Oxygen sensor hoofdbrekens &%#

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Oxygen sensor hoofdbrekens &%#

Bericht door Tim N » 10 jan 2018, 20:37

Heren, hulp en inzicht is welkom,

Volgende omschrijving deed zich voor afgelopen zondag:
Snelwegritje van 20km, na 8-10km? zie de verbruiksmeter iets schommelen en vervolgens tussen 10-20 L /100 km gaan staan
(ik rijd 100-110 ivm fietsendrager)
Stationair loopt de auto gewoon prima rond en bij versnellen pakt hij ook goed op. (lijkt iets vertraagd maar denk dat dat tussen de oren zit) Geen check engine lampje oid wel uitlaat gitzwart, verbruik 1:5 over die rit dus duidelijk dat de euro95 er letterlijk doorheen liep.

Bij thuiskomst zondag de DME uitgelezen (V-checker, thx JW) storingen:
200 oxygen-sensor voltage 1-3: before cat
201 oxygen-sensor voltage stroke sensor 2(cylinder 4-6: before cat)
202 oxygen-sensor control limit cylinders 1-3
203 oxygen-sensor control limit cylinders 4-6

Vanavond gelukkig tijd, eerst voor zover kan in schemer/ met zaklamp de intake hose bekeken en geen scheurtjes oid kunnen ontdekken. Daarna codes gewist en met schuin oog op de verbruiksmeter de provinciale weg op.
Er leek helemaal niets aan de hand, verbruiksmeter deed wat hij al jaren doet, en auto liep prima @ 80km/uur zowel koud als warm.
  • Na 15-20min auto stilgezet codes uitgelezen:
    202 oxygen-sensor control limit cylinders 1-3
Volgende test, stukje snelweg 100-110
  • Na 10km snelweg weer uitlezen:
    202 oxygen-sensor control limit cylinders 1-3
Code gewist en ook datzelfde stuk terug via dezelfde weg @ 120-130
  • Thuis uitgelezen.
    202 oxygen-sensor control limit cylinders 1-3
    203 oxygen-sensor control limit cylinders 4-6
Zowaar nu wel gewoon verbruik over de rit, geen 1:5 maar keurige 9L/100km
Wie heeft ideeën inzichten ervaringen hiermee icm M52 blok?

Adidionele info omtrent foutcodes die ik online vind.
Ik meen dat mijn 328i de MS41 DME software:
200 Lambda Regulation Bank 1 Pre Cat
201 Lambda Regulation Bank 2 Pre Cat
202 Lambda Regulation Bank 1 Post Cat
203 Lambda Regulation Bank 2 Post cat

Deze codes rijmen niet met de bovenstaande uit de V checker.

Voltage zoals uit Vchecker met code 200 201 is in die lijst 75-76

En ook zitten daar andere codes voor lambda bij:
25 Lambda Sensor Heater -Bank 1
55 Lambda Sensor Heater -Bank 2
61 Lambda Sensor Heater -Bank 2 Post Cat
75 Lambda Sensor Voltage -Bank 1
76 Lambda Sensor Voltage -Bank 2
77 Lambda Sensor Voltage -Bank 1 Post Cat
78 Lambda Sensor Voltage -Bank 2 Post Cat
79 Lambda Sensor Heater -Bank 1 Post Cat
150 Lambda Post Cat Bank 1 Max Limit
151 Lambda Post Cat Bank 2 Max Limit
152 Lambda Post Cat Bank 1 Min Limit
153 Lambda Pre Cat Bank 2 Max Limit
154 Lambda Pre Cat Bank 2 Min Limit
155 Lambda Pre Cat Bank 2 No Signal
156 Lambda Pre Cat Bank 1 No Signal
157 Lambda Post Cat Bank 1 Min Limit
159 Lambda Post Cat Bank 2 Max Limit
160 Lambda Post Cat Bank 2 (MS41) or Throttle Valve Stuck
215 Lambda Sensor Bank 1 or ASC/MSR/EML -Interface not plausible
216 Lambda Sensor Bank 2 or EGS Position Signal
220 Lambda Voltage Range Bank 1 Sensor 1
221 Lambda Voltage Range Bank 2 Sensor 1
223 Lambda Sensor Switching Bank 1 Sensor 2
224 Lambda Sensor Switching Bank 2 Sensor 2
229 Lambda Sensor Switching Bank 1
230 Lambda Sensor Switching Bank 2
231 Lambda Sensor Switching Bank 1 Pre Cat
232 Lambda Sensor Switching Bank 2 Pre Cat

