S50B30 preventief onderhoud

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

S50B30 preventief onderhoud

Bericht door Henk Jan » 02 feb 2018, 11:06

Om de e36 M3 3.0 (cabrio) in topconditie te houden wil ik wat preventief onderhoud uitvoeren.
De Km-stand is nu de 200k gepasseerd en ondanks dat de auto tot op heden prima onderhouden is en dito rijdt vind ik het voor mijn gevoel prettig om wat zaken preventief aan te gaan pakken.

Allereerst de lagerschalen, omdat ik niet zeker weet of deze ooit eerder vervangen zijn.

Heb ook al even met Bas Roos contact gehad en hij adviseerde me om, als er niks mee aan de hand is, niets aan de distributie/kettingspanner/oliepomp te laten sleutelen.
Vanos is in 2013 reeds gereviseerd en sindsdien hooguit 10k mee gereden, dus die behoeft normaal gesproken ook geen onderhoud.

Zijn er nog andere zaken die verstandig zijn om rekening mee te houden met de huidige km-stand?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: S50B30 preventief onderhoud

Bericht door Niels » 02 feb 2018, 11:09

Kleppen stellen.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: S50B30 preventief onderhoud

Bericht door Arthur » 02 feb 2018, 11:10

Heeft Bas Roos je de, eventuele, rest niet verteld dan? Ben je aan jet juiste adres, qua kennis, toch?

Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: S50B30 preventief onderhoud

Bericht door Henk Jan » 02 feb 2018, 11:26

Arthur schreef: 02 feb 2018, 11:10 Heeft Bas Roos je de, eventuele, rest niet verteld dan? Ben je aan jet juiste adres, qua kennis, toch?
Wat hij mij vertelde was bovenstaande en dit was zijn antwoord op mijn vraag betreffende overige zaken ;
en hij adviseerde me om, als er niks mee aan de hand is, niets aan de distributie/kettingspanner/oliepomp te laten sleutelen
Ik had overigens contact met Sander en niet met Bas zelf (wel overlegd met Bas).

Vandaar dat ik dus ook benieuwd ben wat hier de ervaring is qua preventief onderhoud.
Niels schreef: 02 feb 2018, 11:09 Kleppen stellen.
Good one! :thumbup:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: S50B30 preventief onderhoud

Bericht door Niels » 02 feb 2018, 11:38

Kettingspanner is bij de S54 niet zoveel werk schijnt het dus die zou je wanneer dat bij de S50 ook niet zoveel werk is mee kunnen nemen. Verder zou ik kijken naar uitgedroogde pakkingen en ander rubber. Dat spul raakt wel op leeftijd nu.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13332
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: S50B30 preventief onderhoud

Bericht door Tristan » 02 feb 2018, 11:46

1+ Niels

Bij deze leeftijden zou ik gewoon alle slangen vervangen. Van koeling, vaccuum tot brandstofslangen.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: S50B30 preventief onderhoud

Bericht door ///Joost » 02 feb 2018, 11:49

Ik zou eerst eens kijken of de auto lekvrij is van alle vloeistoffen (olie, stuurbekrachtiging, versn bak, diff, kvs). Dat is het eerste punt. Evt. kun je al die vloeistoffen verversen, als dat nog niet gedaan is.

Constant pressure valve o-ring al vervangen? Bij mij lekte (heeeeel langzaam) een koelslang op het blok waar je slecht bij kon. In hoeverre is het koelsysteem al eens goed aangepakt (waterpomp, themostaat, slangen)?
Kleppen stellen is zeker een goede. ik heb nog een BMW hevel voor je om de klep open te zetten, mocht je die nodig hebben. Lagerschalen zou ik niet per se doen. Het ligt een beetje aan het leven dat de auto gehad heeft. De S50B32 en S54 was hier een stuk gevoeliger voor.

Verder stuurbekrachtigingsvloeistofreservoir. Daar zit een filter in en het reservoir kun je ook vervangen.

