.

Wat misschien een goed startpunt is, is de elektrische hydro pomp uit een saxo. Koop je voor 100 piek en heeft volgens mij ook geen brein. Gewoon twee draadjes op de accu en pompen maar. Zo kan je een mooie baseline voor jezelf maken en er achter komen dat het niet toereikend is :-P ;-).
Ik heb inderdaad ook gehoord van de A-klasse pomp, maar ik wil wel eens soort van zeker weten dat het gaat werken, anders ben ik het ding netjes in de auto aan het bouwen en als ie dan eindelijk een keer rijd kom je erachter dat het toch net niet goed is.
Ik ga niet even de auto rijdend maken alleen om dit te testen, het word geen aftrap auto die er niet uit hoeft te zien, hij word echt show & go, en ik heb absoluut geen zin om het ding weer aan te gaan passen als hij netjes gespoten is.
Onder het dashboard is het redelijk druk, ik heb geen plek voor een elektrische motor aan het stuurkolom ben ik bang.

Wat ik zoek is iemand die ervaring heeft met dit soort systemen, die kan me misschien vertellen wat de mogelijkheden zijn, misschien zijn er wel pompen de je kunt afstellen te krijgen bijvoorbeeld?
Werkt die Rini hier vaker mee?

Gebruikersavatar
Aram
Berichten: 1507
Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Re: Elektrische Stuurbekrachtigingspomp

Bericht door Aram » 03 apr 2018, 13:07

Bert ///M3 schreef: 26 mar 2018, 18:19 Die A klasse pomp werd ook door Porsche motorsport gebruikt.

Ik ben zelf ook naar info aan het zoeken en dit is 1 van de opties omdat mijn E36 naar mijn zin te veel bekrachtiging heeft.

Eigenlijk zou je een pomp moeten hebben waarbij je zelf de mate van bekrachtiging instellen kan.

Wat het nog wat gecompliceerder maakt is dat bekrachtiging niet alleen van druk afhangt, maar ook van flow. Meer flow geeft meer bekrachtiging maar meer druk ook.

Waar het mij dus meer om gaat is de mate van bekrachtiging, qua vermogenswinst denk ik dat het maar heel weinig scheelt omdat een hydraulische pomp gewoon loos draait als je niet stuurt.
Precies wat jij zegt, hij moet genoeg flow leveren en ook qua bekrachtiging goed zitten.
Alleen is bij mij deze aanpassing niet zozeer op basis van vermogenswinst maar meer voor packaging redenen.
Ik wil meer ruimte op het blok i.v.m. de shrouding die van de radiateur naar de motorkap loopt en de aanvoer van lucht naar het inlaat spruitstuk vanaf de FMIC.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, ED35, HJ2 en 49 gasten