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Oxygen sensor hoofdbrekens

Bericht door Niels » 10 jan 2018, 20:44

Ok.....

De hamvraag, meten de sensoren goed en wordt er teveel benzine ingespoten? Kun je bij de M52 b.v. ook uitlezen of er een temperatuur sensor defect is of.... meten de sensoren niet meer goed en gaat de motor in nooddoop en wordt er daardoor teveel benzine ingespoten.

Enige aanleiding geweest of komt het zo uit de lucht vallen?

Gebruikersavatar
Auke M535i
Berichten: 1349
Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Oxygen sensor hoofdbrekens &%#

Bericht door Auke M535i » 10 jan 2018, 21:00

Short term en long term fuel trims al bekeken?

http://www.bmwforums.info/ecu-diagnosti ... -stft.html

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Oxygen sensor hoofdbrekens

Bericht door Tim N » 10 jan 2018, 21:55

Niels schreef: 10 jan 2018, 20:44 Ok.....

De hamvraag, meten de sensoren goed en wordt er teveel benzine ingespoten? Kun je bij de M52 b.v. ook uitlezen of er een temperatuur sensor defect is of.... meten de sensoren niet meer goed en gaat de motor in nooddoop en wordt er daardoor teveel benzine ingespoten.

Enige aanleiding geweest of komt het zo uit de lucht vallen?
Vraag A: vwb temp. Sensor is volgens mij met ja te beantwoorden. En daar geen faultcode dus door naar B sensoren kapot? Beiden tegelijk?

Laatste 3 tankbeurten was het verbruik wel gestegen naar ~13/14l/100km waar ik gemiddeld op ~11/100 zit maar dat schreef ik op gebruik in november december op korte stukken door het slechte weer. (al heb ik wel eerder eens tankjes van 14/15l/100 gehad. ;-) )

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Oxygen sensor hoofdbrekens &%#

Bericht door Tim N » 10 jan 2018, 21:55

Auke M535i schreef: 10 jan 2018, 21:00 Short term en long term fuel trims al bekeken?

http://www.bmwforums.info/ecu-diagnosti ... -stft.html
Nee, maar iets meer info? Hoe waarmee zelf te doen?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Oxygen sensor hoofdbrekens

Bericht door Niels » 10 jan 2018, 22:04

Tim N schreef: 10 jan 2018, 21:55 Vraag A: vwb temp. Sensor is volgens mij met ja te beantwoorden. En daar geen faultcode dus door naar B sensoren kapot? Beiden tegelijk?

Laatste 3 tankbeurten was het verbruik wel gestegen naar ~13/14l/100km waar ik gemiddeld op ~11/100 zit maar dat schreef ik op gebruik in november december op korte stukken door het slechte weer. (al heb ik wel eerder eens tankjes van 14/15l/100 gehad. ;-) )
Niet onmogelijk maar ook niet te verwachten. Motor storing lampje brandt neem ik aan? Ik zou eerst op zoek naar een vacuüm lek tussen de LMM en het inlaatspruitstuk. Er wordt vrij snel gegrepen naar de LMM maar deze is natuurlijk wel een belangrijke in de loop. Bougies ook helemaal zwart lijkt me?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Oxygen sensor hoofdbrekens &%#

Bericht door Bert ///M3 » 10 jan 2018, 22:56

Welk programma op V-Checker gebruik je?

Er zit namelijk een generic OBD programma op en een BMW specifieke.

Verder grote kans dat er of een zekering stuk is of dat je ergens een draadbreuk hebt. Omdat al je sensoren tegelijk gaan.

Ik ga even uit van een E46 M3 maar ik denk zo dat een hoop dingen soortgelijk werken op een gewone E46.

De lambda sensoren krijgen namelijk allemaal spanning van 1 pin, en de signaaluitgangen komen terug naar de DME. Is dus het spannngs signaal weg liggen ze er allemaal uit.

Verder zitten de lamda's bij een E46 M3 op een aparte zekering die in het DME compartiment zit. Even checken of dat bij jou ook zo is.


Verder verhaal van Niels. Kan dat hij door een lekkage gewoon out of range is maar dat zou je moeten zien aan je fueltrims. Als je fueltrims op 0% staan, dan regelt hij helemaal niet bij en zijn de sensoren stuk. Je kan fueltrim gewoon uitlezen met die V-Checker.

Je kan het ook aan het voltage van de sensoren zien, kan je ook uitlezen met die V-Checker. Als die op 0.1 of 0.9 blijven staan dan is het te rijk of te arm. (ze horen te schakelen van 0.1 naar 0.9V) Als hij 0.45V geeft dan heb je geen sensor signaal.

Gebruikersavatar
Auke M535i
Berichten: 1349
Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Oxygen sensor hoofdbrekens &%#

Bericht door Auke M535i » 11 jan 2018, 07:49

Tim N schreef: 10 jan 2018, 21:55
Auke M535i schreef: 10 jan 2018, 21:00 Short term en long term fuel trims al bekeken?

http://www.bmwforums.info/ecu-diagnosti ... -stft.html
Nee, maar iets meer info? Hoe waarmee zelf te doen?
Is kwestie van datastream standaard OBD2 protocol uitlezen

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Oxygen sensor hoofdbrekens &%#

Bericht door ///Joost » 11 jan 2018, 07:59

Wat Auke zegt!

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Oxygen sensor hoofdbrekens

Bericht door Tim N » 11 jan 2018, 08:39

Niels schreef: 10 jan 2018, 22:04 Niet onmogelijk maar ook niet te verwachten. Motor storing lampje brandt neem ik aan? Ik zou eerst op zoek naar een vacuüm lek tussen de LMM en het inlaatspruitstuk. Er wordt vrij snel gegrepen naar de LMM maar deze is natuurlijk wel een belangrijke in de loop. Bougies ook helemaal zwart lijkt me?
verwacht ik eigenlijk ook niet, check engine lampje brand niet. vacuúm lek wilde ik idd zaterdag gaan onderzoeken overdag meer licht nu schiet het s'avonds onder de carport niet op.
Ik heb wel de LMM onlangs vervangen (preventief) dus ga toch even de proef op de som nemen en de oude terug plaatsen. (wie wat bewaard heeft wat)
Auke M535i schreef: 11 jan 2018, 07:49 Is kwestie van datastream standaard OBD2 protocol uitlezen
En wat kan ik daar aan zien? Dit lijkt mij niet voor de DIY sleutelaar weggelegd of zie ik beren?
Als het bovenstaande niets oplevert, bougies zijn allemaal één kleur en ik zie op het oog geen gekke draadbreuken oid breng ik hem anders denk ik maar weg. Alleen even goed onderzoeken waarheen. Lijkt mij dat niet elke universele garage hier gedreven in is of valt dat mee?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Oxygen sensor hoofdbrekens &%#

Bericht door ///Joost » 11 jan 2018, 08:53

Tim, bekijk dit filmpje eens. Daar wordt het goed uitgelegd. Je kunt, met logisch redeneren, aan je fuel trim zien waar je moet zoeken voor de bron van het probleem

[youtube]https://www.youtube.com/watch?feature=s ... CcwtaIe5c4[/youtube]

Edit...ik begrijp nog steeds niks van dat embedden.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Oxygen sensor hoofdbrekens &%#

Bericht door Tim N » 11 jan 2018, 09:05

///Joost schreef: 11 jan 2018, 08:53 Tim, bekijk dit filmpje eens. Daar wordt het goed uitgelegd. Je kunt, met logisch redeneren, aan je fuel trim zien waar je moet zoeken voor de bron van het probleem

[youtube]https://www.youtube.com/watch?feature=s ... CcwtaIe5c4[/youtube]

Edit...ik begrijp nog steeds niks van dat embedden.
Dat snap ik dan weer wel :D


Zal hem vanavond eens bestuderen is wel E46 ipv E36 maakt dat verschil ivm M54 ipv m53 canbus wete ik het allemaal? In elk geval alvast bedankt.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Oxygen sensor hoofdbrekens &%#

Bericht door ///Joost » 11 jan 2018, 09:11

Zolang je live data kunt uitlezen is het principe hetzelfde. Ik weet alleen niet of je de software hebt.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Oxygen sensor hoofdbrekens &%#

Bericht door Niels » 11 jan 2018, 11:25

Ik zou zeker de oude LMM dan eerst eens terug plaatsen Tim.

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Oxygen sensor hoofdbrekens &%#

Bericht door RJK » 11 jan 2018, 12:09

Of helemaal loskoppelen en dan even proberen.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: Oxygen sensor hoofdbrekens &%#

Bericht door Jan-Willem » 11 jan 2018, 13:03

De auto heeft toch goed gereden met de nieuwe LMM?

Had je alle zekeringen nog gechecked?
Ik vind het ook erg vreemd dat beiden een fout geven.

App anders maar even dan hangen we hem wel aan Inpa.
Misschien kunnen we dan beter zien wat er aan de hand is.

Gebruikersavatar
Auke M535i
Berichten: 1349
Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Oxygen sensor hoofdbrekens &%#

Bericht door Auke M535i » 11 jan 2018, 18:39

Is juist heel gemakkelijk, uitleg staat hier boven al. Wel goed opletten dat je in closed loop zit voordat je de waardes gaat checken

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Oxygen sensor hoofdbrekens &%#

Bericht door Tim N » 11 jan 2018, 21:27

Niels schreef: 11 jan 2018, 11:25 Ik zou zeker de oude LMM dan eerst eens terug plaatsen Tim.
:hammer: vanavond oude LMM teruggeplaatst en dezelfde volgorde als gisteren gereden. Tussentijds uitgelezen en tot thuiskomst geen foutcodes. Schiet mij maar in de kerstverlichting.... Hopelijk blijft het weg en was de nieuwe LMM de boosdoener.

Kom ik op terug.

*tekstuele edit
Laatst gewijzigd door Tim N op 11 jan 2018, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Oxygen sensor hoofdbrekens &%#

Bericht door Tim N » 11 jan 2018, 21:32

Auke M535i schreef: 11 jan 2018, 18:39 Is juist heel gemakkelijk, uitleg staat hier boven al. Wel goed opletten dat je in closed loop zit voordat je de waardes gaat checken
Alles is makkelijk met ervaring of kennis van zaken...
Closed loop?? Ook weer een term die je even simpel opschrijft mij ergens wat zegt maar die bij mij weer nieuwe vraagtekens oproept. Hoe weet ik of ik dat heb erin zit etc. Het zou top zijn als je meer uitleg kunt geven als je een reactie plaatst de volgende keer. :peace:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Oxygen sensor hoofdbrekens &%#

