Adblue in de (strenge) winter.
- Arthur
- Berichten: 39735
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Adblue in de (strenge) winter.
Iemand hier ervaring met Adblue als het erg koud is? Ik heb wat zitten Googlen en kom niet veel tegen.
Adblue bevriest bij -11 grC en ik lees in 'het boekje' dat er bij mijn auto een verwarmingselement inzit. Moet de auto wel draaien, denk ik. Nu wordt het komende week erg koud in de Alpen zag ik, met temperaturen van -25 grC. Gaat dat Adblue nog problemen opleveren? Er zijn natuurlijk hordes Duitsers en Oostenrijkers met Adblue in hun Audi's, BMW's, VW's etc. Kan er ook weinig tegen doen, m'n auto staat buiten. Heb ook begrepen dat Adblue pas wordt ingespoten, in de uitlaat, bij bepaalde bedrijfstemperaturen en dat dan het spul al ontdooit moet zijn. Praktijkervaringen hier?
Adblue bevriest bij -11 grC en ik lees in 'het boekje' dat er bij mijn auto een verwarmingselement inzit. Moet de auto wel draaien, denk ik. Nu wordt het komende week erg koud in de Alpen zag ik, met temperaturen van -25 grC. Gaat dat Adblue nog problemen opleveren? Er zijn natuurlijk hordes Duitsers en Oostenrijkers met Adblue in hun Audi's, BMW's, VW's etc. Kan er ook weinig tegen doen, m'n auto staat buiten. Heb ook begrepen dat Adblue pas wordt ingespoten, in de uitlaat, bij bepaalde bedrijfstemperaturen en dat dan het spul al ontdooit moet zijn. Praktijkervaringen hier?
- JP
- Berichten: 31240
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: Adblue in de (strenge) winter.
Van met de vrachtwagen weet ik, onder een bepaalde temperatuur spuit die sowieso geen adblue meer in. Voorheen ging dit nogal eens gepaard met vermogensverlies maar tegenwoordig zou dit niet meer voorkomen. Meng je ook nog benzine in de diesel (max 2%) ? Gaat die tenminste niet vlokken bij lage temperatuur.
-
- Berichten: 3257
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55
Re: Adblue in de (strenge) winter.
Ik heb met de Benz nooit problemen gehad tijdens de winterse omstandigheden.
Geen meldingen oid, starten en rijden.
Geen meldingen oid, starten en rijden.
-
- Berichten: 3257
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55
- Arthur
- Berichten: 39735
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Adblue in de (strenge) winter.
Bij mij gaat het ook om een Benz En brandstof bijmengen is niet nodig. De brandstof daar is erop voorbereid, hier ook trouwens. Onderweg en daar moet ik ook wel een keer tanken, dus dat geloof ik wel.
- tomgtr
- Berichten: 10417
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
- Locatie: Zuid Holland
Re: Adblue in de (strenge) winter.
In NL is de winter spec van diesel : cloud -7 en cfpp -22. Dat wil zeggen dat bij -7 de eerste wax kristallen zichtbaar mogen worden en tot -22 dekristallen klein genoeg zijn om door filters te gaan. In de bergen in Oostenrijk worden speciale arctic grades gebruikt. Die zouden wel tot -25 moeten kunnen. Nederlandse diesel zou wel problemen kunnen geven bij -25.
- Spijkerhard
- Berichten: 4045
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: Adblue in de (strenge) winter.
Is dat nu niet onderdeel van de sjoemelsoftware discussie, Dat bij bepaalde buiten- en bedrijfstemparaturen er geen AdBlue ingespoten wordt?
-
- Berichten: 3257
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55
Re: Adblue in de (strenge) winter.
Schijnt dat de eerste 20 km niets wordt ingespoten . Overigens gebruikte de S zo'n 23 liter AdBlue per 18000km( van de 25) en moest ik regelmatig terug om bij te vullen( omdat het tankje op een kloteplek is ingebouwd)ipv bijvullen met de onderhoudsbeurt. Je kan het ook uit programmeren.. (Mag niet he )
Winterdag BP Ultimate diesel en nergens last van.
Winterdag BP Ultimate diesel en nergens last van.
-
- Berichten: 1008
- Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02
Re: Adblue in de (strenge) winter.
Adblue werkt in combinatie met een katalysator in de uitlaat, die moet eerst op temperatuur zijn. Als die niet op temperatuur is ontstaat er ammoniak in plaats van dat de juiste reactie plaats vind. Vandaar dat het even duurt voordat Adblue gebruikt wordt.
Overigens wordt de Adblue vlak voor die katalysator ingespoten en niet in de motor.
Overigens wordt de Adblue vlak voor die katalysator ingespoten en niet in de motor.
- Arthur
- Berichten: 39735
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Adblue in de (strenge) winter.
Zou geen problemen mogen opleveren dus, ben benieuwd
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Adblue in de (strenge) winter.
Techniek is erop geprogrammeerd dus, had niet anders verwacht, jij wel?
- Hans
- Berichten: 2696
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59
Re: Adblue in de (strenge) winter.
Ik heb dit eens gekregen van mijn toenmalige leverancier:
WINTERDIESELKWALITEIT
De wettelijke Nederlandse norm voor diesel beschreven in de NEN-EN 590, ligt
Tegenwoordig op -20°C. Deze officiele CFPP-test wordt evenwel uitgevoerd met
het product in beweging waarbij het product door een genormaliseerd filter gepompt
wordt. Onze gehele diesel voorraad is in de winterperiode behandeld tot een
filtreerbaarheidsgrens(het zogenaamde Cold Filter Pluggin Point of CFPP)
van minimaal -20°C. Dit product leveren wij vanaf half november uit.
Adviezen ter voorkoming van winterproblemen.
1) BIJ VOORKEUR IEDERE AVOND DE BRANDSTOFTANK AFVULLEN.
Het is van belang om het brandstofpeil niet te ver te laten zakken.
Het volume lucht boven de brandstof zal bij stilstand zeer snel afkoelen, waardoor
onvermijdelijk condensatie optreedt met vorming van waterdruppels tot gevolg.
Deze waterdruppels zullen in de tank, de brandstofleidingen en uiteindelijk in het
brandstoffilter terechtkomen. De aanwezigheid van water beïnvloed in sterke mate
het koudegedrag van diesel door ijsvorming beneden de 0°C.
2) Op het moment dat diesel ‘geparaffineerd’ is, is het absoluut onnodig en zelfs
nutteloos om additieven toe te voegen. De enige manier om de paraffinekristallen
weer op te lossen is door de leidingen en het filter op te warmen.
3) GEBRUIK NOOIT EEN VLAM om het brandstofsysteem op te warmen.
4) VOEG NOOIT BENZINE AAN DIESEL TOE! De huidige dieselmotoren kunnen daar niet tegen.
5) AFDEKKING VAN BRANDSTOFFILTER EN ACCU.
Zorg bij abnormaal strenge weersomstandigheden, voor aanvullende voorzorgsmaatregelen,
b.v. het maximaal afschermen middels een isolerende afdekking van het brandstoffilter
en de accu.
6) Zorg voor optimaal onderhoud van uw voertuig, VERVANG TIJDIG HET BRANDSTOFFILTER.
7) SCHERM HET VOERTUIG AF VAN KOUDE WIND.
Laat op dagen wanneer het voertuig niet gebruikt wordt en de temperaturen de gehele dag
onder nul is de motor minstens tweemaal per dag gedurende 15 minuten draaien.
- Arthur
- Berichten: 39735
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
- alt
- Berichten: 3016
- Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31
Re: Adblue in de (strenge) winter.
In de jaren 70 tankte ik op elke tank s'winters 10 ltr petroleum & 40 ltr diesel.
Maar waar kan nu nog petroleum kopen, niet meer bij de pomp.
Maar waar kan nu nog petroleum kopen, niet meer bij de pomp.
- Arthur
- Berichten: 39735
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Adblue in de (strenge) winter.
Ik had toen Friese doorlopers
- alt
- Berichten: 3016
- Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31
Re: Adblue in de (strenge) winter.
Ik had toen al ballangruds.
-
- Berichten: 3257
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
- Arthur
- Berichten: 39735
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Adblue in de (strenge) winter.
Voornamelijk water met ureum toch? Volgens mij wordt ureum, of een vorm daarvan, ook als strooizout gebruikt. Tja, dan geloof ik wel dat dat motorschade oplevert
Dat witte zullen wel zoutkristallen zijn?
Dat witte zullen wel zoutkristallen zijn?
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Adblue in de (strenge) winter.
Dat zijn best wat kristallen ja. God wat zal die motor het zwaar hebben gehad.
Icm met vrieskou zal het ook niet snel bevriezen imo..
Icm met vrieskou zal het ook niet snel bevriezen imo..
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot] en 71 gasten