E36 328 - Wilwood remavonturen + Balans met onderstel

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
itsmario
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46

E36 328 - Wilwood remavonturen + Balans met onderstel

Bericht door itsmario » 29 okt 2017, 18:57

Sparring en ervaringen gevraagd :coffee:

Afgelopen maanden zijn we bezig geweest met Wilwood remmen op de E36 328 circuitwagen. Alle onderdelen in de setup zijn nieuw. Waarom andere remmen? Met de standaard klauwen had ik telkens last van fading na 20min echt heel hard trappen (zonder slepend remmen..), daarnaast gingen de blokken wel heel hard op .. dus tijd voor een serieuze upgrade, en gewoon nieuwsgierig naar het verschil en testwerk. Uiteraard zitten er stalen remleidingen op, goede race vloeistof, zelfs nieuwe remleidingen, etc

* Wilwood 6 zuiger + geventileerde schijven + Carbon Lloraine RC6+ Endurance blokken op de voorkant
* Wilwood 4 zuiger + OEM schijven + Carbon Lloraine RC6+ Endurance blokken en ook <geen idee welke> Brembo blokken getest op de achterkant

1 - Eerste test op Assen, alleen Wilwoods op de voorkant, achterkant OEM remmerij.
Ondanks dat ik bijna 30 auto's in de sport klasse ingehaald heb in een 20min vrij rijden sessie nog niet happy :lol:
Duidelijk verschil in kracht en dosering tov OEM klauwen, maar heel de kont van de auto komt omhoog, echt teveel remkracht/balans aan de voorkant. Niet echt te compenseren met demping achter.

2 - Tweede test op CPZ, Wilwood remmen rondom met bovenstaande specs
Eerste ronde .. remmen voor Tarzan, lag ik bijna in de vangrail omdat de achterkant als eerste direct blokkeert en de auto iets te enthousiast uitbreekt :hot:

3 - Ok .. derde poging naar CPZ, nu met Wilwood 4-standen rembekrachtigeg voor de achterremmen...
De juiste balans is nu gevonden, de voorkant blokkeert als eerste.

Leuk, nieuwe remmen, klaar nu? Nee dus

* Pedaalgevoel is slecht om de remdosering en remkracht aan te voelen
* Slag van de pedaal is anders, ik kan niet meer fatsoenlijk bij het gaspedaal voor heel-toe tussengas met terug schakelen. Dit is nog wel het aller vervelendst aangezien ik nu niet snel kan terugschakelen of shiftlock heb.
* ABS aan/uit getest. Met ABS aan remt hij zo hard dat je soms alsnog even de wielen een kort moment laat blokkeren. Standaard ABS lijkt niet snel genoeg te reageren. ABS uit dan voel ik totaal niet in het pedaal aan wanneer de wielen gaan blokkeren. Ik wil met ABS uit rijden
* Rembooster eraf getrokken, helemaal geen succes, pedaalslag is nu zo kort dat je helemaal niet meer kan doseren, daarnaast moet ik zoveel gewicht op het pedaal zetten dat ik meer aan het remmen dan aan het racen ben

Wat betreft tussengas om shiftlock te voorkomen:
* Auto rijdt op DNRT race compound semi slicks
* Standaard afgedraaid vliegwiel met sinterplaatkoppeling

Wie heeft de gouden tip .. alleen de hoofdremcilinder moeten we denk ik nog testen, of toch ook een andere rembooster erop? Op deze manier rij ik nog trager dan met mijn originele remmerij ....

Ik zal hierna een post doen over mijn onderstel

itsmario
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46

Re: E36 328 - Wilwood remavonturen + Balans met onderstel

Bericht door itsmario » 29 okt 2017, 19:02

Gereserveerd voor onderstel post

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E36 328 - Wilwood remavonturen + Balans met onderstel

Bericht door Bert ///M3 » 31 okt 2017, 04:56

De booster er af is IMHO nooit een goed idee omdat de hoofdremcylinder en overbrenging van het pedaal etc allemaal afgestemd zijn op een originele setup.

Als je dit goed wilt doen, zeker als je zonder ABS rijden wilt, dan zou ik er een pedalbox in zetten met balance bar en dubbele cylinders. Lost waarschijnlijk ook meteen je pedaal issue op.

Zo niet, je kan altijd je rempedaal aanpassen, of je gaspedaal. blokje hout op 1 van de twee oid.

Sinterplaat koppelingen maken je shiftlock enkel maar erger.

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: E36 328 - Wilwood remavonturen + Balans met onderstel

Bericht door witje » 31 okt 2017, 06:38

ABS unit eruit slopen, paar korte remleidingen op maat buigen en klaar. Scheelt ook 2 kilo

itsmario
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46

Re: E36 328 - Wilwood remavonturen + Balans met onderstel

Bericht door itsmario » 31 okt 2017, 10:28

Hey Ringbimmer, zorgen beide acties voor ander pedaalgevoel/slag?

Gebruikersavatar
Nutkees
Berichten: 4293
Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
Auto: Dodge Viper
Locatie: Middenmeer
Contacteer:

Re: E36 328 - Wilwood remavonturen + Balans met onderstel

Bericht door Nutkees » 31 okt 2017, 18:22

In elk geval die RC6e weg doen. Waardeloze remblokken zijn dat. Behoorlijk wat ervaring opgedaan en circuitrijden en je had dan veel beter de RC6 kunnen nemen of eigenlijk naar PFC 01 of 11 moeten gaan.

Wilwood ben ik zelf nooit een voorstander van geweest en ook de reden dat wij die niet voeren in ons assortiment. Klauwen zijn lichtgewicht maar bewegen te veel bij hard remmen (testbank Brembo in italie mogen aanschouwen). Ook daardoor een raar remgevoel.

Met of zonder ABS moet je alsnog een goed remgevoel kunnen krijgen. Wij hebben nu een aantal E36 en E46 bmw's opgebouwd voor het circuit en nog nooit iemand horen klagen over vage remklachten. Rijden veelal met M3 remmen voor en standaard achter, de 328 E36 rijden continu rond de 2m05 op zandvoort en bijven goed remmen.

Rembooster aanpakken is in elk geval verstandig als je van standaard remmen naar bigbrakekit overstapt.

Gebruikersavatar
ProfZB
Berichten: 165
Lid geworden op: 28 dec 2012, 14:05
Locatie: Maasland

Re: E36 328 - Wilwood remavonturen + Balans met onderstel

Bericht door ProfZB » 31 okt 2017, 20:09

Ik heb zelf een paar jaar geleden een kant-en-klare AP Racing Pro5000+ remmen(CP5005-3) gekocht.
Deze bestaat uit alleen klauwen en remschijven voor. Nooit gezeur gehad. Fantastisch gevoel met ABS en rembooster; kan goed doseren zowel in het regen als in het droog.
Ik rij met uitsluitend PFC08 blokken (rondom).

@Nutkees, waarom zou je rembooster willen aanpakken met big-break kit?

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: E36 328 - Wilwood remavonturen + Balans met onderstel

Bericht door Luco » 31 okt 2017, 20:35

Ik heb jaren met willwood gereden, remt prima en superlicht ik heb met ap meer problemen gehad, alles is afhankelijk van gewicht auto, blokken en allerlei andere onderdelen van je remmerij.

itsmario
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46

Re: E36 328 - Wilwood remavonturen + Balans met onderstel

Bericht door itsmario » 31 okt 2017, 22:52

Waarom de RC6 blokken wel? Ik had de grafieken met de specs nog bekeken maar zou in de praktijk niet weten waarom deze heel anders zouden moeten reageren dan RC6E?

Interessant, daarbij ken ik PFC remblokken nog niet :)

Gebruikersavatar
Nutkees
Berichten: 4293
Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
Auto: Dodge Viper
Locatie: Middenmeer
Contacteer:

Re: E36 328 - Wilwood remavonturen + Balans met onderstel

Bericht door Nutkees » 31 okt 2017, 23:28

Rc6e Remt echt anders dan de rc6

Ik heb met de rc6e gereden op de e36 gtr en toen na 1 trackday naar PFC over gestapt. Scheelde mij meer dan 2 sec per ronde op cpz

Mocht je meer info willen kan je mij ook mailen via k.mets@dfracing.com

Forum check ik niet heel vaak namelijk.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: E36 328 - Wilwood remavonturen + Balans met onderstel

Bericht door HJ2 » 01 nov 2017, 14:39

Blokken kunnen veel uitmaken ja. Als je andere klauwen hebt en de totale piston oppervlakte is daarmee veranderd (meestal groter) kun je de pedaal slag (dus niet per definitie het gevoel) alleen herstellen door een andere rembekrachtiger imho. Meer zuigeroppervlakte = langere pedaalslag, het gaat immers om het volume aan vloeistof wat je verpompt.
Wat zijn de verhoudingen in oppervlakte van wat je nu hebt t.o.v. OEM?

Herkenbaar dit, Ik had Wilwood op de Lotus gezet op de vooras. Daarna kon ik practisch een stoppie maken, dat maakte de rembalans er echter niet beter op (lees: best wel eng kwispelen op hoge snelheid). Ik had Wilwood klauwen met een grotere totale piston diameter t.o.v. OEM. Het pedaal had daardoor ook een grotere slag en de feedback voelde niet fijn. Later bleek dat m.n. de achterbanden ook heel veel uitmaakte in de stabiliteit bij het vol in de ankers gaan. Intussen heb ik Hispec's met een iets kleiner totaal oppervlakte aan piston, maar nog steeds groter dan OEM. De verhouding is terug en de pedaalslag weer kleiner maar nog steeds iets groter dan OEM, domweg omdat ik geen andere bekrachtiger kan inbouwen. Samen met de juiste achterbanden maakt dit dat de wagen nu heel fijn remt. Overigens hebben de M100's allemaal een limiter in de remmen achter zitten, omdat anders altijd eerst achter blokkeert.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten