S50B30 preventief onderhoud
- Henk Jan
- Berichten: 1441
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20
S50B30 preventief onderhoud
Om de e36 M3 3.0 (cabrio) in topconditie te houden wil ik wat preventief onderhoud uitvoeren.
De Km-stand is nu de 200k gepasseerd en ondanks dat de auto tot op heden prima onderhouden is en dito rijdt vind ik het voor mijn gevoel prettig om wat zaken preventief aan te gaan pakken.
Allereerst de lagerschalen, omdat ik niet zeker weet of deze ooit eerder vervangen zijn.
Heb ook al even met Bas Roos contact gehad en hij adviseerde me om, als er niks mee aan de hand is, niets aan de distributie/kettingspanner/oliepomp te laten sleutelen.
Vanos is in 2013 reeds gereviseerd en sindsdien hooguit 10k mee gereden, dus die behoeft normaal gesproken ook geen onderhoud.
Zijn er nog andere zaken die verstandig zijn om rekening mee te houden met de huidige km-stand?
De Km-stand is nu de 200k gepasseerd en ondanks dat de auto tot op heden prima onderhouden is en dito rijdt vind ik het voor mijn gevoel prettig om wat zaken preventief aan te gaan pakken.
Allereerst de lagerschalen, omdat ik niet zeker weet of deze ooit eerder vervangen zijn.
Heb ook al even met Bas Roos contact gehad en hij adviseerde me om, als er niks mee aan de hand is, niets aan de distributie/kettingspanner/oliepomp te laten sleutelen.
Vanos is in 2013 reeds gereviseerd en sindsdien hooguit 10k mee gereden, dus die behoeft normaal gesproken ook geen onderhoud.
Zijn er nog andere zaken die verstandig zijn om rekening mee te houden met de huidige km-stand?
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: S50B30 preventief onderhoud
Kleppen stellen.
- Arthur
- Berichten: 39753
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: S50B30 preventief onderhoud
Heeft Bas Roos je de, eventuele, rest niet verteld dan? Ben je aan jet juiste adres, qua kennis, toch?
- Henk Jan
- Berichten: 1441
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20
Re: S50B30 preventief onderhoud
Wat hij mij vertelde was bovenstaande en dit was zijn antwoord op mijn vraag betreffende overige zaken ;
Ik had overigens contact met Sander en niet met Bas zelf (wel overlegd met Bas).en hij adviseerde me om, als er niks mee aan de hand is, niets aan de distributie/kettingspanner/oliepomp te laten sleutelen
Vandaar dat ik dus ook benieuwd ben wat hier de ervaring is qua preventief onderhoud.
Good one!
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: S50B30 preventief onderhoud
Kettingspanner is bij de S54 niet zoveel werk schijnt het dus die zou je wanneer dat bij de S50 ook niet zoveel werk is mee kunnen nemen. Verder zou ik kijken naar uitgedroogde pakkingen en ander rubber. Dat spul raakt wel op leeftijd nu.
- Tristan
- Berichten: 13333
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: S50B30 preventief onderhoud
1+ Niels
Bij deze leeftijden zou ik gewoon alle slangen vervangen. Van koeling, vaccuum tot brandstofslangen.
Bij deze leeftijden zou ik gewoon alle slangen vervangen. Van koeling, vaccuum tot brandstofslangen.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: S50B30 preventief onderhoud
Ik zou eerst eens kijken of de auto lekvrij is van alle vloeistoffen (olie, stuurbekrachtiging, versn bak, diff, kvs). Dat is het eerste punt. Evt. kun je al die vloeistoffen verversen, als dat nog niet gedaan is.
Constant pressure valve o-ring al vervangen? Bij mij lekte (heeeeel langzaam) een koelslang op het blok waar je slecht bij kon. In hoeverre is het koelsysteem al eens goed aangepakt (waterpomp, themostaat, slangen)?
Kleppen stellen is zeker een goede. ik heb nog een BMW hevel voor je om de klep open te zetten, mocht je die nodig hebben. Lagerschalen zou ik niet per se doen. Het ligt een beetje aan het leven dat de auto gehad heeft. De S50B32 en S54 was hier een stuk gevoeliger voor.
Verder stuurbekrachtigingsvloeistofreservoir. Daar zit een filter in en het reservoir kun je ook vervangen.
Neem ook eens een kijkje in mijn oude topic. Daar staan misschien nog wat tips in.
viewtopic.php?f=3&t=24559
Constant pressure valve o-ring al vervangen? Bij mij lekte (heeeeel langzaam) een koelslang op het blok waar je slecht bij kon. In hoeverre is het koelsysteem al eens goed aangepakt (waterpomp, themostaat, slangen)?
Kleppen stellen is zeker een goede. ik heb nog een BMW hevel voor je om de klep open te zetten, mocht je die nodig hebben. Lagerschalen zou ik niet per se doen. Het ligt een beetje aan het leven dat de auto gehad heeft. De S50B32 en S54 was hier een stuk gevoeliger voor.
