Adblue in de (strenge) winter.

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39735
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Adblue in de (strenge) winter.

Bericht door Arthur » 21 feb 2018, 20:16

Iemand hier ervaring met Adblue als het erg koud is? Ik heb wat zitten Googlen en kom niet veel tegen.
Adblue bevriest bij -11 grC en ik lees in 'het boekje' dat er bij mijn auto een verwarmingselement inzit. Moet de auto wel draaien, denk ik. Nu wordt het komende week erg koud in de Alpen zag ik, met temperaturen van -25 grC. Gaat dat Adblue nog problemen opleveren? Er zijn natuurlijk hordes Duitsers en Oostenrijkers met Adblue in hun Audi's, BMW's, VW's etc. Kan er ook weinig tegen doen, m'n auto staat buiten. Heb ook begrepen dat Adblue pas wordt ingespoten, in de uitlaat, bij bepaalde bedrijfstemperaturen en dat dan het spul al ontdooit moet zijn. Praktijkervaringen hier?

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31240
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Adblue in de (strenge) winter.

Bericht door JP » 21 feb 2018, 20:28

Van met de vrachtwagen weet ik, onder een bepaalde temperatuur spuit die sowieso geen adblue meer in. Voorheen ging dit nogal eens gepaard met vermogensverlies maar tegenwoordig zou dit niet meer voorkomen. Meng je ook nog benzine in de diesel (max 2%) ? Gaat die tenminste niet vlokken bij lage temperatuur.

PeterB
Berichten: 3257
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Adblue in de (strenge) winter.

Bericht door PeterB » 21 feb 2018, 20:41

Ik heb met de Benz nooit problemen gehad tijdens de winterse omstandigheden.
Geen meldingen oid, starten en rijden.

PeterB
Berichten: 3257
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Adblue in de (strenge) winter.

Bericht door PeterB » 21 feb 2018, 20:47

JP schreef: 21 feb 2018, 20:28 . Meng je ook nog benzine in de diesel (max 2%) ?
Gaan de injectoren niet fijn vinden ;)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39735
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Adblue in de (strenge) winter.

Bericht door Arthur » 21 feb 2018, 20:56

Bij mij gaat het ook om een Benz ;) En brandstof bijmengen is niet nodig. De brandstof daar is erop voorbereid, hier ook trouwens. Onderweg en daar moet ik ook wel een keer tanken, dus dat geloof ik wel.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10417
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Adblue in de (strenge) winter.

Bericht door tomgtr » 21 feb 2018, 23:10

In NL is de winter spec van diesel : cloud -7 en cfpp -22. Dat wil zeggen dat bij -7 de eerste wax kristallen zichtbaar mogen worden en tot -22 dekristallen klein genoeg zijn om door filters te gaan. In de bergen in Oostenrijk worden speciale arctic grades gebruikt. Die zouden wel tot -25 moeten kunnen. Nederlandse diesel zou wel problemen kunnen geven bij -25.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Adblue in de (strenge) winter.

Bericht door Spijkerhard » 21 feb 2018, 23:15

Is dat nu niet onderdeel van de sjoemelsoftware discussie, Dat bij bepaalde buiten- en bedrijfstemparaturen er geen AdBlue ingespoten wordt?

PeterB
Berichten: 3257
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Adblue in de (strenge) winter.

Bericht door PeterB » 21 feb 2018, 23:42

Schijnt dat de eerste 20 km niets wordt ingespoten ;). Overigens gebruikte de S zo'n 23 liter AdBlue per 18000km( van de 25) en moest ik regelmatig terug om bij te vullen( omdat het tankje op een kloteplek is ingebouwd)ipv bijvullen met de onderhoudsbeurt. Je kan het ook uit programmeren.. (Mag niet he ;) )
Winterdag BP Ultimate diesel en nergens last van.

Forza
Berichten: 1008
Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02

Re: Adblue in de (strenge) winter.

Bericht door Forza » 22 feb 2018, 08:01

Adblue werkt in combinatie met een katalysator in de uitlaat, die moet eerst op temperatuur zijn. Als die niet op temperatuur is ontstaat er ammoniak in plaats van dat de juiste reactie plaats vind. Vandaar dat het even duurt voordat Adblue gebruikt wordt.

Overigens wordt de Adblue vlak voor die katalysator ingespoten en niet in de motor.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39735
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Adblue in de (strenge) winter.

Bericht door Arthur » 22 feb 2018, 09:31

Zou geen problemen mogen opleveren dus, ben benieuwd :)

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Adblue in de (strenge) winter.

