Bougie uit de motor geknald

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
M3tje
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33

Bougie uit de motor geknald

Bericht door M3tje » 18 feb 2018, 12:09

Tijdens het rijden op zandvoort is er een bougie uit het blok geknalt.
Direct na de knal de motor uitgezet.
Het lijkt er op dat er geen fragmenten in de motor terecht zijn gekomen.
Het is een M44 motor(bmw).
De bougie draad is kapot en zal hopelijk wel weer opnieuw te snijden zijn.
Wat mijn vraag echter is, wat kan de oorzaak zijn dat de bougie kapot gaat.
Oververhitting of een productiefout van de bougié?
Afbeelding

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Bougie uit de motor geknald

Bericht door MartijnGizmo » 18 feb 2018, 13:31

Meestal begint zo'n probleem met beschadigd draad, dus bougie scheef erin, te strak aangedraaid, etc. Reparatie met een Helicoil of iets gelijkwaardigs.

M3tje
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33

Re: Bougie uit de motor geknald

Bericht door M3tje » 18 feb 2018, 18:55

De bougies zijn er een jaar geleden nieuw ingegaan en met een orginele momentdop vastgezet, dus dat is denk ik niet het probleem, uiteraard weet ik niet wat er voor dat wij de auto kochten mee gebeurd is!
Zou het door oververhitting kunnen komen! Motortje heeft 1,5 uur achter elkaar in zijn max toeren gezeten.
Hoe werkt dat met een helicoil, draad tappen en dan bij montage een helicoil in het getapte gat draaien?

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: Bougie uit de motor geknald

Bericht door Jan-Willem » 18 feb 2018, 20:25

een helicoil krijg je er niet makkelijk in de bougie zit best diep bij een M44.
Je hebt wel reparatie setjes met een draadbus van midlock, die kan je wel bij brezan of een andere crossier halen.

Ik vind het wel link met de rommel die in de cilinder kan komen.

M3tje
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33

Re: Bougie uit de motor geknald

Bericht door M3tje » 18 feb 2018, 20:44

Oke, ga ik even vragen bij brezan, ik ga na alle werkzaamheden even met een camera kijken of er troep in zit en dan met de stofzuiger dit er uit proberen te slurpen.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Bougie uit de motor geknald

Bericht door Knot » 18 feb 2018, 20:52

Ik heb het met een E46 met M52 wel een keer gehad dat de bougies na 5.000km ineens los waren gaan zitten, dus altijd even nadraaien weekje of wat na vervanging bleek. Als het iets los zit en je gaat belasten krijg je ook rare taferelen natuurlijk.

M3tje
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33

Re: Bougie uit de motor geknald

Bericht door M3tje » 18 feb 2018, 21:19

: Dat is een goeie, ik zal de resterende 3 ff chekken, ik zou wel graag de oorzaak willen weten want als dit tijdens een wedstrijd gebeurt is het :kotsen:
Misschien een betere kwaliteit bougie er in zetten, zat nu standaard in.

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: Bougie uit de motor geknald

Bericht door Harrie D » 20 feb 2018, 10:50

Het is nogal lastig te zien op de foto, maar wat is er eigenlijk gebeurd, lijkt net alsof het binnenwerk van de bougie uit de schroefdraad is geknald ?
Dat is niet echt de normale manier van kapot gaan zeg maar :tooth:

Zou eens beginnen met de rommel repareren en er vervolgens 1 slag koudere bougies in te duwen (alle 4, als er 1 zo kapot is gegaan zou ik de rest ook direct in de kliko gooien)
Geen idee wat er nu in zit, maar bij NGK is het dan ipv een BKR 6 een BKR 7, bij de overige merken is het volgens mij een lager getal, maar dat staat op de site van de fabrikant altijd wel ergens uitgelegd.

Gebruikersavatar
JWtje
Berichten: 297
Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Bougie uit de motor geknald

Bericht door JWtje » 20 feb 2018, 18:32

Idd. Niet de draad in je kop is kapot maar je binnenwerk van je bougie is er uit gekomen.
Als je er verstand van hebt of je vraagt het aan google dan zijn er wel wat plaatjes te vinden om te zien of je bougie kouder zou moeten of niet. Meestal houdt je motor er dan eerder mee op omdat ie niet meer vonkt. Verkeerde hittegraad kan niet veroorzaken dat de binnenkant buiten komt kijken.
Ik denk dat deze bougie op een maandagochtend is geproduceerd en dat er het weekend ervoor een festival was ofzo.

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: Bougie uit de motor geknald

Bericht door Harrie D » 21 feb 2018, 23:57

Even wat verdere uitleg bij mijn idee:
Een koudere bougie hoeft niet perse een oplossing te zijn voor die ontplofte bougie (dat is, zoals JW al zegt, hoogstwaarschijnlijk een siesta modelletje)
Het is wel een wijziging die eigenlijk geen kwaad kan, het ergste wat er kan gebeuren is dat er een bougie mee kapt (en dat merk je snel genoeg)
Maar zolang je die auto niet gebruikt voor korte ritjes is de kans dat je daadwerkelijk problemen krijgt met een koudere bougie ongeveer 0.

Een te warme bougie kan wel kwaad, en veel ook.

M3tje
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33

Re: Bougie uit de motor geknald

Bericht door M3tje » 23 feb 2018, 12:20

Dank voor jullie uitleg, ik ga er 4 nieuwe voor halen en dan vragen voor een koudere versie, de auto is een raceauto en rijdt alleen op trackdays en sprintraces, door de korte diff verhouding betekent dit veel toeren, dus de toeren begrenzer komt er vaak in. Ook al begrepen dat race bougies met irridium niets uithalen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 133 gasten