Verder stuurbekrachtigingsvloeistofreservoir. Daar zit een filter in en het reservoir kun je ook vervangen.
Neem ook eens een kijkje in mijn oude topic. Daar staan misschien nog wat tips in.
viewtopic.php?f=3&t=24559
- Henk Jan
- Berichten: 1441
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20
Re: S50B30 preventief onderhoud
Bedankt voor het meedenken
De auto/motor is absoluut lekvrij. Laatst nog even op de brug gezet en alles blijft netjes kurkdroog, dus dat zou in orde moeten zijn.
Koelsysteem/slangen/rubbers/pakkingen is ook een goede en zal ik even bespreken met Bas hoe er daar over gedacht wordt.
De auto/motor is absoluut lekvrij. Laatst nog even op de brug gezet en alles blijft netjes kurkdroog, dus dat zou in orde moeten zijn.
Koelsysteem/slangen/rubbers/pakkingen is ook een goede en zal ik even bespreken met Bas hoe er daar over gedacht wordt.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: S50B30 preventief onderhoud
Ik zou bij 2 ton zonder dat je de geschiedenis weet zeker wel de lager schalen doen om eerlijk te zijn. Ze hoeven er nog niet aan toe te zijn maar op het moment dat je klachten krijgt ben je eigenlijk al te laat. Hier zou ik ook zeker preventief onderhoud plegen.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: S50B30 preventief onderhoud
Als geschiedenis en budget het verantwoorden, dan absoluut eens ja. Lagerschalen laten doen is volgens mij iets van 500-600 euro, correct?.
- Henk Jan
- Berichten: 1441
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20
Re: S50B30 preventief onderhoud
Volgens Bas € 1000.
Lagerschalen is sowieso geen discussie, dat gaat als eerste aangepakt worden.
Lagerschalen is sowieso geen discussie, dat gaat als eerste aangepakt worden.
-
Online
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: S50B30 preventief onderhoud
Benzine druk laten testen of de pomp druk kan houden en de brandstofdruk regelaar bij afzetten motor.
Verder de hardyschijf controleren, smg olie evt verversen/lekkages opsporen.
Leidingen wat Tristan zegt, kan een hoop krokant zijn geworden.
Verder de hardyschijf controleren, smg olie evt verversen/lekkages opsporen.
Leidingen wat Tristan zegt, kan een hoop krokant zijn geworden.
-
- Berichten: 513
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24
Re: S50B30 preventief onderhoud
Nieuwe veren en dempers.. Bij mijn Alpina E46 B3 3.3 uit 2000 was alles compleet versleten na 175k.. Met een nieuw onderstel en nieuwe rubbers (ik heb alles nieuw, van wiellagers, rubbers tot toplagers) weet je niet wat er gebeurt qua rijgedrag..
En ja, het wordt beter..
En ja, het wordt beter..
- Joy
- Berichten: 10782
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: S50B30 preventief onderhoud
Gaskleppen synchroniseren, klepspeling controleren (verloopt nauwelijks), lagerschalen vervangen (was bij mijn M3 na 170k echt nodig), inlaat en vacuümslangen nalopen op uitgedroogd rubber (zitten er een hoop onder de gaskleppen), stationairregelklep reinigen en gaskleppositiesensor vervangen indien niet gedaan bij Inspectie.
Distributie, spanner en oliepomp lekker laten zitten inderdaad. Loopt vrijwel niet stuk.
Wat mijn auto goed heeft gedaan is het vervangen van de subframerubbers achter. Krijg je een heel andere auto van.
Distributie, spanner en oliepomp lekker laten zitten inderdaad. Loopt vrijwel niet stuk.
Wat mijn auto goed heeft gedaan is het vervangen van de subframerubbers achter. Krijg je een heel andere auto van.
- Henk Jan
- Berichten: 1441
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20
Re: S50B30 preventief onderhoud
Deze week gaat de auto naar Bas om preventief het volgende uit te voeren ;
- Lagerschalen vervangen
- Kleppen stellen
- APK
- Beurt
- Algehele check-up pakkingen, slangen, rubbers, etc.
Subframerubbers heb ik 2 jaar geleden toevallig al gedaan.
Hopelijk na deze updates een zomer lang weer probleemloos rijden en met DF 18 maart eventjes goed uitlaten richting Ring (als het weer het toelaat).
- Lagerschalen vervangen
- Kleppen stellen
- APK
- Beurt
- Algehele check-up pakkingen, slangen, rubbers, etc.
Subframerubbers heb ik 2 jaar geleden toevallig al gedaan.
Hopelijk na deze updates een zomer lang weer probleemloos rijden en met DF 18 maart eventjes goed uitlaten richting Ring (als het weer het toelaat).
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: malle eppie en 186 gasten