Neem ook eens een kijkje in mijn oude topic. Daar staan misschien nog wat tips in.

viewtopic.php?f=3&t=24559

Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: S50B30 preventief onderhoud

Bericht door Henk Jan » 02 feb 2018, 12:00

Bedankt voor het meedenken :thumbup:

De auto/motor is absoluut lekvrij. Laatst nog even op de brug gezet en alles blijft netjes kurkdroog, dus dat zou in orde moeten zijn.

Koelsysteem/slangen/rubbers/pakkingen is ook een goede en zal ik even bespreken met Bas hoe er daar over gedacht wordt.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: S50B30 preventief onderhoud

Bericht door Niels » 02 feb 2018, 12:03

Ik zou bij 2 ton zonder dat je de geschiedenis weet zeker wel de lager schalen doen om eerlijk te zijn. Ze hoeven er nog niet aan toe te zijn maar op het moment dat je klachten krijgt ben je eigenlijk al te laat. Hier zou ik ook zeker preventief onderhoud plegen.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: S50B30 preventief onderhoud

Bericht door ///Joost » 02 feb 2018, 12:14

Niels schreef: 02 feb 2018, 12:03 Ik zou bij 2 ton zonder dat je de geschiedenis weet zeker wel de lager schalen doen om eerlijk te zijn. Ze hoeven er nog niet aan toe te zijn maar op het moment dat je klachten krijgt ben je eigenlijk al te laat. Hier zou ik ook zeker preventief onderhoud plegen.
Als geschiedenis en budget het verantwoorden, dan absoluut eens ja. Lagerschalen laten doen is volgens mij iets van 500-600 euro, correct?.

Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: S50B30 preventief onderhoud

Bericht door Henk Jan » 02 feb 2018, 12:16

Volgens Bas € 1000.
Lagerschalen is sowieso geen discussie, dat gaat als eerste aangepakt worden.

Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: S50B30 preventief onderhoud

Bericht door Crookie » 02 feb 2018, 13:20

Benzine druk laten testen of de pomp druk kan houden en de brandstofdruk regelaar bij afzetten motor.

Verder de hardyschijf controleren, smg olie evt verversen/lekkages opsporen.

Leidingen wat Tristan zegt, kan een hoop krokant zijn geworden.

Adwo
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24

Re: S50B30 preventief onderhoud

Bericht door Adwo » 02 feb 2018, 13:38

Nieuwe veren en dempers.. Bij mijn Alpina E46 B3 3.3 uit 2000 was alles compleet versleten na 175k.. Met een nieuw onderstel en nieuwe rubbers (ik heb alles nieuw, van wiellagers, rubbers tot toplagers) weet je niet wat er gebeurt qua rijgedrag..

En ja, het wordt beter.. :D

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10779
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: S50B30 preventief onderhoud

Bericht door Joy » 02 feb 2018, 14:02

Gaskleppen synchroniseren, klepspeling controleren (verloopt nauwelijks), lagerschalen vervangen (was bij mijn M3 na 170k echt nodig), inlaat en vacuümslangen nalopen op uitgedroogd rubber (zitten er een hoop onder de gaskleppen), stationairregelklep reinigen en gaskleppositiesensor vervangen indien niet gedaan bij Inspectie.
Distributie, spanner en oliepomp lekker laten zitten inderdaad. Loopt vrijwel niet stuk.
Wat mijn auto goed heeft gedaan is het vervangen van de subframerubbers achter. Krijg je een heel andere auto van.

Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: S50B30 preventief onderhoud

Bericht door Henk Jan » 13 feb 2018, 12:10

Deze week gaat de auto naar Bas om preventief het volgende uit te voeren ;

- Lagerschalen vervangen
- Kleppen stellen
- APK
- Beurt
- Algehele check-up pakkingen, slangen, rubbers, etc.

Subframerubbers heb ik 2 jaar geleden toevallig al gedaan.

Hopelijk na deze updates een zomer lang weer probleemloos rijden en met DF 18 maart eventjes goed uitlaten richting Ring (als het weer het toelaat).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten