druk supercharger regelen
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 07 okt 2017, 16:51
- Auto: bmw
druk supercharger regelen
Hallo, heb een m112 eaton supercharger op de kop kunnen tikken. Zou deze plaatsen op een bmw m30b35 6 cil. motor. Denk wel dat deze charger wat zwaar is voor deze motor (komt van een jag 4.0l), maar kan de geleverde druk niet op de een of andere manier geregeld worden zonder de poelies te veranderen? Denk aan een kleine wastegate op de inlaat zijde, vlak voor gasklep aan inlaat collector, te monteren (tot max 0.6 bar of zo). Ken er wel niet zo veel van, is maar een theorie van mij.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: druk supercharger regelen
Blow off die terug gaat naar de inlaat?
- WJ
- Berichten: 11740
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: druk supercharger regelen
Vanwaar niet de poelie aanpassen? geluid?
- 328Ti
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: druk supercharger regelen
Anders stel je eerst ff voor joh... loop je ook zo in de buurt een willekeurige verjaardag binnen?
- WJ
- Berichten: 11740
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
- 328Ti
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: druk supercharger regelen
Klopt alleen gebeurt dit steeds vaker, halen en niets toevoegen.
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
- HJ2
- Berichten: 3562
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: druk supercharger regelen
Sorry, maar ik las in de eerste instantie eerst 'coitus' dat leidt nogal af.
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 07 okt 2017, 16:51
- Auto: bmw
Re: druk supercharger regelen
Even voorstellen dan, ben Ronny uit Belgie, 48 jaar en bezig aan een restauratie van een bmw e9. De volledige naakte kas staat al even bij de carrosier. Een tussendoor bezigheidje is nu die montage van de supercharger op de motor (gemakkelijk nu deze op een houder staat). waarom geen andere poelies, krukas poelies die passen zijn zeer moeilijk vindbaar en zeer duur, en aan de charger zijde heb ik maar beperkte plaats. Dus, ik dacht, een wastegate wordt bij een turbo op de uitlaat gassen gebruikt, maar kan dat ook niet op de inlaatlucht gebruikt worden? Bij te veel druk afblazen naar atmosfeer. Een recirculatieklep heb ik al staan op vacuum. In theorie moet dit toch te doen zijn om zo chargerdruk te regelen, of niet?
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: druk supercharger regelen
Dat is toch geen oplossing?
Je gaat vermogen gebruiken om een supercharger aan te drijven maar vervolgens ga je die overdruk af blazen.
Dat is heel erg slecht voor het rendament en gaat een gigantisch lawaai geven.
Hoeveel druk zou je moeten hebben met de verhoudingen die je nu hebt?
Als je weet hoe groot de onderste krukaspoulie zou moeten zijn dan kan je daar een poulie voor laten maken een andere oplossing is er niet om de druk terug te brengen.
Gebruik je ook een standalone?
Je gaat vermogen gebruiken om een supercharger aan te drijven maar vervolgens ga je die overdruk af blazen.
Dat is heel erg slecht voor het rendament en gaat een gigantisch lawaai geven.
Hoeveel druk zou je moeten hebben met de verhoudingen die je nu hebt?
Als je weet hoe groot de onderste krukaspoulie zou moeten zijn dan kan je daar een poulie voor laten maken een andere oplossing is er niet om de druk terug te brengen.
Gebruik je ook een standalone?
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 07 okt 2017, 16:51
- Auto: bmw
Re: druk supercharger regelen
Weet enkel de gegevens bij een jaguar V8 4l supercharged. poelies zijn 152 (6") en 76 (3") dus verhouding 2.0. Dit geeft 11.6 psi (0.82) bar. Maar bij een 3.5 l 6 cil zal dit niet meer kloppen zeker. Denk ook dat mijn compressie ver houding hoger zal liggen dan bij een Jag. Standalone, nooit van gehoord eigenlijk.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: druk supercharger regelen
Welke type M112 heb je precies?
https://www.theturboforums.com/attachme ... if.654985/
Het is erg lastig om uit te reken hoeveel volume je verpompt, want dat heeft ook weer te maken met de klep diameter en kleplift.
Het is wel vaker gedaan een m112 op een M30
Sowieso is er nooit geen multiriem poulie gebruikt op een M30 dus moet je daar iets voor laten maken.
De originele ecu moet je niet gebruiken, erg oude techniek en weinig rendament.
Je kan beter een standalone ecu gebruiken, wat makkelijker afstellen is en een beter rendament geeft.
https://www.theturboforums.com/attachme ... if.654985/
Het is erg lastig om uit te reken hoeveel volume je verpompt, want dat heeft ook weer te maken met de klep diameter en kleplift.
Het is wel vaker gedaan een m112 op een M30
Sowieso is er nooit geen multiriem poulie gebruikt op een M30 dus moet je daar iets voor laten maken.
De originele ecu moet je niet gebruiken, erg oude techniek en weinig rendament.
Je kan beter een standalone ecu gebruiken, wat makkelijker afstellen is en een beter rendament geeft.
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 07 okt 2017, 16:51
- Auto: bmw
Re: druk supercharger regelen
Dacht de poelie van de JAG. te laten afdraaien en van mijn bestaande poelie ook en dit gewoon aan mekaar te lassen. Kan mss best een volledige poelie van ongeveer 145 mm laten maken dan. Ecu is van de eerste generatie, ontsteking is zelfs nog met contact punten
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: druk supercharger regelen
Goede rede om het dan om te bouwen!
J-jetronic kan je ook helemaal niks mee.
Gelijk dis bobines er op, wel met een kort bougie kabeltje.
http://www.bs-autotune.nl/
Hier kan je best veel informatie vinden.
J-jetronic kan je ook helemaal niks mee.
Gelijk dis bobines er op, wel met een kort bougie kabeltje.
http://www.bs-autotune.nl/
Hier kan je best veel informatie vinden.
- 328Ti
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: druk supercharger regelen
Het is je vergeven: foto,s!courtois schreef: ↑08 okt 2017, 09:41Even voorstellen dan, ben Ronny uit Belgie, 48 jaar en bezig aan een restauratie van een bmw e9. De volledige naakte kas staat al even bij de carrosier. Een tussendoor bezigheidje is nu die montage van de supercharger op de motor (gemakkelijk nu deze op een houder staat). waarom geen andere poelies, krukas poelies die passen zijn zeer moeilijk vindbaar en zeer duur, en aan de charger zijde heb ik maar beperkte plaats. Dus, ik dacht, een wastegate wordt bij een turbo op de uitlaat gassen gebruikt, maar kan dat ook niet op de inlaatlucht gebruikt worden? Bij te veel druk afblazen naar atmosfeer. Een recirculatieklep heb ik al staan op vacuum. In theorie moet dit toch te doen zijn om zo chargerdruk te regelen, of niet?
- 328Ti
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: druk supercharger regelen
Mooie site ook voor lpg toepassingen. Gewoon megasquirt erop als je eruit bent met poelie combiJan-Willem schreef: ↑08 okt 2017, 12:28 Goede rede om het dan om te bouwen!
J-jetronic kan je ook helemaal niks mee.
Gelijk dis bobines er op, wel met een kort bougie kabeltje.
http://www.bs-autotune.nl/
Hier kan je best veel informatie vinden.
- smiley
- Berichten: 9096
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: druk supercharger regelen
Welkom,
Inlaat restictors zie je vaak bij centrifugaal type superchargers zoals een Rotrex, en minder tot amper bij een Roots type zoals de M112.
Uit je post haal ik dat je je zorgen maakt dat de M112 (1.8 Liter) te krachtig is op een 3.4 versus de 4.0 van de Jag.
Je verhouding van de 4.0 = 45%, naar de 3.4 = 52% is een verschil van 7%.
Ik denk dat het verschil wel meevalt/relatief klein is, en dat je het met de bestaande Jag pully prima kunt starten.
Ik heb op mijn 2.0 motor eerst een 1.0 liter eaton M62 gehad welke 0.8 bar deed, en deze later gewisseld voor een 1.3 liter tvs 1320 die 1.1 bar doet. Het verschil in displacement tussen die 2 is dan 15%
Gezien SC's nogal zuipen, denk ik dat je je eerder druk moet maken om injectoren, brandstofpomp flow, klop, mapping etc.
edit: Het verschil tussen een 3" en een 6" pully is wel heel erg groot. Op welke pully draaide de M112 op de Jag, en is 6" geen typefout?
Inlaat restictors zie je vaak bij centrifugaal type superchargers zoals een Rotrex, en minder tot amper bij een Roots type zoals de M112.
Uit je post haal ik dat je je zorgen maakt dat de M112 (1.8 Liter) te krachtig is op een 3.4 versus de 4.0 van de Jag.
Je verhouding van de 4.0 = 45%, naar de 3.4 = 52% is een verschil van 7%.
Ik denk dat het verschil wel meevalt/relatief klein is, en dat je het met de bestaande Jag pully prima kunt starten.
Ik heb op mijn 2.0 motor eerst een 1.0 liter eaton M62 gehad welke 0.8 bar deed, en deze later gewisseld voor een 1.3 liter tvs 1320 die 1.1 bar doet. Het verschil in displacement tussen die 2 is dan 15%
Gezien SC's nogal zuipen, denk ik dat je je eerder druk moet maken om injectoren, brandstofpomp flow, klop, mapping etc.
edit: Het verschil tussen een 3" en een 6" pully is wel heel erg groot. Op welke pully draaide de M112 op de Jag, en is 6" geen typefout?
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 07 okt 2017, 16:51
- Auto: bmw
Re: druk supercharger regelen
Bedoel dat de originele jaguar poelies 3" op de supercharger en 6" poelie op de krukas (aandrijving) zijn. Dus verhouding 2.0
- smiley
- Berichten: 9096
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: druk supercharger regelen
Ah. Helder.
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 07 okt 2017, 16:51
- Auto: bmw
Re: druk supercharger regelen
Da's mss wel een oplossing zo'n restictor. Dat is eigenlijk een verkleining van uw aanzuigleiding van de supercharger. Gaat dit geen belasting op de charger geven op hogere toerentallen?
- smiley
- Berichten: 9096
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: druk supercharger regelen
Is nu helder hoe groot de krukaspully van de bmw is?
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 07 okt 2017, 16:51
- Auto: bmw
Re: druk supercharger regelen
Die van een JAG, dus 6" of te 152 mm
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Dimitri en 65 gasten