Niet aanslaan bij koude start N46B20 --> Probleem gevonden?
- Maus
- Berichten: 563
- Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
- Locatie: Onder de rook van R'dam
Niet aanslaan bij koude start N46B20 --> Probleem gevonden?
De auto in kwestie betreft een E88 met N46B20.
Bij een koude start, wanneer de wagen een x aantal uur stilgestaan heeft, duurt het lang (+30 sec., laatste paar maal zelfs nog langer) voordat de motor aan wilt slaan. Eenmaal gestart geweest, slaat de motor daarna direct aan.
Aanvankelijk leek het temperatuurgevoelig te zijn; bij lage buitentemperatuur eerder / vaker last, dan bij hogere temperaturen. Het is zelfs een aantal maanden weggeweest, maar nu steekt het probleem z'n kop weer, ook wanneer de wagen in een warme omgeving staat.
Motor loopt netjes stationair en accelereert vloeiend, verder ook geen foutcodes bij uitlezen.
Is een mogelijke verdachte een magneetventiel of terugslagklep welke blijft hangen? Zo ja, waar en hoe te checken?
Andere suggesties?
Bij een koude start, wanneer de wagen een x aantal uur stilgestaan heeft, duurt het lang (+30 sec., laatste paar maal zelfs nog langer) voordat de motor aan wilt slaan. Eenmaal gestart geweest, slaat de motor daarna direct aan.
Aanvankelijk leek het temperatuurgevoelig te zijn; bij lage buitentemperatuur eerder / vaker last, dan bij hogere temperaturen. Het is zelfs een aantal maanden weggeweest, maar nu steekt het probleem z'n kop weer, ook wanneer de wagen in een warme omgeving staat.
Motor loopt netjes stationair en accelereert vloeiend, verder ook geen foutcodes bij uitlezen.
Is een mogelijke verdachte een magneetventiel of terugslagklep welke blijft hangen? Zo ja, waar en hoe te checken?
Andere suggesties?
Laatst gewijzigd door Maus op 23 feb 2018, 20:25, 4 keer totaal gewijzigd.
- Auke M535i
- Berichten: 1349
- Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Re: Niet aanslaan bij koude start N46B20.
Brandstof pomp?
- Maus
- Berichten: 563
- Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
- Locatie: Onder de rook van R'dam
Re: Niet aanslaan bij koude start N46B20.
Brandstofpomp kan ik dan weer niet rijmen met een normale acceleratie en cruisen.
-
- Berichten: 4281
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Niet aanslaan bij koude start N46B20.
Probeer eens de pomp te 'primen' door een paar keer op contact te zetten bij koude motor. Even wachten tot er druk is. Daarna starten.
- Auke M535i
- Berichten: 1349
- Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- Maus
- Berichten: 563
- Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
- Locatie: Onder de rook van R'dam
Re: Niet aanslaan bij koude start N46B20.
Dat 'primen' ook al gedaan, weinig resultaat (of ik herhaal de procedure te weinig ).
- witje
- Berichten: 1432
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53
Re: Niet aanslaan bij koude start N46B20.
Koelwatertemperatuur sensor ?
- Maus
- Berichten: 563
- Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
- Locatie: Onder de rook van R'dam
Re: Niet aanslaan bij koude start N46B20.
Hmm... daar zelf nog niet aan gedacht.
Die gaan we zeker even aan de tand voelen.
Lees dat één van de symptomen ook een hoger verbruik is. Onlangs toevallig sinds lange tijd de boardcomputer gereset en sindsdien een gemiddeld verbruik wat ruim 1 tot 1.5 liter de 100km hoger ligt dan voor de reset.
Die gaan we zeker even aan de tand voelen.
Lees dat één van de symptomen ook een hoger verbruik is. Onlangs toevallig sinds lange tijd de boardcomputer gereset en sindsdien een gemiddeld verbruik wat ruim 1 tot 1.5 liter de 100km hoger ligt dan voor de reset.
-
Online
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Niet aanslaan bij koude start N46B20.
heel suf, maar de auto een keer een software update geven van de DME?
- Martijn_bmw
- Berichten: 26608
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Niet aanslaan bij koude start N46B20.
lekkende verstuiver(s) komt vaak voor...
daardoor komt er brandstof op de zuigers te liggen wat ie eerst weg moet starten, laat iemand ander maar starten en zelf ruiken achter de auto.
grote kans dat je onverbrande benzine ruikt.
daardoor komt er brandstof op de zuigers te liggen wat ie eerst weg moet starten, laat iemand ander maar starten en zelf ruiken achter de auto.
grote kans dat je onverbrande benzine ruikt.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Niet aanslaan bij koude start N46B20.
N46 is niet direct ingespoten volgens mij. Dus lekkende injector zou eerst de inlaat volpissen met natte bougie als gevolg.
Meestal start ie dan wel maar loopt ie op een cilindertje minder.
Meestal start ie dan wel maar loopt ie op een cilindertje minder.
- Maus
- Berichten: 563
- Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
- Locatie: Onder de rook van R'dam
Re: Niet aanslaan bij koude start N46B20.
