Licht vliegwiel + koppeling advies E39 M5

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Dwarsligger
Berichten: 148
Lid geworden op: 01 nov 2014, 17:09

Licht vliegwiel + koppeling advies E39 M5

Bericht door Dwarsligger » 13 okt 2017, 14:56

Hulp gevraagd van de BMW aandrijflijn kenners! :blink:

Vandaag lekker met de E39 M5 naar het werk. Na een tijdje filerijden een stukje snelweg leeg, dus ff vol gas in z'n 5. :df: Tot ik in één keer het toerental meende een stukje door te horen schieten. De rest van de dag nog een paar keer geprobeerd, en weet het nu zeker; de koppeling is versleten.
Daar moet dus een nieuwe in, de vraag is; welke? Nu het spul eronder uit gaat is het meteen een goed moment om na te denken over een versterkte koppeling (hard nodig bij OEM M5 eerlijk gezegd) en evt. lichter vliegwiel

Een mooi overzicht van de verschillende koppelingen kun je hier vinden;
LINK CCC MOTORSPORT

Het komt erop neer;
1. Originele LUK organische plaat koppeling + drukgroep (deze heb ik eigenlijk al afgeschreven omdat originele koppeling BMW toch wel onderbemeten is.
2. Versterkte Sachs organische koppeling + drukgroep(beschikbaar in starre (540NM) en geveerde(590NM) optie)
3. Versterkte Sachs sinterplaat koppeling + drukgroep (tot 640NM) Dit is een koppeling met losse sinterplaten i.p.v. volledige organische schijf. Wat zijn voor- en nadelen? Is dit ook voor daily toepassing geschikt?)
5. Versterkte Nolimit organische koppeling (tot 590NM) (beschikbaar in starre en geveeerde optie)
4. Versterkte Nolimit sinterplaat koppeling (tot 640NM) (beschikbaar in starre en geveerde optie)

Niet alle opties kunnen i.c.m. het huidige, originele dubbele massa vliegwiel, en vereisen in dat geval installatie van een single mass vliegwiel (7kg i.p.v. 18 kg.) Ik kan me voorstellen dat dit het rijgedrag behoorlijk veranderd. Eerlijk gezegd vind ik de gasrepons van de M5 niet geweldig, en sneller op- en aftoeren lijkt me super! Maar 7kg is misschien wat teveel van het goede? Is dit voor een daily nog wel rijbaar? (al verkopen ze ook 2,4 en 4,1 kg versies!)

Daarnaast zie ik van elke koppeling een starre en een geveerde versie. Het lijkt me dat de geveerde versie wat comfortabeler rijdt, en meer klappen opvang naast wat de hardy schijf al doet. Een starre zal daarentegen nog feller voelen door de directe aandrijflijn. Of is dit veel té direct voor een daily?
Ik zie in de sets het enkele vliegwiel van 7kg alleen aangeboden i.c.m. de geveerde versie, dus dit zal aan te raden zijn.

Goed om te weten; deze M5 is voorzien van een sperdiff met kortere eindoverbrenging waardoor de koppeling het over het algemeen wat zwaarder zal hebben schat ik.

Wie kan advies geven over geschikte vliegwiel en koppeling combinatie voor een E39 M5?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Licht vliegwiel + koppeling advies E39 M5

Bericht door Bert ///M3 » 14 okt 2017, 08:59

Vliegwielkeuze is nogal afhankelijk van wat je met de auto doet en wilt.

Als je gewoon veel snelweg rijd dan zou ik er bijvoorbeeld gewoon een standaard set in steken. Dat is het meest comfortabel. Je vertraagd en versnelt namelijk makkelijker met een lichter vliegwiel en dat kan irritant zijn bij constante snelheid.

Over een geveerde plaat, als je een dubbelmassa vliegwiel hebt dan moet je een starre plaat gebruiken en als je een enkel massa vliegwiel hebt moet je een geveerde plaat gebruiken. Je hebt 1 van de 2 nodig om trillingen naar de bak te dempen. Anders gaat bijvoorbeeld je bak rammelen in zijn neutraal en bij constante snelheid.

Sinterplaat koppelingen zou ik nooit doen op straat, rijd erg irritant door het aan uit gedrag. Zelfde met versterkte drukgroepen, je koppeling gaat veel zwaarder en het versterkt ook het aan uit gedrag. Verder krijg je meer last van shiftlocken dus terugschakelen met tussengas word vaak essentieel.

Dat je met een korter eind diff rijd maakt totaal geen verschil voor je koppeling.

Korter diff maakt wel verschil als je naar vliegwielen kijkt omdat een lichter vliegwiel voornamelijk in de lagere versnellingen werkt, door de kortere eindreductie ga je sneller door de versnellingen en daar merk je een lichter vliegwiel juist. Maar het versterkt het versnellen en vertragen wat ik eerder al noem.

Dwarsligger
Berichten: 148
Lid geworden op: 01 nov 2014, 17:09

Re: Licht vliegwiel + koppeling advies E39 M5

Bericht door Dwarsligger » 18 okt 2017, 00:07

Bert, dankje voor je reactie! Ik zag al dat je wat minder actief was laatste tijd maar juist jouw technische toevoegingen worden erg gewaardeerd!

De auto wordt als daily gebruikt, maar weinig voor snelwegkilometers. Ik hou echter wel van een auto met een sportief karakter :df: (om er misschien ook eens een rondje Nurburgring mee te doen.) De E39 M5 heeft genoeg kracht voor een sportief karakter, maar vergeleken met de E30, E28, E36, E34 en E46 vindt ik de E39 een stuk logger aanvoelen. Ik weet dat het een zwaar bakbeest is en dat de vergelijking met de 3 series zozie niet echt opgaat, maar het verschil is best groot. Met het gewicht zal het nooit een circuitvreter worden en dat is ook absoluut niet waar ik hem voor gekocht heb, maar het is ook een auto met een sportieve ondertoon en die zou ik graag wat meer naar boven halen.
Het motorgedrag is daar onderdeel van. Gasrespons is relatief traag, en ook het aftoeren gaat niet te snel.

Thanks over de info van de geveerde/ongeveerde koppeling, helemaal duidelijk. Ook over de sinterkoppeling geen vragen meer, het moet gewoon een organische, non-OEM, versterkte koppeling worden. :) :)

Wat me tegenhoudt om voor het single mass vliegwiel te gaan is de gear rattle, veelbesproken onderwerp op de Amerikaanse forums. De vraag is; ga ik een ratelende gearbox krijgen als ik
1. de geveerde koppeling neem i.p.v. de starre
2. het stationair toerental verhogen
3. de versnellinsbak olie vervang door de de geadviseerde dikkere olie
Als het geratel ondanks deze maatregelen zou blijven laat ik het OEM vliegwiel zitten, want geratel past niet bij een nette straat E39 M5 en geeft ook een verkeerd beeld bij eventuele verkoop. Voor een tracktool is geratel geen enkel probleem, hoe meer mechanische geluiden, hoe beter :headbang:

DF'ers ervaring met geluid/geratel na het installeren van een lichter (enkelmassa) vliegwiel?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: matthyssie en 76 gasten