Climate Control valt soms uit

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Dennisvdmeijs
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 aug 2017, 23:01
Auto: BMW e36 320i
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Climate Control valt soms uit

Bericht door Dennisvdmeijs » 10 dec 2017, 20:32

Ik heb op mijn '97 e36 sedan een Climate control unit die tot op heden prima heeft gewerkt, alleen nu krijgt hij kuren. Soms onder het rijden valt ie spontaan uit, doet ie niets meer maar zijn de lampjes nog wel aan. Ik kan alle instellingen veranderen maar er komt geen geblaas o.i.d. meer uit. Na een paar minuten springt ie uit het niets weer aan (of soms pas na een half uur) en dan werkt alles perfect.

Ook hoor ik wanneer ik het systeem het helemaal uit zet een raar hard gerommel achter de module vandaan komen, alsof iets niet helemaal soepel dicht wordt geschoven. Ook is dit sporadisch te horen tijdens het rijden zonder dat ik iets verander met de instellingen van de climate control.

Ik weet niet of deze problemen met elkaar te linken zijn maar verdacht vind ik het wel.

Wie kent iemand deze problemen en vallen deze makkelijk te repareren?

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Climate Control valt soms uit

Bericht door Riceaux » 10 dec 2017, 20:37

Kachelweerstand, kachelmotor en de flaps checken. Kachelweerstand is het makkelijkste om te vervangen. Voor de rest moet het hele dashboard eruit. Kachelweerstand is in ieder geval een bekend E36/E46 probleem.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Climate Control valt soms uit

Bericht door Martin van der Zwaard » 11 dec 2017, 14:07

Dat uitvallen het het display is een kwaal en zit in je bedieningspaneel zelf.
Kan gerepareerd worden bij bijv. AcTronics of via adresjes op marktplaats.
Heb het ook gehad met een E36 alleen had ik het geluk een gebruikte unit van de sloop te kunnen bemachtigen van een auto die net binnen kwam. Kon hem dus testen en die werkte prima.

Dennisvdmeijs
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 aug 2017, 23:01
Auto: BMW e36 320i
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Climate Control valt soms uit

Bericht door Dennisvdmeijs » 12 dec 2017, 21:49

@Riceaux, bedankt ik ga het uitzoeken.

@Martin van der Zwaard, je begrijpt het waarschijnlijk verkeerd of ik jou uitleg haha. Optisch blijft alles het doen van de module. De lampjes blijven aan, het display blijft aan, de knopjes doen het nog wanneer een andere stand geselecteerd wordt, alleen komt er nergens meer lucht uit de ventilatieroosters of de blower bij de voorruit. Mochten het een van de onderdelen zijn die Ricaeux benoemd, een gebruikte unit bemachtigen is ook nog een optie maar denk dat ik voor een nieuwe ga. Heb elders op het internet gezien dat er 'verbeterde' versies bestaan die zoals ik het begrijp niet meer deze kwaal hebben. En daarnaast heb ik voor die paar euro extra de zekerheid dat deze niet meer kapot gaat. Zul je net zien wanneer ik de gebruikte unit net paar maanden ingebouwd heb, dat ie dezelfde kuren gaat vertonen :dood:

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
Contacteer:

Re: Climate Control valt soms uit

Bericht door RutgerK » 13 dec 2017, 01:07

Misschien sensor kapot waardoor hij te hard koelt en zichzelf bevriest.

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Climate Control valt soms uit

Bericht door Knot » 13 dec 2017, 08:29

Uitvallen display had ik ook een paar keer, daarna was het weg... anders had ik een ruil display geplaatst of andere bedieningsunit idd.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Climate Control valt soms uit

Bericht door Martin van der Zwaard » 13 dec 2017, 08:41

Ik zou persoonlijk toch eerst een bedieningsunit bemachtigen en testen of het dan over is.
De knoppen mogen dan wel werken, het wil niet zeggen dat het signaal door gaat naar de kachel toe.
Anders sloop je straks het halve/hele dashboard voor niks.

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: Climate Control valt soms uit

Bericht door Sander-E46 » 13 dec 2017, 08:58

Klinkt in mijn ogen toch meer als een Kachelweerstand inderdaad, heb het zelf ook gehad bij de E46. De aanjager deed het dan bijvoorbeeld nog wel als ik weg wilde rijden, maar zette ik hem een ahlf uur later aan deed hij niks meer. Is relatief eenvoudig te vervangen en kost iets van 5 tientjes dacht ik.
IMG_3672.JPG
IMG_3672.JPG (292.15 KiB) 3798 keer bekeken

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Climate Control valt soms uit

Bericht door Martin van der Zwaard » 13 dec 2017, 09:08

Das raar want een als een kachelweerstand kapot is dan doet ie het meestal alleen in de hoogste stand of je hoort hem pulserend blazen. Dat had ik met de E46 toen ik hem net had.

Maar goed....die weerstand vervangen is een relatief goedkope optie idd en niet zo arbeidsintensief.

Dennisvdmeijs
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 aug 2017, 23:01
Auto: BMW e36 320i
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Climate Control valt soms uit

Bericht door Dennisvdmeijs » 13 dec 2017, 13:28

Precies wat Martin zegt, de problemen komen niet geheel overeen met de problemen die een kapotte kachelweerstand creëert.
Het is wel het overwegen waard maar vervang natuurlijk liever in 1 keer het goede onderdeel.

Ook viel me op, wat misschien met het probleem te maken heeft, wanneer ik met mijn stijve vering door op redelijke snelheid over een ongelijke weg rijdt begint er achter de middenconsole of in het motorcompartiment iets raar ratelend te piepen. Na een tijd of stilstand is het voorbij. Wanneer ik de ratel hoor en ik zet het climate control bedieningspaneel uit is het gelijk voorbij. Het moet hier dus iets mee te maken hebben.

Dit ratelend gepiep is dus een ander geluid als het gerommel wanneer het lijkt alsof iets dicht wordt geschoven wat ik eerder benoemde.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Climate Control valt soms uit

Bericht door Riceaux » 13 dec 2017, 13:32

Dan zou ik eerder aan de kachelmotor denken.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Climate Control valt soms uit

Bericht door ///Joost » 13 dec 2017, 15:12

Heeft die kachelweerstand niet gewoon kuren, waardoor hij 'op hol geslagen' is en je dus geluidjes hoort die normaal misschien 1 sec duren, maar nu langer? Dus dat een (stel)motor langer blijft draaien dan normaal of op momenten inschakelt dat jij er niet om vraagt of het niet verwacht?

Ik zou beginnen met de kachelweerstand. Het is een eenvoudig te vervangen onderdeel, het zal toch wel een keer kapot gaan, dus dan heb je die in ieder geval al gehad.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Climate Control valt soms uit

Bericht door Martin van der Zwaard » 13 dec 2017, 17:34

Daar heeft de weestand niks mee te maken. Die regelt alleen maar de spanning die naar de motor gaat waardoor ie langzaam en snel kan draaien. De kleppen in het kachelhuis staan daar los van.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Climate Control valt soms uit

Bericht door ///Joost » 13 dec 2017, 19:24

Ah ok, duidelijk. Ik dacht dat die een ‘grotere’ functie in het geheel had. Maar die staat dus louter in verbinding met de blower?

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Climate Control valt soms uit

Bericht door Martin van der Zwaard » 13 dec 2017, 20:43

In principe wel ja. Daarom zie je bijna altijd als klacht dat de motor alleen nog maar op volle stand kan draaien als ie kapot is. Hij regelt dan de snelheid niet meer. Maar je kan dan wel gewoon je kleppen bedienen etc.

Dennisvdmeijs
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 aug 2017, 23:01
Auto: BMW e36 320i
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Climate Control valt soms uit

Bericht door Dennisvdmeijs » 13 dec 2017, 20:47

Het raar hard gerommel wat achter het bedieningspaneel vandaan komt, waar ik het in de openingspost over had, is duidelijk op dit filmpje te horen op 0:47s en op 1:18s :



Ik begin steeds meer te denken dat dit er gewoon bij hoort en dat het meer onderdeel is van de ouderdom van het systeem.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Climate Control valt soms uit

Bericht door Martin van der Zwaard » 13 dec 2017, 22:48

Dat is gewoon een klep die opent en sluit. Niks vreemds lijkt mij. Wellicht maakt het wat meer geluid dan toen ie nieuw was.

Dennisvdmeijs
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 aug 2017, 23:01
Auto: BMW e36 320i
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Climate Control valt soms uit

Bericht door Dennisvdmeijs » 15 dec 2017, 16:47

De nieuwe kachelweerstand is besteld. Laat ik dat eerste maar eens proberen of het uitvallen verholpen is.

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Climate Control valt soms uit

Bericht door Crookie » 16 dec 2017, 22:11

Inderdaad de klep die open en dicht gaat. Je kunt voor de aardigheid eens het interieur filter vervangen. Soms zit er zo veel crap tussen dat het ook geluiden kan gaan produceren en de luchtstroom beperken.

Dennisvdmeijs
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 aug 2017, 23:01
Auto: BMW e36 320i
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Climate Control valt soms uit

Bericht door Dennisvdmeijs » 10 jan 2018, 21:48

Update wat betreft de problemen; De climate control unit, blower/ontwaseming doet het weer zoals vanouds. Tussen kerst en oud - nieuw een nieuwe verbeterde kachelweerstand erin gezet. Met dank aan alle kenners voor de oplossing :swinging: Mooi klusje overigens, fijne positie waar je bij moet komen :dood:

Heb nog een aparte constatering wat betreft het raar hard gerommel achter het bedieningspaneel vandaan komt. Het komt voor wanneer ik de climate control unit aan of uit zet, maar het viel me ook op dat het geluid maakt als ik boven de 3000-4000 toeren kom. Heeft een van de kenners hier een idee wat de relatie met het toerental kan zijn?

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Climate Control valt soms uit

Bericht door Tim N » 11 jan 2018, 08:52

oeps

Online
vester86
Berichten: 2672
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Climate Control valt soms uit

Bericht door vester86 » 11 jan 2018, 16:14

Airco <---> compressor koppeling ?? Poellie draait altijd mee maar wordt door de kachelbediening aan of afgekoppeld van de airco unit. Wellicht in die hoek zoeken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beske, Forza, HJ2, SlowCo en 35 gasten