Dank voor de input tot dusver.
Ik heb niet de indruk dat ie, wanneer ie eindelijk aanslaat, op een pootje minder loopt.
Ga me als eerste ff richten op de koelvloeistof temperatuursensor.
Ik heb niet de indruk dat ie, wanneer ie eindelijk aanslaat, op een pootje minder loopt.
Ga me als eerste ff richten op de koelvloeistof temperatuursensor.
- RJK
- Berichten: 3538
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: Niet aanslaan bij koude start N46B20.
Met INPA (of iets dergelijk) zou je kunnen kijken welke temperatuur de sensor geeft en of dat een beetje klopt met de werkelijkheid.
- Maus
- Berichten: 563
- Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
- Locatie: Onder de rook van R'dam
Re: Niet aanslaan bij koude start N46B20.
Temperatuursensor inmiddels (laten) vervangen, helaas niet het gewenste resultaat...
Of dat het er mee verband houdt weet ik niet, maar wat me opvalt, is dat de wagen bij stationair toerental lichtjes schudt. (Toerental zelf is constant.)
Of dat het er mee verband houdt weet ik niet, maar wat me opvalt, is dat de wagen bij stationair toerental lichtjes schudt. (Toerental zelf is constant.)
- Maus
- Berichten: 563
- Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
- Locatie: Onder de rook van R'dam
Re: Niet aanslaan bij koude start N46B20 --> slechte accu?
De afgelopen 2 nachten de accu 's nachts aan de druppellader gehangen, de volgende morgen resulteerde dit in een praktisch direct startende auto. Lijkt er op dat de accu niet helemaal fris meer is.
Morgen de proef op de som en niet aan de lader, kijken wat er gebeurd.
Morgen de proef op de som en niet aan de lader, kijken wat er gebeurd.
-
- Berichten: 4281
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Niet aanslaan bij koude start N46B20 --> accu de boosdoener?
Als je een multimeter met geheugen functie hebt, op de accu aansluiten en starten. Mocht ie onder de 10 a 9 volt zakken bij de start is het onvoldoende. De spanning kan wel goed zijn (12.6+-) maar de puf is er dan uit.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Niet aanslaan bij koude start N46B20 --> accu de boosdoener?
Lijkt me sterk aannemelijk dat het de accu is, zeker met deze kou. Ook het feit dat er geen foutcode is, sterkt dit vermoeden. Praktisch iedere sensor zou wel een foutcode geven bij zo'n moderne auto. Tevens 'primed' een brandstofpomp tegenwoordig ook zo snel dat dit normaliter geen probleem zou moeten zijn.
Ik zet m'n geld op een verouderde accu.
Ik zet m'n geld op een verouderde accu.
- Maus
- Berichten: 563
- Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
- Locatie: Onder de rook van R'dam
Re: Niet aanslaan bij koude start N46B20 --> accu niet de boosdoener.
Afgelopen weekend (eindelijk) een nieuwe accu geplaast (en voor wat het waard is; eerst de accu middels druppellader nokkievol geladen voordat ie de auto in ging). Aanvankelijk had ik goede hoop, auto leek eerste paar maal beter / sneller aan te slaan, maar vanavond (na 12 uur stilstaan) was het weer mis...
Van de week wil ik sowieso de bougies en benzinefilter gaan wisselen, gezien de leeftijd / kilometrage van de wagen waarschijnlijk nog de eerste montage(?), of in ieder geval enkele jaren oud.
Ben zelf niet zo bekend in de BMW-materie, iemand die aan kan geven of dit model / type nog een soort van brandstofverwarmingselement of iets dergelijks heeft? Loopt bij stilstaande motor de brandstof terug de tank in, of blijft er (middels terugslagklepje, of ...) altijd brandstof in de leiding?
Wie is in regio R'dam de specialist welke ik eventueel eens zou kunnen gaan contacten?
Van de week wil ik sowieso de bougies en benzinefilter gaan wisselen, gezien de leeftijd / kilometrage van de wagen waarschijnlijk nog de eerste montage(?), of in ieder geval enkele jaren oud.
Ben zelf niet zo bekend in de BMW-materie, iemand die aan kan geven of dit model / type nog een soort van brandstofverwarmingselement of iets dergelijks heeft? Loopt bij stilstaande motor de brandstof terug de tank in, of blijft er (middels terugslagklepje, of ...) altijd brandstof in de leiding?
Wie is in regio R'dam de specialist welke ik eventueel eens zou kunnen gaan contacten?
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 5994
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Niet aanslaan bij koude start N46B20 --> accu niet de boosdoener.
Draait de motor nog wel snel rond? Of draait hij nog steeds zo langzaam dat het lijkt of de accu leeg is?
Bij mijn 330d leek het ook alsof de accu leeg was, maar nieuwe accu bracht geen verschil. Zelfs met startbooster erop wilde hij nog maar moeizaam rondgaan. Nieuwe startmotor erop en nu vliegt hij aan alsof is het een 3 cilinder zo makkelijk
Bij mijn 330d leek het ook alsof de accu leeg was, maar nieuwe accu bracht geen verschil. Zelfs met startbooster erop wilde hij nog maar moeizaam rondgaan. Nieuwe startmotor erop en nu vliegt hij aan alsof is het een 3 cilinder zo makkelijk
-
- Berichten: 1142
- Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
- Auto: V70 III 270PS/Passat GTE
Re: Niet aanslaan bij koude start N46B20 --> accu niet de boosdoener.
Hoe zijn je accu en startmotorkabels? Als die van binnenuit wegcorroderen gebeurt er ook steeds minder.
Edit: laadspanning al gemeten?
Edit: laadspanning al gemeten?
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 5994
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Niet aanslaan bij koude start N46B20 --> accu niet de boosdoener.
Probeer ook even een extra massa naar je blok te leggen vanaf t chassis.
- Maus
- Berichten: 563
- Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
- Locatie: Onder de rook van R'dam
Re: Niet aanslaan bij koude start N46B20 --> accu niet de boosdoener.
Dank voor het meedenken tot dusver.
Het starten klinkt als normaal, motor draait vlot rond en totaal geen symptomen van een lege accu (nieuwe accu).
Het (koude) starten kan ik, denk ik, het best omschrijven als dat er of geen vonk is, of geen brandstof is. Gewoon "droog" starten. Ook niet dat de motor net wel, net niet aan wilt slaan. Nee, gewoon "droog" starten.
Wanneer de motor eenmaal aanslaat (pak 'm beet na halve minuut / minuut starten), slaat ie als normaal aan. Dus niet met hangen en wurgen nèt aan willen en / of op 3 poten lopen. Gewoon pats boem en netjes stationair.
Direct motor afzetten en gelijk of na bv een kwartier opnieuw starten gaat zonder problemen. Knop indrukken, tikken en lopen.
Ik betwijfel in hoeverre een versleten startmotor en / of wegcorroderende bekabeling deze symptomen kan veroorzaken?
De staat van de bekabeling kan ik van de week nog wel even checken. Extra massa aanleggen idem dito.
Met slechte massa verwacht ik dat de motor niet alleen specifiek met starten problemen geeft, maar ook tijdens rijden. Maar dat hoeft dus niet het geval te zijn?
Het starten klinkt als normaal, motor draait vlot rond en totaal geen symptomen van een lege accu (nieuwe accu).
Het (koude) starten kan ik, denk ik, het best omschrijven als dat er of geen vonk is, of geen brandstof is. Gewoon "droog" starten. Ook niet dat de motor net wel, net niet aan wilt slaan. Nee, gewoon "droog" starten.
Wanneer de motor eenmaal aanslaat (pak 'm beet na halve minuut / minuut starten), slaat ie als normaal aan. Dus niet met hangen en wurgen nèt aan willen en / of op 3 poten lopen. Gewoon pats boem en netjes stationair.
Direct motor afzetten en gelijk of na bv een kwartier opnieuw starten gaat zonder problemen. Knop indrukken, tikken en lopen.
Ik betwijfel in hoeverre een versleten startmotor en / of wegcorroderende bekabeling deze symptomen kan veroorzaken?
De staat van de bekabeling kan ik van de week nog wel even checken. Extra massa aanleggen idem dito.
Met slechte massa verwacht ik dat de motor niet alleen specifiek met starten problemen geeft, maar ook tijdens rijden. Maar dat hoeft dus niet het geval te zijn?
-
- Berichten: 4281
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Niet aanslaan bij koude start N46B20 --> accu niet de boosdoener.
Lijkt mij geen startmotorprobleem uit je verhaal op te maken. Ik zou de brandstof druk koud en warm eens meten. Dus voor de koude start en na het lopen. Kun je dit met uitlezen meten? Zoniet handmatig.
- Maus
- Berichten: 563
- Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
- Locatie: Onder de rook van R'dam
Re: Niet aanslaan bij koude start N46B20 --> accu niet de boosdoener.
Wil met het wisselen van het brandstoffilter sowieso even checken wat de opvoerpomp doet.
Ff een hersenspinsel; kan een vervuild brandstoffilter zich als een droge spons gedragen? Waarmee ik bedoel dat de brandstof eerst het (door vuil afgezet en verkleefd(?)) membraan moet doordrenken, voordat het zich pas er een weg doorheen kan banen.
Ff een hersenspinsel; kan een vervuild brandstoffilter zich als een droge spons gedragen? Waarmee ik bedoel dat de brandstof eerst het (door vuil afgezet en verkleefd(?)) membraan moet doordrenken, voordat het zich pas er een weg doorheen kan banen.
-
Online
- Berichten: 3966
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Niet aanslaan bij koude start N46B20 --> accu niet de boosdoener.
M'n moeders auto had last van out of nowhere een motor die uitviel. Daar was het het brandstof filter de boosdoener. Starten ging altijd zonder problemen, maar bijvoorbeeld op de snelweg in eens niets meer.