Financieel technische vraag: strikt zakelijk lease interessant?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie

Wat zou je doen?

Peiling eindigde op 01 nov 2017, 15:01

Gaan voor bijtelling fuck it, geen autozorgen meer
9
69%
Gaan voor strikt zakelijk, lekker geld uitgeven aan andere dingen
4
31%
 
Totaal aantal stemmen: 13

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Financieel technische vraag: strikt zakelijk lease interessant?

Bericht door 328Ti » 22 okt 2017, 15:54

De meeste van jullie is het niet vreemd een leaseauto,maar voor mij de 1e keer. De werkgever verplicht mij om in zon ecoschudder plaats te nemen ivm representativiteit en afbreukrisico (als ik 600km ver weg ben en e46 kapt ermee, hebben ze geen zin in). Altijd e38 7 series met km vergoeding gereden. Deze werkgever wil dit niet... :shithappens:

Je hebt een keuze: strikt zakelijk rijden of met bijtelling. Die bijtelling is in mijn geval 400.- pm. Dat is serieus geld. De e46 kost me ongeveer 325,- pm met verz/mrb/lpg/onderhoud. Ik krijg wel een loonsverhoging die ongeveer strookt met het hebben van een leaseauto. Daarbij zou de 206 van vriendin verkocht worden en delen we de e46. Running costs 206 is 240.-p/m

Daarbij zie ik het als bedrijfsmiddel die mij wordt opgedragen in te rijden. Wel een passat station, leuk hok maar met 1.6tdi erin... :bag: Bij het inhalen van een vrachtwagen is het even adem inhouden.

Nu zou ik voor strikt zakelijk kunnen kiezen. Echter hoor ik horror verhalen over de belastingsdienst die echt zit te hunten bij attractieparken etc waar je als gezin ook zou kunnen zijn = gelijk een dikke boete. Grappige is dat ik in een business zit (decentrale opwek) dat ik met gemak op dit soort locaties zakelijk handel zou kunnen hebben.

Tot slot wat mij tegenstaat is het constant noteren van de kmstanden en het verantwoorden hiervan. Il wil met mn werk bezig zijn, niet met die ecoschudder.

Edoch, puur zakelijk rijden scheelt ons ongeveer 400-500netto pm waar we andere leuke dingen van kunnen doen.

Wat zouden jullie doen in mijn geval en wie heeft er ervaring met strikt zakelijk rijden?

Please help :kikker:

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7026
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Financieel technische vraag: strikt zakelijk lease interessant?

Bericht door Fabian » 22 okt 2017, 16:09

Kastje inbouwen die je km’s registreerd en je bent van al je minpunten af.

Ik zou overigens de bijtelling pakken en lekker risicovrij al je km’s vreten. Je kan rekenen van je wilt, maar goedkoper als voor de bijtelling kun ne gewoon niet rijden

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Financieel technische vraag: strikt zakelijk lease interessant?

Bericht door MarkS » 22 okt 2017, 17:21

Je bijtelling is 400 per maand. Dan scheelt zakelijk rijden (niet bijtellen) je toch geen 400-500 per maand?
Als je zakelijk rijdt ga je ook meer met je privé auto rijden, lees meer kosten maken.

Verder wat Fabian zegt.
Je kunt geen (nieuwe / vergelijkbare) auto privé rijden in vergelijking met de kosten vd bijtelling.

Online
Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Financieel technische vraag: strikt zakelijk lease interessant?

Bericht door Eric Z » 22 okt 2017, 17:26

Eens met Fabian. Overigens mocht de belastingdoenst de registratie opvragen en antwoorden dat het niet ok is controleer dan of je het ook daadwerkelijk aan moet passen.
Heeft m'n pa gehad, avonden bezig geweest om bedrijfsnamen etc erbij te zetten (want dat doet de rittenregstratie niet automatisch), krijg je bericht terug dat het al wel goed was en de aanpassing niet vereist waren.
Hoe en wat tegenwoordig verplicht is bij de registratie weet ik niet, maar zou ik wel even goed uitzoeken en kijken of het kastje wat je laat plaatsen dat allemaal kan.

vester86
Berichten: 2714
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Financieel technische vraag: strikt zakelijk lease interessant?

Bericht door vester86 » 22 okt 2017, 17:29

dit is zo'n persoonlijke keuze.

als ik mocht kiezen: niet bijtellen en de e46 houden. dan maar kilometers bijhouden icm de agenda van het werk. kun je altijd bewijzen waarom je ergens bent geweest. en privé dus altijd de privewagen pakken. vergt wel discipline. heb je die discipline niet of "geen zin in gedoe" dan betaal je daar 400 euro per maand voor... oftewel bijna 5000 per jaar... kun je ook leuk voor aflossen of andere leuke dingen van doen

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Financieel technische vraag: strikt zakelijk lease interessant?

Bericht door 328Ti » 22 okt 2017, 17:59

Fabian schreef: 22 okt 2017, 16:09 Kastje inbouwen die je km’s registreerd en je bent van al je minpunten af.

Ik zou overigens de bijtelling pakken en lekker risicovrij al je km’s vreten. Je kan rekenen van je wilt, maar goedkoper als voor de bijtelling kun ne gewoon niet rijden
Gaat 1 auto weg he. Eens dat je prive meer gaat rijden, maar dan wel met een 6 in lijn.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Financieel technische vraag: strikt zakelijk lease interessant?

Bericht door 328Ti » 22 okt 2017, 18:01

vester86 schreef: 22 okt 2017, 17:29 dit is zo'n persoonlijke keuze.

als ik mocht kiezen: niet bijtellen en de e46 houden. dan maar kilometers bijhouden icm de agenda van het werk. kun je altijd bewijzen waarom je ergens bent geweest. en privé dus altijd de privewagen pakken. vergt wel discipline. heb je die discipline niet of "geen zin in gedoe" dan betaal je daar 400 euro per maand voor... oftewel bijna 5000 per jaar... kun je ook leuk voor aflossen of andere leuke dingen van doen
Dat dus. Komt een aanbouw erbij en deels gefinancierd, is idd 5k p/j afstorten. Anderzijds als je pech met de e46 hebt, kost het ook knaken

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Financieel technische vraag: strikt zakelijk lease interessant?

Bericht door 328Ti » 22 okt 2017, 18:02

Eric Z schreef: 22 okt 2017, 17:26 Eens met Fabian. Overigens mocht de belastingdoenst de registratie opvragen en antwoorden dat het niet ok is controleer dan of je het ook daadwerkelijk aan moet passen.
Heeft m'n pa gehad, avonden bezig geweest om bedrijfsnamen etc erbij te zetten (want dat doet de rittenregstratie niet automatisch), krijg je bericht terug dat het al wel goed was en de aanpassing niet vereist waren.
Hoe en wat tegenwoordig verplicht is bij de registratie weet ik niet, maar zou ik wel even goed uitzoeken en kijken of het kastje wat je laat plaatsen dat allemaal kan.
Dit soort situaties zou voor mij echt een no-no zijn. Lijkt er een beetje op dat de staat strikt zakelijk ontmoedigd...

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Financieel technische vraag: strikt zakelijk lease interessant?

Bericht door 328Ti » 22 okt 2017, 18:05

MarkS schreef: 22 okt 2017, 17:21 Je bijtelling is 400 per maand. Dan scheelt zakelijk rijden (niet bijtellen) je toch geen 400-500 per maand?
Als je zakelijk rijdt ga je ook meer met je privé auto rijden, lees meer kosten maken.

Verder wat Fabian zegt.
Je kunt geen (nieuwe / vergelijkbare) auto privé rijden in vergelijking met de kosten vd bijtelling.
Is ook zo maar prive auto -de e46- rijdt voor 20 euries 350km (lpg). Dat wordt lastig om die 400 erdoor heen te jassen

Bombadil
Berichten: 702
Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53

Re: Financieel technische vraag: strikt zakelijk lease interessant?

Bericht door Bombadil » 22 okt 2017, 18:13

Twee punten ter overweging:
- Hoe zit je met parkeren?
- Hoeveel privé-gebruik zou je van de leaseauto maken? Wintersport met de auto ipv het vliegtuig kan ook n voordeel zijn bijv.

Kennis van me had zoveel zeikregeltjes van de werkgever dat hij voortaan de lease auto in de garage van het werk laat staan (woont op loopafstand) en rijdt geen meter privé in dat ding. Doei bijtelling en van het geld kocht hij een leuk RWD weekendspeeltje. Dus het verkopen van de 2e privé-auto is geen 1-2tje..

Online
Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Financieel technische vraag: strikt zakelijk lease interessant?

Bericht door Eric Z » 22 okt 2017, 18:17

328Ti schreef: 22 okt 2017, 18:02
Eric Z schreef: 22 okt 2017, 17:26 Eens met Fabian. Overigens mocht de belastingdoenst de registratie opvragen en antwoorden dat het niet ok is controleer dan of je het ook daadwerkelijk aan moet passen.
Heeft m'n pa gehad, avonden bezig geweest om bedrijfsnamen etc erbij te zetten (want dat doet de rittenregstratie niet automatisch), krijg je bericht terug dat het al wel goed was en de aanpassing niet vereist waren.
Hoe en wat tegenwoordig verplicht is bij de registratie weet ik niet, maar zou ik wel even goed uitzoeken en kijken of het kastje wat je laat plaatsen dat allemaal kan.
Dit soort situaties zou voor mij echt een no-no zijn. Lijkt er een beetje op dat de staat strikt zakelijk ontmoedigd...
Nou dat niet hoor. In de 10 jaar ofzo dus een maal controle gehad. Geen probleem als je locaties kloppen en verklaarbaar zijn. Maar stel je sjoemelt een bezoek aan b.v. een pretpark weg val je gelijk door de mand omdat je ergens gescand oid bent en die niet uit de administratie naar voren komt. Dus kastje erin is nog steeds een prima optie IMO.

Let ook op hoe het met de registratie zit als je in het buitenland komt, vroeger stopte het registreren als je in b.v. duitsland zat dacht ik. Zal wel te maken hebben dat mobiele date toen nog prijzig was?

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2068
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: Financieel technische vraag: strikt zakelijk lease interessant?

Bericht door frankie » 22 okt 2017, 19:02

Die km registratie icm het ontwijken van de bijtelling staat met stip op 1 waarmee het meest gesjoemeld wordt. Vind het dus op zich niet zo gek dat de belastingdienst daar scherp op is. Aan de andere kant, het is wel meteen een dure km als je 1 km over de 500 heen gaat, dat lijkt me ook niet helemaal fair.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Financieel technische vraag: strikt zakelijk lease interessant?

Bericht door 328Ti » 22 okt 2017, 19:24

Bombadil schreef: 22 okt 2017, 18:13 Twee punten ter overweging:
- Hoe zit je met parkeren?
- Hoeveel privé-gebruik zou je van de leaseauto maken? Wintersport met de auto ipv het vliegtuig kan ook n voordeel zijn bijv.

Kennis van me had zoveel zeikregeltjes van de werkgever dat hij voortaan de lease auto in de garage van het werk laat staan (woont op loopafstand) en rijdt geen meter privé in dat ding. Doei bijtelling en van het geld kocht hij een leuk RWD weekendspeeltje. Dus het verkopen van de 2e privé-auto is geen 1-2tje..
Hoi Bombadil, parkeren snap ik even niet? Thuis genoeg ruimte of bedoel je iets anders?
Als ik strikt zakelijk ga rijden, blijf ik binnen die 500km en ambitie 0km. Voor zomer/wintervakantie pak ik de e46 dan

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Financieel technische vraag: strikt zakelijk lease interessant?

Bericht door 328Ti » 22 okt 2017, 19:25

frankie schreef: 22 okt 2017, 19:02 Die km registratie icm het ontwijken van de bijtelling staat met stip op 1 waarmee het meest gesjoemeld wordt. Vind het dus op zich niet zo gek dat de belastingdienst daar scherp op is. Aan de andere kant, het is wel meteen een dure km als je 1 km over de 500 heen gaat, dat lijkt me ook niet helemaal fair.
Pcies. Heb dus geen zin om me constant te verantwoorden en km op te schrijven. Wat ik van jullie begrijp heb je daar kastjes voor, is dit vrv werkgever of voor mezelf?

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31236
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Financieel technische vraag: strikt zakelijk lease interessant?

Bericht door JP » 22 okt 2017, 19:27

Ik heb totaal geen verstand van leasen en lees de draadjes graag, maar als ik dit dan lees,
Ik krijg wel een loonsverhoging die ongeveer strookt met het hebben van een leaseauto.
Dan kost het je werkgever iets waar jij ook weer over betaalt? Of heeft een werkgever nog financiële voordelen aan een werknemer die least? Bij ons op het werk rijden sommige ook met een lease-auto maar rijden echt alleen woon-werk.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Financieel technische vraag: strikt zakelijk lease interessant?

Bericht door Niels » 22 okt 2017, 19:35

Het hangt er vanaf wat je mag leasen. De echte eco trutte schudders zou ik puur zakelijk rijden en daarnaast nog prive een auto naar het zin rijden. Als je iets fatsoenlijks mag leasen dan zou ik bijtelling pakken.

Kortom, als het te ergerlijk om te rijden is dan lekker alleen zakelijk....

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2068
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: Financieel technische vraag: strikt zakelijk lease interessant?

Bericht door frankie » 22 okt 2017, 19:39

Een Passat 1.6 TDi is het toch? Nou niet bepaald een truttenschudder, geen strepentrekker maar wel een soepele, luxe reiswagen. Of begrijp ik het begrip truttenschudder niet goed?

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Financieel technische vraag: strikt zakelijk lease interessant?

Bericht door 328Ti » 22 okt 2017, 19:39

JP schreef: 22 okt 2017, 19:27 Ik heb totaal geen verstand van leasen en lees de draadjes graag, maar als ik dit dan lees,
Ik krijg wel een loonsverhoging die ongeveer strookt met het hebben van een leaseauto.
Dan kost het je werkgever iets waar jij ook weer over betaalt? Of heeft een werkgever nog financiële voordelen aan een werknemer die least? Bij ons op het werk rijden sommige ook met een lease-auto maar rijden echt alleen woon-werk.
De werkgever least de auto bij een leasebedrijf en betaalt xhonderd per maand aan leasemaatschappij. Werkgever kan eigen bijdrage verlangen r.i werknemer ivm vruchtgebruik (indien bijtelling) en dat bruto bedrag is aftrekbaar op inkomensbelasting. Volgensmij is bijtelling iets wat per werknemer via BD wordt afgerekend, weet ok dit niet zeker. Volgens mij geen voordelen voor werkgever

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27884
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Financieel technische vraag: strikt zakelijk lease interessant?

Bericht door Luco » 22 okt 2017, 19:41

maar je krijgt wel loonsverhoging en een leasewagen.
dan betaal je van de loonsverhoging toch je bijtelling.
Laatst gewijzigd door Luco op 22 okt 2017, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Financieel technische vraag: strikt zakelijk lease interessant?

Bericht door MarkS » 22 okt 2017, 19:42

Uiteindelijk wordt alles via de belastingdienst afgerekend natuurlijk. ;-)

Maar je bijtelling wordt gewoon maandelijks ingehouden op je salaris. Je zou een proforma bruto netto berekening kunnen laten maken als je precies wilt weten hoe dat uitpakt.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Financieel technische vraag: strikt zakelijk lease interessant?

Bericht door Spijkerhard » 22 okt 2017, 19:58

Als je de auto elke dag op de zaak laat staan hoef je dacht ik geen km administratie bij te houden.
Km-administratie heb ik ook een paar jaar gedaan, kwestie van discipline. Tegenwoordig geen appjes voor?

Goedkoper dan een leaseauto kun je inderdaad niet rijden, maar als je toch nog een tweede auto thuis hebt voor je partner, of zelf 2 lease autos bijvoorbeeld, kun je behoorlijk wat geld in de zak houden.
Wat je daar dan mee doet moet je natuurlijk zelf weten, dat hoeft geen DF auto te zijn.

Ik zou mooi km-adm doen en je vriendin in de E46 laten rijden.... als ze dat wil...

NB, als je de werkgever meldt dat je niet prive rijdt, mag hij de bijtelling niet in houden, volgens mij. Of je spaart bij de belastingdienst, dan krijg je het bij de aangifte terug, ook niet verkeerd.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Financieel technische vraag: strikt zakelijk lease interessant?

Bericht door MarkS » 22 okt 2017, 20:27

Je vult dan van te voren een verklaring geen privé gebruik in. Die stuur je in naar de belastingdienst.
Kopie naar je werkgever. Dan houdt je werkgever de bijtelling niet in.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Financieel technische vraag: strikt zakelijk lease interessant?

Bericht door 328Ti » 22 okt 2017, 20:29

frankie schreef: 22 okt 2017, 19:39 Een Passat 1.6 TDi is het toch? Nou niet bepaald een truttenschudder, geen strepentrekker maar wel een soepele, luxe reiswagen. Of begrijp ik het begrip truttenschudder niet goed?
Ecoschudder had ik het over. Mooie bak, dat zeker maar 110pk op 1550kg houdt niet over....

Bombadil
Berichten: 702
Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53

Re: Financieel technische vraag: strikt zakelijk lease interessant?

Bericht door Bombadil » 22 okt 2017, 20:33

328Ti schreef: 22 okt 2017, 19:24 Hoi Bombadil, parkeren snap ik even niet? Thuis genoeg ruimte of bedoel je iets anders?
Jep ruimte, betaalde parkeervergunningen e.d. In de ene woonplaats weinig/ dure parkeerplekken, in de andere onbelangrijk.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Financieel technische vraag: strikt zakelijk lease interessant?

Bericht door 328Ti » 22 okt 2017, 20:58

Luco schreef: 22 okt 2017, 19:41 maar je krijgt wel loonsverhoging en een leasewagen.
dan betaal je van de loonsverhoging toch je bijtelling.
Klopt luco,

Alleen voelt het niet als een loonsverhoging als je een behoorlijke bijtelling moet aftikken. Mooie vooruitzichten en verantwoordelijkheden etc.

Maar goed dat is iets wat ik nu een keuze in moet maken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: matthyssie en 75 gasten