Bericht door Bert ///M3 » 11 jan 2018, 21:44

Tim N schreef: 11 jan 2018, 21:32
Auke M535i schreef: 11 jan 2018, 18:39 Is juist heel gemakkelijk, uitleg staat hier boven al. Wel goed opletten dat je in closed loop zit voordat je de waardes gaat checken
Alles is makkelijk met ervaring of kennis van zaken...
Closed loop?? Ook weer een term die je even simpel opschrijft mij ergens wat zegt maar die bij mij weer nieuwe vraagtekens oproept. Hoe weet ik of ik dat heb erin zit etc. Het zou top zijn als je meer uitleg kunt geven als je een reactie plaatst de volgende keer. :peace:
Kan je zien op de V-Checker. Die geeft bij live data aan of je open loop rijd of closed loop.

Closed loop betekend dat de lambda regeling actief is en open loop betekend dat de lambda sensoren gebypassed zijn. Dat gebeurd of tijdens opwarmen of als je vol gas rijd, verder zou je altijd closed loop moeten hebben.

Dus symptonen dqat je lambda sensoren stuk zijn/niet werken:
-Live data geeft open loop
-Live data geeft bij Lambda sensor voltage 0.45V
-Short term fueltrim blijft op 0% staan.

Uiteraard ook via foutcode maar de DME detecteert dit in principe doordat hij 0.4V ziet.

Fueltrim heb je in long term en short term en zijn in feite de hoeveelheid correctie op de basismap van de auto.

Verder kan een lamdbada sensor of zelf stuk zijn, maar het kan ook zijn dat de sensor heating het niet doet. Normaal heeft een lambda sensor namelijk 2 circuits, de 5V uit je DME en het 12V heater circuit. Vaak als de heater het niet doet dan geeft de sensor ook geen signaal.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Oxygen sensor hoofdbrekens &%#

Bericht door Tim N » 11 jan 2018, 21:56

Thx Bert zal er zaterdag naar kijken. Al hoop ik wel dat dat voor de fun is en de touring morgen geen foutcodes ophoest.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Oxygen sensor hoofdbrekens &%#

Bericht door Martin van der Zwaard » 11 jan 2018, 22:08

Die LMM.....wat voor merk was dat?

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Oxygen sensor hoofdbrekens &%#

Bericht door Tim N » 12 jan 2018, 18:40

Bremi. Dacht dat is prima aangezien de oem coils daar ook van zijn.

De dames zijn er vandaag met de 2.8 op stap geweest 25km tripje dus niet te gek. Rara geen storingen.

Hopelijk opgelost zo

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Oxygen sensor hoofdbrekens &%#

Bericht door Martin van der Zwaard » 12 jan 2018, 20:46

Heb het ook ooit gehad. LMM vervangen en kut lopen. Hikken en proesten.

Was ik meen een Bosch of een Hella. Toen een VDO gekocht (zat er origineel ook op) en probleem opgelost. Beste is OEM of zelfde merk als OEM. E adaptiewaardes resetten.

Gebruikersavatar
Auke M535i
Berichten: 1349
Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Oxygen sensor hoofdbrekens &%#

Bericht door Auke M535i » 12 jan 2018, 21:48

Tim N schreef: 11 jan 2018, 21:32
Auke M535i schreef: 11 jan 2018, 18:39 Is juist heel gemakkelijk, uitleg staat hier boven al. Wel goed opletten dat je in closed loop zit voordat je de waardes gaat checken
Alles is makkelijk met ervaring of kennis van zaken...
Closed loop?? Ook weer een term die je even simpel opschrijft mij ergens wat zegt maar die bij mij weer nieuwe vraagtekens oproept. Hoe weet ik of ik dat heb erin zit etc. Het zou top zijn als je meer uitleg kunt geven als je een reactie plaatst de volgende keer. :peace:
Jezus. Je hebt toch zelf ook Google?!! Als je dat soort zaken niet weet moet je ook niet zelf aan een wagen gaan prutsen. Anyway, van mij krijg je nu iig nooit meer een reactie prutser!✌️

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten