Welke winterbanden?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Rnd
Berichten: 2210
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Welke winterbanden?

Bericht door Rnd » 07 nov 2017, 11:06

Winter staat weer voor de deur en voor de Wintersport wil ik nieuwe winterbanden voor de M140i aanschaffen.

Ik was altijd zeer tevreden over de Goodyear Ultragrip Performance band. Stabiel op hoge snelheid en goede grip op sneeuw. Nu kijk ik ook naar de Nokian WR D4. Ik reed altijd met 4wd, maar nu dus met 2wd en misschien heeft de Nokian dan net wat meer grip.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met winterbanden en welke jullie aanraden.

Ik had ook altijd andere velgen voor de winterbanden, maar ik denk dat ik ze nu maar gewoon wissel op de standaardvelg omdat ik de M140i waarschijnlijk niet heel lang houd (voor mijn doen dan).

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Welke winterbanden?

Bericht door Arthur » 07 nov 2017, 11:23

Ik koop meestal een setje wat me aanstaat, qua prijs en merk vd band. In winterse omstandigheden zul je je toch aan moeten passen en als je die omstandigheden niet hebt is een winterband al haast overbodig.. Ik heb Pirelli Sottozero, Dunlop wintersport 3D, Nokian WR D3, Hankook iCEPT, Michelin, Continental en Kumho gereden in verschillende maten. Maar zoals gezegd, je moet je aanpassen. Daarbuiten is de winterband een compromis. Dus welke kant wil je dat 'ie naartoe neigt?
Meer grip lees ik iig. Ik was zelf goed te spreken over de Nokian onder ~200pk auto's. De Dunlops onder de zware F11 520d ging ook prima. Hankook afgelopen winter gehad en dat ging prima in sneeuw en troep (18" Tiguan). Over Conti winterbanden hoor je goede verhalen, die heb ik in 14" onder de Miii van m'n vrouw... :) Kumho had ik onder een Audi A4, drama! Deze gewisseld voor Michelin en toen was het weer in orde.
Wil je perse een A-merk dan wellicht Conti en Michelin overwegen. Anders is de Nokian en de Hankook wel een aanrader denk ik.

Rnd
Berichten: 2210
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Welke winterbanden?

Bericht door Rnd » 07 nov 2017, 15:39

Arthur schreef: 07 nov 2017, 11:23 Dus welke kant wil je dat 'ie naartoe neigt?
Winterband moet (voor mij) bijna zo goed rijden als een zomerband en je moet er zeker 240 mee kunnen rijden. Daarom neem ik de 18 inch zonder hoge wangen. Ik wil geen "ballon banden". Dat levert alleen maar gevaar op bij een sportieve auto en snelle bochten. Uiteraard moet ie ook zijn werk goed doen op sneeuw. Beetje tegenstrijdig, dat wel. Lage wangen met goed profiel, is voor mij de beste winterband.
Ik wil graag A-merk van de winterbanden. Bezuinigen op banden lijkt mij geen goed plan, dan kan je beter een goedkopere auto kopen. Volgens mij is Nokian geen B-merk. Hier wellicht wat minder bekend, maar onder de winterbanden zou het toch wel een topper moeten zijn.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Welke winterbanden?

Bericht door Arthur » 07 nov 2017, 16:02

Ik zeg ook niet dat Nokian een B-merk is, dat zou kunnen impliceren dat het slecht is. En dat is hij niet, vind ik, maar hij valt ook niet onder dezelfde noemer als Michelin en Conti.

Ik vind een winterband nooit zo rijden als een zomerband. Je merkt altijd wel dat hij soepeler, zachter is dan een zomerband. 4S band als winterband nemen?

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Welke winterbanden?

Bericht door Peric » 07 nov 2017, 16:08

Ik check altijd de Duitse testen voor de winterbanden, en ga daar dan vanuit.

Rnd
Berichten: 2210
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Welke winterbanden?

Bericht door Rnd » 07 nov 2017, 18:07

Goede tip. Duitse test gevonden: http://www.autobild.de/artikel/winterre ... 09093.html

Goodyear is nr 3. Denk dat ik die toch maar weer neem, want die beviel goed.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten