Gezondheid van de motor checken - tools needed

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Gezondheid van de motor checken - tools needed

Bericht door ///Joost » 12 dec 2017, 12:13

Ik ben eens benieuwd naar de gezondheid van mijn M54B30 blok. Ik ben nog niet compleet overtuigd dat mijn koelsysteem 100% dicht is na de complete overhaul. Ik heb in het weekend het laatste beetje (half bekertje aka klein scheutje) afgevuld in de expansietank na 2,5 week te hebben rond gereden. Een minieme hoeveelheid, maar theoretisch zou er 0,0 verlies moeten zijn. Er zijn geen lekkages aan de buitenkant, al lijkt het alsof de (nieuwe Behr) dop miniem gedruppelt/gespetterd heeft. Geen heetlopers en de temp blijft netjes op 95-99 via de OBC.

Wellicht zat er nog een kleine beetje lucht verstopt, wat nu vervangen is door KVS en blijft het niveau de komende tijd gelijk. Afwachten. Echt klote, die OCD...vooral als je op Internet gaat lezen. :lol:

Mijn vraag is eigenlijk...heeft iemand zowel een compressietester alsmede een leak down tester te leen voor mij? Of ik nu een probleem heb of niet, het lijkt me wel interessant om alles eens goed door te meten. Het is een beetje zonde om die tools te kopen, omdat ik ze niet echt veel ga gebruiken, dus als iemand deze nog heeft liggen zou ik ze wel willen lenen. Evt. langs komen kan ook natuurlijk. :coffee:

Ik hoor het wel.

Online
Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3016
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Gezondheid van de motor checken - tools needed

Bericht door 328Ti » 12 dec 2017, 22:03

Voor 100.- heb je een tester van midlock. Testen en dan weer doorverkopen. Kost minder tijd en geld om door heel nl heen te hollen

https://www.dutchcarparts.nl/auto-onder ... 15_-_31184

Gebruikersavatar
MarcH
Berichten: 561
Lid geworden op: 01 mei 2006, 13:41
Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Gezondheid van de motor checken - tools needed

Bericht door MarcH » 12 dec 2017, 22:36

Volgens mij heb ik zo’n set liggen. Ooit gekocht om de compressie van een S14 te meten. Zal morgen eens in de schuur kijken. Als ik ‘m nog heb dan is lenen geen probleem.

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Gezondheid van de motor checken - tools needed

Bericht door Crookie » 12 dec 2017, 22:48

Bedoel je de cilinder compressie of het koelsysteem? Ik heb namenlijk wel een dop voor het koelsysteem om het onder druk te zetten.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Gezondheid van de motor checken - tools needed

Bericht door ///Joost » 13 dec 2017, 09:26

MarcH schreef: 12 dec 2017, 22:36 Volgens mij heb ik zo’n set liggen. Ooit gekocht om de compressie van een S14 te meten. Zal morgen eens in de schuur kijken. Als ik ‘m nog heb dan is lenen geen probleem.
Thanks, dat zou top zijn!
Crookie schreef: 12 dec 2017, 22:48 Bedoel je de cilinder compressie of het koelsysteem? Ik heb namenlijk wel een dop voor het koelsysteem om het onder druk te zetten.
Nee, ik bedoel de compressie, alsmede een lektester (waarbij je perslucht de cilinder in spuit om zo de lekkage te meten).

Compressietester:

Afbeelding


Leak down tester:

Afbeelding

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Gezondheid van de motor checken - tools needed

Bericht door Crookie » 13 dec 2017, 14:16

Ok! Uit je post las ik dat je het koelsysteem wilde druk/vacuum testen. Trouwens ook een mooie manier om lekkage op te sporen. Hbm-machines verkoopt compressiemeters voor een mooie prijs. Dat evenaar je waarschijnlijk niet met de brandstofkosten om er eentje te lenen.

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... ne-motoren

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... e-test-set

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Gezondheid van de motor checken - tools needed

Bericht door Niels » 13 dec 2017, 16:00

Als eerste zou ik met zo'n sniffer kijken of er überhaupt uitlaatgassen in het koelvloeistof zit maar beter nog kijk je het ff aan.

Gebruikersavatar
MarcH
Berichten: 561
Lid geworden op: 01 mei 2006, 13:41
Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Gezondheid van de motor checken - tools needed

Bericht door MarcH » 13 dec 2017, 20:39

Gevonden. Ik heb hier de Midlock TE-115 set staan.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 328Ti, Eric Z, Fabian, frank de jonge, Majestic-12 [Bot], Zed240 en 49 gasten