Vandaag lekker met de E39 M5 naar het werk. Na een tijdje filerijden een stukje snelweg leeg, dus ff vol gas in z'n 5.

Daar moet dus een nieuwe in, de vraag is; welke? Nu het spul eronder uit gaat is het meteen een goed moment om na te denken over een versterkte koppeling (hard nodig bij OEM M5 eerlijk gezegd) en evt. lichter vliegwiel
Een mooi overzicht van de verschillende koppelingen kun je hier vinden;
LINK CCC MOTORSPORT
Het komt erop neer;
1. Originele LUK organische plaat koppeling + drukgroep (deze heb ik eigenlijk al afgeschreven omdat originele koppeling BMW toch wel onderbemeten is.
2. Versterkte Sachs organische koppeling + drukgroep(beschikbaar in starre (540NM) en geveerde(590NM) optie)
3. Versterkte Sachs sinterplaat koppeling + drukgroep (tot 640NM) Dit is een koppeling met losse sinterplaten i.p.v. volledige organische schijf. Wat zijn voor- en nadelen? Is dit ook voor daily toepassing geschikt?)
5. Versterkte Nolimit organische koppeling (tot 590NM) (beschikbaar in starre en geveeerde optie)
4. Versterkte Nolimit sinterplaat koppeling (tot 640NM) (beschikbaar in starre en geveerde optie)
Niet alle opties kunnen i.c.m. het huidige, originele dubbele massa vliegwiel, en vereisen in dat geval installatie van een single mass vliegwiel (7kg i.p.v. 18 kg.) Ik kan me voorstellen dat dit het rijgedrag behoorlijk veranderd. Eerlijk gezegd vind ik de gasrepons van de M5 niet geweldig, en sneller op- en aftoeren lijkt me super! Maar 7kg is misschien wat teveel van het goede? Is dit voor een daily nog wel rijbaar? (al verkopen ze ook 2,4 en 4,1 kg versies!)
Daarnaast zie ik van elke koppeling een starre en een geveerde versie. Het lijkt me dat de geveerde versie wat comfortabeler rijdt, en meer klappen opvang naast wat de hardy schijf al doet. Een starre zal daarentegen nog feller voelen door de directe aandrijflijn. Of is dit veel té direct voor een daily?
Ik zie in de sets het enkele vliegwiel van 7kg alleen aangeboden i.c.m. de geveerde versie, dus dit zal aan te raden zijn.
Goed om te weten; deze M5 is voorzien van een sperdiff met kortere eindoverbrenging waardoor de koppeling het over het algemeen wat zwaarder zal hebben schat ik.
Wie kan advies geven over geschikte vliegwiel en koppeling combinatie voor een E39 M5?