Bericht door Knot » 22 feb 2018, 23:14

Techniek is erop geprogrammeerd dus, had niet anders verwacht, jij wel?

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Re: Adblue in de (strenge) winter.

Bericht door Hans » 23 feb 2018, 06:55

Ik heb dit eens gekregen van mijn toenmalige leverancier:
WINTERDIESELKWALITEIT
De wettelijke Nederlandse norm voor diesel beschreven in de NEN-EN 590, ligt
Tegenwoordig op -20°C. Deze officiele CFPP-test wordt evenwel uitgevoerd met
het product in beweging waarbij het product door een genormaliseerd filter gepompt
wordt. Onze gehele diesel voorraad is in de winterperiode behandeld tot een
filtreerbaarheidsgrens(het zogenaamde Cold Filter Pluggin Point of CFPP)
van minimaal -20°C. Dit product leveren wij vanaf half november uit.
Adviezen ter voorkoming van winterproblemen.

1) BIJ VOORKEUR IEDERE AVOND DE BRANDSTOFTANK AFVULLEN.
Het is van belang om het brandstofpeil niet te ver te laten zakken.
Het volume lucht boven de brandstof zal bij stilstand zeer snel afkoelen, waardoor
onvermijdelijk condensatie optreedt met vorming van waterdruppels tot gevolg.
Deze waterdruppels zullen in de tank, de brandstofleidingen en uiteindelijk in het
brandstoffilter terechtkomen. De aanwezigheid van water beïnvloed in sterke mate
het koudegedrag van diesel door ijsvorming beneden de 0°C.

2) Op het moment dat diesel ‘geparaffineerd’ is, is het absoluut onnodig en zelfs
nutteloos om additieven toe te voegen. De enige manier om de paraffinekristallen
weer op te lossen is door de leidingen en het filter op te warmen.

3) GEBRUIK NOOIT EEN VLAM om het brandstofsysteem op te warmen.


4) VOEG NOOIT BENZINE AAN DIESEL TOE! De huidige dieselmotoren kunnen daar niet tegen.

5) AFDEKKING VAN BRANDSTOFFILTER EN ACCU.
Zorg bij abnormaal strenge weersomstandigheden, voor aanvullende voorzorgsmaatregelen,
b.v. het maximaal afschermen middels een isolerende afdekking van het brandstoffilter
en de accu.

6) Zorg voor optimaal onderhoud van uw voertuig, VERVANG TIJDIG HET BRANDSTOFFILTER.

7) SCHERM HET VOERTUIG AF VAN KOUDE WIND.
Laat op dagen wanneer het voertuig niet gebruikt wordt en de temperaturen de gehele dag
onder nul is de motor minstens tweemaal per dag gedurende 15 minuten draaien.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39735
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Adblue in de (strenge) winter.

Bericht door Arthur » 23 feb 2018, 08:43

Knot schreef: 22 feb 2018, 23:14 Techniek is erop geprogrammeerd dus, had niet anders verwacht, jij wel?
Nou, alles voor de boomknuffelaars, toch? Zou me niks verbaasd hebben dat er een hiaat in het/een ontwerp zou zitten...

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Adblue in de (strenge) winter.

Bericht door alt » 23 feb 2018, 09:41

In de jaren 70 tankte ik op elke tank s'winters 10 ltr petroleum & 40 ltr diesel.
Maar waar kan nu nog petroleum kopen, niet meer bij de pomp.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39735
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Adblue in de (strenge) winter.

Bericht door Arthur » 24 feb 2018, 10:09

Ik had toen Friese doorlopers :)

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Adblue in de (strenge) winter.

Bericht door alt » 24 feb 2018, 12:10

Ik had toen al ballangruds.

PeterB
Berichten: 3257
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Adblue in de (strenge) winter.

Bericht door PeterB » 24 feb 2018, 13:42

CCM,

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Adblue in de (strenge) winter.

Bericht door Crookie » 24 feb 2018, 16:41

......


Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39735
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Adblue in de (strenge) winter.

Bericht door Arthur » 24 feb 2018, 16:58

Voornamelijk water met ureum toch? Volgens mij wordt ureum, of een vorm daarvan, ook als strooizout gebruikt. Tja, dan geloof ik wel dat dat motorschade oplevert :)
Dat witte zullen wel zoutkristallen zijn?

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Adblue in de (strenge) winter.

Bericht door Crookie » 24 feb 2018, 17:09

Dat zijn best wat kristallen ja. God wat zal die motor het zwaar hebben gehad.

Icm met vrieskou zal het ook niet snel bevriezen imo..

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot] en 71 gasten