E46 M3 (CSL) voor remmerij tips?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10771
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

E46 M3 (CSL) voor remmerij tips?

Bericht door Joy » 09 jan 2018, 16:16

Toen ik de E46 M3 kocht zijn er nieuwe remmen rondom op gegaan. Nu zijn de voorschijven na 15.000 weer aan het trillen.
Wat is nou een goede vervanging voor het originele spul? Zijn de OEM schijven niet zo best of zijn het de blokken die dit veroorzaken?

Online
Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2688
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: E46 M3 CSL remmenset

Bericht door Mark 320iS » 09 jan 2018, 16:52

Volgens mij zijn de schijven wel goed. Ik heb ze twee jaar geleden wel vervangen voor CSL schijven (van Até zijn ze nagenoeg net zo duur als je standaard schijven), maar dan moet je wel ook even de brackets kopen. Ik heb toen ook staalomvlochten remslangen laten monteren overigens. Verder heb ik ook PFC blokken gemonteerd en ik rijd er echt probleemloos mee op Spa en de Nordschleife. Zolder niet geprobeerd, ga ik ook niet doen. Piept wel als de ziekte als het allemaal koud is, dat moet je wel voor lief nemen. Ik heb er in elk geval graag voor over.

Online
Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2688
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: E46 M3 CSL remmenset

Bericht door Mark 320iS » 09 jan 2018, 16:53

Ooh, en het past allemaal prima op 18 inch OEM.

Online
TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: E46 M3 CSL remmenset

Bericht door TLRS » 09 jan 2018, 18:17

Gezien de leeftijd en kilometers; uitgedroogde keerringen in de klauwen?

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: E46 M3 CSL remmenset

Bericht door Vlokmans » 09 jan 2018, 22:00

Probeer eerst eens vast te stellen of het daadwerkelijk om kromme schijven gaat, en bijvoorbeeld niet om een stuurstangetje op z'n retour. Ik heb onder mijn e36 M3 in minder dan 10k km een setje ATE schijven naar de klote geremd, met normaal/sportief gebruik, geen trackday, geen voet op pedaal houden na rondje knallen etc. Dacht ook dat dat niet kon (vandaar de stuurstangen checken), maar bleek toch zo te zijn. Nu zit er OEM BMW op, maar dan ook uit de BMW doosjes, van de dealer. Dus geen producten van een OEM fabrikant uit de eigen lijn, maar echt het spul specifiek voor BMW gemaakt. En da's echt niet hetzelfde als "vergelijkbare" kwaliteit van ATE, Brembo, Textar of wat dan ook.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E46 M3 CSL remmenset

Bericht door Niels » 09 jan 2018, 23:00

Remmerij blijft wel een dingetje op de M inderdaad. Ik wil graag nieuw en fris rondom wanneer ik het apparaat weer de stalling uit trek maar je remt het spul zo krom imho. Paar landweggetjes op tempo en het stuur klappert je in de handen. Ik hik er dus wel tegenaan om voor de hoofdprijs originele te kopen met het alu hart.... het overtuigt gewoon niet.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E46 M3 (CSL) voor remmerij tips?

Bericht door Niels » 09 jan 2018, 23:05

Heb het ff afgesplitst

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E46 M3 (CSL) voor remmerij tips?

Bericht door Knot » 09 jan 2018, 23:17

Op de is200 is het nog wel eens oneffenheid op de naaf.

Bij BMW blijf ik erbij. Ate schijven en goede blokken. Die textar of oem of ds2500 fucken de boel op.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E46 M3 CSL remmenset

Bericht door Bert ///M3 » 10 jan 2018, 03:07

Niels schreef: 09 jan 2018, 23:00 Remmerij blijft wel een dingetje op de M inderdaad. Ik wil graag nieuw en fris rondom wanneer ik het apparaat weer de stalling uit trek maar je remt het spul zo krom imho. Paar landweggetjes op tempo en het stuur klappert je in de handen. Ik hik er dus wel tegenaan om voor de hoofdprijs originele te kopen met het alu hart.... het overtuigt gewoon niet.
Dit ligt hem puur aan het materiaal van de blokken. Als ze heet worden krijg je afzettingen op de schijven.

Ik had het zelfs met die sportblokken van PFC, Z-Rated. Even goed hard binnendoor rijden en je hebt weer trillende remmen.

Dickh.
Berichten: 1703
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen
Contacteer:

Re: E46 M3 (CSL) voor remmerij tips?

Bericht door Dickh. » 10 jan 2018, 05:22

Ik heb een zo goed als nieuw AP set voor de E46 liggen. Moet nog foto's maken. Bij interesse just let me know.

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: E46 M3 (CSL) voor remmerij tips?

Bericht door Vlokmans » 10 jan 2018, 08:01

Voorzichtige interesse hier. Staat, prijs (incl. montage?), mag per PM. En het liefst past het met 18 inch :tooth:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E46 M3 CSL remmenset

Bericht door Niels » 10 jan 2018, 10:03

Bert ///M3 schreef: 10 jan 2018, 03:07
Niels schreef: 09 jan 2018, 23:00 Remmerij blijft wel een dingetje op de M inderdaad. Ik wil graag nieuw en fris rondom wanneer ik het apparaat weer de stalling uit trek maar je remt het spul zo krom imho. Paar landweggetjes op tempo en het stuur klappert je in de handen. Ik hik er dus wel tegenaan om voor de hoofdprijs originele te kopen met het alu hart.... het overtuigt gewoon niet.
Dit ligt hem puur aan het materiaal van de blokken. Als ze heet worden krijg je afzettingen op de schijven.

Ik had het zelfs met die sportblokken van PFC, Z-Rated. Even goed hard binnendoor rijden en je hebt weer trillende remmen.
Dat klinkt al iets hoopvol maar welke blokken moet je hebben voor op straat dan?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: E46 M3 CSL remmenset

Bericht door ///Joost » 10 jan 2018, 10:10

Vlokmans schreef: 09 jan 2018, 22:00 Dus geen producten van een OEM fabrikant uit de eigen lijn, maar echt het spul specifiek voor BMW gemaakt. En da's echt niet hetzelfde als "vergelijkbare" kwaliteit van ATE, Brembo, Textar of wat dan ook.
Ik durf te zweren van wel bij remblokken. BMW gebruikt veelal Textar, en dat is echt geen andere compound o.i.d. Dat gaat er bij mij niet in. Overigens gebruik ik zelf voornamelijk Ate op iedere auto die ik gehad heb. Wekt prima en nooit problemen mee gehad. Dit is wel straatgebruik, geen track.

Online
Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2688
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: E46 M3 CSL remmenset

Bericht door Mark 320iS » 10 jan 2018, 11:49

Niels schreef: 10 jan 2018, 10:03
Bert ///M3 schreef: 10 jan 2018, 03:07
Niels schreef: 09 jan 2018, 23:00 Remmerij blijft wel een dingetje op de M inderdaad. Ik wil graag nieuw en fris rondom wanneer ik het apparaat weer de stalling uit trek maar je remt het spul zo krom imho. Paar landweggetjes op tempo en het stuur klappert je in de handen. Ik hik er dus wel tegenaan om voor de hoofdprijs originele te kopen met het alu hart.... het overtuigt gewoon niet.
Dit ligt hem puur aan het materiaal van de blokken. Als ze heet worden krijg je afzettingen op de schijven.

Ik had het zelfs met die sportblokken van PFC, Z-Rated. Even goed hard binnendoor rijden en je hebt weer trillende remmen.
Dat klinkt al iets hoopvol maar welke blokken moet je hebben voor op straat dan?

@Bert: klopt het is volgens mij inderdaad afzetting van de blokken. Ik remde het er ook vrij snel weer uit als het ware. De schijven trek je niet zo snel krom.

@Niels: ik heb nu dus PFC blokken, 01 of 09 dat weet ik even niet uit mijn hoofd. Ik heb totaal geen last meer van trillende remmen of fading. Remkracht is ook top. Máár, je moet wel kunnen leven met de piepende remmen als ze koud zijn. Ik kan daar prima mee leven aangezien ik mijn auto maar weinig gebruik.

Mijn schijven zijn overigens gewoon van Até, ik geloof echt niet dat daar nog verschil in zit. Kwaliteit is in elk geval uitstekend.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E46 M3 (CSL) voor remmerij tips?

Bericht door Niels » 10 jan 2018, 12:25

Goede tip Mark, met die paar kilometer die ik er in rijd zou ik ook wel met wat gepiep kunnen leven. Ik zal eens kijken binnenkort hoe het spul er aan toe is en wat ik allemaal ga vervangen.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E46 M3 (CSL) voor remmerij tips?

Bericht door Knot » 10 jan 2018, 13:55

Gewoon Hawk HPS blokken erin en als je het op kunt brengen om vaker schoon te maken (elke week) dan Hawk HP+ erin, reed ik met de E36 als een debiel mee, ATE schijven en Hawk HP+ blokken, in 100.000km nooit meer ellende gehad.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E46 M3 (CSL) voor remmerij tips?

Bericht door Bert ///M3 » 10 jan 2018, 23:19

Niels schreef: 10 jan 2018, 12:25 Goede tip Mark, met die paar kilometer die ik er in rijd zou ik ook wel met wat gepiep kunnen leven. Ik zal eens kijken binnenkort hoe het spul er aan toe is en wat ik allemaal ga vervangen.
Ik gebruik die 01 op de racer maar ik zou daar niet dagelijks mee gaan rijden.

De remstof vreet je velgen aan vooral als de blokken niet heet genoeg worden (grafiet deeltjes verbranden niet en roesten dan aan je velgen)

Plus veel van die blokken gaan aan je schijven vreten als ze niet heet genoeg worden.

Ik gebruikte die Z-Rated blokken van PFC en nam het trillen zo nu en dan op de koop toe, het was behoorlijk asociaal weggedrag als ik die trillingen kreeg :lol: En je remt het er daarna wel weer af. Als het echt puur een fun kar is dan kan je 08 overwegen (endurance versie) maar ik zou het niet zo snel op dagelijkse auto's zetten.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E46 M3 (CSL) voor remmerij tips?

Bericht door Niels » 11 jan 2018, 11:19

Deze dus: https://nl.part-box.com/brake-pads/pfc- ... ds-0394-11

Het is bij mij gewoon voor een straat auto die wel eens "uitgelaten wordt". Lijkt me dan de beste keuze.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5272
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: E46 M3 (CSL) voor remmerij tips?

Bericht door Kasteel » 11 jan 2018, 12:03

Ik heb destijds std ook onder de Z4M gehad, dat is volgens mij gelijk aan de CSL set, die iets afwijkt van de 'std' M3 set (ik meen formaat schijf). Wat ik me herinner is dat vooral het blok de enorme beperking was en de schijven eigenlijk heel goed waren. Met de std blokken had ik alles al veel snel rokende bende en fading, maar met RC06 ging het eigenlijk top (dit zou ik overigens niet aanraden op straat :)).
Ik heb toen alles vervangen naar Stoptech, waar ik persoonlijk heel gelukkig mee was + op lange termijn ook een stuk goedkoper was, maar volgens mij is OEM prima werkend te krijgen (niet als trackday-car wellicht, maar als weekendauto, 100%).
Ter info: in de V6 klasse mochten ze destijds niet met andere remmen rijden, alleen andere blokken en dat ging ook 'goed' met de 4/6/24-uurs races.
Het trillen kan dus veel oorzaken hebben, maar ik denk niet dat de basiskwaliteit van de schijven dat is :)

Dickh.
Berichten: 1703
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen
Contacteer:

Re: E46 M3 (CSL) voor remmerij tips?

Bericht door Dickh. » 11 jan 2018, 13:57

Bart, we hadden toen toch andere schijven? Van Pagid meen ik? Of was dat op de 911?

Online
Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2688
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: E46 M3 (CSL) voor remmerij tips?

Bericht door Mark 320iS » 11 jan 2018, 14:42

De CSL schijven zijn idd wat groter, 345mm vs 325mm, ik denk dat de standaardmaat ook prima is. Ik vond het het geld niet om die brackets erbij te pakken (€200,- of zo, weet het ook niet meer), dus heb daarom maar direct voor die schijven gekozen.
Ik zal wel de PFC 08 hebben want ik heb het endurance blok. Zoals gezegd ik ben er heel tevreden mee icm de andere remvloeistof (Até 200, voorheen Ate Super Blue Racing) en de staalomvlochten remslangen.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10771
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: E46 M3 (CSL) voor remmerij tips?

Bericht door Joy » 11 jan 2018, 15:38

Het punt is dat ik piepende remmen op straat echt haat. Dus waar kom je dan op uit in blokken compound?
Dick, eventuele details van de set? Was niet echt van plan weer de BBK op te gaan maar wellicht uiteindelijk een betere deal tov alles OEM.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E46 M3 (CSL) voor remmerij tips?

Bericht door Bert ///M3 » 11 jan 2018, 20:50

Joy schreef: 11 jan 2018, 15:38 Het punt is dat ik piepende remmen op straat echt haat. Dus waar kom je dan op uit in blokken compound?
Dick, eventuele details van de set? Was niet echt van plan weer de BBK op te gaan maar wellicht uiteindelijk een betere deal tov alles OEM.
Als je een hekel hebt aan piepen zou ik de metallic/sintermetaal blokken vermijden. Dus eigenlijk geen race materiaal gebruiken.

Je kan overigens prima bijvoorbeeld die AP set van Dick kopen. Die blokken in een AP kit zijn veel groter als wat er standaard in een M3 klauw zit. Daar zit al een stukje verbetering in. Het maakt je compound niet beter maar je hebt minder hotspotting zodat je wat minder last hebt van smeren. Combineer je dat met bijvoorbeeld blokken ala die PFC Z rated of een ander merk high performance blokken dan kom je denk ik ook een heel eind.

Piepen is gewoon een functie van % metaaldeeltjes in blokken. Sommigen hebben meer of minder succes met sintermetaal blokken. Pagids piepten bij mij altijd meer als PFC bijvoorbeeld.

Wat Bart ook aangeeft. Die schijven van een E46 M3 (CSL) zijn wel goed maar als je er mee gaat trappen dan moet je er gewoon goede blokken bij hebben. Voor een circuit is dat niet zo lastig, enkel als je er mee op straat gaat klooien dan moet je vaak allerlei compromissen zoeken en vaak moet je daar juist iets inleveren. Het moet stil zijn, hard remmen, liefst ook nog eens niet slijten, niet faden, mag geen remstof geven, moet ook nog goedkoop zijn etc. Ergens moet je dan concessies doen.

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: E46 M3 CSL remmenset

Bericht door Vlokmans » 11 jan 2018, 21:43

///Joost schreef: 10 jan 2018, 10:10
Vlokmans schreef: 09 jan 2018, 22:00 Dus geen producten van een OEM fabrikant uit de eigen lijn, maar echt het spul specifiek voor BMW gemaakt. En da's echt niet hetzelfde als "vergelijkbare" kwaliteit van ATE, Brembo, Textar of wat dan ook.
Ik durf te zweren van wel bij remblokken. BMW gebruikt veelal Textar, en dat is echt geen andere compound o.i.d. Dat gaat er bij mij niet in. Overigens gebruik ik zelf voornamelijk Ate op iedere auto die ik gehad heb. Wekt prima en nooit problemen mee gehad. Dit is wel straatgebruik, geen track.
Over het verschil tussen meningen en feiten loopt ergens anders al een zemeldraadje :wink: . Mijn post is gebaseerd op eigen ervaringen en bevindingen (en een beetje hulp van anderen...), dus voor mij een gegeven en daarmee gaat het er bij mij wel in. Ik wilde eerst ook niet meer betalen voor een doosje met het BMW logo, maar ondertussen gaat er toch echt niets anders dan OEM onder de Emmies. Maar ieder het zijne! :beer:

Online
Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3544
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: E46 M3 (CSL) voor remmerij tips?

Bericht door RS-Ron » 24 jan 2018, 10:42

Ik had onder de M3 E46 eerst goedkope CSL schijven, die dingen leken wel van papier-maché. Die heb ik vervangen door ATE schijven.

Linkje:

http://www.ebay.de/itm/Bremsscheibe-Bre ... SwhQhY3d-Q

Brackets

https://www.ecstuning.com/b-ecs-parts/f ... 2282619kt/

Remblokken is persoonlijk, ik kocht de auto met PFC blokken, die smeerden of ik reed ze niet warm genoeg of de wakkietakkie remschijven waren de boosdoeners. Heb uiteindelijk Pagid RS-14 blokken genomen, remmen koud net zo goed als standaard blokken en warm vond ik ze voor op straat erg goed. Heel af en toe piepte er wel eens iets, maar niet als een malle. Tip: bestel ze gewoon bij Pagid, ik hen ze gebeld en scheelde serieus veel geld. Wat hier wordt aangegeven, kijk wel de ophanging goed na, zijn toch weer auto’s van pakweg 17-15 jaar oud en er kunnen het en der wat rubbers aan kracht en stevigheid in gaan boeten. Maikel had mijn M3 overal waar nodig voorzien van zwaardere rubbers nav zijn ervaringen met zijn eerdere M3 op de ring. Een M3 E46 upgraden naar CSL remmerij kan volgens mij nooit geen kwaad.

Gr Ron

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: HJ2, yorick en 39 gasten