Tiresize BMW E46 M3

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1498
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Tiresize BMW E46 M3

Bericht door Baboulah » 07 jan 2018, 08:06

Heren,

Momenteel heb ik een zeer leuke E46 M3 met meer dan 750PK. Echter de auto staat nog op fabrieks maten kwa banden.. de auto staat dus op Michelin Pilot Supersport in de maat 255/35R19. Dit is alleen echt geen doen met het vermogen, als ik bij 100 denk even vol gas, is er enorm veel wielspin al, laat staan op lagere snelheden....

Nou heb ik het geluk een exemplaar te hebben die nog volledig in de fabriekslak staat en nooit een deel van overgespoten is, en ook geen roest heeft of wat dan ook. Om deze reden wil ik dan ook geen aanpassingen doen aan de wielkasten, zo origineel mogelijk houden die body!

Wat zijn de breedste maten die jullie onder een stock arch E46 M3 gehad hebben? Ik weet dat mijn oude Me 275 had achter, maar kan mij niet meer herinneren of de wielkasten hiervoor aangepast waren of niet. Wat zijn jullie ervaringen! Geluid vd banden interesseert mij niet, het enige wat ik echt belangrijk vind is grip en ook wat water afvoer gezien ik nu al met 100kph aan het aquaplannen was in Duitsland....

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Tiresize BMW E46 M3

Bericht door Knot » 07 jan 2018, 09:33

Waarom zou je breder willen? Het spoelt toch lekker snel op zo met dit vermogen? Lekker strepen trekken :)

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1498
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Tiresize BMW E46 M3

Bericht door Baboulah » 07 jan 2018, 09:42

Dat strepen trekken zeker, maar het is nog leuker als het sneller kan, 100-200 ging nu op een nat wegdek en beetje miezeren in 6 seconden, laat staan wat je dan echt kan doen op droog met goede tractie ;)

Gebruikersavatar
Martijn 327i
Berichten: 379
Lid geworden op: 10 dec 2008, 07:49
Auto: X3 M40i // M Performance
Locatie: viewtopic.php?t=42978

Re: Tiresize BMW E46 M3

Bericht door Martijn 327i » 07 jan 2018, 10:16

Ik had op mij vorige M3 10J 275 achter. Veel breder gaat ook niet denk ik zonder aanpassingen aan spatborden.

Nu op de originele set CSL 9,5J met 265 achterbanden. Dit is de originele maat voor de CSL's

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: Tiresize BMW E46 M3

Bericht door Vlokmans » 07 jan 2018, 10:44

Heb je ook al eens een andere compound geprobeerd, of eigenlijk een ander merk banden? Pirelli Trofeo R schijnt het bijvoorbeeld lekker te doen onder McLarens. Toch ook geen stakkers qua vermogen.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27866
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Tiresize BMW E46 M3

Bericht door Luco » 07 jan 2018, 11:15

Baboulah schreef: 07 jan 2018, 09:42 Dat strepen trekken zeker, maar het is nog leuker als het sneller kan, 100-200 ging nu op een nat wegdek en beetje miezeren in 6 seconden, laat staan wat je dan echt kan doen op droog met goede tractie ;)
Met bredere banden heb je alleen maar sneller aquaplaning.

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1498
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Tiresize BMW E46 M3

Bericht door Baboulah » 07 jan 2018, 11:20

dat van aquaplanning en breder weet ik, daarom dat ik ook eigenlijk geen semi slicks wil onder de auto, het is en blijft nederland waar het vaker regent dan droog is helaas...

ander rubber ook aan gedacht, maar heb geen zin om die peperdure banden aan te schaffen om er dan achter te komen dat ik hetzelfde heb met 255 maat banden. De huidige banden zijn ook nog zo goed als nieuw namelijk, en lees ook eigenlijk alleen maar positief nieuws over de supersports onder de E46 van anderen (wel met stock vermogen)

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27866
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Tiresize BMW E46 M3

Bericht door Luco » 07 jan 2018, 11:41

Wat netter op het gas is dan de enige oplossing, ook met bredere banden en een klompvoet blijf je wielspin houden met dat vermogen :tooth:

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1498
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Tiresize BMW E46 M3

Bericht door Baboulah » 07 jan 2018, 11:44

Dat is zeker waar, maar ook met fluwelen voetje krijg je het nu al voor elkaar..... tis nu echt elke keer bij 2000-3000rpm schakelen om wielspin te voorkomen, dan kan ik net zogoed een aygo, clio etc gaan rijden :P

Daarbij is het ook leuk als je wat sneller bij het stoplicht kan zijn zonder dat je na 100M nieuwe achterbanden nodig hebt :df: :dood:

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5999
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Tiresize BMW E46 M3

Bericht door matthyssie » 07 jan 2018, 15:26

Je wilt wel zoveel mogelijk grip maar de banden mogen dus niet teveel kosten?

Als je geen semi-slick wil moet het wel een Pilot sport 4S worden. Nu alleen nog verkrijgbaar in 19 en 20 inch. Per maart 2018 ook in 18.

Online
TLRS
Berichten: 2913
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Tiresize BMW E46 M3

Bericht door TLRS » 07 jan 2018, 15:53

Boost per versnelling afstellen?

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1498
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Tiresize BMW E46 M3

Bericht door Baboulah » 07 jan 2018, 16:39

Banden mogen best wat kosten, dat is het hem niet. Vind het alleen zonde om dan na het aanschaffen van banden van 500+ euro per stuk dat het niet beter is dan met m'n huidige zo goed als nieuwe Michelin Super Sports, dat is geld weg gooien in mijn optiek... Moet trouwens wel 19" zijn, zitten 9,5J en 10,5J 19" BBS CHR velgen onder de auto.

Boost per versnelling moet er eerst een andere ecu in en laten programmeren....de AEM V1 van HPF is helaas locked en niks aan te doen..

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Tiresize BMW E46 M3

Bericht door Niels » 07 jan 2018, 18:11

Collega van me heeft een Supra met 750pk en die rijdt gewoon met een hele andere compount. Ook meerdere setjes velgen zodat ie gewoon een Road trip kan maken of wat kan spelen zeg maar. Het wordt of een compromis of het wordt veel grip en veel slijtage (want zachte compound).

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1498
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Tiresize BMW E46 M3

Bericht door Baboulah » 07 jan 2018, 19:11

Ben benieuwd wie diegene is met de supra (kom zelf uit de supra's sinds mn M3 weg ging namelijk) ken er ook een aantal met zulk vermogen, vandaar.

Zat idd ook te denken aan meerdere setjes, maar dat komt op den duur dan wel. Eerst de spaar rekening maar weer vullen voordat ik zulke dingen ga ondernemen ;) Wellicht neem ik een setje Nitto banden mee vanuit het midden oosten naar nl, kosten hier in saudi geen drol namelijk :)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Tiresize BMW E46 M3

Bericht door Niels » 07 jan 2018, 21:03

Mario O. Witte JDM Supra, SRD getuned.

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1498
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Tiresize BMW E46 M3

Bericht door Baboulah » 07 jan 2018, 21:04

Mario ken ik wel ja, zeer nette supra heeft hij :) sterker nog, de supra die ik had heeft hij vanuit (ik geloof) zwitserland naar nl gereden voor Suprasport waar ik hem van kocht toen dr tijd...

Zed240
Berichten: 2927
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Tiresize BMW E46 M3

Bericht door Zed240 » 07 jan 2018, 21:27

In Zweden staat nog een E46 M3 met 850 pk te koop. Die heeft er achter 285/30R19 onder liggen.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Tiresize BMW E46 M3

Bericht door Niels » 07 jan 2018, 22:47

Baboulah schreef: 07 jan 2018, 21:04 Mario ken ik wel ja, zeer nette supra heeft hij :) sterker nog, de supra die ik had heeft hij vanuit (ik geloof) zwitserland naar nl gereden voor Suprasport waar ik hem van kocht toen dr tijd...
Grappig, small world. Ik heb een tijdje met hem offshore gewerkt maar het ging altijd maar over één ding, pffff :lol:

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1498
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Tiresize BMW E46 M3

Bericht door Baboulah » 08 jan 2018, 08:08

Niels schreef: 07 jan 2018, 22:47 Grappig, small world. Ik heb een tijdje met hem offshore gewerkt maar het ging altijd maar over één ding, pffff :lol:
Ik gok over zijn supra ;) :P
Zed240 schreef: 07 jan 2018, 21:27 In Zweden staat nog een E46 M3 met 850 pk te koop. Die heeft er achter 285/30R19 onder liggen.
Had hem idd ook al gezien, is een HPF stage 2 die aangepast is. Heb ze al een berichtje gestuurd met de vraag of ze de achter wielkasten hebben moeten aanpassen om dat er onder kwijt te kunnen, helaas geen reactie gehad nog.... (zal ook vast niet komen helaas)

markm
Berichten: 810
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: Tiresize BMW E46 M3

Bericht door markm » 09 jan 2018, 12:08

Je koopt een auto die 750 pk richting de achterwielen stuurt en gaat daarna klagen dat de banden de grip niet aankunnen, had je anders verwacht dan?

Gebruikersavatar
MVB
Berichten: 836
Lid geworden op: 23 jan 2013, 14:09
Locatie: onder een BMW

Re: Tiresize BMW E46 M3

Bericht door MVB » 10 jan 2018, 16:43

google eens 5 min door M3post.com ...........

RE11's
AD08
R888

Wat je kwijt kan qua breedte is ook te vinden, en kijk eens wat mensen monteren die de standing mile rijden monteren

Ik neem aan dat je zelf ook wel begrijpt dat semislick je enige keus is voor grip, en dat je banden op temperatuur moet rijden met zulke vermogens.

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1498
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Tiresize BMW E46 M3

Bericht door Baboulah » 10 jan 2018, 16:48

MJvanBlokland schreef: 10 jan 2018, 16:43 google eens 5 min door M3post.com ...........

RE11's
AD08
R888

Wat je kwijt kan qua breedte is ook te vinden, en kijk eens wat mensen monteren die de standing mile rijden monteren

Ik neem aan dat je zelf ook wel begrijpt dat semislick je enige keus is voor grip, en dat je banden op temperatuur moet rijden met zulke vermogens.
Dat weet ik allemaal ook wel, tis niet voor het eerst dat ik eventueel naar semi's ga. Het gaat mij voornamelijk erom wat past binnen standaard wielkasten. ik wil de wielkasten namelijk niet hoeven aanpassen. Maar daar vind je weinig over gezien velen de wielkasten rollen of iets dergelijks.
markm schreef: 09 jan 2018, 12:08 Je koopt een auto die 750 pk richting de achterwielen stuurt en gaat daarna klagen dat de banden de grip niet aankunnen, had je anders verwacht dan?
Ik klaag niet, ik wist vanaf begin toen ik er naar keek dat er breder op moest, nogmaals gaat mij erom wat onder de standaard wielkasten past. niet dat ik dikke banden aanschaf en er dan achter kom dat het allemaal aanloopt en dat de kasten ervoor aangepast moeten worden, of weer andere banden moet kopen...

Ben via bimmerportal er achter gekomen dat een 285 onder een standaard wielkast moet passen zonder aanpassingen, binnenkort maar eens kijken hoe of wat.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2833
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Tiresize BMW E46 M3

Bericht door FreudeamFahren » 10 jan 2018, 19:31

De ene 285 is de andere niet. Lees: ze zijn niet allemaal ook echt 28,5 cm breed. Google is your friend.

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1498
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Tiresize BMW E46 M3

Bericht door Baboulah » 10 jan 2018, 21:01

FreudeamFahren schreef: 10 jan 2018, 19:31 De ene 285 is de andere niet. Lees: ze zijn niet allemaal ook echt 28,5 cm breed. Google is your friend.
Dat wist ik dan weer niet, thx! ga het even googlen, heb geen haast gelukkig :)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9347
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Tiresize BMW E46 M3

Bericht door Bert ///M3 » 10 jan 2018, 23:33

Je gaat dit niet fixen met een maatje breder achter. Andere compound misschien maar dan moet je al naar echte semi slicks gezien je al op PSS staat en dat is in de regen weer geen rijden, helemaal niet met 750 PK.

Gewoon heel simpel. Die auto is gewoon te licht voor 750 PK. Kwestie van te weinig verticale belasting op de band voor het vermogen.

Er is een reden dat de PK wedloop bij sedans ala M5 en RS4/6 zo rond de 500-600 PK gestokt is en dat is dat die dingen al 2200 KG moeten wegen omdat het anders geen rijden is. Als je dit omrekent dat zie je dat de meeste RWD personenwagens (dus geen supercars hypercars etc) een limiet hebben van ongeveer 2 KG per PK op de aangedreven assen. Ga je daar ver onder dan krijg je inderdaad wheelspin boven de 100 enz.

Veel wagens ala Ferrari's en McLaren hebben daadwerkelijk downforce boven de 100 km/u en zo kom je weg met extreme vermogens maar dat gaat voor een E46 M3 niet op.

Beste wat je dus kan doen is gewoon zo breed mogelijk maar ik zou geen wonderen verwachten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eeuwe, Mark 320iS, Streamline en 31 gasten